Windows blog: fejlesztés Windows 8-ra – élő lapkák

Az előző két bejegyzésben már foglalkoztunk a Windows 8-ra történő fejlesztéshez ajánlott első lépésekkel, illetve a Metro felület külsőségeivel kapcsolatos iránymutatásokkal is; a mai bejegyzésben a kezdőképernyő élő lapkáival kapcsolatban gyűjtöttünk össze néhány javaslatot.

Miért érdemes élő lapkát készíteni alkalmazásunkhoz? Mert egy élő lapka akkor is fenntartja az érdeklődést alkalmazásunk iránt, amikor az nem fut. Egy gyakran használt alkalmazást a felhasználók többre értékelnek, vehetjük tehát egy megtérülő kedvességnek a felhasználó felé, amely növeli a felhasználói elégedettséget. Ahhoz, hogy ez megtérüljön, természetesen még mindig szükséges egy jó alkalmazás és az is, hogy a hozzá tartozó lapkát precízen szerkesszük meg.

Az elsődleges, amit szem előtt kell tartanunk egy élő csempe megtervezésekor itt is természetesen a tartalom, és annak minél egyszerűbb megjelenítése. Érdemes elkerülni a feltűnő, túl sok színt használó élő csempéket, hiszen amellett, hogy egy túldíszített lapka jelentősen ronthat a felület összhatásán, a korlátozott méret miatt a lényeges információ is elveszhet az öncélú díszítések között. Kerüljük tehát a túldíszítést, sőt ha lehet, használjuk az alapértelmezett háttereket!

Egy lapka megszerkesztésekor el kell azt is döntenünk, hogy a szükségünk van-e a két egységnyi területet kitöltő szélesebb változatra, vagy megelégszünk egy négyzet felhasználásával. Amennyiben csak indítóikont szeretnénk létrehozni élő tartalom nélkül, semmi szükségünk a szélesebb változatra, de igaz ez akkor is, ha programunk közlendőjének bőséggel elég egy négyzetnyi terület, például valamilyen számlálót szeretnénk megjeleníteni. Érdemes ugyanakkor figyelni arra is, hogy a szélesebb lapokat a felhasználók átméretezhetik, tehát egy ilyen lapka megtervezésekor figyelni kell arra is, hogy lekicsinyített változatban is kellően informatív és átlátható maradjon.

A lapkákon történő berendezkedéskor azt is figyelembe kell venni, hogy ajánlott az alkalmazás nevét feltüntetni a bal alsó sarokban, amennyiben annak a lapkáján nem csak egy emblémát, hanem logotípiát helyeztünk el. Ilyenkor ugyanis semmi szükség megismételni programunk nevét. Élő tartalom frissítésekor ajánlott ezt a jelzést meghagyni a sarokban vagy a program logójára lecserélni, de mindezt következetesen, vagyis minden frissítéskor meghagyni vagy az egyiket, vagy a másikat.

Élő lapkák frissítésére több metódus is elérhető. A helyi API segítségével történő frissítés akkor történik meg, amikor az alkalmazást elindítottuk vagy változás állt be annak állapotában. Ez tökéletes például egy játék számára, amely az aktuális rekorderedményünket frissíti. Emellett használhatunk még egyszeri, időzített, helyi tartalomból történő frissítést, illetve távoli szerverekről történő időszakos lekérdezéseket és push értesítéshez kötött frissítéseket is. Egyúttal azt is meg kell határoznunk, hogy egy lapka milyen gyakran frissüljön, ami a tartalomtól függ. Ha személyre szabott információról van szó, akkor érdemes akkor frissíteni a lapkán, amikor az adott adat elérhetővé válik vagy megváltozik. Nem személyre szabott információk esetén – mint például egy időjárás-alkalmazás frissítései – ajánlott nagyjából félóránkénti frissítést venni alapértelmezettnek, mely kellően gyakori, mégsem visszük túlzásba a tájékoztatást.

Inarus

Azóta történt

Előzmények