Vélemény: miért 15,6 hüvelykes notebookból fogy a legtöbb?

Hirdetés

Valószínűleg sokan találkoztak már azzal a kívülről szemlélve komikus, de belülről átélve meglehetősen tragikus jelenséggel, amikor valaki egy szűk helyen – buszon, repülőgépen, egyetemi előadóban – akarja kinyitni 15,6 hüvelykes notebookját. Az is mosolyt tud csalni az ember arcára, amikor látja a bőrönddel együtt 45 kilós egyetemi hallgató leányokat, akiket a hatalmas ruhásrekesz tetején még egy kisasztalnyi notebook is húz lefelé. Pedig csak arra használják a laptopot, hogy a beadandókat elkészítsék, és levelet vagy Facebook üzenetet váltsanak ismerőseikkel, noha ezek nem feltétlenül indokolnák ekkora laptopok használatát.

Tiszta sor, hogy akik sokat mozognak, azok számára a 13,3-14 hüvelykes vagy akár kisebb notebook lenne az ideális, asztali gépet kiváltó megoldásnak pedig célszerű lenne valami jó nagy, legalább 17 hüvelykes megoldást választani. Saját tapasztalataink és a notebookszaküzletek eladásai mégis igazolják, hogy ötből négy esetben a vásárlók a 15,6 hüvelykes méret mellett kötnek ki. De miért van ez? Persze azon kívül, hogy többen nem engedhetnek meg maguknak egynél több gépet.

Valószínűleg azért, mert sokan – különösen az első laptop megvásárlásakor – nem tudják, hogy mit szeretnének pontosan. Mert mi van, ha a rendszerint fixen az asztalon ülő masinát azért néhanapján elvinnénk valahová? Esetleg a mobilt, a tabletet vagy egy kisméretű notebookot elsőre kicsinek találnak, így születik meg a kompromisszum, hogy legyen mégiscsak a 15,6 colos. A kereskedők és a notebookgyártó cégek sem saját maguk ellenségei, így melyik kategóriára nyomulnak rá? Igen, a 15,6 hüvelykesre! Ebből kapható a legtöbb fajta és 9999 forintra végződő árral ezek szerepelnek az óriásplakáton is. Így aztán a bizonytalan keresletet sikerült a bőséges kínálattal meggyőzni arról, hogy 15,6"-es laptopot célszerű venni. Nem csoda ez, hiszen a legnagyobb tételben piacon szereplő eszközöket lehet a legolcsóbban kínálni, a magyar vásárló pedig árérzékeny.

Ezzel pedig be is zárult az ördögi kör! Megnézve egy sikeres notebookszaküzlet kínálatát azt tapasztaltuk, hogy a 160 000 forintos határ alatt nyolcféle 13,3-14 hüvelykes, illetve tízféle 17,3 hüvelykes notebookot kínálnak, míg 15,6 hüvelykesekből több mint kétszáz tételből választhat a nagyérdemű vásárlóközönség; de a magasabb árszegmensben sem nagyon változik a helyzet. Ezek láttán nem csoda, hogy a többség 15,6 hüvelyken köt ki. Nem csak azért, mert a méret kapcsán nem tudnak jól dönteni, hanem azért is, mert kisebb, sőt nagyobb méretben sem találják meg az igényeikhez illő, számukra megfizethető vagy éppen megfelelően konfigurált darabot.

Azóta történt

Előzmények