Hirdetés

Tisztázta a Valve a Steam Machine HDMI-paráját

A gépen HDMI 2.1 lesz 2.0 módban, majdnem 2.1 képességekkel.

A Valve nemrég leplezte le a Steam Machine nevű konzolját, amelyről nem sokkal később az is kiderült, hogy milyen hardvereket tartalmaz. Utóbbi jelen hír szempontjából nem annyira fontos, mert már a specifikációban feltűnt a HDMI 2.0 kimenet, amelyhez a vállalat érdekes módon 4K-s 120 Hz-es adatot írt. Ezzel az a gond, hogy a HDMI 2.0 4K-n 60 Hz-re van maximalizálva, tehát a kétszer több képkocka továbbítása nem jön ki, hacsak nem HDMI 2.1 van a gépen.

Hirdetés

A fentiek miatt a vállalat tisztázta, hogy mi a helyzet, és ez alapján a specifikációban közölt adatok pontosak, csak a helyzet bonyolult kissé. Pusztán hardveresen a Steam Machine által használt grafikus vezérlő HDMI 2.1-et biztosít, és Windows operációs rendszer alatt ezt hitelesítette is a cég. Ugyanakkor SteamOS operációs rendszerrel nem lehet működtetni ezt a módot, mivel a HDMI Forum licencei kizárják a HDMI 2.1-es funkciót nyílt forráskódú implementálását. Emiatt SteamOS mellett HDMI 2.0 módban működik majd a szóban forgó kimenet. A Valve az Ars Technica számára elmondta, hogy megpróbálják a helyzetet megoldani.

Addig is a 4K-s 120 Hz-es adatátvitelt úgynevezett chroma sub-samplinggel érik el, amivel a videójel színskálájának meghatározásához használt fényerő-adatokat tömörítik. Ez technikailag okoz majd némi képminőségvesztést, de a valóságban nagyon nehezen észrevehető a hátrány, miközben ilyen módon át lehet küldeni másodpercenként 120 darab 4K-s képkockát a HDMI 2.0-n is. Ha valakinek esetleg a legjobb képminőségre vágyna ilyen paraméterek mellett, akkor a DisplayPort 1.4-en el tudja azt érni.

A másik tényező, ami számít, hogy a HDMI 2.1-nek van szabványos, variálható frissítési frekvenciát biztosító eljárása, szimplán VRR néven. Ez HDMI 2.0 alatt nem érhető el, de a Steam Machine helyette támogatja az AMD-féle HDMI-s FreeSync technológiát, ami teljesen ugyanúgy működik. Itt persze egy olyan kijelzőt kell vásárolni, ami ezt kezeli, és nehézséget jelent, hogy az AMD hivatalos adatbázisa nem különbözteti meg a variálható frissítési frekvencia implementációját, vagyis egy kalap alá veszik azt, ha az adott gyártó a szabványos VRR-t, illetve a nem szabványos HDMI-s FreeSync eljárást alkalmazza, vagy jobb esetben mindkettőt. A jó hír, hogy a tévék többsége utóbbi kategóriába esik, vagyis a nagymértékű átfedés miatt a cégek mindkét eljárást támogatják, de itt hasznosabb megkérdezni az adott gyártót, hogy mi a helyzet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Előzmények