Az Epic nemrég jelentette be a kultikus Unreal Tournament sorozat új verzióját, mely természetesen már az Unreal Engine 4-et használja. Nem volt meglepő, hogy érkezik a játék, hiszen eddig minden Unreal Engine-höz jött minimum egy Unreal Tournament rész, de most egy olyan fejlesztési koncepcióról van szó, ami mindenkit sokkolt. Nevezetesen arról van szó, hogy az új rész szimplán ingyenes lesz, de nem a megszokott ingyenesen játszható modellel, ami végső soron úgyis fizetésre készteti a játékosokat, hanem ténylegesen nem kell fizetni érte semmit. A játékosok és a rajongók egy része örül a hírnek, viszont az ingyenesség alapja, hogy a játékot lényegében a közösség fogja fejleszteni. Az Epic Games egy csoportja tulajdonképpen csak a játékmenetet és a játékmódokat biztosítja pár pályával, míg a többit a rajongók rakják majd hozzá, akár fejlesztés közben is, mely a tegnapi nappal a kezdetét vette.
Hirdetés
Az Epic gondolkodása nagyon logikus, hiszen az Unreal Tournament 3-hoz is rengeteg rajongói pálya készült, így tulajdonképpen az új Unreal Tournament ezzel a modellel AAA kategóriás mércével mérve tulajdonképpen fillérekből kifejleszthető. A stúdió márpedig valószínűleg nem dúskál a pénzben, hiszen az Unreal Engine 4 fejlesztése nagyon sokat csúszott, és az anyagi biztonság érdekében el kellett adniuk a Gears of War jogokat is. A még rendelkezésre álló pénzt nagyrészt az Unreal Engine 4-re kell költeni, így nagyon is realista elképzelés egy kisebb csapattal összedobni az Unreal Tournament alapját, a tartalmat pedig majd a közösség hozzácsapja.
Az Epic számára így is lesz pénz az új Unreal Tournamentből, hiszen a pályák megszerkesztéséhez szükség van az Unreal Engine 4-re, tehát a fejlesztésben résztvevő közösség tagjainak havi 19 dollárt kell majd fizetni a vállalatnak, amíg a kívánt tartalmat el nem készítik. Ez önmagában nem feltétlenül éri meg, de az Epic erre is gondolt, így az Unreal Tournamenthez létrehoznak majd egy piacteret, ahova minden felhasználó felpakolhatja az elkészített pályát vagy más extrát, és ezekért pénzt kérhetnek. Az Unreal Engine 4 licenc értelmében a bevétel 5%-a az Epic tulajdona, míg a többit tulajdonképpen elrakhatja a felhasználó. Ezzel kapcsolatban még nincs minden részlet kidolgozva, de a koncepció elvileg működhet.
Az Epic a fejlesztésbe ölt nem túl sok pénzt viszonylag gyorsan visszaszerzi majd a közösségen, így többi már nyereség lesz. Valószínűleg ez nem lesz akkora mértékű, mint amekkorát egy normál módon kiadott AAA kategóriás játék hozhatna, de fontos, hogy a jóval kisebb befektetés következtében a kockázatok is elhanyagolhatók, illetve valószínű, hogy Gears of War jogokból befolyt összeg nem lenne elég egy teljes játék és még a motor folyamatos fejlesztésére is, tehát túl sok választása nem volt a cégnek. Az új Unreal Tournament egyébként Windowsra, Macre és Linuxra érkezik leghamarabb 2015-ben, de inkább 2016-ban. A konzolok ebből a körből most kimaradnak, hiszen a Sony és a Microsoft minőségbiztosítási ellenőrzése mellett igen problémás lenne megoldani ezt a közösségi alapokra helyezett fejlesztési modellt.
Az látszik, hogy az Epic koncepciója átgondolt, hiszen számtalan alkalommal bebizonyította már a közösség, hogy lehet rájuk építeni. Ugyanakkor érthető az az álláspont is, amelyben a játékosok a várható minőségtől félnek. Ennek alapját az adja, hogy a bár a közösség egy része valóban fantasztikus dolgokat alkot, a másik részéről leginkább jobb nem beszélni.