Kettővel az ezt megelőző blogbejegyzésünkben említettük meg, hogy hozzáfogtunk a Series 7, ismertebb nevén Chronos notebook teszteléséhez (a notebook pontos paraméterei is az előző bejegyzésben olvashatók). A mérőprogramok szakadatlanul pörögnek, az üresjáratban pedig mi használjuk és próbálgatjuk a laptop képességeit. Kézenfekvőnek tűnt, hogy ha már dedikált GPU is került a notebookban, akkor azt tegyük próbára néhány játékkal.
Persze a 40 nm-es Seymour XT-re épülő, AMD Radeon HD 6490M nem új eresztés, közel másfél éves, ráadásul a 160 számolóegységétől sem várhatunk felsőkategóriás VGA-vezérlőket megszégyenítő teljesítményt. „Valamire biztosan elég lesz ez is” kijelentéssel ugrottunk neki a méréseknek, ugyanazoknak, amelyeket az NVIDIA GT 640M-nél már bevezettünk. Itt persze rögtön adódott némi (pontosabban nem kevés) probléma.
Sajnos a GPU-Z nem képes az órajelek pontos kiolvasására, sem a Computing, sem pedig a memóriabusz nem pontos – ez utóbbi 64 bites
A Series 7 kijelzője 1600x900 képpont megjelenítésére alkalmas, ezzel szemben a GT 640M-et 1366x768 képpontos felbontással mértük, plusz az új programok felével nincsenek korábbi kártyákkal mért eredményeink, ráadásul a két GPU (GT 640M és HD 6490M) nem egy ligában játszik. Így igen nehéz belőni a Radeon képességeit, maximum a korábban használt Dirt 3 és Far Cry 2 eredményekre lehet támaszkodni, de ezek sem stimmelnek felbontásban.
Emiatt azt a megoldást választottuk, hogy a Series 7-et (csak a kíváncsiság végett) megmértük ugyanazokkal a beállításokkal, mint a GT 640M, illetve olyan játékbeállításokat kerestünk a natív felbontásban, amelyekkel a program már éppen hogy játszható. Lássuk is az első eredményeket!
Játéktesztek – 1366x768 | AMD Radeon HD 6490M | NVIDIA GeForce GT 640M |
---|---|---|
Far Cry 2 – DX10 High, 2xAA | min: 12 fps, átlag: 24 fps | min: 30 fps, átlag: 61 fps |
Dirt 3 – 2xMSAA, High | min: 21 fps, átlag: 26 fps | min: 46fps, átlag: 64 fps |
Resident Evil 5 – DX10, 2xAA, High | min: 24 fps, átlag: 30 fps | min: 44 fps, átlag: 57 fps |
World of Tanks (Malinovka replay) – FXAA LQ, High, 4xAF | min: 10 fps, átlag: 16 fps | min: 24 fps, átlag: 45 fps |
Mint látható, ez a fajta közvetlen összehasonlítás nem jó ötlet, és nem is a vezérlő lehúzásának céljával készült, ráadásul a Dirt 3 és a RE5 már a játszhatóság határát súrolta ezekkel a beállításokkal is. Viszont azt mindenképpen tudnunk kellett, hogy merre induljunk el, fentről pedig egyszerűbb volt kezdeni, mint lentről végigmérni az egyes beállításokat. Lássuk inkább, mit kaptunk natív felbontásban a részletesség csökkentésével!
Játéktesztek – 1600x900 | AMD Radeon HD 6490M |
---|---|
Far Cry 2 – DX10 High, 0xAA | min: 12 fps, átlag: 25 fps |
Dirt 3 – 0xMSAA, Medium | min: 22 fps, átlag: 26 fps |
Resident Evil 5 – DX10, 0xAA, High | min: 22 fps, átlag: 26 fps |
World of Tanks (Malinovka replay) – 0xAA, Medium, 2xAF | min: 15 fps, átlag: 32 fps |
A Dirt 3 eredményét csak úgy tudta megtartani a nagyobb felbontásban, hogy az élsimítást kikapcsoltuk és a részletességet is egy szinttel lejjebb vettük. Szinte hasonló volt a helyzet a Resident Evil 5 esetében is, itt viszont elég volt csak az élsimítástól megszabadulni, az eredmények csak picit romlottak, viszont itt is érdemes Medium fokozatba kapcsolni hosszabb távon, ha simább játékmenetet szeretnénk. A World of Tanks MMO-nál is ki kellett kapcsolni az élsimítást, lejjebb venni a részletességből és az AF mértékét is le kellett húzni.
A Malinovka nevezetű map meglehetősen részletes a WOT-on belül, gyakorlatilag ez dolgoztatja meg leginkább a processzort és a grafikus alrendszert, de a finom célzás érdekében itt már elképzelhető, hogy érdemes még lejjebb venni az igényekből (Trilinear szűrőt alkalmazni és pár effekt kikapcsolni). A Low, avagy alacsony részletesség beállítása gyakorlatilag már indokolatlan lenne, ezért a finomhangolást érdemes kézzel (egyesével kapcsolgatni a beállításokat – amiből egyébként van bőven) elvégezni.
Hasonló tanácsot tudunk adni a Far Cry 2-nél is, itt azonban kötelező jelleggel, ugyanis az élsimítás éppen csak ellensúlyozza a nagyobb felbontást. A benchmarkon belül a High a legkisebb előre beprogramozott opció (felette Very high, Ultra high), alatta csak kézi beállításokkal tudunk operálni, tehát tanácsos mindent, amit lehet közepesre venni (így mértünk mi is) és innen nekiindulni a további finomhangolásnak.