Ray-tracinget gyorsító kártyán dolgozik az Imagination Technologies

Az Imagination Technologies az elmúlt év végén jelentette be, hogy felvásárolják a ray-tracing világában utazó Caustic Graphics néven bejegyzett vállalatot. Ez a terveknek megfelelően meg is történt, és a korábban megkezdett fejlesztések sem álltak le, csupán az Imagination Technologies a saját terveinek megfelelően formálta őket. A Caustic Graphics a felvásárlás idején éppen a CausticTwo jelzésű termék fejlesztésén dolgozott, mely a nulladik generációs megoldásnak tartott CausticOne utódjának tekinthető. Gyakorlatilag a CausticTwo lett volna az első kereskedelmi forgalomba szánt, speciálisan ray-tracinghez kifejlesztett gyorsítókártya, de az új vezetőség némileg változtatott a koncepción.


(forrás: 4Gamer.net) [+]

A hardver szempontjából jelenleg a PowerVR RTX sorozat fejlesztésén dolgoznak a mérnökök, mely lényegében a Caustic Graphics terveire épül. Arról még nincs pontos információ, hogy a kereskedelmi forgalmazás mikor kezdődik meg, de az első érkező termék PCI Express csatolót használ, és lényegében egy koprocesszor lesz, vagyis nem rendelkezik majd monitorkimenettel. Ez azt jelenti, hogy az adott számítógépbe mindenképpen szükséges egy dedikált VGA vásárlása, vagy esetlegesen integrált grafikus maggal felszerelt CPU-t, illetve APU-t kell használni.

Hirdetés

Elméletben a grafikus magokkal való összeférhetetlenség nem lehet probléma, de az Imagination Technologies a driver kialakításánál összedolgozik a konkurens vállalatokkal, valamint az adott operációs rendszer fejlesztőjével, hogy a terméktámogatás minősége megfelelő legyen. Ez már csak azért is fontos, mert a hardver mellé szoftveres szolgáltatások is járnak. A tervekben az OpenRL (Open Ray-tracing Library) felület kiemelt szerepet kap. Ez a rendszer egy nyílt API lesz a ray-tracinghez alakítva, és az 1.0-s verzió végleges fejlesztőkörnyezete az év végéig elkészül. Az Imagination Technologies az OpenRL-re egy nyílt iparági szabványként gondol, a felügyeleti jogokat azonban még nem adták át a Khronos Group számára. Erről jelenleg is folynak a tárgyalások, de mindkét fél úgy gondolja, hogy a megegyezést még ebben az évben bejelenthetik. Természetesen a konkurens vállalatok azt szeretnék, ha a fejlesztéseket egy független szervezet koordinálná (például az említett Khronos Group), és ezzel a platform széleskörű támogatása is biztosítható lenne. Az eddigi adatok szerint az OpenCL felületet támogató hardvereken tökéletesen futtathatóak az OpenRL-re írt alkalmazások, így túl sok akadály nem gördíthető a terjedés elé. Persze a leggyorsabb feldolgozás a PowerVR RTX sorozatú célprocesszorokon lehetséges, hiszen e termékek konkrétan az OpenRL igényeire lesznek szabva. Ettől függetlenül a vállalat úgy látja, hogy a jelenlegi grafikus vezérlőkkel is nagyon jó sebesség érhető el.


Az OpenRL architektúrája (forrás: 4Gamer.net) [+]

A konkurens vállalatoknál érdeklődtünk a támogatással kapcsolatban, de lényegében minden frontról ugyanaz a válasz jött, azaz a kérdést csak akkor vizsgálják meg, ha az OpenRL felügyeletét átveszi a Khronos Group. Ha a terveknek megfelelően alakul minden, akkor az OpenRL még idén ipari szabvány lesz, és lényegében nyilvánvaló, hogy a gyártók – a többi Khronos Group által felügyelt felülethez hasonlóan – nem tagadják meg a támogatást. Itt persze kérdés, hogy ki mennyire mostohán bánik majd vele, hiszen láthatjuk, hogy az OpenCL is ipari szabvány, de az NVIDIA és az Intel önös érdekeivel szembe megy az alkalmazása, így az előbbi vállalatok csak az elvárható minimális támogatást biztosítják, de a terjedésért egyáltalán nem rajonganak. Tulajdonképpen az OpenRL is számíthat hasonló fogadtatásra, elsősorban az NVIDIA oldaláról, hiszen a zöldek nem kevés pénzt öltek bele a CUDA felületbe, illetve az OptiX rendermotorba, és egy ray-tracingre kihegyezett nyílt platform nagyon kedvezőtlen hatást fejthet ki a vállalat professzionális piacot érintő terveire nézve. Főleg annak tudatában, hogy az Imagination Technologies aktívan fejleszti Brazil rendermotor 3.0-s verzióját, mely az OpenRL 1.0-s felülethez illeszkedik. Ezzel az NVIDIA OptiX motorja egy közvetlen konkurenst kap, ráadásul olyat, amely nyílt API-n keresztül fut, azaz nincs a CUDA platformhoz kötve.

A tervek láthatóan impozánsak. A szoftveres alapokból remélhetőleg már idén látunk valamit, így az Imagination Technologies számára jelenleg a hardveres rész fejlesztése lehet prioritás. Itt sok lehetősége van a vállalatnak, így akár a mobil termékekbe is készülhet PowerVR RTX megoldás, de nyilvánvaló, hogy elsődlegesen a munkaállomásokat célozza meg a vállalat. Valószínű, hogy a készülő gyorsítókártyákból egyszerre több is összeköthető, így növelve a számítási teljesítményt.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés