A mobil piacon lesz igazán domináns az AMD Infinity Cache

Az asztali szinten ez a fejlesztés csak hasznos, viszont a notebookokban gigantikus előnyt jelent.

Az AMD az új generációs Radeonokkal leleplezésével mutatta be az Infinity Cache-t, amely egy 128 MB-os kapacitású, 1664 GB/s-os sávszélességet biztosító gyorsítótár a lapkán belül. Erről viszonylag keveset lehet tudni még, de a működés sokféle módon paraméterezhető. Érdeklődtünk is, hogy jelenleg milyen módon üzemel, és a játékok többségében szimpla gyorsítótárként van még jelen. A találati arány 4K-ban, a népszerű címekben 58% átlagosan, de ez változik a futtatott játék függvényében. Az előbb említett százalékos érték egyébként azt jelenti, hogy a memóriaelérések átlagosan 58%-a biztosítható volt magán az Infinity Cache-en belül, míg a maradékért mindenképpen a külső memóriáig kellett menni.

Információink szerint a jövőben más optimalizálási stratégiák is kipróbálásra kerülhetnek a meghajtón belül, egyelőre viszont annyira új a rendszer, hogy még ismerkedni kell vele, ugyanakkor már az aktuális működési hatékonysággal is elégedettek az érintettek. Már csak azért is, mert ha nem lenne Infinity Cache, akkor például 384 bites memóriabuszon kellett volna legalább 18 GHz-es effektív órajelű GDDR6-os konfigurációt építeni, és még ez is sokszor lassabb lett volna a Navi 21 mostani felépítésénél, ráadásul magasabb fogyasztással.

Komoly cél volt a fejlesztésnél, hogy az AMD erősen megvesse a lábát a játékra szánt mobil gépek piacán, és erre a notebookgyártók szerint van is esély, mert amíg asztali szinten az Infinity Cache hasznos, addig mobilban gigantikus előny. Azzal ugyanis, hogy a Navi 21 kifelé 256 bites GDDR6-os memóriakonfigurációt használ, igencsak egyszerűvé teszi a notebookokba való beépítést. A gyártók oldalán ez teljesen vállalható költség, miközben a memóriaalrendszer felér egy többet fogyasztó, sokkal drágábban beépíthető 384 bites kialakítással.

Az egyik ODM-től megtudtuk, hogy az AMD már az elmúlt évben leleplezte számukra, hogy az új generációs Radeonokkal úgy terveznek, hogy a készülő, játékosoknak szánt notebookok teljesítménye megközelíthesse az asztali GeForce RTX 2080 Ti tempóját, miközben az egész rendszer beépíthető legyen egy 28 mm-es vékonyságú vázba. Ezt alapvetően az Infinity Cache tenné lehetővé, mert a notebookok szintjén a 256 bites buszszélesség egy igencsak erős maximumnak tekinthető, egyszerűen 384 bites buszra nincs igazán hely, és a költségeket is az egekbe röpítené.

A 256 bites busz ráadásul egy igen komoly probléma most a gyártók előtt, ugyanis gyorsabb lapkát be tudnak rakni a vázon belülre, de az nem sokat ér, ha a memória-sávszélesség nem nő. Az egyik menekülőút a GDDR6X lehetne 256 biten, de a Micron egyelőre borzalmasan drágán szállítja a chipeket, és ezek is csupán 1 GB-osak, ráadásul magas effektív órajelen a fogyasztása sem kellemes, ami azért gond, mert relatíve kis méretben nincs nagy mozgáslehetőség a komplett rendszer lehűtésére. Ez azt jelenti, hogy ha a memória oldalán nő az energiaigény, akkor a GPU-nak szánt fogyasztási keretet kell visszafogni. Nem lehet tehát itt azt csinálni, mint az asztali generációknál, hogy ha nem fér bele 250-300 wattba, akkor nagyobb hűtéssel majd jó lesz 320-350 watton is.

Az Infinity Cache így a notebookokban döntő fontosságú lehet, akár a versenyt is jelentősen befolyásolhatja, mert gyakorlatilag 256 bites GDDR6-os konfigurációhoz hasonló fogyasztási kerettel működik úgy, mintha a lapka mellett 384 bites busz lenne. Ennél a megoldásnál csak a HBM memóriaszabvány jobb, de ahhoz megfelelő lapkát kell tervezni, tehát az ősszel bemutatott GPU-kat ez nem érinti.

Érdeklődtünk még arról, hogy a kisebb lapkákba is várható-e Infinity Cache. Konkrét válaszhoz nem jutottunk, de azt megtudtuk, hogy magának a rendszernek van egy optimális minimum kapacitása, ami mellett hatékony. Tehát egy bizonyos tárkapacitás alá nem érdemes vinni, mert a nyereség nem arányos a tranzisztorköltséggel. Ebből arra következtetünk, hogy a belépőszintre ez a technológia nem várható. Emellett 128 bites GDDR6-os memóriaalrendszert se nem költséges, se nem nehéz építeni, még mobil szinten is nagyon jól együtt lehet vele élni, tehát az Infinity Cache által kezelt probléma inkább a középkategória felett keletkezik, mintsem alatta.

Azóta történt

Hirdetés