Miért csak a Nintendo vadássza le az emulátorokat?

A Sony és a Microsoft kevésbé érzékeny ezekre a szoftverekre, aminek megvan a maga oka.

Az idei évben a Nintendo két olyan emulátorral is végzett (Yuzu és Ryujinx), amelyek kifejezetten jól futtaták a Switch kézikonzolra kiadott játékokat PC-n. Ilyen extrém mértékű támadást még egyik konzolgyártótól sem láthattunk, hiszen egy emulátor eléggé szürke zónának számít, nem igazán egyértelmű a jogsértés ténye pusztán a szoftver létezése miatt, ugyanis magukat a szoftvereket nem tartalmazza a GitHubra feltöltött kód. Érthető ugyanakkor, hogy a szóban forgó emulátorok fejlesztői nem szeretnének a Nintendóval pereskedni, hiszen nem látni az ügy végkimenetelét, így inkább beadják a derekukat.

Hirdetés

Felmerülhet azonban a kérdés, hogy a másik két nagy konzolgyártó, a Sony és a Microsoft miért nem ennyire aktív ezen a területen. Az Xboxok és a PlayStationök is emulálhatók, vannak is futó projektek, amelyek szintén elérhetők a GitHubon, de masszívan csak a Nintendo lép fel ellenük.

Erre egészen egyszerű választ lehet adni: a Microsoft és a Sony modern gépeit jóval nehezebb PC-n emulálni, mivel tartalmaznak olyan technológiákat, amelyekre PC-s szinten nincs reálisan alkalmazható alternatíva. Többek között létezik PlayStation 5 emulátor PC-re, de nagyon korlátozott, hogy mely címekkel működik, de ha a játék fut is, akkor sem túl kedvező az élmény, jellemző szinkronizációs gondok vannak a PC-vel nehezen megközelíthető, program által amúgy igényelt I/O teljesítmény miatt.

A Nintendo sem foglalkozott ezzel régen olyan sokat, amikor még a Wii és a Wii U nehezebben volt emulálható. Itt tulajdonképpen a Switch kapcsán volt az a felismerés, hogy gyakorlatilag egy idősebb PC is lazán futtatni tudja emulátorról az aktuális konzolra kiadott játékokat, és ez már így problémát jelent.

Az oka ennek az, hogy a Switch eleve olyan hardverrel érkezett, amely két évvel a megjelenése előtt már más rendszerekben elérhető volt. És itt az alapokat kell nézni, az mindegy, hogy Nintendo kapott egy fogyasztásra optimalizált verziót, technikailag a SoC ettől még egy Tegra X1 maradt. Ezzel a csomaggal a Switch kézikonzolnál már megjelenéskor sokkal-sokkal gyorsabb PC-k voltak elérhetők, így az emuláció okozta többletterhelést lazán át lehetett hidalni.

Mindez persze sokáig nem foglalkoztatta a Nintendót, hiszen gyorsan meglódult a Switch szekere, de az évek során egyre többen jöttek rá arra, hogy ha le tudnak mondani a hordozhatóságról, akkor igazából a játékok zöme valamelyik Switch emulátorral futtatható PC-n is. A gondot valószínűleg az jelenti, hogy érkezik az utód, amely a pletykák szerint olyan hardverrel jön, ami az Orin kódnevű Tegra átdolgozása. Utóbbi 2018-ban került bemutatásra, tehát az új Nintendo konzol a jövőre esedékes megjelenéskor hét évesnek számító hardveres alapot használ. Ezzel önmagában nincs semmi gond, mert a japán cég elsődlegesen az élményt helyezi a középpontba, nem a technikai innovációt, de a mai PC-k számottevően gyorsabbak a szóban forgó rendszerchipnél, ami masszívan megkönnyíti az emulációt.

Mivel mára kifejezetten sokan hallottak arról, hogy PC-n is megoldható valamilyen módon a platformspecifikus tartalmak futtatása, a Nintendo leginkább az érkező konzolját védheti attól, hogy túl gyorsan érkezzenek olyan emulátárok, amelyek a kiadott címeket futtatni tudják a célhardver nélkül is. Ezért is támadták le a két legnagyobb projektet, ami elrettentheti az önjelölt programozókat a hasonló szoftverek megírásától. Nem arról van szó tehát, hogy a Yuzu és a Ryujinx olyan hatalmas károkat okozhatott, ha ez így lett volna, már rég lépett volna a Nintendo. Sokkal inkább előre menekülnek, hogy a következő generáció számára optimális legyen a terep.

Hirdetés

Wi-Fi 7: A Jövő hullámhosszán

PR Az internet, és vele együtt a vezeték nélküli kapcsolat ma már kihagyhatatlan része az életünknek, legyen szó munkáról, kapcsolattartásról, tanulásról vagy szórakozásról.

Előzmények

Hirdetés