A Microsoft egy friss blogbejegyzésben ünnepli a DirectX 12-t, amely a szóban forgó grafikus API eddigi fennállása alatt az egyik legfontosabb mérföldkőnek számított, és 10 éve van már aktív használatban. Ez önmagában is árulkodó, mert korábban egyik DirectX verzió sem húzta ilyen sokáig, az alapvetően továbbfejlesztéseken túl pár év múlva mindig jött a menetrendszerű utód.
Hirdetés
A DirectX 12 alapjai ugyanakkor annyira jól sikerültek, hogy még tíz év elteltével is bőven van benne tartalék, így a Microsoft ennél az API-nál főleg az új funkciók hozzáadására fókuszált, és ez a jövőben is így lesz.
A vállalat jelenleg pár újítás bevezetésén dolgozik, amelyek közül az egyik a DirectX Raytracing 1.2, ami már hozzáférhető a legújabb Windows 11 frissítésben. Itt sajnos a dolgokat sikerült alaposan bonyolítani, ugyanis a DirectX Raytracing 1.0 és 1.1 két különálló API-nak számít a sugárkövetés módját tekintve, míg a DirectX Raytracing 1.2 mindkettőnek a kiegészítése, de nem minden új funkció működtethető egyszerűen mindegyik móddal. Többek között például a fő újításnak számító shader execution reordering, amely képes a futó shadereket úgy rendezni, hogy az javítsa a koherenciát, elsődlegesen a DirectX Raytracing 1.0-val hatékony, mert az 1.1 által biztosított feldolozási mód során a rendszer nem tudja automatikusan újrarendezni inline sugárhívásokat, ugyanis ezek nem mennek át azon a végrehajtási futószalagon, amit a shader execution reorderingre terveztek. Ez igencsak nehezíti az új technika alkalmazását, mivel nagyon sok feltételnek kell megfelelni a programkódban, hogy hatékony legyen az eredmény.
Az előzetes formában bevezetett újítások közé tartozik az opacity micromaps és a kooperatív vektor. Előbbi a sugárkövetést gyorsítja bizonyos helyzetekben, míg utóbbi a gépi tanuláshoz tervezett alapvető funkció, amivel elérhetők az újabb GPU-k erre tervezett feldolgozói. Egyik sem számít véglegesnek, így a Microsoft még nem javasolja a használatukat egy ténylegesen kiadott alkalmazásban, de várhatóan a következő évben számíthatunk a specifikációk véglegesítésére.
A legfontosabb új funkciónak az ASD, vagyis az Advanced Shader Delivery, ami végre biztosít egy járható utat PC-n a shader fordításból eredő akadások megszüntetésére, illetve az első programindításkor a hosszú percekig tartó előfordítás is eltűnik. Ez a helyzet a PC-s játékosok részéről rendkívül sok kritikát kapott az utóbbi években, hiszen várakozni senki sem szeret, de az még rosszabb, ha akadozik a játék. A Microsoft viszont kidolgozta erre a rendszert, és már be is vetette a ROX Xbox Ally kézikonzolokra, a jövőben pedig több hardverre is elérhetővé teszik majd.
