Az új generációs Xbox One és PlayStation 4 esetében egy ideje már tényként kezelhető, hogy alapvetően PC-kről van szó, noha nyilván igen erős szteroidokat kaptak a szoftveres oldalról. Egy dolog azonban foglalkoztatja a világot: emulálhatók-e az új konzolok PC-n? A kérdésre egyszerűen lehet válaszolni azzal, hogy elméletben lehetséges, de ez a megállapítás szinte mindenre igaz, miközben a gyakorlat már nem ilyen egyértelmű. Többek között az Xbox 360 és a PlayStation 3 nevű masinákra még ma sincs PC-s emulátor, noha kétségtelen, hogy számos projekt indult ennek megvalósítására, de egy ponton mindegyik elbukott.
Hirdetés
Az Xbox 360 emulálásával is megpróbálkozó Ben Vanik a Slashdot számára elmondta, hogy az új gépekre egyszerűbb lehet emulációt írni az elkövetkező években, mint az előző generációhoz. Az efféle projektekben ugyan nem tervezi a részvételt, viszont megosztotta nézeteit a korábbi tapasztalatai alapján, hiszen a Xenia projekt kapcsán az Xbox 360-as játékok elindításáig alapvetően eljutott, de nagyjából ennyi. Persze a projektet még nem adta fel.
Ben Vanik elmondása szerint az emulátor írásának legfontosabb lépése, hogy visszafejtsék a rendszer működését. Éppen ezért először fel kell törni az Xbox One és PlayStation 4 konzolokat. Amint a Linux működőképes lesz ezeken a gépeket már el lehet indulni az emuláció rögös útján, hiszen az elkészült forráskódokból lehet látni, hogy nagyjából miképp bírják működésre a hardvert, és ez alapján megkezdhető egy emulátor fejlesztése. Az egyetlen gond, hogy a Sony és a Microsoft folyamatosan tanul, így az új gépek feltörése jó eséllyel pokolian nehéz lesz.
A technikai részletekre rátérve az előző generációs konzolokban dolgozó PowerPC-t nagyon nehéz x86-on emulálni. Nagyon hatékony fordítóréteget kell írni hozzá, különben nem lesz elég gyors. Eközben a két új konzol ugyan nyolc magot használ, de ezek lassabbak, mint a mai komolyabb PC-k processzorai. Gondot jelent azonban, hogy a fejlesztők több kontrollt kapnak a hardver felett. Vanik szerint a PC-n a DirectX és az OpenGL túl magas szintű hozzáférést kínál a hatékony emulálás eléréséhez, de a Mantle már ugyanazt az elérést biztosítja, ami kedvező. Ha fejlesztene emulátort, akkor ezt az API-t használná, és ehhez igazodhatnának a felhasználók egy megfelelő hardverrel.
Jó hír, hogy a PowerPC-s konzolok emulálását megnehezítő fordítóréteg az Xbox One és a PlayStation 4 esetében nem szükséges. Az új gépek emulálásához a hardveresen asszisztált virtualizáció is használható, melyekre az AMD és az Intel is kínál implementációt az egyes hardverekben. Az előbbi technológia mellett az emulátor kódja natívan is futtatható hardveres gyorsítással. Persze felmerülhet a kérdés, hogy miképp emulálható az Xbox One és a PlayStation 4 koherensen megosztott memóriája, de maga az emuláció megvalósulása is évek kérdése még. Egy efféle projektből jó eséllyel 3-4 éven belül nem lesz semmi, addigra pedig a hasonló technológiákat támogató APU-k teljesen elterjednek, tehát a megfelelő hardver lesz majd a kisebbik gond.
Összegezve, Xbox One és PlayStation 4 emulátort könnyebb lesz írni PC-re, de ez nem jelenti azt, hogy azonnal érkeznek majd, a folyamat kezdete ugyanis pont olyan nehézkes, mint a korábbi generációkban. Persze sokan úgy gondolják, hogy csak azért, mert a felhasznált architektúra megtalálható a PC-kben gyorsan megszületnek majd az emulátorok, ez viszont egy alapvető tévhit.