Xbox One néven jön a Microsoft új konzolja

AMD APU került az új Xboxba is

A Microsoft korábbi ígéretéhez híven leleplezte az új generációs Xbox konzolt, mely az Xbox One nevet kapta. A vállalat ezzel próbálja sugallni, hogy inkább egy új kezdetről van szó, mintsem folytatásról. Az Xbox 360 ugyan nagyon jól állta a sarat, de az Xbox One már nem csak egy extrákkal felvértezett játékkonzol, hanem egy interaktív szórakoztató központ kifejezetten a nappalira szabva. Ez magán a bemutatón is látszott, hiszen a játékok nem kaptak akkora figyelmet, mint amekkorát a Sony februári PlayStation 4 bemutatóján.

Hirdetés

A hardver bemutatása szempontjából a redmondi óriáscég jobban teljesített, mint japán konkurense, hiszen valószínűleg közel végleges formájában tényleg látható volt maga a konzol. A masina kinézetével nincs semmi probléma, főleg a manapság jellemző, egyszerűbb stílusjegyek jellemzik. Az új Kinect is ehhez igazodik dizájnban, míg a játékvezérlő kevés változáson esett át.

Microsoft Xbox One
Microsoft Xbox One [+]

Belül már izgalmasabb a helyzet. A korábbi pletykák igaznak bizonyultak, így a PlayStation 4 mellett az új Xbox One konzolban is AMD APU dolgozik, vagyis a központi processzormagok és a grafikus vezérlő egyetlen lapkán kap helyet. Az ötmilliárd tranzisztorból álló, valószínűleg 28 nm-es gyártástechnológián készülő óriáschipben 8 darab – várhatóan 1,6 GHz-es órajelen ketyegő – Jaguar kódnevű processzormag lesz, amit 12 darab GCN architektúrára épülő CU egészít ki. Az összes feldolgozó teljesen koherens, 8 GB-os DDR3 szabványú rendszermemóriát oszt meg, és egységes címtérbe dolgoznak.

Az egész koncepció ismerős lehet a Sony masinájából. Funkcionális szempontból gyakorlatilag megegyező a két hardver, így csak teljesítményük eltérő. Ez nagyon jó lesz a fejlesztők számára, hiszen rendkívül könnyű lesz a multiplatform játékokat portolni egyik gépről a másikra. A Microsoft persze kerülte az IGP teljesítményének meghatározását, valamint a rendszermemória típusát sem említették meg. Valószínűleg a PlayStation 4-gyel való direkt összehasonlítást szeretnék elkerülni, mivel az említett területeken a Sony terméke valamivel erősebbnek tűnik. A relatíve lassú rendszermemóriát persze némileg ellensúlyozza az, hogy az új Xbox kap egy 32 MB-os beágyazott memóriát, amit rendkívül gyorsan érhet el az IGP. Ezt a koncepciót a vállalat már az Xbox 360-ban is alkalmazta, és alapvetően az ötlet nagy sikernek örvendett, csak a 10 MB-os kapacitással nem voltak kibékülve a fejlesztők, 32 MB-ba viszont már jóval több adat fér.


Quantum Break

A Microsoft egyébként ugyanarra a logikus evolúciós ösvényre lép rá, amire a Sony. A teljesen koherens rendszermemória, illetve az egységes címtér lehetővé teszi, hogy az egyes feladatokon belül bizonyos részek a processzormagokon, míg a többi a grafikus multiprocesszorokon futhassanak, hiszen a CPU és az IGP közötti kommunikáció az integrálás hatására félelmetesen gyors lesz, továbbá a szükséges adatokat sem kell másolgatni a különálló memóriaterületek között. A legfőbb cél tehát most is az AMD GCN architektúrájának hatékonyságára építeni, amivel a processzormagok helyett a fejlesztők a CU-kon keresztül számoltathatják a játékok fizikáját, a mesterséges intelligenciát, a grafikai feldolgozás előkészítését, a tartalomkikódolást és az objektumok rendezését, vagyis gyakorlatilag minden jól párhuzamosítható feladatot.

A hírek szerint az AMD által tervezett lapka nagyjából 100 wattot fog fogyasztani, ami a konzolok szempontjából megfelelő érték. Megtudtuk azonban, hogy a Microsoft rendkívül halk aktív hűtést tervez, amivel szinte észre sem lehet majd venni, hogy működik a gép.

Az Xbox One természetesen kap egy 500 GB-os merevlemezt, egy Blu-ray meghajtót, lesz IEEE 802.11n-es Wi-Fi is Wi-Fi Direct funkcióval, illetve HDMI ki- és bemenet, valamint USB 3.0-s portok. Információink szerint magukat a játékokat nem kell majd telepíteni a lemezről, de lesz egy háttérfunkciója az operációs rendszernek az optikai meghajtó kímélése érdekében. Amennyiben van elég lemezterület a HDD-n, akkor a játékokhoz tartozó tartalmakat a rendszer fokozatosan felmásolja. Erről a felhasználó nem szerez majd tudomást, csak előnyeit élvezi.


Forza Motorsport 5

A játékosok számára örömteli hír, hogy a PlayStation 4-hez hasonlóan az Xbox One is képes felvenni a futtatott játék utolsó perceit, így azok lementhetők vagy akár egyből megoszthatók, illetve az élő streaming is lehetséges. Tulajdonképpen itt a Microsoft és a Sony is az AMD VCE nevű részegységet használja ki, ami sebességvesztés nélkül képes megoldani a feladatot, ráadásul egyből H.264-es Full HD felbontású állomány keletkezik. Az új Xbox a videók lejátszása szempontjából is megfelelő hardver, bár ez ma már kötelező funkció, mintsem extra. A gépezet boldogul a 4K-s filmekkel és a nyolccsatornás hang sem jelenthet gondot.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés