Az aktuális konzolgenerációt ugyan az AMD a Microsoft Xbox One és a Sony PlayStation 4 gépekkel lényegében megnyerte magának, viszont kevesen tudják, hogy a Microsoftnál nem csak az AMD pályázott a sikerre, mivel egy darabig Imaginationnel is komoly tárgyalások folytak. Végül a vállalat csak 2016-ra tudott volna előállni egy olyan fejlesztéssel, amely a Microsoft igényeit kielégítette volna, így a verseny eldőlt, de nagyon jó látni, hogy az Imaginationt ez a kisebb kudarc nem tántorította el a hosszabb távú terveitől.
Hirdetés
A vállalat a GDC előtt bemutatott egy konzolokba szánt chipdizájnt, amely a már licencelhető fejlesztéseket ötvözi egy rendszerchipben. Az érdeklődők a tervezetben szereplő lapka elemeit egyben vagy külön-külön is licencelhetik. Ráadásul az Imagination nem csak szintetikus dizájnokat kínál licencre, hanem készre optimalizált IP-ket is, amelyek a TSMC modernebb node-jain érhetők el. Ez drámaian leegyszerűsíti a termékek piacra dobását, ha valaki úgy dönt, hogy egy fejlesztés alatt álló konzolba saját lapkát kínál.
Az Imagination dizájnja egyébként nem más, mint az elérhető legmodernebb részegységek összeválogatása, így a processzorrészbe négy darab MIPS I6400-as mag kerülhet, míg az IGP szerepét a nemrég bemutatott PowerVR GT7900-as fejlesztés töltheti be. Ezek mellett licencelhető az Imagination saját kép-, video- és hangfeldolgozó blokkja, valamint a hálózati kapcsolatokért és a biztonságért felelős részegység.
Az Imagination koncepciója egy konzolba tervezett rendszerchipre [+]
Az Imagination szerint a fenti dizájnjuk a TSMC 16 nm-es FinFET+ node-ján 800 MHz-en is üzemképes, amivel elérhető a 800 GFLOPS-os számítási teljesítmény is szimpla pontosság mellett. Ez felezett pontossággal számolva 1,6 TFLOPS is lehet. Az Imagination dizájnja tehát nem olyan erős, mint a Microsoft Xbox One vagy a Sony PlayStation 4, de így is ez az egyik legjobb koncepció arra az esetre, ha bárki saját rendszerchippel szeretne belevágni a konzolbizniszbe.
Az Imagination hatalmas előnye még, hogy a hardvereik dokumentációja nagyon kiterjedtnek mondható, legalábbis ahhoz képest, mint amit a többi, ultramobil szinten érdekelt versenytársuk kínál. Ez lehetővé tenné egy olyan konzol fejlesztését is, amire saját grafikus API is írható, ahogy azt például Apple is tette (Metal API) az általuk használt PowerVR IGP-kre.
Az Imagination a szoftveres optimalizálás kérdéséhez az ultramobil piacon lévő versenytársakhoz képest nagyon barátian áll, mivel a legfrissebb PowerVR SDK egy assembly nyelvi szintre vonatkozó leírást tartalmaz a PowerVR shaderekhez, ami távolról sem teljes dokumentáció, de hihetetlenül hasznos, amikor az adott fejlesztő optimalizálni szeretne az aktuális PowerVR termékcsaládok alapját adó Rogue architektúrára.
Az Imagination koncepciójának egyik érdekes része még az operációs rendszer kérdése. A MIPS I6400-as processzorrész és a PowerVR GT7900-as IGP is támogatja több operációs rendszer párhuzamos futtatását a hardveres virtualizáció által. Ezzel a modellel olyan szoftverdizájnt is lehet tervezni az esetleges konzolhoz, mint amit a Microsoft Xbox One és a Sony PlayStation 4 is használ. Ennek megfelelően implementálni lehet egy alap operációs rendszert, amely felett van egy játékok futtatására kialakított úgynevezett exkluzív partíció, és az operációs rendszer többi, nem fontos része aktív játék mellett leállítható vagy visszafogható.
Az Imagination a kínai konzoltilalom feloldása miatt bizakodó a koncepciójával kapcsolatban és úgy gondolják, hogy a következő év végén már lehet olyan termék a piacon, amely a felvázolt dizájnt használja. Egy ilyen konzolnak még esélye is volna a Sony és a Microsoft megoldásai ellen, persze csak a megfelelő szoftveres alapok biztosítása esetén, ami nehezebb ügynek tűnik, mint magának a hardvernek a piacra dobása.