Hirdetés

Havok: grafikus processzorokba költözik a fizika

A játékok evolúciója során a megjelenítés részletessége mellett mind fontosabb szempont a tárgyak, anyagok fizikai jellemzőinek hiteles visszaadása. Erről a múlt évben leginkább az Ageia által kifejlesztett PhysX fizikai modell, illetve fizikai gyorsítóchip (Physics Processing Unit, PPU) kapcsán esett szó. A bővítőkártyán a számítógépbe kerülő PPU azonban költségnövelő hatása miatt megrögzött játékosok számára sem feltétlenül elfogadható megoldás, így nem túl meglepő, hogy az Asus tavaly elkészült PhysX kártyája máig nem került piacra. Jövője – mind az Ageia, mind legfőbb vetélytársa, a Havok számára – inkább olyan szoftveres megoldások és middleware-ek fejlesztésének van, melyek a bevált konfigurációk erőforrásait használják ki a jelenleginél sokkal jobban, elsősorban úgy, hogy a fizikával kapcsolatos számításokkal a CPU helyett a grafikus processzort terhelik.

Hirdetés

A Havok épp egy ilyen megoldást jelentett be, melynek alapja a játékfejlesztők szélesebb köre számára idén nyáron elérhetővé váló Havok FX köztesszoftver. Minthogy a cég fizikai modelljét jelenleg is számos stúdió licenceli, várhatóan az új motort is sok játékban felhasználják majd. A Havok FX révén a fizika kezelése egyetlen GPU-ban, a rendereléssel párhuzamosan is történhet; ehhez egy Shader Model 3.0-kompatibilis videokártyára van szükség, a szükséges számítási teljesítményt is figyelembe véve legalább egy GeForce 7600-ast (vagy ezzel összevethető, más gyártótól származó kártyát) ajánlanak.

Izgalmas az NVIDIA-val közösen fejlesztett, SLI Physics néven készülő megoldás is, amelyben a kétkártyás konfiguráció egyik GPU-ja végzi a kép renderelését, a másik pedig igény szerint vagy a fizikai modellel van elfoglalva, vagy ha erre nincs szükség, beszáll a renderelésbe az első GPU terhelésének csökkentése, illetve az ábrázolás részletességének növelése céljából.


A fejlesztők közlése szerint a Havok FX
OpenGL- és DirectX-alapú játékok alatt is használható

A Havok FX motor tízezernél több test mozgásának egyidejű számítását támogatja, és nemcsak a merev és rugalmas szilárd testek kölcsönhatásait teszi valósághűbbé, hanem olyan modellekkel is elboldogul, melyek hagyományosan nagyobb kihívást jelentenek (folyékony, füst- és ködszerű anyagok, számos apró testet tartalmazó térrészletek, ruhák stb.). A feladat áthárítása a grafikus processzor(ok)ra a CPU, illetve a CPU által használt külső interfész jelentős tehermentesítésével jár, így a realisztikusabb ábrázolással egyidejűleg nőhet a megjelenítési sebesség is.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények