Galaxy Tab blog: a GeForce ULP és ami mögötte van

A mai bejegyzésben a Tegra 2 SoC-ben lévő grafikus egységet nézzük meg tüzetesebben. Ez a chipset duruzsol az új generációs Galaxy Tab táblagépekben, azaz a 10 hüvelyk képátlójú Galaxy Tab 10.1-ben és a Galaxy Tab 10.1V-ben, valamint a 8,9 hüvelykes Galaxy Tab 8.9-ben is.

A GeForce ULP nevű GPU egy, az NVIDIA által gyártott, OpenGL ES2.0-ra kihegyezett grafikus egység, amely természetesen az OpenGL ES1.1 alkalmazásokat is csont nélkül viszi. Bár a marketingszöveg szerint egy 8 magos GPU-ról van szó, ez nem teljesen fedi az igazságot: bár mindegyik mag egy-egy önálló ALU (arithmetikai-logikai egység), a magok egyik fele pixelárnyalásra, a másik négyes pedig vertexárnyalásra van befogva.

A grafikus egység támogatja az élsimítást és az anizotropikus szűrést is; előbbi maximálisan ötszörös lehet, utóbbi pedig akár 16-szorosra is feltolható. A GPU nevében szereplő ULP rövidítés az alacsony energiafelvételre utal, a három betű az Ultra Low Power szavakat takarja. Ennek megfelelően az NVIDIA jó pár erre irányuló algoritmust és technológiát zsúfolt a lapkába, ezek közül a legfontosabbak a pixel és textúra cache-ek és az early Z culling.

A GeForce ULP rendelkezik egy úgynevezett pixel cache-sel, amelyet az NVIDIA előszeretettel használ az asztali videokártyáiban is (a megoldás az asztali PC-kbe szánt Fermi szériában debütált), amelynek következtében csökkent a chipset fogyasztása, lévén így kevesebbszer kell a memóriához fordulni. Hasonló funkciót lát el az úgynevezett texture cache is, amely hasonlóan működik az előzőhöz, csak jelen esetben a textúrákat célozza meg. A pipeline állomások száma jócskán lecsökkent az asztali GeForce kártyákban tapasztalhatóhoz képest, ez szintén az áramfelvétel csökkenésében manifesztálódott. Az Early Z Culling nevű technológia egy optimalizációs eljárás, amely a Z-Buffer (más néven Depth Buffer) hatékonyságát javítja, mely első körben kiszűri azokat a pixeleket, amelyek ki vannak takarva a jelenetben, így a második körben lefuttatott árnyalási eljárásokat csak a látható pontokra kell lefuttatni. A technológia a 8-as GeForce szériában jelent meg, hatékonysága körülbelül 16-szorosa a GeForce ULP-be implementált megoldásnál.

Persze mit sem ér az erős hardver, ha nincsenek rá olyan alkalmazások, amelyek kihasználják a Tegra2-ben szunnyadó erőt. Ezzel az NVIDIA is tisztában volt, ezért indult el a Tegra Zone nevű alkalmazásbolt, amely Tegra2-tulajoknak kínál prémium tartalmakat, azaz csak akkor telepíthetjük fel a játékokat, ha a megfelelő SoC dübörög gépünk alatt (zárójelben jegyzem meg, hogy ezt ki lehet azért kerülni). Bár egyelőre még nincs túl sok játék a boltban, a letölthető tartalmak igen pofásan néznek ki, kedvcsinálóként álljon itt pár videó.

Azóta történt

Előzmények