Japánban és a fejlett világ jelentős részén egyre komolyabb problémát jelent a szakemberhiány; az öregedő társadalommal, a globalizációval és az érdeklődés átrendeződésével számos fontos szakma szinte már eltűnt. Finnországban például bő egy évtizede komoly probléma, hogy az atomerőművekben kulcsfontosságú szervizfeladatokat ellátó munkások lassan olyan korba kerülnek, hogy fizikailag már nem képesek elvégezni feladatukat, képzett utánpótlás pedig alig akad.
Ilyen helyzetekre fejlesztenek megoldást a Fujitsunál. Korábban is bevett gyakorlat volt, hogy ha a terepen dolgozó munkás elakadt, „telefonos segítséget” kérhetett a központban dolgozó tapasztaltabb kollégáitól. Ilyenkor jött az „activityzés”, amikor a helyszínen lévő ember leírta, esetleg képen, videón megmutatta, hogy mi a helyzet, és ennek alapján kapott útmutatást, hogy mit kellene tennie. A folyamat megkönnyítésére és pontosítására készítettek egy új megoldást a Fujitsunál.
Alapja egy olyan viselhető kamera, aminek kellően nagy a látószöge, és nem csak a képet, hanem annak pontos pozícióját és irányát is rögzíti. Több elkészített állóképből egy térbeli modellt generál a rendszer, ami alapján a központban ülő szakembernek pontosabb fogalma lesz arról, mi a helyzet a terepen. Ezzel elkerülhetőek a környezet pontatlan felméréséből keletkező hibák.
Az elvégzendő feladatok közvetítésében a kiterjesztett valóság segít. A terepmunkás azt a fejre szerelhető, UBIQUITOUSWARE alkalmatosságot viseli, amit mi is kipróbálhattunk a Fujitsu Forumon. Kamerája felveszi a terepmunkás által látott képet, kijelzőjén pedig megjelennek a központi szakember által felrajzolt utasítások és egyéb információk a látott képre vetítve, így a kevésbé tapasztalt kolléga meg tudja oldani a helyszínen a feladatot. Az új technológiát egy éven belül szeretnék élesben bevetni.