Érkezik a Radeon HD 7950 GHz Edition?

Az AMD nemrég mutatta be a Radeon HD 7970 GHz Edition VGA-t, mely egy új steppingre épülő Tahiti cGPU-t használ, amit a vállalat a TSMC 28 nm-es gyártósoráról összegyűlt tapasztalatokat felhasználva kifejezetten az 1 GHz-es magórajel elérésére tervezett. A termék beváltotta a hozzá fűzött reményeket, így az egy GPU-s kártyák mezőnyében ismét az AMD-é a leggyorsabb megoldás, de a Radeon HD 7970 GHz Edition nem olcsó termék, ráadásul a gyártópartnerek a gyárilag tuningolt termékekkel eddig is hozták ezt a teljesítményszintet.

Hirdetés

Az AMD-nek viszont kellene valami olcsóbb megoldás, ami a GeForce GTX 670 ellen kerülne bevetésre. Itt jöhet képbe a Radeon HD 7950 GHz Edition, mely a pletykák szerint már készül, és alapvetően a Radeon HD 7950 paramétereit másolja, csak 1 GHz-es magórajel mellett 1050 MHz-es maximális PowerTune Boost értékkel. Az állítólagos új modellben nem lesz aktív az összes feldolgozó, így 2048 shader részelem helyett 1792-vel kell számolni, ami azt is jelenti, hogy a textúrázó csatornák száma 128-ról 112-re esik. A GDDR5 szabványú fedélzeti memória effektív órajele még kérdéses, de a lapkán 384 bites memóriabusz van, így az eredeti Radeon HD 7950 esetében használt 5 GHz-es paraméter is megfelelő.

Az állítólagos AMD Radeon HD 7950 GHz Edition
Az állítólagos AMD Radeon HD 7950 GHz Edition (forrás: EXPreview)

Arról egyelőre nem tudni, hogy az AMD mikor tervezi bemutatni a terméket, de minden bizonnyal még júliusban. A vállalat valószínűleg arra is játszik, hogy a legtöbb weboldal frissítse a tesztelt játékfelhozatalt, hiszen az elmúlt két hónapban négy új DirectX 11-es játék is érkezett, ráadásul ezek az eddig megszokottnál jobban építenek a grafikus processzorok általános számítási hatékonyságára. A korábbi tesztjeinkből már kiderült, hogy a GCN architektúra ebből a szempontból elképesztően erős, és főleg a bonyolultabb számításokat kedveli, ami meg is látszott a Metro 2033 és az Aliens vs. Predator játékokban. Arra viszont talán nem számított senki sem, hogy ennyire gyorsan változik a fejlesztők felfogása az új rendszerek compute képességeinek kihasználásáról, ami úgy néz ki, hogy az új generációs Radeonoknak kedvez. A leginkább kiugró példa a Leo nevű technikai demonstrációban használt Forward+ lighting technikát implementáló DiRT Showdown című játék, melyben az előzetes adatok szerint a GeForce GTX 680 a Radeon HD 7850 és 7870 közé ékelődik be, a Radeon HD 7900 sorozat termékei pedig egyszerűen mezőny fölé magaslanak.

A Ghost Recon Future Soldier szintén bonyolult DirectX 11-es számításokat használ, és főleg a valós globális illumináció megvalósítása kedvező a GCN architektúrának, bár az előny nem annyira látványos, mint a DiRT Showdown esetében. A Nexuiz és a Sniper Elite V2 című játékokról is szereztünk már adatokat, és nagyjából a Metro 2033 és az Aliens vs. Predator játékokban tapasztalhat erőviszony mérhető ki. Persze sejteni lehetett, hogy a GCN architektúra a fejlesztők jövőképe szempontjából előnyösebb a jobb általános számítási hatékonyság miatt, de azt talán senki se hitte, hogy a megjelenés után kapásból érkezik négy DirectX 11-es játék, amelyek ebből profitálnak. Az AMD valószínűleg nem véletlenül most hozza ki az új kártyákat, mivel a régi játékok leváltásával teljesen más következtetést lehet levonni az új generáció képességeiről. Előre persze ezt senki sem láthatta, így a korábbi tesztek ettől nem vesztik el jelentőségüket. Valószínű, hogy a jövőben érkező játékoknál a GCN és a Kepler architektúra erősorrendje meglehetősen vegyes lesz. Amely játék erősen épít a DirectCompute API-ra, illetve a compute képességek kihasználására, ott implementációtól függően a GCN jó, vagy akár kiugró tempót diktálhat, míg ellenkező esetben nagyjából az a sorrend várható, amit a tavaszi tesztek mutattak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés