A japán Sony Computer Entertainment többször is bejelentett – illetve elhalasztott – következő generációs PlayStation 3 játékkonzolját mintha még az ág is húzná: a vállalat korábban elsősorban a készülék Blu-ray olvasóját érintő fiaskók miatt volt kénytelen elhalasztani a premiert, most pedig arról szólnak a pletykák, hogy az időben történő – azaz idén novemberi – megjelenés érdekében is súlyos kompromisszumot kénytelen kötni a gyártó.
Hirdetés
A játékprogramokra szakosodott Kotaku weboldalnak a minap sikerült megszólaltatnia egy állítólagos belső informátort, aki a hangzatos „Phantom Insider” álnév alatt válaszolt a PlayStation 3 fejlesztését érintő kérdésekre. Az nem derült ki, hogy a forrás milyen minőségében lát rá erre a folyamatra, ugyanakkor sejthető, hogy a magát jól értesültnek tartó informátor az új konzolra fejlesztő játékprogramozók egyike lehet. Phantom Insider több, a PlayStation 3 fejlesztéséről szóló részletbe is beavatta a nyilvánosságot, így többek közt azt állítja, hogy az eredetileg 3,2 GHz-es órajelen üzemelő Cell processzorok (melyek az új konzol lelkét képezik majd) kihozatala még mindig aggasztóan rossz, így a Sonynál már komolyan fontolgatják, hogy csökkentik a chippel szemben támasztott elvárásokat. Ez elsősorban abban nyilvánulna meg, hogy a működési órajelet 400 MHz-cel csökkentenék – ez akár azt is jelentheti, hogy a konzolra készülő játékok nem lesznek olyan látványosak vagy gyorsak, mint ahogyan azt a Sony eredetileg tervezte és kommunikálta.
Azt egyelőre nem tudni, hogy Phantom Insider szavaira mennyit lehet adni, az ugyanakkor tény, hogy a PlayStation 3 fejlesztési fázisa komótos tempóban halad – a játékfejlesztők szerint túlságosan is. Bár az eredeti tervek szerint a májusi E3 expón a demókat már működő PlayStation 3 prototípusokon láthatta volna a nagyközönség, a szoftverfejlesztők egy része ehhez képest mégis high-end PC-ken volt kénytelen demózni az új konzolhoz készülő játékprogramokat. Tovább nehezíti a Sony új konzoljának helyzetét, hogy a programozók saját bevallása szerint a rivális Xbox 360-hoz képest valósággal kínszenvedés a PS3-ra történő kódolás – a legnagyobb nevű fejlesztők közül John Carmack például elsőként állt ki (jóllehet inkább csak politikai okokból) a Microsoft megoldása mellett.
A Sony konzolja ráadásul drágább lesz a tavaly november óta piacon lévő riválisánál, ám a 499 és 599 dolláros áron debütáló gépet még így is jelentős veszteséggel tudja csak értékesíteni a gyártó. A Merrill Lynch piackutatócég által nemrég publikált elemzés szerint a konzolonkénti előállítási költségből csak a Blu-ray olvasó 350 dollárt, a fentebb említett Cell processzor pedig legalább 230 dollárt fog kitenni.