Új generációs játékkonzolok

Konzolok

Hiába rendelkezünk a legjobb HD-képes kijelzővel, HDCP chippel minden eszközben és tökéletes házimozi-hangzással, a legfontosabb akkor is a tartalom. A HDTV-től mi még fényévekre vagyunk, ám az új játékkonzolok már elérhető távolságba kerültek, és teljes mellszélességgel a HD mellett állnak.

Hirdetés

A néhány éve bemutatott és idén kiöregedő PlayStation 2 és Xbox játékkonzolok megjelenésekor sokan temették a PC-t, mint fő játékplatformot. Ugyan különösebb előnyt már nem élvez a számítógép a konzolok ellenében, ám a teljes trónfosztás máig nem következett be, és remélhetőleg még egy darabig nem is fog kikopni erről a piacról a PC. Ezek a konzolok még a tévé felbontásával dolgoztak, ráadásul 3D-s képességekben sem voltak sokkal jobbak az akkori PC-knél. A tavalyi év végén megjelent új generációs Microsoft Xbox 360, valamint az idén november közepén érkező Sony PlayStation 3 azonban mérföldekkel előzik meg elődeiket, és bizony a mai, erősnek számító PC-knél is többre képesek.

Ezek a – tudásukhoz képest viszonylag olcsó – gépek a játék mellett számos szórakoztatóelektronikai eszközt kiválthatnak, és a nagyobb felbontásokra, a jobb hangminőségre, vagyis a HD-re támaszkodnak. Ez pedig látványosan megdobja a HD-képes kijelzők eladási mutatóit, ami egyértelműen a HDTV elterjedésének kedvez. Az egyik legfontosabb újdonság tehát a HD felbontás adoptálása, ami elsősorban a futótűzként terjedő LCD- és plazmatévéknek köszönhető, amelyek képesek a nagyobb felbontású jel megfelelő minőségű megjelenítésére. A két konzol azonban teljesen más utakat követ a HD támogatásában és kihasználásában.


Sony PlayStation 3

A Microsoft Xbox 360 fejlesztői a korai megjelenést mindennél előrébb helyezték, így sikerült kerek 1 évvel megelőzni a nagy riválist, aki az eladási adatok alapján PS2-es gépével többszörösen lekörözte az Xbox-ot. A 2005-ös megjelenés miatt számos kompromisszumra kényszerült az MS, ám ezek nem olyan vészesek, amit az elsőségből adódó előny ne tudna ellensúlyozni.


Sony PlayStation 3

Az Xbox 360 a kisebb HD felbontást, a 720p-t használja, ám a kisebb felbontás önmagában még nem olyan súlyos, hiszen a legtöbb, máig eladott lapos tévé sem képes natívan a nagyobb, 1080-as felbontás megjelenítésére. Emellett a gyors mozgásokra épülő játékok esetében a progresszív képalkotás sokkal jobb, így az 1080i (interlaced, váltott soros) nem lenne jó választás. Az 1080p-t a fejlesztők a magas pluszköltségek és az alacsony támogatottság miatt vetették el (de állításuk szerint megfelelő optimalizálással a hardver képes a nagyobb felbontásnál is játszható sebességet produkálni).


Xbox360

A másik hiányosság a HD DVD-meghajtó: az Xbox 360-ban csupán egy egyszerű DVD-olvasó található. A kiegészítő, külső HD DVD-meghajtót már be is jelentette az MS, ám ennek áráról és megjelenési dátumáról még semmit sem lehet tudni (remélhetőleg még az idén boltokba kerül).

Első ránézésre hiányosnak tűnhet még a konzol videokimenete, mivel az Xbox 360 alapesetben minden analóg kapcsolatot támogat (kompozit, S-Video, VGA), ám a DVI-t és a HDMI-t nem. A Microsoft a HD-hez a komponens kimenetet (vagy a D-Sub VGA-t) használja, ráadásul előbbi csatlakozás szinte minden HD-képes kijelzőn megtalálható.


Xbox360

A Sony ugyan többször is elhalasztotta a PS3 bemutatását, ám ezt minden esetben a tökéletesítéssel indokolta, továbbá a cég szerint nincs mit félni a Microsofttól, mivel a PS3 egy klasszissal jobb lesz vetélytársánál. A plusz 1 évben a Sonynak van ideje, hogy még megfizethető áron tartva a konzolt belepakoljon minden extrát, például 2×-es Blu-ray meghajtót, HDMI csatlakozást, az 1080p-s felbontás natív támogatását és még sorolhatnánk.

Meg kell még említeni a legöregebb játékkonzolgyártó, a Nintendo gépét, amelyet ugyancsak idén mutatnak be, Revolution névvel. A „Revo” nem veszi fel a versenyt a konkurenciával nyers erőben és grafikában, ám ez a gép is erős központi egységgel és GPU-val lesz felszerelve. A Nintendo mérnökei inkább a kreatív, ötletes vezérlést és az ehhez passzoló, egyedi játékok fejlesztését helyezik előtérbe, valamint a tartalomszolgáltatásra (például több ezer régebbi Nintendo játék letölthető lesz online) koncentrálnak.

Erdős Márton

Azóta történt

  • IT-bukták: A fantom halála

    Néhány éve hatalmas hírverés övezte az Infinium Labs Phantom nevű játékkonzolát, amely – nevéhez hűen – azóta sem került piacra.

Előzmények

Hirdetés