Vigyázz, kész, Radeon! A HD 4770 járt nálunk

Régi kártya új köntösben


Első szériás referencia Radeon HD 4770

Könnyen lehet, hogy az NVIDIA továbbra is piacvezető a videokártyák szegmensében, de az elmúlt egy évben sorozatos támadásnak és nem egy kudarcnak volt kitéve. A gyártóra lassan ráragaszthatjuk a fejlesztés nuku, átnevezgetés mindenek felett bélyeget. Mindeközben az AMD komolyan kitesz magáért, slágertermékek sorát dobta piacra. Abban legalábbis egyetérthetünk, hogy a Radeonok HD 4800-as sorozata igen jól sikerült, a 4850 és a 4830 is sok embert fogott meg, nemcsak teljesítménye de ára miatt is. Napjainkban a csapból is az folyik, hogy itt a válság, ilyen és olyan hatásai vannak, ezért fontos kérdés, hogy a gyártók erre miként reagálnak. Mint már említettük, az NVIDIA igen egyszerű választ adott erre a kérdésre, fejlesztés helyett a korábbi termékek átnevezését és az ellenlábasok támadását, kritizálását tartja szem előtt, míg az AMD gőzerővel fejleszt. Most éppen egy olyan videokártyát dobtak a piacra, amelynek előállítási költségei még alacsonyabbak, mint elődeié, ennélfogva olcsóbban juthatunk hozzá, de még így is magasabb hasznot lehet rajta bezsebelni. A most bemutatásra kerülő Radeon HD 4770 a költséghatékonyság jegyében született, de ez ne tévesszen meg senkit, mert specifikációi alapján fényes karrier előtt áll.


Asus Radeon HD 4770 [+]

Az AMD ott támadja ellenfelét, ahol az a legsebezhetőbb, és ez a középkategória, annak is az alacsonyabb árfekvésű régiója. A HD 4800-asok alapjául szolgáló RV770-es chipből egy kicsit lenyisszantottak, és "átültették" 40 nm-re, így megszületett az RV740. A GPU megörökölte felmenői felépítését, de – a kisebb csíkszélességnek hála – csökkent a mérete, olcsóbbá vált, és persze kevesebbet eszik, ráadásul magasabb órajelek elérésére képes. Az RV740-ben az RV770-nel szemben nyolc darab SIMD egység található, ezekben egyenként 16 szuperskalár végrehajtó egység, melyek 1-1 komplex és 4-4 egyszerű utasítás elvégzésére képesek, tehát az RV740 összesen 640 számolóval rendelkezik, ami éppen annyi, amennyit a HD 4830-ban találunk. A SIMD egységekhez 1-1 textúrázó egység kapcsolódik (épp úgy, mint a 4830-ban), a ROP blokkok száma viszont változatlan maradt (á la 4830). A legszembetűnőbb változást a memóriavezérlő szenvedte el, az RV740 ugyanis csak két darab 64 bites csatornán keresztül kapcsolódik a memóriához, míg az RV770-en ez 4 x 64 bites volt. Ezt a hátrányt azonban feledteti, hogy a videokártyára elvileg GDDR5-ös memóriákat pakolnak, ami a GDDR3 sávszélességének dupláját kínálja. A GPU 750 MHz, a memóriák pedig 800 MHz-es órajelen ketyegnek, mindebből pedig az következik, hogy a HD 4770 nem is igazán nevezhető butításnak, hiszen lényegében egy felturbózott HD 4830-assal állunk szemben. Sőt, magas órajelei miatt pixel fillrate-ben még a HD 4850-nél is többre képes.


A VGA-n található GPU és a memóriák [+]

Az RV740 826 millió tranzisztorból épül fel, alapterülete pedig 137 mm2, ami megközelítőleg a fele a 956 millió tranzisztorból felépülő, 260 mm2-es RV770-nek. Összehasonlítási alapnak a túloldalon a GeForce 9800-asokon található G92-t vehetjük, ami 55 nm-en 256 mm2 alapterületű, méretben közel áll az RV770-hez, de tudásban kicsit elmarad attól. Szerkesztőségünkben egy Asus HD 4770-es járt, ezen Qimonda IDGV51-05A1F1C-40X feliratú chipeket fedeztünk fel. A HD 4770 külsőre magán viseli az olcsóbb árszegmensbe szánt videokártyák vonásait, a NYÁK egy teljesen új fejlesztés, ami rövidebb a korábbi Radeonokénál. Az Asuson található egyedi hűtőnek tűnő ventilátor valójában már a második szériás referencia kiszerelés, amit mi igencsak sajnálunk, mert azon kívül, hogy jól mutat, szerintünk hangos, és ha a videokártya alatti bővítőhelyre beépítünk valamit, akkor levegőhiányban szenved. Az első szériás HD 4770-en egy a HD 4870-en láthatóhoz hasonló, kétszlotos, légelvezető csatornával rendelkező hűtőrendszer található. Ez az eddigi tapasztalatok alapján jól hűt, de nem túl halk (lásd fentebb), mégis jelentős előrelépés a HD 4850-en található, használat közben felforrósodó, tojássütésre is alkalmas hűtőbordához képest.

Hirdetés

Az eddigiek alapján azt gondolhatnánk, hogy a HD 4770 a HD 4830 leváltására született, pedig elvileg a HD 4670 utódjának szánták. Kérdés, hogy egy ekkora ugrás nem elhamarkodott-e az AMD részéről, elvégre a HD 4670 megközelítőleg fele ennyit tud, ugyanakkor arra, amire szánták, lényegében tökéletesen megfelel: egy olcsó, kicsi, hűvös, halk és nem is lassú termékről van szó, ami nagy népszerűségnek örvend.

VGA megnevezése Radeon HD 4770 Radeon HD 4830 Radeon HD 4850 GeForce 9800 GT GeForce GTS 250/9800 GTX+
GPU kódneve RV740 RV770 RV770 G92 G92
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 826 millió 956 millió 956 millió 734 millió 734 millió
GPU órajele 750 MHz 575 MHz 625 MHz 600 / 1500 MHz 738 / 1836 MHz
Vertex shader egységek száma 128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor 128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 112 darab skalár stream processzor 128 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 32 textúracímező,
32 textúraszűrő
32 textúracímező,
32 textúraszűrő
40 textúracímező,
40 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
ROP egységek száma 16 16 16 4 blokk (16) 4 blokk (16)
Támogatott Direct X verzió 10.1 10.1 10.1 10 10
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele 800 MHz 900 MHz 1000 MHz 900 MHz 1100 MHz
Memória-sávszélesség 51 200 MB/s 57 600 MB/s 64 000 MB/s 57 600 MB/s 70 400 MB/s
Memória típusa GDDR3/GDDR5 GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3
Memória mérete 512 MB 512 MB 512-1024 MB 512 MB 512-1024 MB
HD videó gyorsítás AVIVO HD (UVD 2) AVIVO HD (UVD 2) AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP2) Purevideo HD (VP2)
Maximális TDP / tápcsatlakozók 80 W / 6 pin 110 W / 6 pin 110 W / 6 pin 105 W / 2 x 6 pin 140-150 W / 2 x 6 pin

Tesztkonfig


Puritán csomagolás az Asustól [+]

Az Asus HD 4770-ese flancoktól mentes, a videokártya mellett egy leírást, meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, DVI-HDMI, illetve DVI-VGA átalakítót, egy molex-PCIe tápcsatlakozó-átalakítót és egy S-Video-komponens átalakítót találtunk. Az Asus videokártyái 3 év garanciával kerülnek forgalomba.

Videokártya / driver Asus Radeon HD 4770 512 MB (750/800 MHz) / Catalyst 9.4
Sapphire Radeon HD 4830 512 MB (575/900 MHz) / Catalyst 9.4
Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 9.4
Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (738/1836/1100 MHz) / Forceware 182.50
Zotac GeForce 9800 GT 512 MB (600/1500/900 MHz) / Forceware 182.50
Processzor Core 2 Quad 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
Alaplap Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
Memória 2 x 2048 MB CSX DDR3, 1333 MHz-en 9-9-9-24 időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master 700 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszer Windows Vista Ultimate 64 bit SP1

Játékok

  • The Creative Assembly / Sega - Stormrise
  • UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2
  • Crytek / EA Games – Crysis Warhead
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict
  • UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. Ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

A Stormrise, Crysis Warhead és Far Cry 2 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A további játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A HD 4770 28-30 000 forintos áron kerül a boltok polcaira, ami éppen annyi, amennyiért a GeForce 9800 GT-t mérik, ezért a két kártya közvetlen konkurensnek tekinthető. Specifikáció alapján azonban az új Radeon talán többre képes, mint amennyit az ára indokolna, ezért a tesztünkben szerepet kapott a mostanában GeForce GTS 250-ként ismert 9800 GTX+ is, ami viszont a HD 4850 riválisa, illetve a HD 4830, mint összehasonlítási alap. A HD 4670 újratesztelését nem tartottuk szükségesnek, mert teljesen egyértelmű, hogy nincs egy súlycsoportban az adott kategóriában található videokártyákkal. A fogyasztási értékek kicsit talán másképpen alakultak, mint azt vártuk. A HD 4770-nel szerelt rendszer üresjáratban többet fogyasztott, mint a HD 4830, pedig alacsonyabb csíkszélességen gyártják. Az ok minden bizonnyal az órajelekben keresendő, ugyanis a Sapphire HD 4830-asa terheletlen állapotban 160/250 MHz-re skálázódik vissza, míg a HD 4770 csak a GPU frekvenciáját csökkenti (250 MHz-re), a GDDR5-ös memóriák órajeléhez azonban nem nyúl hozzá a PowerPlay (valószínűleg azért, mert órajelváltáskor elmenne a kép). Mindezt összegezve: üresjáratban a HD 4770 a 9800 GT-vel van egy szinten. Terhelve változik a kép, a HD 4770 esetében mértük a legalacsonyabb fogyasztást, hála az új chipnek.

Tesztek I.

Az első négy letesztelt játék gyakorlatilag elsöprő HD 4770 fölényt hoz, a 9800 GT az Unreal Tournament 3 kivételével (ami egyébként sem egy videokártya-gyilkos) mindenhol lemaradt, hátránya 10-43%-os. Ami talán még ennél is érdekesebb, hogy képes volt rendesen megszorongatni a nála drágább HD 4850-et és a 9800 GTX+-t is. Ezek a játékok már nem nevezhetők újnak, leszámítva talán a Crysis Warheadet, ami elviekben a GeForce-oknak szokott kedvezni, ez azonban a HD 4770-et nem különösebben érdekelte.

Tesztek II.

A HD 4770 a második négyesben sem okozott csalódást, lényegében továbbra is igen erősnek mutatkozik alacsony ára ellenére. Tesztcsokrunkban új játéknak tekinthető az alapoktól DirectX 10-re íródott Stormrise, ami futtatható csak a Radeonok által kihasználható DirectX 10.1-es módban is. Az eredmények alapján azt kell, hogy mondjuk, az NVIDIA nem véletlenül "lázong" a DirectX 10, de főleg a 10.1 ellen, a Radeonok rendesen elgyepálták a GeForce-okat, ráadásul a DX10.1-es mód a Radeonok számára csak újabb fps-eket jelentett. A Radeonokat egyazon Catalyst driverrel teszteltük, ezért a HD 4770 ereje igencsak meglepő. Far Cry 2 és Stormrise alatt, ha minimális mértékben is, de még a 4850-nél is gyorsabb volt, ami talán a HD 4770 magasabb ROP-teljesítményének köszönhető (a ROP egységek száma azonos, de a 4770 magasabb órajelen jár). A 9800 GT egyedül World in Conflict alatt tudta megelőzni a HD 4770-et, de előnye itt is elenyésző volt.

Értékelés

A kártya túlhajthatóságával kapcsolatban egyelőre nem tudunk nyilatkozni, mert a Catalyst Control Centerben található Overdrive-on kívül egy program sem volt képes felismerni a 4770-et, az Overdrive viszont maximálisan 830/850 MHz-es órajeleket engedélyezett (ezt persze simán bírta a kártya).


Szupi kis kártya ez... [+]

A HD 4770 kiadásával egy újabb kellemes meglepetést okozott az AMD. Az új VGA teljesítménye nemcsak, hogy magasabb a vele egy árban kapható GeForce 9800 GT-énél, de sok esetben még a HD 4850-nel is pariban van, azaz a jóval drágább GeForce GTS 250/9800 GTX+ vitorlájából is kifogja a szelet. Mindezek mellett alacsony árfekvésű, kevesebbet fogyaszt, és kevésbé melegszik, mint házon belüli elődei vagy a rivális videokártyái. Mindezen szempontokat figyelembe véve a HD 4770 jelenleg az egyik legjobb, ha nem a legjobb ár/teljesítményű videokártya a piacon. Ez persze csak az 1280x1024-es és az 1680x1050-es felbontásban játszó felhasználókra, azaz a piac zömére érvényes. 1920x1200-ban és afelett lehetséges, hogy alacsonyabb memória-sávszélessége miatt elvérezne a drágább típusokkal szemben, de ez nem túl lényeges, ha figyelembe vesszük, hogy ilyen felbontásokat csak kevesen használnak, és eleve nem is erre a feladatra rendeltetett a HD 4770. Az új videokártya megjelenése nagy valószínűséggel azt is jelenti, hogy egyes Radeonok lekerülnek az étlapról. Nem lepődnénk meg, ha a HD 4850 köztük lenne, hiszen teljesítménye alig magasabb (már ahol), miközben drágább nekünk és drágább az AMD-nek egyaránt (nem beszélve arról, hogy a 40 nm-es GPU-t túlhajtva már a 4870 sem tűnik elérhetetlennek). A HD 4670 remélhetőleg nem tűnik el a HD 4770 miatt, mert tökéletesen beleillik abba a szegmensbe, ahova szánták. A HD 4770 árához mérten gyors, emellett DirectX 10.1 kompatibilis, ami az új játékok megjelenésével hangsúlyosabbá válhat, mint bármikor ezelőtt, ehhez természetesen az AMD közbenjárására is szükség lesz. Videolejátszó képességeit megörökölte az RV770-ből, tehát ezen a téren sem lehet panaszunk, integrált nyolccsatornás HD-audio kontrollerrel, audiót is támogató HDMI-vel nem is kívánhatnánk többet jelenleg, 2009 első felében.

Radeon HD 4770

fLeSs

A HD 4770-est az Asus, a többi videokártyát Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények