Karakterfejlődés, jelek, tárgykészítés és mutáció
A fegyvereinken kívül egy rakás egyéb holmi is segíthet harcolni az ellenfeleink ellen. Vannak a különféle jelek, valamint elkészíthető csapdák, főzetek és tárgyak, végül pedig mutagének. A karakterünk fejlesztésekor eldönthetjük, hogy melyik irányba kívánunk tovább haladni. Választhatunk, hogy a harcra gyúrunk, vagy inkább a jeleink, esetleg az elkészített tárgyaink minőségét javítjuk fel. Lássuk, miből válogathatunk:
- Képzés: az elsődleges út, erély regeneráció, hatékonyabb hárítás, tőrvetés és hasonló okosságok. Minimum hat pontot el kell itt költenünk mielőtt a többi irányt fejleszthetnénk.
- Kardforgatás: kardvívásunkat fejleszti, nagyobb sebzések, még hatékonyabb védés, védekezésből visszatámadás és csoportos kivégzések, a harcosok választása.
- Alkímia: a bombákat, csapdákat, főzeteket erősíti, nagyobb lesz a hatóidejük, több hozzávalót tudunk begyűjteni, létrehozhatunk mutagéneket, egyéb bónuszok ha főzet hatása alatt állunk.
- Mágia: a jelek használata profi szinten, nagyobb hatótávolság, hosszabb hatás, sokszor újabb hatások is adódnak az eddigiekhez. Megtanulhatjuk a Heliotróp Jelet, ami lelassítja az időt, előnyt szerezve nekünk a harcban.
Tapasztalati pontot (XP) a megölt ellenfelek, valamint végrehajtott küldetések után kapunk. Ha elegendő összegyűlik, szintet lépünk. Ilyenkor megnövekszik az életerőnk, valamint kapunk egy - néha kettő - képességpontot, melyeket a fentebb látható képen bemutatott karakterlapon költhetünk el. Maximálisan 35. szintűek lehetünk, de azt természetesen senki se várja, hogy mindegyik tulajdonságot maximumra tudja majd húzni. A képességeknek két szintje lehet, és csak akkor fejleszthetjük azokat, ha már legalább az egyik "előzményére" raktunk legalább egy pontot (Tehát ha három ilyen van, nem kell mindet felhúzni ahhoz, hogy elérjük a következőt).
A jelek használatához erélyre lesz szükségünk, melyet az életerőt jelző piros, valamint a szintlépéshez szükséges XP mennyiségét mutató fehér csík alatt láthatunk, egy három részre osztott sárga tömb formájában. Ez harcok során gyorsabban töltődik újra, így akkor többször is használhatjuk. Alapállapotban is töltődik, de ilyenkor lényegesen lassabban, így nem tudjuk folyamatosan kijelöltetni medálunkkal például a földön heverő tárgyakat, stb.
Összesen öt különféle jel használatára nyílik lehetőségünk, melyek között akadnak támadásra, védekezésre, valamint az ellenfelek megbénítására szolgáló darabok. Akik biztonságra törekednek, azok választhatják a sebzést csökkentő jeleket és különféle csapdákat, míg a harciasabb egyének a különféle bombák és támadó jelek segítségével valóságos gyilkológépekké válhatnak. Most lássuk a jeleket:
- Aard jel = Ezzel egy erős telekinetikus hullámot tudunk kilőni, amivel megbéníthatjuk és/vagy hátralökhetjük ellenfeleinket. Ezen kívül ezzel tudjuk az olyan akadályokat - például romos fal, beragadt ajtó - kidönteni a helyükről, amiket egyébként nem tudnánk kinyitni.
- Yrden jel = Ez egy mágikus csapda, amit lehelyezhetünk a földre, és a rálépő ellenfelet mozgásképtelenné teszi egy időre. Eleinte csak egyet tudunk letenni, de ha a Mágia képességfát fejlesztjük, akár hármat is kipakolhatunk egyszerre.
- Igni jel = A személyes kedvencem, egy lángcsóvát lövünk ki az ellenfeleinkre, ami sebzi és felgyújtja őket. Magasabb szintre fejlesztve akár tömegével is képes lángra lobbantani az ellent, mivel növekszik a hatósugara.
- Quen jel = Egy mágikus pajzsot hoz létre Geralton, ami eleinte 30 másodpercig tart és a bekapott sebzés 50%-át képes elnyelni. Magasabb szintre fejlesztve pedig a sérülés 50%-át vissza is veri az ellenfélre. Amíg tart a hatása, addig az erélyünk nem regenerálódik.
- Axii jel = Megbabonázhatunk vele egy ellenfelet, aki egy ideig az oldalunkon fog harcolni és szövetségeseire támad. Ha fejlesztjük, akkor az átállított ellenség bónuszt kap életerejére és sebzésére.
Aki egy kardforgatásra kihegyezett főhőst alkot - akárcsak én -, annak a fejlődés során több életerőpontra, nagyobb fegyveres sebzésre, valamint a védekezés erősítésére kell pakolni megszerzett pontjait. Azonban a Witcher 2 világában nem fogunk tudni ész nélkül harcolni, szimplán nekirontva ellenfeleinknek. Akármennyire is erőszakos típusúak vagyunk, mindenképpen szükségünk lesz a jelek, valamint a játék két legfontosabb lehetőségének, az alkímiának és a tárgykészítésnek használatára. Lássuk most ezeket részletesebben.
Kalandjaink során rengeteg alapanyagot találunk, ezek az erdőben felszedett virágtól egészen a legyőzött ellenfelek zsigereiig is terjedhetnek. Első ránézésre talán szemétnek tűnnek, azonban később rájövünk, hogy igencsak hathatós tárgyakat készíthetünk belőlük. Később pedig egyenesen sajnálni fogjuk, hogy nincs egy ládánk a szálláshelyünkön, ahová bepakolhatjuk őket, olyan sokfélét találhatunk, és még többet hozhatunk létre belőlük.
Ahhoz, hogy létrehozhassunk egy főzetet, olajat vagy bombát, először is szükségünk lesz az adott tárgy receptjére, amit "Formulának" hívnak. Ezeket főleg a kereskedőktől szerezhetjük be, de küldetésért járó jutalomként, vagy akár zsákmányként is hozzájuk juthatunk. A megszerzett formula ezután elérhető lesz az alkímia panelen (CTRL, majd alkímia), ahol megtekinthetjük, hogy milyen összetevőkre, valamint ezekből hány darabra lesz szükségünk az elkészítéséhez.
Összesen kilenc különféle elemi alkotórészeket tartalmazhatnak a megtalált/megszerzett alapanyagok. Ezek sorban: vitriol, hydragenum, rebis, éter, quebrith, vermillion, caelum, sol és fulgur. A megszerzett alapanyagokat megtekintheted a tárgylistádon ("I"), ahol megtudhatod, hogy milyen elemi alkotórészt tartalmaz.
Ha összegyűlt a kellő mennyiségű alapanyag, nyissuk meg az alkímia panelt, majd válasszuk ki az elkészíteni kívánt főzet vagy tárgy formuláját. Ekkor egy kördiagram jelenik meg, amin fel vannak sorolva a szükséges és rendelkezésre álló elemi alkotóelem és alapanyag mennyiségei. Ha minden megvan, akkor megjelenik egy "Tárgy elkészítése" feliratú gomb, amire kattintva elkészül a főzetünk.
Az elkészült főzeteket kizárólag meditációt használva (CTRL, majd ott meditáció) tudjuk elfogyasztani (Az olajokat a tárgylistában kenhetjük fel a kardunkra, ahhoz nem kell meditáció). Ezeket a lépéseket ajánlott még a csaták előtt megtenni, ugyanis közben már nem tudjuk őket használni. Válasszuk ki a főzetivás panelt, majd ott láthatjuk az elkészült főzeteket. Fogjuk meg azt az italt, amit szeretnénk meginni, majd húzzuk a képernyő jobb felén látható háromszögletű ábra sarkain látható helyek egyikébe.
Egyszerre két különféle főzet elfogyasztására van lehetőségünk, azonban ha kifejlesztjük az "Ízlelgető" képességet, akkor ez háromra emelkedik. Az italok behelyezését követően alul a koponyával jelölt zöld csík jelzi, hogy utána mekkora mértékű mérgezés hatása alatt fogunk állni. Ha a csík elért a sárga jelölésig, akkor súlyos mérgezettséget szerzünk, amíg az nem neutralizálódik, addig nincs lehetőségünk újabb főzet elfogyasztására (GY.K.: Amíg a zöld csík el nem fogy, nem ihatsz újabb italt).
A különféle kardok, öltözékek és csapdák elkészítése hasonlóképpen működik, mint a főzeteknél. Annyi különbség van, hogy itt alapanyagnak érceket, fát, bőröket, zsinegeket és hasonlókat kell gyűjtenünk. Mivel Geralt nem képzett kovács vagy szabó, így a munkát kénytelenek vagyunk mesterember segítségével elvégeztetni, aki némi pénzért cserébe az általunk biztosított recept és hozzávalók alapján elkészíti nekünk a kívánt tárgyat.
Találhatunk különféle mutagéneket is, melyekkel a kiterjeszthető képességeink által biztosított bónuszok mellé újakat nyerhetünk. Ahhoz, hogy ezt elvégezhessük, nyissuk meg a meditáció ablakot, majd válasszuk a "Karakter" menüpontot, ahol láthatjuk a megtanult képességeinket. Amelyik mellett egy kis fekete kör látható, azt felfejleszthetjük mutagén használatával.
A mutagéneknek összesen hat különféle változata létezik, melyek három eltérő erősségű formában találhatóak meg. Létezik gyenge, alapvető és erős fajta mindegyikből, ezek eltérő mennyiségben javítják fel tulajdonságainkat. Lássuk a mutagének fajtáit:
- Kritikus hatású mutagén: Növeli a kritikus hatások okozásának esélyét.
- Távharci mutagén: Növeli az Aard, Igni és Axii jelek hatékonyságát.
- Életerő mutagén: Növeli az életerőt.
- Hatalom mutagén: A kard által okozott sebzést növeli.
- Izom mutagén: Csökkenti a kapott találatok sebzését.
- Összpontosítás mutagén: Növeli a jelek sebzését.
Azonban arra figyeljünk, hogy a mutáció végleges, tehát ha egyszer már felfejlesztettünk egy képességet, az úgy is marad, nincs lehetőség kicserélni egy újabb mutagénnel.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!