Play Tetris, friends
Ahogy említettem, a Tetris történelme a korábbiaknál jóval több videós anyagnak köszönhetően önmagában is órákig le tudja kötni az érdeklődőt, de előbb-utóbb azért elfogynak azok is, meg a japán újsághirdetések is. Vélhetően az ember teljes Tetris-extázisba kerülve vált át a kipróbálható Tetris-verziók tárházára, ahol 17 régi játék vár ránk, valamint egy direkt e kiadvány kedvéért készült új variáns, a szórakoztató Tetris Time Warp. A múzeumban megismert jogi-licenszelési történet után nem meglepő, hogy jószerivel csak azon játékok szerepelnek a listán, amelyeket Henk régi kiadója, a Bullet-Proof Software gondozott: két, kereskedelmi forgalomba sosem került verzió mellett csak a Spectrum Holobyte-féle 1988-as Apple II-, illetve DOS-kiadás származik más istállóból. Ezt nyilván érti az ember, és talán el is fogadja – de ahogy az számtalanszor elhangzik a Tetris Forever videóiban is, az igazi klasszikus, a messze legjobban működő klasszikus változat mindenképpen a Nintendo által fejlesztett Game Boy-verzió volt, amire aztán a modern időkben a Tetris DS vert köröket. Ezek hiányoznak a kollekcióból, ugyanúgy, mint az egyedi játékmódokkal teli Tetris Worlds, az itthon sokak által ismert Windows 3.1-es Super Tetris, vagy a legalább nyolc eltérő japán mikroszámítógépes Tetris mindegyike.
A képet azért tovább árnyalja, hogy míg mondjuk a Pazsitnov által tervezett Welltris nincs itt (mondjuk, ha valamit nem sajnálok, hát az az, hogy így egy újabb percet sem kellett arra fecsérelnem!), addig a Bullet-Proof számtalan, csak Japánban kiadott játéka kapott helyet a Tetris Foreverben. Ezek között vannak a Bombliss-epizódok, amelyek bombákat tartalmazó tetramínókkal és eltérő robbanási szabályokkal próbálták feldobni a Tetris-élményt, de még egy korai Go-feldolgozás is akad, ami megteremtette a kapcsolatot a Nintendo és Rogers között. A Battle Gaiden nevéből is kikövetkeztethető módon a kétjátékos Tetris-csatákat vezette be, rögvest eltérő képességekkel rendelkező karakterekkel. És végül ott vannak a Super Tetris-felvonások, amelyek teljesen eltérő élményt kínálnak, mint az e címmel nyugaton korábban megjelent variánsok: ezek különféle extra szabályokkal dobták fel a játékmenetet – például színekkel, varázslatokkal, vagy mondjuk négyfős versengéssel.
Hirdetés
Hamar feltűnt, hogy a listáról hiányzik a playstationös The Next Tetris is, pedig az ízig-vérig egy Pazsitnov-Rogers koprodukció volt, amit ráadásul nyugaton a Tetris Forevert is kiadó Atari terjesztett. Furcsállottam azt is, hogy az Arika által a legőrültebb fanatikusok számára tervezett The Grand Master-szériáról csak egy igen rövid bejegyzést kapunk, de videót vagy játszható verziót nem – pedig a Masters of Round című negyedik részt jövőre épp a Tetris Company fogja csekély 15 évvel az eredeti bejelentést követően kiadni.
A korábban csak Japánban – vagy emulátorokban – elérhető variánsok között nekem a Super Bombliss robbantgatós játéka kifejezetten tetszett, mind a fejtörőket gyűrve, mind pedig a kétjátékos versus üzemmódban. A hagyományos Tetris tekintetében kismillió lehetőségünk van, én a Super Tetris 3 mellett döntöttem a szépen illusztrált pixelhátterek és a Game Boyról ismerős dallamok miatt. A legtöbb időt azonban mégis az eredeti, Elektronika 60 gépre elkészült verzió rekreált másával (rögvest négy eltérő verzió érhető el) töltöttem, mert az agresszív játékot inspiráló pontozási rendszere már az egyik videóban felkeltette a figyelmemet: itt pontjaink akár csökkenhetnek is, ha lassan, tétován dolgozunk, ami extra, ám még az átlagos játékos számára is teljesíthető kihívást nyújt.
Természetesen a vadonatúj Tetris, a Time Warp is jól sikerült, még ha extrája inkább csak a nosztalgia-érzetet és nem feltétlenül a játékélményt dobja meg jelentősen. Ez a „rendes” Tetris szabályai szerint zajlik, azzal az extrával, hogy ha sikerül berobbantani legalább egy speciális blokkot, akkor egy fürge időutazással egy korábbi Tetris-játék grafikái között találjuk magunkat. Ez a speciális állapot randomizált leosztással vár minket, és ha sikerül az időlimit során teljesíteni a feladatot, akkor jöhet egy újabb időugrás, egy újabb kihívással. Ha időnk lepereg, visszalépünk az „eredeti” állapotba, hogy aztán a következő speciális blokk segítségével egy újabb látványvilágú Tetrisbe (vagy Bomblissba) csöppenjünk. Kedves extra ez, és így sikerült is többször beleragadnom – hiába no, a Tetris-addikció még ma is tökéletesen működik. Bár nálam pusztán a játékmenet mélysége tekintetében a Lumines letaszította a trónról, az tagadhatatlan, hogy a Tetris minden idők egyik legérdekesebb történetű és legjobban játszható videojátéka – én már alig várom, hogy a jövőre érkező új Grand Master verzióba sorozatosan beletörjön a bicskám!
Összefoglalás
Tetris-témájú dokumentumjáték a Gold Master szériától megszokott igényességgel, sőt, most még több korabeli felvétellel és modernkori interjúval. És ha van játék, ahol a történelemóra is roppant érdekes, hát a Tetris az! E mellett 17 régi játék vár ránk, valamint egy vadonatúj variáns – ahogy azt megszoktuk, a maximalista, mohó rajongó számára vannak fájdalmas hiányzók, de hát hogy a licencek labirintusában nehéz navigálni, azt pont a Tetris Forever meséli el…
A Tetris Forever legfőbb pozitívumai:
- Magukkal ragadó felvételek és interjúk;
- az új Tetris Time Warp kiváló új variáns;
- a mellékelt játékok közül egy sor ritka verzió is van.
A Tetris Forever legnagyobb hiányosságai:
- A játékok listáján sok az igazolt és igazolatlan hiányzó.
A Tetris Forever PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, Switch-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.
A tesztjátékot a kiadó Atari biztosította.
Bényi László