Méret, ergonómia, kijelző
A tavalyi év végén futottak be a piacra a kézikonzoljairól ismertté vált Retroid legújabb termékei: a Pocket 4 és a Pocket 4 Pro párosa a harmadik generációt váltották le, jelentős teljesítmény- és üzemidőbeli ugrást hozva. A készülékek a megjelenésük óta folyamatos harcban állnak az Anbernic RG556-tal az eladási listák vezetésért, a Pro változat pedig jelenleg a legerősebb retró handheldnek számít a 200-300 eurós (nagyjából 80-120 000 forintos) ársávban. Mi most az utóbbi, erősebb modellt kaptuk meg a Geekbuyingtól. Tesztünkben nem csak arra kerestük a választ, hogy hogyan teljesít a Pocket 4 Pro a gyakorlatban, hanem hogy mekkora létjogosultsága van egy ilyen eszköznek az okostelefonok és a mobil kontrollerek világában.
A készülék kimondottan hasonló formavilággal, ám némileg kisebb kiterjedéssel rendelkezik, mint egy Nintendo Switch Lite konzol, érdemben viszont nem könnyebb, így a 261 grammjával egyértelműen a közepes súlyú konzolok közé helyezhető. Méretéből kifolyólag viszont az eszköz meglepően kompakt, bár emiatt a kijelző is a kisebb kategóriába esik a 4,7 hüvelykes átmérőjével, melyet még éppen tolerálható szélességű kávák szegélyeznek.
Az aktív hűtést elősegítő szellőzőnyílás az eszköz bal hátsó részén foglal helyet. SD kártyát a készülék alján van lehetőség behelyezni, míg a 3,5 mm-es jack és az USB-C aljzat sajnos szintén ide került, ami eléggé megnehezíti akár a fejhallgatózás, akár a töltés közbeni használatot (viszont itt legalább gyorstöltést kapunk). Emellett felülre van lehetőségünk micro HDMI kábelt csatlakoztatni a kép külső kijelzőre való kivetítése végett (maximum 1080p felbontásban), illetve ez USB-C-n keresztül is opció a Pro modell esetében. A vezeték nélküli kapcsolódásról WiFi 6 és Bluetooth 5.2 gondoskodik.
A Retroid Pocket 4 Pro az eddigi talán legmasszívabb és legjobb anyagminőségű modern hordozható konzol, amit eddig a kezeimben tartottam, lekörözve a piac belépő (Miyoo Mini Plus, Anbernic RG35XX Plus) és konkurens (Anbernic RG556) szereplőit, sőt, a már handheld PC-nek minősülő Steam Decket is. A homorú analóg karok kényelmesek és nagy utazási távval rendelkeznek, lehetővé téve a finom mozdulatokat, a könnyedén és simán mozgó ravaszokhoz hasonlóan. Előbbiek ráadásul hall effektesek, azaz a mágnesesség és az elektromosság elvén működnek, közvetlenül érintkező komponensek nélkül – így elméletben nem kell tartanunk a stickek elhasználódásától.
A gomboknak nagyon jó a tapintása és visszajelzése, nem ragadósak és puhák, beleértve ebbe a részben fragmentált kialakítású, leginkább a PS Vitáéra emlékeztető D-Padot, és a remekül sikerült X-Y-A-B gombokat, melyek mentesek a legtöbb más eszköznél tetten érhető, oldalirányú lötyögéstől. A szépséghiba az a bal és jobb ütköző párosában keresendő, melyek túl vékonyra sikeredtek, nyúlványok hiányában pedig az alul elhelyezkedő analóg karokat csak durván behajlított hüvelykujjakkal lehet kezelni: egy felső pozíció jót tett volna nekik.
A 16:9-es IPS érintőkijelző elég szerénynek mondható a maga 4,7 hüvelykes méretével, melynek a fényereje 500 nit körül maximalizálódik, viszont tud rendkívül sötét módban is funkcionálni, ami ideális lehet éjszakai használathoz. Az 1334x750 képpontos (HD+) felbontás elég csekélynek tűnhet a manapság rendszerint Full HD fölött mozgó telefonok tükrében, azonban a kisebb képernyőméret miatt ez még így is 325 ppi-t eredményez, ami jelentősen nagyobb a szintén játékra használt Switch OLED 200 ppi-s, illetve a Steam Deck OLED 204 ppi-s értékénél.
Hirdetés
A képernyő gyengesége sokkal inkább abban keresendő, hogy gyors tartalomnál olykor hajlamos mosottá, homályossá válni, illetve csak 60 Hz-en üzemel. Ez a retró játékok szempontjából még nem volna tényleges negatívum, hiszen azok jellemzően 30 és 60 fps között mozognak. Az alacsony képfrissítési ráta azonban csorbít a menük folyamatosságán, és ellehetetleníti azt is, hogy bizonyos Android játékokat magasabb képkockasebesség mellett élvezhessünk.
Hardver, benchmarkok
A negyedik generáció normál és Pro változata egy időben jelent meg, külsejükben gyakorlatilag megegyeznek, illetve felszereltség terén is sok hasonlóságot mutatnak. Többek között ugyanolyan akkumulátorral és kijelzővel, illetve megegyező méretű, 128 GB-os UFS 3.1 tárhellyel rendelkeznek, mely microSD kártyával tovább bővíthető. A Pro modell azonban erősebb hardverrel lett felszerelve, értve ezalatt a kétszer akkora fedélzeti memóriát (8 GB LPDDR4x), valamint a Dimensity 1100 SOC-t (a D900-zal ellentétben). Ennek belsejében a 836 MHz-es órajelen ketyegő G77 MC9 GPU duruzsol, a Cortex-A78-ra (4x 2,6 Ghz) és Cortex A55-re (4x 2 GHz) oszló CPU-val egyetemben.
Bár az immáron bő három éve piacra dobott chip abszolút középkategóriásnak tekinthető a telefonos világban (ezzel szerelték fel a Xiaomi Poco X3 GT-t és a Realme Q3 Prót is), konzolos szemmel már egészen más a helyzet. Mint ahogy lényegében minden konzolnál, úgy a retró handheldeknél is elsődleges szempont a megfizethetőség, így a legtöbb modell egy viszonylag szűk és alacsony árskálán belül mozog, egy-két kiugró példától eltekintve.
Az ilyen eszközöket vásárlók elsődleges célja a retró játékok emulálása, a PS1-es és régebbi programokra pedig már a 20-30 000 forintos ketyerék is megfelelnek, míg itt high-endnek azok a gépek minősülnek, melyekkel lehetőség nyílik a hatodik generációs konzolok (PS2, GameCube) katalógusának futtatására. Ennek a célnak a Retroid Pocket 4 Pro pedig maradéktalanul megfelel, olyannyira, hogy még egy God of War 2 kaliberű címet is képes a PS2-vel megegyező teljesítménnyel, azonban kétszeres felbontás mellett futtatni. A teljesség kedvéért persze érdemes megjegyezni, hogy léteznek olyan anomáliák ebben a piaci szegmensben, mint az Ayn Odin 2, amiben Snapdragon 8 Gen 2 pörög, csak éppen ez már azt az árkategóriát súrolja (kb. 200 000 forint), amennyiért tényleges handheld PC – például egy Steam Deck OLED – is vásárolható, amely értelemszerűen egy sokkal szerteágazóbb felhasználást tesz lehetővé.
Készülék | Retroid Pocket 4 Pro |
---|---|
AnTuTu 3D Lite CPU (V10.3.2) | 205 086 pont |
AnTuTu 3D Lite GPU (V10.3.2) | 228 460 pont |
AnTuTu 3D Lite MEM (V10.3.2) | 130 714 pont |
AnTuTu 3D Lite UX (V10.3.2) | 164 969 pont |
Geekbench 6 CPU Single-Core | 1113 pont |
Geekbench 6 CPU Multi-Core | 3551 pont |
Geekbench 6 GPU (OpenCL) | 4753 pont |
Geekbench 6 GPU (Vulkan) | 4864 pont |
3DMark Wildlife (2560x1440) | 4517 pont (27,05 átlag fps) |
3DMark Wildlife Extreme (3840 x 2160) | 1268 pont (7,60 átlag fps) |
3DMark Steel Nomad Light (2560 x 1440) | 444 pont (3,29 átlag fps) |
A feltüntetett benchmarkok minden esetben High Performance teljesítményprofil és Sport hűtési mód mellett kerültek lefuttatásra (ezeket a következő oldalon részletezzük).
Specifikáció | Retroid Pocket 4 Pro |
---|---|
Gyártó | Retroid |
Modell | Pocket 4 Pro |
Típus | játékkonzol |
Termék mérete (h x sz x m) | 185 x 80 x 15 mm |
Termék tömege | 261 gramm |
Csomag mérete (h x sz x m) | 250 x 150 x 150 mm |
Csomag tömege | 600 gramm |
Kijelző | 4,7 hüvelykes, 1334 x 750 felbontású, 500 nites érintőképernyő |
SoC | MediaTek Dimensity 1100 |
CPU | ARM Cortex-A78 (4x 2,6 GHz), ARM Cortex-A55 (4x 2,0 GHz) |
GPU | ARM Mali-G77 MP9 (836 MHz) |
Hűtés | Aktív hűtés, szabályozható |
Tárhely | 128 GB UFS 3.1 + microSD foglalat |
Akkumulátor kapacitása | 5000 mAh |
Wi-Fi / Bluetooth | 6.0 / 5.2 |
Külső kijelző támogatása | micro HDMI-n és USB-C-n keresztül |
Operációs rendszer | Android 13 |
Gyártó honlapja | www.goretroid.com |
Termék honlapja | Retroid Pocket 4 Pro |
Garancia | 1 év |
Ár | NNNRP4P kuponnal 229€ (kb. 90 000 forint) |
Rendszer, üzemidő, teljesítményprofilok
A Pocket 4-en az Android 11, míg a Prón az Android 13 egy egyedi változata fut, melyeket a készülékek hardveréhez és funkcióihoz optimalizáltak. Első indításkor egy inicializálási képernyő fogad minket: beállíthatjuk az időzónánkat, dönthetünk arról, hogy kapcsolódunk-e az internethez, valamint arról, hogy igénybe vesszük-e a Google Play szolgáltatásokat. Amennyiben nem, úgy nem lesz elérhető a Play Store, így az alkalmazások telepítését és frissítését külső forrásból kell majd megoldanunk, továbbá lesznek olyan programok, amik egyáltalán nem fognak működni. Ennek egyetlen elméleti előnye, hogy bizonyos háttérfolyamatok sem fognak elindulni, amiből néhány emulátor profitálhat teljesítmény terén.
Ezt követően választhatunk, hogy mely javasolt szoftvereket – jelen esetben emulátorokat – szeretnénk előre telepíteni, melyek között egyébként az összes nagyobb név (pl. Dolphin, DuckStation, RetroArch) megtalálható. A rendszer emellett rákérdez arra is, hogy melyik játékindító kliensbe szeretnénk bebootolni (Retroid Launcher, vagy AOSP), ezek között viszont bármikor tudunk váltani, sőt, le is cserélhetjük, vagy akár teljesen ignorálhatjuk is őket.
Más gyártóktól eltérően a Retroid nem kínál a jóindulattal is szürkezónába eső, előre telepített ROM-okat, a konzol a Serious Sam egyébként nem működő Android átiratát leszámítva teljesen tisztán érkezik, így a játékokat is nekünk kell majd hozzá beszerezni. Egy tipikus retró konzolhoz képest tehát jóval több előzetes munka hárul így a felhasználóra, már csak azért is, mert az alapvetően telefonos használathoz belőtt androidos alapok miatt számos beállítást magunknak kell újrakonfigurálni. A teljesség igénye nélkül érdemes lesz kikapcsolni a képernyőzárat, maximalizálni a kijelző elsötétülési idejét, valamint kikapcsolni az értesítéseket, és felcserélni az A-B gombokat a konzol japán gombkiosztása miatt.
Értelemszerűen a sokféle emulátor (vagy éppen a RetroArch) konfigurálása egy külön, hosszadalmas procedúra, ahogy a játékok és BIOS-ok beszerzése és működésre bírása is, de ezekhez kiváló segédanyagok és útmutatók lelhetőek fel a neten (ezekből én ezt a videót ajánlom). Ami viszont fontos, hogyha a mellékelt emulátorok telepítése mellett döntünk is, mindenképpen bizonyosodjunk meg arról, hogy ezek a legújabb változatok-e, vagy elérhető hozzájuk frissítés a Play Store-on keresztül, mert egy-egy update sokszor drasztikus teljesítményugrást tud eredményezni az erőforrásigényesebb játékokban.
A Pocket 4 Próban egy 5000 mAh-s akkumulátor kapott helyett, ami pusztán a számokat nézve nagyjából 10%-os növekedést jelent elődjéhez, a Pocket 3 Plus-hoz képest. A gyakorlatban ez viszont akár 50%-os üzemidőbeli ugrást is eredményezhet bizonyos játékokban a frissebb modell jobb energiahatékonyságának köszönhetően. A skála azért még így is elég széles, hiszen a kevésbé erőforrásigényes, többnyire 2D-s programokat akár 10 óránál is tovább tudjuk rajta nyúzni alacsonyabb fényerőn, azonban grafikailag intenzív 3D-s játékok esetén be kell érnünk 2-4 órával, maximum fényerő, és különösen gyorsabb teljesítmény- és ventilátorbeállítás alkalmazása mellett.
Ami a teljesítményprofilokat illeti, ezekből három áll rendelkezésre, melyeket az Android felülről lehúzható menüjéből lehet kiválasztani. A Standard mód az alapértelmezett, míg a Performance és High Performance a gyártó által nem részletezett mértékben emel a készülék teljesítményén, melyeket manuálisan tudunk aktiválni.
A hőmérsékletet hasonló módon lehet szabályozni, a készülék hőeloszlásáért ugyanis aktív hűtés felel. A beépített ventilátor bár alapértelmezetten ki van kapcsolva, beállítható számára csendes, okos, valamint sport üzemmód is. A Performance teljesítményprofil használata esetén csak az utóbbi három, High Performance-nál pedig csak az utóbbi kettőből tudunk majd választani, a sportot pedig érdemes lesz kerülni, mert ijesztően hangosra képes felpörgetni az apró masinát.
A konzolnak egyébként van egy beépített teljesítménymonitorozó felülete is, amelyet a képernyő jobb oldaláról lehet előhívni. A menüben valós időben lehet figyelni a CPU és a memória kihasználtságát, az fps-t (mely értéket egy koppintással rögzíteni lehet), és a SoC hőmérsékletét is. Utóbbi még huzamosabb Genshin Impactozás közben, a legmagasabb grafikai beállítások ellenére se kúszott 58-59 Celsius-fok fölé. A hő főleg a készülék hátuljának közepén összpontosul, viszont ebből nem sokat fogunk érezni abból adódóan, hogy a kezünk főleg a konzol szélein fog pihenni a kialakítása miatt.
Gyakorlati használat, összegzés
Tekintettel a burkolat alatt megbúvó SoC-ra, a Retroid Pocket 4 Pro igazi előnyét nem a PS1/N64 idejében és előtte megjelent játékok futtatásakor fogjuk érezni. Ezekkel az eszköz könnyedén megbirkózik, és ha csak ez a célunk, érdemesebb egy belépőszintű, 4:3-as kijelzőjű konzolt venni, melyekről írtunk is korábban. Ahol igazán kidomborodik a Retroid erőssége, az a már sokszor 16:9-es képarányt támogató, hatodik generációs konzolok (nevesen PS2, GameCube, DreamCast) játékainak emulálása.
Lényegében mindegy, hogy God of War-ozni, Luigi’s Mansion-özni, vagy Shenmue-zni szeretnénk (csak hogy minden konzolgyártótól legyen egy nagyobb mű említve), az összes kényelmesen el fog futni, az eredetihez képest két, vagy akár háromszoros felbontásban. A kétszeres szorzó egyébként elég is a Pocket 4 Pro kijelzőjének kimaxolásához, míg a háromszoros akkor indokolt, amennyiben tévén szeretnénk a képet megjeleníteni.
Emellett érdemes szót ejteni a natív androidos játékokról is, ha már ez a rendszer fut a készüléken. A Call of Duty Mobile vígan elmegy 60 fps-sel a legmagasabb beállítások használata mellett, az Alien Isolation portja pedig fixen tartja a 30-at (és valószínűleg a 60-at is tudná, de sajnos nem sikerült a konfigfájlban ezt az opciót feloldani). Egyedül a Genshin Impact okoz az eszköznek némi problémát, de medium-high beállítások mellett ez is képes 60 képkockát kipréselni magából másodpercenként (ennél magasabb beállításokon, rendszerint gyors kameraforgáskor képes beröccenni).
A teljesítmény tehát nem áll útjába a játékoknak, ehhez pedig társul egy korrekt üzemidő, valamint ergonómia és anyaghasználat is, amik együttesen egy erős felhasználói élményt eredményeznek. Mégis adja magát a kérdés, hogy mennyi létjogosultsága van egy ilyen eszköznek egy olyan piacon, amiben létezik a Nintendo Switch, az okostelefonokról és a hozzájuk csapható mobil kontrollerekről nem is beszélve?
Nos, akármeddig is matekozunk, valószínűleg ugyanaz lesz az eredmény. Akkora a verseny az okostelefonok 80-120 000 forintos ársávjában, hogy nem fogunk tudni érdemben föléjük lőni egy Retroid Pocket 4 Pro kaliberű konzol megvásárlásával – persze nyilván itt nem elhanyagolható tényező, hogy utóbbiba a kontroller alapból integrálva van, míg egy telefon esetében ez 15-30 000 forint extra kiadást jelenthet. De még ha sikerül is teljesítményben lekörözni egy hasonló árcédulájú telefont, akkor is ott vagyunk, hogy mennyi mindenről mondunk le: rendszerint nagyobb tárhelyről, a kameráról, a telefonálás lehetőségéről, a nagyobb méretű és képfrissítésű – és feltehetően OLED – panelről nem is beszélve.
Ráadásul a Pocket 4 még csak konzolszerűnek se mondható abból a szempontból, hogy mennyi előzetes beállítást és szöszölést igényel, mielőtt játszani lehetne vele. Ha tehát az említett árkategóriában gondolkozunk, a Pocket 4 Prónak csak akkor van igazán létjogosultsága, ha valaki egy kompakt, kifejezetten játékra kialakított eszközt keres, ami mentes minden egyéb sallangtól és nem szükséges hozzá egy külön kontroller hordozása, valamint le- és felszerelése. Ez nem feltétlenül von le a konzol értékéből, viszont jól szemlélteti, hogy érdemes tisztában lenni az erősségeivel és hátrányaival, mielőtt úgy döntenénk, hogy beruházunk egyre.
Összegzés
Bár a Retroid Pocket 4 Pro kijelzője hagy kívánnivalót maga után, és való igaz, hogy ergonómiailag sokkal kedvezőbb lett volna az analóg karok fentre való elhelyezése – a jack és a Type-C csatlakozóról nem is beszélve – ezeken kívül szinte lehetetlen belekötni. Tény, hogy más konzolokkal ellentétben egy kicsit többet kell pepecselni vele a kezdeti beállítások miatt, cserébe viszont az egyik legjobb élményt tudja nyújtani akár emulált, akár natív androidos játékok futtatása terén, nem kis részben az imponzáns teljesítményének és a hozzá mérten korrekt üzemidejének köszönhetően.
A tesztkészüléket a Geekbuying biztosította a számunkra, megvásárolni pedig ide kattintva lehet. A termék ára az NNNRP4P kuponkód használatával most 229 euró.
A Retroid Pocket 4 Pro legnagyobb erősségei:
- Erős, PS2 és GameCube emulálására is alkalmas hardver;
- kompakt, tetszetős kivitelezés és rendkívül jó anyagminőség;
- Android, retró (emulált), valamint streaming-alapú játékok támogatása.
A Retroid Pocket 4 Pro legnagyobb gyengeségei:
- Kissé középszerű kijelző és minimális problémák az ergonómiával;
- a headphone jack és az USB-C csatlakozó alulra lett helyezve;
- hosszadalmas üzembe helyezési procedúra.
Retroid Pocket 4 Pro kézikonzol
Koncz Dávid