Működés
A Panasonic DMC-GM1 egy újabb szeg a kompakt kategória koporsójában, s mint ilyen, hasonló szolgáltatásokat és funkciókat kell benne keresni, mint mondjuk egy csúcskompaktban. De a kis Pana ettől sokkal több: a m4/3 rendszertől megszokott, szinte teljes funkcionalitást magával hozza. A gyártó minden jóval megtömte a kis jószágot, így megtalálható benne – a teljesség igénye nélkül – szinte minden, ami a GX7-ben, vagy a GH3-ban is már jelen volt: Wi-Fi, érintésérzékeny kijelző, nagyon gyors AF, focus peaking (élkiemelés kézi élességállításkor), szabadon kiosztható funkció gombok, time lapse felvétel, léptetett animáció, érnyék kompenzáció, HDR, 22-féle szűrő, manuális videofelvétel stb.
Kezdjük máris a többszörös expozícióval: ezt a funkciót egyrészt művészi célokra is használhatjuk, ahol akár négyszer exponálhatunk egy „filmkockára”, de a másik – kicsit praktikusabb módon – alkalmazási terület az alacsonyabb zajszint elérése. Fenti képen 200%-os nagyításban látható az egyes fotók zajszintje. Az első felületen (bal felső négyzet) a sima, egyszeres expozíció eredménye látható, míg mellette jobbra az automatikus jelerősítés nélküli, 4 felvételből álló, majd balra alul a szintén négy kockából, de automatikus jelerősítéssel kontrollálva felvett fotó található. Az automatikus jelerősítés nélküli többszörös expozíciót rövidebb záridők elérése érdekében alkalmazhatjuk, a vezérelt jelerősítéses módszert pedig a minimális zajszintért vethetjük be. Azt azonban szem előtt kell tartani, hogy ezekhez a képekhez stabil háromlábra lesz szükségünk!
Ha a téma megkívánja, vagy egyszerűen csak érdekes képet szeretnénk, akkor használjuk bátran a beépített HDR funkciót (csak JPEG-re állítva működik, nyers képekkel nem). A beállítások közt választhatunk automatikus, +/-1 FÉ, +/-2 FÉ, vagy +/-3 FÉ eltolást. Minden esetben a masina három felvételt készít, majd gyorsan összerakja nagy dinamikaátfogású JPEG fájlnak.
A beépített Wi-Fi modul és a Panasonic Image App mobiltelefonos/táblagépes alkalmazásának köszönhetően (Android és iOS alá egyaránt elérhető) a GM1 nagyszerűen távvezérelhető: nem csak a képnézegetés, hanem a fotózás, videózás is megoldható „biztonságos távolságból”. Az alkalmazás felületén keresztül szinte az összes paraméterhez hozzáférhetünk, így nem csak az expozíciós adatokat, hanem az időzítőt, a fénymérést és mást is igényünk szerint átállíthatjuk. Közvetlen rálátás esetén 5-6 méteres távolságig gond nélkül működik a dolog.
A Panasonic GM1 noha csak egy fizikai funkciógombbal rendelkezik, további öt szoftveres áll még rendelkezésünkre az érintőkijelző segítségével. Ezek mindegyikéhez szinte teljesen szabadon rendelhetünk funkciót, szolgáltatást (lásd a menürendszerről szóló videónkat). Mi az Fn1-re az ISO-t, az Fn2-re a Wi-Fi-t, az Fn3-ra a digitális szintezőt, az Fn4-re az élőképes, dinamikus hisztogramot rendeltük, a maradék két funkciógombot üresen hagytuk.
Amint fenti kisfilmünkön látható, a GM1 „emberes” sebességű autofókusz rendszert kapott, tehát a csöpp méret nem ment a sebességének a rovására. A gyors működés egyébként az összes funkcióra és szolgáltatásra érvényes, a GM1 ugyanolyan flottul használható, mint például a GH3. Persze, a gyártónak azért itt-ott kicsit meg kellett nyirbálnia a rendszert, így a sorozatfelvételi sebesség és a puffer mérete jócskán elmarad a m4/3 csúcsragadozójáétól.
Noha a Panasonic Lumix G Vario 12-32 mm F3.5-5.6 Asph. Mega O.I.S. nem rendelkezik élességállító gyűrűvel, attól még lehetséges manuálisan fókuszálni az érintőkijelző segítségével. Igaz, a megoldás kissé körülményes és nem olyan gyors, mint a dedikált vezérlővel, de szükség esetén így is jobb a semminél. Fenti filmünkben bemutatjuk a kézi élességállítást és a focus peaking (színes kontrasztélekkel való kiemelés) funkciót.
A hasznos szolgáltatások közt említést érdemel még mindenképp a time lapse (késleltetett exponálás), ahol a legnagyobb időköz 99 perc 59 mp, a képek száma pedig 9999 lehet, illetve a léptetett animáció (stop motion), amivel érdekes hatású videókat készíthetünk. Tetszettek nagyon a szűrők (főleg a napsütés, a szépia, a különféle monokróm hatások, illetve a csillagszűrő), de sajnáltuk, hogy ezeket nem lehet egyénre szabni, illetve nem mindegyikkel lehet videót felvenni.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!