Hirdetés

Panasonic DMC-GF5, automatizálás a köbön

Ezúttal a Panasonic teljesen automata, tükör nélküli rendszerkompaktjához volt szerencsénk.

Hirdetés

Külső, ergonómia

A Panasonic GF sorozatának első gépe óta az összes GF1 tulaj gyomra ökölbe szorul, ha a gyártó egy újabb, immár a „GirlFriend” kategóriába átmutált modellt mutat be. A méltán népszerű DMC-GF1 utódjai ugyanis nem követték annak „igényes amatőr” szintjét, hanem egyre inkább a teljesen automatizált, akár barátnőnek, anyukának, tini tesónak is a kezébe adható gépkategóriába sodródtak át. Félre ne értse senki mondatunkat, nincs ebben semmi rossz, hiszen fotózni nem csak profik és igényes amatőrök szeretnek, hanem az említett csoport tagjai is. A baj csak az újoncok elnevezésével volt, hiszen a rajongók nem az agyonminiatürizált és teljesen automatizált, megfelelő analóg kezelői felülettől megfosztottságot szokták meg a GF-től, így jogosan háborogtak, amikor már a GF2-n is látszott az új bevett irány. Szerencsére időközben múlt időben beszélhetünk a csalódottságról, hiszen azóta megérkezett a GF1 igazi utódja, a DMC-GX1. A Panasonic szépen átterelte az igényes amatőr felhasználókat a GirFriendtől az eXpert masinákhoz.

Visszatérve a GF5-höz, már látható, hogy a gyártónak és a célcsoportnak egyaránt bejött a GF3 formavilága, mert minimális különbségektől eltekintve minden maradt a régiben. A GF5 magassága kisebb, mint amekkora a bajonett átmérője, ezért szükség volt a váz közepén kialakított púpra. A púpnak azonban másodlagos funkciója is van, hiszen itt található a beépített vaku. A Panasonic marketingesei bizonyára kellően felmérték a piaci igényeket, és annak megfelelően hagyták el a külső rendszervaku csatlakoztatásának lehetőségét, a vakusarut. Így ha törik, ha szakad, be kell érnünk a kis villanóval, ami szerencsére a plafonra is elvillantható (erről majd kicsit később).

Már az előlapon látszik az egyik változás a GF3-hoz képest: a GF5 a GX1-hez hasonlóan a méreteihez képest nagy gumimarkolatot is kapott, ami biztosabb, kényelmesebb fogást tesz lehetővé. Sasszemek azt is észrevehették, hogy a fényképezőt markoló kéz oldalára szerelt nyakpántfül kissé felfelé ível; ennek az apró, de fontos változásnak köszönhetően nem nyomja mutatóujjunkat a fémfül, mert az ujjunknak pontosan két párnácskája közé esik.

A hátoldalon is történtek változások, így megváltozott a gombok anyaga és megjelent a „Display” feliratú nyomógomb a többi mellett. A hüvelykujj támasza változatlan maradt. Bár méretét tekintve ugyanakkora a kijelző, felbontását megduplázta a gyártó: 920 000 képpontos lett az új. Sajnos nemcsak a vakusaru, hanem a bővítmények csatlakoztatására szolgáló aljzat is lemaradt (ismét), így többek között külső keresőt sem használhatunk a GF5-tel.

Amint az a fenti fényképen is látszik, a GF5-nek csupán két csatlakozója van: az USB és a HDMI aljzat egy kis műanyagajtó alatt rejtőzik a fényképezőgép hátulról nézett jobb oldalában.

A kis villanó a GX1-éhez hasonló mechanikára lett helyezve, így – ha ujjunkkal lefogjuk – akár a plafonra is vakuzhatunk vele. Nem nyílik túlzottan magasra, de ha a menüben bekapcsoljuk a vörösszemhatás csökkentést, kellő hatékonysággal megelőzhetjük portréalanyaink vörösen világító szemeit.

A Panasonic DMC-GF5 fényképezőgép tetőlemezéről készült fotón látszik, hogy az újoncba sztereó mikrofont építettek. Jobbra mellette található a beépített vaku, az intelligens automata mód kapcsolója, a kioldó, a bekapcsoló és a filmfelvételt indító nyomógomb.

A DMC-GF5-ről egyöntetűen el lehet mondani, hogy fogása meglepően jó lett, azonban a nyomógombok nyomáspontja nem igazán érezhető, leginkább körömmel való működtetésre lettek tervezve. Végül álljon még itt pár összehasonlító fénykép, melyeken a GX1 és a GF5 közti különbségeket lehet megfigyelni.

Adatlap

Panasonic DMC-GF5
Érzékelő típusa, mérete LiveMOS 4/3" (17,3 x 13 mm)
Effektív felbontás 12,1 MP
Optika cserélhető
Bajonettrendszer m4/3
Optika kezdő fényereje (W-T) optikától függ
Pormentesítő rendszer van, Supersonic Wave Filter
Záridő 1/4000 - 60 mp; 1/6000-1/25 mp filmfelvételnél
LCD érintésérzékeny 3"-os TFT 920 000 képpont felbontással
Belső memória nincs
Támogatott memóriakártyák SD/SDHC/SDXC
AF típusa kontrasztérzékelő AF rendszer, 23 AF ponttal, AF segédfénnyel
AF módok arcérzékelés, AF követés, 23 mezős AF, 1 mezős AF, Pinpoint AF, érintéses AF, MF segéd
AF élességállítási tartománya optikafüggő
ISO érzékenységtartomány ISO 160 és ISO 12 800 között 1/3 FÉ lépésenként
Fénymérés módja TTL nyíltrekeszes fénymérés, 144 mérőmező, többszörösen súlyozott, középre súlyozott, szpot
Fehéregyensúly auto, napfény, felhős, árnyékos, izzó, vaku, egyedi 1, egyedi 2, K-fok (2500-10 000, 100 K-s lépésekben)
Vaku kulcsszám 6,3 (ISO 160 mellett), X-szinkronsebesség 1/160 mp
Vakuüzemmódok automata, auto/vörösszem, felülbíráltan be, felülbíráltan be/vörösszem, lassú szinkron, lassú szinkron/vörösszem, kikapcsolva
Exponálás egy kép, sorozatfelvétel (4 kép/mp); képpuffer: 4 RAW, korlátlan JPEG; önkioldó (2, 10 mp)
Üzemmódok P, A, S, M, C, sémák, intelligens automata, intelligens automata plusz, kreatív mód
Scene üzemmódok portré, finom bőr, monokróm, sport, gyors állatfotó, édes desszert, étvágygerjesztő étel, egy virág lágy képe, tiszta éjszakai portré, csillogó fények, művészi éjszakai felvétel, melegen izzó éjjeli felvétel, hűvös éjszakai égbolt, tiszta éjszakai felvétel, fénylő víz, telt színes naplemente, romantikus naplemente, fényes kék ég, édes gyermek arca, megnyugtató tónusok, hátulról megvilágított lágy felvétel
Felbontás [4:3]: 4000x3000, 2816x2112, 2048x1536, 1600x1200 (3D optikával); [3:2]: 4000x2672, 2816x1880, 2048x1360, 1600x1064 (3D optikával); [16:9]: 4000x2248, 2816x1584, 1920x1080, 1600x904 (3D optikával); [1:1]: 2992x2992, 2112x2112, 1504x1504, 1440x1440 (3D optikával)
Nyers (RAW) fájl van
Videofelvétel van, AVCHD / Motion JPEG
Videó minősége MJPEG: 1920x1080 @ 30 fps, 1280x720 @ 60, 30 fps; AVCHD: 1920x1080 @ 60i, 1280x720 @ 60p
Extrák nincsenek
I/O interfész USB 2.0, HDMI
Áramellátás Li-ion akku (7,2 V, 940 mAh)
Méret 107,7 x 66,6 x 36,8 mm
Tömeg 225 g (akkuval és memóriakártyával együtt)
Váz anyaga műanyag
Fogyasztói ár n.a.
Garancia 1 év

Menürendszer

A Pansonic DMC-GF5 hovatartozása már menürendszerén is jól beazonosítható: a szokásos listás elrendezés helyett a gyártó a grafikus felület mellett döntött, amit a menü főképernyőjén piktogramok díszítenek. A rendszer összesen hat alegységből áll, melyek nevezetesen a felvételi mód (ez helyettesíti a módválasztó tárcsát), a felvétel, a mozgókép, az egyéni beállítások, az általános beállítások és a lejátszás funkciói.

Amint már fentebb említettük, a GF5 hiányzó módválasztó tárcsájának funkcióját a menü veszi át, itt lehet az összesen kilenc felvételi mód közül választani. A szokásos P, A, S, M mellett látható még az egyéni, a sémák, a kreatív, az intelligens automata, az intelligens automata plusz mód is.

Használat közben a főképernyőn segédrácsok jeleníthetőek meg (ezekből többféle áll rendelkezésünkre, melyeket a gyorsmenüben választhatunk ki) az állandó adatok mellett, melyek konkrétan az épp kiválasztott és aktív felvételi mód, a képstílus, a vaku állapota, a mozgóképekhez használt felbontás és tömörítés, az állókép mérete és módja (RAW és/vagy JPEG), az expozíciós korrekció, az AF-mező és az előhívható oldalsáv, amin például az érintőképernyős kioldás engedhető/tiltható.

A gyorsmenü a fényképezőgép hátoldalának legalsó nyomógombjával hívható elő. Az ekkor előbújó rendszer több ablakból áll, ahol a fotózáshoz legfontosabb funkciókat állíthatjuk be az éppen megkívántak szerint. Itt találjuk többek közt a képminőséget, a fókuszmódot, az ISO értéket, a vaku módjait, az intelligens felbontást, a fénymérést, a kép oldalarányait, a stabilizátort, a mozgóképekre vonatkozó minőség és felbontás adatokat, a kompozíciós segédvonalakat.

Amint az a képeken látszik, a Panasonic DMC-GF5 menüjében a magyar nyelv is aktiválható, amire amúgy nincs égetően nagy szükség, hiszen a masina rendszere könnyen megérthető és áttekinthető módon lett kialakítva.

Működés

A fényképezőgép működésének tárgyalása előtt elengedhetetlenül szükséges megjegyezni, hogy a DMC-GF5 tesztre kapott változata még nem végleges, hanem béta állapotú, így az esetleges hibák, lassulások ennek tudhatók be, a végleges készüléknél már vélhetően semmiféle fennakadással nem találkozhatunk majd. A váz firmware-e a 0.2-es számot viselte, így valóban kezdeti verzióval álltunk szemben.

A készülék nálunk töltött ideje után arra a következtetésre jutottunk, hogy lényegében a DMC-GX1 funkcióit és tudását préselték bele ebbe az apró vázba. Persze az agyátültetés nem butítás nélkül történt, így például a sorozatfelvételi sebesség és az átmeneti puffer mérete jóval kisebb, mint a GX1 esetében. Igaz, a GF5-öt inkább az elődhöz, a GF3-hoz illene hasonlítani, hiszen ahhoz képest nem kevés előrelépés tapasztalható. Két, már külsőleg is szembetűnő eltérés köztük (a GF5 javára) a sztereó mikrofon, a nagyobb felbontású kijelző, a jobb markolat és a plusz nyomógomb. Azonban nem csak kívül, hanem a készülék belsejében is történtek változások: így például az érzékenységi szintet a GF5-nél egészen ISO 12 800-ig lehet növelni, aminek a csúcsa a GF3-nál még csak ISO 6400 volt, de az AF is bővült az AF-F móddal. A jelfeldolgozó processzort is lecserélte a gyártó, így a GF5-ben már a Venus Engine VII HD2 tevékenykedik, aminek egyik előnye a többlépcsős zajszűrés. Videó a sorozatfelvételi sebességről:

Ha már említettük az AF-F módot: ez a flexibilis élességállítási módszer nagyon hasonlít az AF-C-re, azaz a folyamatos élességállításra, a különbség csupán annyi, hogy itt nem pulzál oda-vissza a rendszer, hanem csak akkor módosítja az élességet, ha a tárgytávolság valóban változik. A fókuszkövetést szerencsére nem vették ki a GF5-ből, ennek működéséről és hatékonyságáról egy rövid filmet készítettünk:

S hogy még maradjunk egy ideig az élességállításnál, a Panasonic DMC-GF5 további AF-módjairól is felvettünk egy-egy rövid bemutatót. Lejjebb láthatjuk működés közben az érintéses élességállítást exponálással egybekötve, illetve a manuális fókuszsegédet. A pinpoint, azaz hajszálpontos fókuszálást már a GX1-nél bemutattuk, az itt tekinthető meg.

A gombok és tárcsák „ritkaságából” látható, hogy a GF5 legfőbb kezelői felülete egyértelműen az érintésérzékeny kijelző, ezért ennél a készüléknél már nem csinálhatjuk meg azt, mint a GX1-nél, hogy akár teljesen letiltjuk az érintéses vezérlést, mert akkor megszűnik az összeköttetés fotós és gép között. Számos funkció és szolgáltatás vezérelhető a monitorra vetített csúszkákkal, mint például a kreatív módoknál a színtelítettség mértéke, vagy akár az expozíció korrekció:

Akinek pedig kifejezetten tetszik az egérmozin végrehajtott gép fölötti uralom, az még akár a mellékelt, motoros zoomos objektív gyújtótávolságának váltását is elvégezheti a kijelző jobb oldalára kirakott virtuális csúszkával:

Képminták és végszó

A Panasonic DMC-GF5 még érezhetően béta állapotú volt, ami nem csak működés közben, de a képminőségnél is érezhető volt itt-ott, ezért egyelőre az álló- és a mozgóképminőséget nem vizsgáltuk. Csökkentett képméretben készítettünk pár képmintát, melyek alapján már egy körülbelüli képet kaphatunk a GF5 tudásáról.



MLaca

A Panasonic DMC-GF5 fényképezőgépet a Panasonic magyar képviseletétől kaptuk kölcsön.

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Azóta történt

Előzmények