Külvilág, ergonómia
Utóbbi időben az Olympus PEN családja kissé a háttérbe szorult, hiszen az OM-D hatalmas sikert arat világszerte. Szerencsére azért a gyártó nem csak a digitális OM masinákra áldozza a mérnökök idejét, hanem a PEN sorozatot is néha-néha frissítik. Most épp a középkategóriára esett a sor, így az E-PL5 (a japán belpiacra időközben készült egy minimálisan módosított E-PL5 is, ami az E-PL6 nevet viseli) kapta meg méltó utódját, az E-PL7-et.
A készülék többféle színösszeállításban kerül a boltokba - nálunk a kimondottan elegánsra sikeredett fekete-ezüst bikolor járt a bemutató erejéig. A váz az újfajta M.Zuiko Digital 14-42 mm F3.5-5.6 EZ ED MSC kitobjektívvel érkezett, ami kis mérete mellett elektronikus zoomolhatóságával és meglepően jó építési minőségével lepett meg. Most azonban nézzük, melyek az E-PL7 fontosabb újdonságai:
- 3-tengelyes képstabilizátor az E-M10-ből (3,5 FÉ körüli előny),
- beépített Wi-Fi modul,
- a kioldót körbevevő paraméterező tárcsa,
- Focus Peaking (élkiemeléses kézifókusz-segéd),
- akár 180°-ban (lefelé) is dönthető érintőkijelző,
- tekintélyes 8 kép/mp sorozatfelvételi sebesség,
- izmosabb akku,
- rengeteg művészi szűrő,
- kényelmes markolat.
A masina lelke ugyanaz a 16 MP-es 4/3-os szenzor, ami megtalálható szinte az összes (újabb) m4/3-os Olympus gépben, például az E-M5-ben, az E-M10-ben vagy a PEN E-P5-ben, de nem változott a TruePic VII jelfeldolgozó egység sem. A váz maga elég masszív, egyáltalán nem műanyag érzetű; a kezelőfelület elemei mind jó minőségű benyomást keltenek. Meglepő módon a hátoldalon található apró nyomógombok és az igen kisméretű multifunkciós egység is remekül szuperált próbáink során.
A gép hátoldalát – mint ebben a méretkategóriában úgy általában – a 3”-os érintőképernyő uralja. Ez a kijelző nem csak azért érdekes, mert érintésérzékeny és mert dönthető, hanem azért is, amennyire dönthető: ha épp saját magunkról szeretnénk egy „selfie-t” lőni, akkor csak lefelé hajtjuk az egérmozit, amin ekkor a kép megfordul (azaz már nem feje tetején áll), belemosolygunk az objektívbe, és exponáljunk. A panel mechanikája igazi mérnöki bravúr, s bár nem egy atombiztos megoldás, ha ésszel nyúlunk hozzá, sok-sok éven át hibátlanul fog működni.
A helytakarékosság miatt beépített vaku nincs, viszont a csomagban gyárilag mellékelnek egy kis villanófejet, amit a fényképezőgép vakusarujába tolhatunk. Ezt csak akkor tudjuk levenni a gépről, ha az oldalán benyomjuk a reteszt kioldó gombot, nyomva tartjuk, majd hátrafelé kihúzzuk a saruból.
Az Olympus E-PL7 csupán egy USB és egy HDMI csatlakozót kapott, mikrofonbemenetet és fejhallgató-kimenetet ne is keressünk rajta. Az aljzatok a markolat oldalára, egy kis fedél alá kerültek.
Gyakran kifogásoljuk, hogy az állványmenet nem pont az optika középvonala alá kerül, holott hely lenne bőven. Nos, az E-PL7 tervezésekor „hallgattak ránk” az Olympus műhelyében, és a fémből készült menetet a „jó helyre” tették. Kisebb méretű cseretalpakat használva nyitható marad az akkufedél, ami a fotógép felépítési minőségéhez nem illően elég törékeny, igénytelen kivitelű lett. Egyébként a memóriakártya helye is itt található.
A készülék tetején a vakusaru mellett a módválasztó tárcsa, a paraméterező kerék (benne középen a kioldó), s végül a bekapcsológomb látható.
Hirdetés
Az Olympus PEN E-PL7 fogása az ívelten formált markolati héjnak és a hátoldalra szerelt hüvelyktámasznak köszönhetően kényelmes, de fogáskor a mutató- és a középső ujj közé eső pántszem zavaró és kényelmetlen.
Adatlap
Olympus E-PL7 | |
![]() ![]() |
|
Érzékelő típusa, mérete | 4/3" Live MOS szenzor |
---|---|
Effektív felbontás | 16,1 MP |
Optika | cserélhető |
Bajonettrendszer | m4/3 bajonett |
Pormentesítő rendszer | van, ultrahangos |
Képstabilizátor | van, szenzormozgatásos, háromtengelyes (3,5 FÉ előny) |
Záridő | 1/4000 - 60 mp (max. 30 perc bulb módban) |
Kijelző | dönthető, érintésérzékeny 3"-os TFT LCD 1 037 000 képpontos felbontással |
Kereső | nincs, opcionálisan csatlakoztatható |
Belső memória | nincs |
Támogatott memóriakártyák | SD/SDHC/SDXC |
AF típusa | kontrasztérzékeléses; 81 pont / Összes, Csoportos (9 mezős), Egyes (normál), Egyes (kicsi) 800 pont / Manuális kiválasztás nagyított nézetben |
AF módok | S-AF, C-AF, S-AF+MF |
ISO érzékenységtartomány | ISO 200-25 600 |
Fénymérés módja | 324 mezős, többféle minta alapján mérő rendszer (TTL nyíltrekeszes mérés) |
Fehéregyensúly | automatikus fehéregyensúly sorozat 3 kép, +/- 2, 4, 6 mired lépésenként; egyérintéses fehéregyensúly (2 egyedi beállítás regisztrálható); 1 színhőmérséklet beállítás regisztrálható Kelvinben (2000 K - 14 000 K); volfrámvilágítás; fénycsővilágítás 1; napfény; vaku; felhős idő; árnyék; víz alatti felvétel |
Vaku | levehető, beépített nincs |
Vakuüzemmódok | automata, manuális, manuális (Full, 1/4, 1/16, 1/64), vörösszemhatás-csökkentés, lassú expozícióra szinkronizált villantás vörösszemhatás-csökkentéssel, lassú expozícióra szinkronizált villantás, lassú expozíció második redőnyre szinkronizált villantással, derítő villantás, vakutiltás |
Exponálás | egy kép, sorozatfelvétel (H, L), időzített (12, 2 mp), egyedi önkioldó |
Üzemmódok | P, A, S, M, i-Auto, művészi szűrők, sémák, videó, Photo Story |
Sémák | portré, e-portré, tájkép, tájkép + portré, makró, sport, éjszakai felvétel, éjszakai felvétel + portré, gyermekek, világos tónus, sötét tónus, digitális képstabilizátor, makró természetfotó, gyertyafény, naplemente, dokumentum, panoráma, tűzijáték, vízpart és hó, halszem konverter, makró konverter, 3D, nagylátószögű konverter, csillagfény, panning |
Felbontás | 4608x3456 tömörített / 17 MB / kép; 4608x3456 Finom (tömörítés: 1/4) / 7,5 MB / kép; 4608x3456 Normál (tömörítés: 1/8) / 3,5 MB / kép; 2560x1920 Normál (tömörítés: 1/8) 1,1 MB / kép; 1024x768 Normál (tömörítés: 1/8) / 0,3 MB / kép |
Nyers (RAW) fájl | van, 12-bites ORF |
Videofelvétel | van, MOV, AVI |
Videó minősége | Full HD: 1920x1080 (16:9) 30p, 24 Mbps (MOV); 1920x1080 (16:9) 30p, 16 Mbps (MOV); HD: 1280x720 (16:9) 30p, 12 Mbps (MOV); 1280x720 (16:9) 30p, 8 Mbps (MOV); 1280x720 (16:9) 30 kép/mp (AVI Motion JPEG) VGA: 640x480 / 30 kép/mp (AVI Motion JPEG); 29 perc (16 Mbps), 14 perc (SD) / 7 perc (HD) (AVI Motion JPEG) max. fájlméret: 4 GB (AVCHD), 2 GB (Motion-JPEG) |
Extrák | művészi szűrők, 3 tengelyű képstabilizátor, filmes effektek: multi-felvétel visszhang, egyszeri felvétel visszhang, Wi-Fi, dönthető és érintésérzékeny kijelző |
I/O interfész | USB 2.0, HDMI |
Áramellátás | BLS-50 Li-ion akku (kb. 350 fénykép elkészítéséhez elég egy töltés) |
Méret | 114,9 x 67 x 38,4 mm |
Tömeg | 357 gramm akkuval és memóriakártyával együtt |
Váz anyaga | fém és műanyag |
Fogyasztói ár | 134 990 Ft (csak a váz), 199 990 Ft (váz + 14-42 mm pancake objektív) |
Garancia | 2 év (3 év az Olympus Mintaboltban vásárolva) |
Menürendszer
Az Olympus PEN E-PL7 menürendszerét úgy 97,8%-ban (becsült érték) a PEN E-P5-től örökölhette, ugyanis a két masina vezérlőrendszere szinte teljesen ugyanaz. Kicsit kínos is már, hogy nem tudunk újat, érdekeset írni (ennél a gépnél sem), de ami bevált, azon nehezen módosítanak a mérnökök. Itt is ugyanúgy „kétféle” rendszert kapunk egybegyúrva: a menübe lépve láthatjuk bal oldalt a hat fő szekciót, melyekben a fontosabb paraméterek és funkciók zöme elérhető. A maradék beállítandó a két kis fogaskereket ábrázoló piktogram alá került. Figyelem! Ide csak szakavatottak merészkedjenek, ugyanis az E-PL7-re is érvényes az, ami az E-P3-tól az összes PEN és OM-D vázra: ez egy olyan labirintus, ahonnan csak hosszas időzés, keresgélés és értékállítás után lehet ismét kitalálni!
Persze az útvesztőben elrejtett paraméterekhez nem kell majd olyan sűrűn hozzányúlni, ezért nem érezzük túl nagy problémának, hogy az Olympus szoftvermérnökei nem építenek felhasználóbarátabb menürendszert gépeikbe. Végül is ennyi funkciót, szolgáltatást és értéket hova a csudába tudnának betuszkolni?
Továbbra is maradt gyorsmenü, ami az oké gombbal hívható elő. Itt is maradt minden a megszokott kerékvágásban: jobb oldalt a funkciót, alul pedig a funkcióhoz sorolt paramétert választhatjuk ki. Ha a gyorsmenübe lépés után elkezdjük nyomkodni az info gombot, akkor egyszer csak előbukkan a „Super Control Panel”, ahol az összes, a képalkotással közvetlenül összefüggő paraméter egyszerre jelenik meg szemünk előtt. Itt érintéssel (vagy a kurzorok használatával) jelölhetjük ki a módosítani kívánt értéket.
Egy szó mint száz, aki az E-P3 óta látott már Olympus m4/3-os fényképezőgépet (és fogta is a kezében, barangolt a menüjében), az kapásból otthonosan fog mozogni az E-PL7 menürendszerében, ami továbbra is tud magyarul.
Működés
25 séma, 14 művészi szűrő, ötféle képkeret, 3 tengelyes képstabilizátor és a 180°-ban lefelé dönthető, érintésérzékeny kijelző a fontosabb jellemzői az Olympus E-PL7-nek; ezek kiegészülnek vezeték nélküli vezérléssel (Wi-Fi), HDR funkcióval, time-lapse-szel és élkiemeléssel megkönnyített manuális élességállítással.
Az Olympus művészi szűrőit mindig is nagyon kedveltük, ugyanis nem csak löketet adnak szunnyadó kreativitásunknak, hanem hosszas utólagos képfeldolgozás elől menekülhetünk el. A szűrők ráadásul egyenként paraméterezhetőek is, így igényünk szerint alakíthatjuk őket. Ha egy érdekes témánál nem tudnánk eldönteni, melyik filtert használjuk, akkor csak kiválasztjuk a szűrőképsort, ami egyetlen expozíciót készít, majd arra az összes hatást alkalmazza (és mind elmenti).
Korábban már ódákat zengtünk a japán gyártó szenzormozgatásos képstabilizátoráról, amely az OM-D E-M10-ben mutatkozott be: a háromtengelyes rendszer majdnem ugyanolyan hatékonyan dolgozik, mint a nagyobb testvérmodellekben található öttengelyes stabilizátor. Ráadásul nem csak álló-, hanem mozgóképek felvételekor is bevethető a rendszer. Az Olympus 3,5 FÉ-nyi előnyt ír, s próbáinkkal ezt az állítást alá is tudjuk támasztani.
A sémákkal (vagy témákkal – ki hogy nevezi ezeket az előre beállított fotósegédeket) elsősorban a kezdőket segíti fotózáskor az E-PL7, hiszen szinte minden témához találhatunk előre beállított paraméterekkel rendelkezőt. Sajnos az egyik, szerintünk legfontosabb séma, a panoráma, gyakorlatilag semmiféle automatizmust nem nyújt; abban merül ki működése, hogy pár segédvonalat láthatunk a kijelzőn. A fájlok összefűzése a fotósra hárul az utómunka során.
A képkeretek (Photo Story) mód sem újdonság már, számos Olympus fényképezőgépben találkozhattunk már ezzel a „történeteket mesélő” keretező móddal, ahol egy kiválasztott témához több felvételt tudunk egy képre exponálni.
A HDR módot összesen hétféleképpen használhatjuk: választhatunk HDR1 (4 felvett kép, melyekből automatikusan épül egy nagy kontrasztú kép), HDR2 (4 felvett kép, melyekből automatikusan épül egy „szuper” nagy kontrasztú kép), 3 kép 2 FÉ különbséggel, 5 kép 2 FÉ különbséggel, 7 kép 2 FÉ különbséggel, 3 kép 3 FÉ különbséggel és végül 5 kép 3 FÉ különbséggel.
A time-lapse felvételi mód sem újdonság. Az E-PL7-nél legfeljebb 999 képből állhat felvételünk. A legkisebb intervallum 1 mp, míg a leghosszabb 24 óra 59 perc 59 mp lehet. A gépnek megmondhatjuk azt is, hogy mennyi legyen a kezdő várakozási idő, azaz a felvétel indítása és az első képkocka elkészülte előtt mennyit várjon a masina. Itt is 1 mp, valamint 24 óra 59 perc 59 mp közötti értéket adhatunk meg. Kiválaszthatjuk, hogy szeretnénk-e azt, hogy a fotómasina az állóképeket mozgóképpé fűzze (emellett elmentésre kerülnek a fényképek is), vagy csak a fotókra tartunk igényt. Ez esetben utómunka során magunknak kell gondoskodni a videóról.
Az E-PL7 a megszokott módon távvezérelhető Wi-Fin keresztül. Ehhez le kell tölteni az ingyenesen elérhető Olympus OI.Share alkalmazást (iOS és Android alá egyaránt létezik) okostelefonunkra vagy táblagépünkre, majd egy rövid párosítás után máris lehetőségünk nyílik arra, hogy képeinket importáljuk és megosszuk, távirányítsuk a fényképezőgépet Live View vagy Távkioldó módban, szerkesszük a kiválasztott fotót vagy GPS címkét adjunk képeinkhez.
Aki szeretné RAW fájljait szerkeszteni, úgy azt megteheti a lejátszás menüből is. Ne számítsunk egy komoly szoftveres RAW konverzióra, de az alapvető paraméterek, mint például a képméret, a stílus, a fehéregyensúly, a kontraszt, a zajszűrés, a képarány vagy a színtér, mind beállíthatóak. Ha kész vagyunk a paraméterezéssel, az OK gomb lenyomásával a készülék azonnal elmenti az így létrehozott JPEG-et.
Amint a képeken látható, a JPEG állományok alapvető szerkesztésére is van lehetőség, de ez esetben azért valamivel kevesebb paraméteren állíthatunk.
Képminőség
Mivel az Olympus PEN E-PL7-ben ugyanaz a szenzor és jelfeldolgozó egység lapul, mint pár másik, általunk korábban már tesztelt m4/3-os fényképezőgépben, ezért óriási meglepetésekre nem számítottunk. Sejthető volt, hogy az E-PL7 is hozza majd ugyanazt a képminőséget, mint mondjuk az E-P5 vagy az E-M10, és valóban, igazunk lett. Szerencsénkre a PEN E-PL7 nyersfájljainak támogatottsága cikkünk írásakor már benne volt a legfrissebb Adobe Camera RAW beépülő modulban, így nem csak a gép által létrehozott tömörített állományokban, hanem a saját RAW konverzióinkban is gyönyörködhettünk. Az ORF (Olympus RAW File) átalakításában az Adobe Photoshop CS6 próbaváltozata és az ACR 8.7.0.309 verziója volt segítségünkre. Első körben következzenek a szokásos zajos képek:
Tesztábránkat szokásunkhoz híven stabil háromlábra erősített fényképezőgéppel, 2 mp-es önkioldóval fotóztuk körülbelül egyméteres távolságból a géphez mellékelt, és cikkünk első szakaszában megemlített kitobjektívvel programautomatika módban. Nos, a készülék saját JPEG fájljai alapján körülbelül ISO 3200-6400 közti értékig lehet nyugodt szívvel feltekerni az érzékenységet, míg a képminőség elfogadható marad, azonban a legfinomabb részleteket már ISO 800-1600 körül kezdjük elveszíteni. A helyzet a RAW fájlok átalakításával körülbelül 1 FÉ értéknyit javul, itt olyan ISO 1600-3200 között kezdenek egybemosódni a pixelek. A két legmagasabb érték, az ISO 12 800 és az ISO 25 600 használatát lehetőleg csak vészhelyzetekre korlátozzuk, illetve olyan témákra, ahol inkább csak kontúrokkal, nem pedig apró részletekkel van dolgunk.
A képminták alapján elmondható, hogy az E-PL7 színvilága és általános képminősége szinte egy az egyben megegyezik a drágább E-P5, illetve E-M10 gépekével. Ha valaki szeretné megszerezni magának az Olympusra jellemző színvilágot, de inkább objektívekre költene, az válassza nyugodtan az E-PL7-et, nem fog csalódni képvilágában!
Filmfelvétel és értékelés
Bár az Olympus E-PL7 rendelkezik dedikált mozgóképfelvételi móddal, amit a módválasztó tárcsán választhatunk ki, ne számítsunk profi videokamerát megszégyenítő működésre és kezelhetőségre. Teljesen manuális is lehet az expozíció, azonban a záridőt, a rekeszértéket és az érzékenységet még a felvétel indítása előtt ki kell választanunk, felvétel közben ezen értékek módosítására ugyanis nincs lehetőség, sőt, felvétel közben semmin nem lehet változtatni.
Jó dolog, hogy a mérnökök nem tiltották le a képstabilizátor használatát, így az is bevethető. A legmagasabb érzékenység videózáshoz ISO 3200 lehet; a mikrofon érzékenységét a részletes menüben -10 és +10 között állíthatjuk, illetve kérhetünk szélzajszűrést is, aminek hatása lehet gyenge, normál vagy erős.
Noha a legnagyobb felbontás 1920x1080 pixel, a képfrissítési frekvencia pedig maximum 29,97 fps progresszív módban (24,4 Mbps adatsűrűséggel), a képminőség elfogadható. Lassított vagy gyorsított videóra ne is számítsunk, csupán a képminőség állítható normál és finom között. Választhatunk kisebb felbontást is, például az 1280x720-at vagy a 640x480-at. Tesztvideónk.
Értékelés
Az Olympus PEN E-PL7 egy nagyon jól összerakott, minőségi, „tömör” kis fényképezőgép, amely 135 000 forintos árával nagyon jó ajánlatnak minősül. Képminősége ugyanolyan, mint a „nagyoké”, csupán a kezelőfelületnél (dedikált vezérlők száma) és egyes szolgáltatásoknál kell kompromisszumot kötnünk. Nagyon örültünk, hogy van beépített Wi-Fi, hogy van háromtengelyes képstabilizátor – ami hatékonyságát tekintve szinte alig marad el az öttengelyes rendszertől –, hogy 180°-ban lefelé dönthető a kijelző, így akár az önarcképek is könnyedséggel kivitelezhetőek, hogy érintésérzékeny ez a remek egérmozi (például az AF mező áthelyezése így egy szempillantás alatt megoldható), hogy számtalan művészi szűrő áll rendelkezésünkre, s hogy a stabilizátor videó alatt is működik.
Nem annyira szerettük viszont, hogy a panoráma séma tulajdonképpen átverés, hogy a menürendszer ugyanolyan útvesztő, mint a nagyobb modelleknél (holott ezt a gépet inkább kezdők fogják használni), s hogy videó felvétele közben nem lehet módosítani az expozíciós paramétereket. Az Olympus PEN E-PL7-nek kisebb hibái ellenére, a sok pozitívum és a kedvező ár miatt jár az ajánlott plecsni!
Termék megnevezése | Olympus PEN E-PL7 |
---|---|
Jellemzés | Nagyon jó értékarányú belépő gép. |
Pró | + Kiváló állóképminőség, + praktikus, érintésérzékeny, akár 180°-ban dönthető kijelző, + hasznos és érdekes szolgáltatások, funkciók (pl. mágikus szűrők), + gyors és pontos AF rendszer, + hatékony háromtengelyes képstabilizátor, + nagyon jó ár/érték arány, + van beépített Wi-Fi, + jó építési minőség. |
Kontra | - A vázhoz képest aránytalanul nagy kijelző, - alapszintű filmfelvételi tudás, - panoráma séma gyakorlatilag nem működik, - a menü lehetne egyszerűbb. |
Ergonómia | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Képminőség JPEG | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Képminőség RAW | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mozgóképek minősége | ![]() ![]() ![]() |
Mozgóképfunkciók | ![]() ![]() |
Ár/érték | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Felépítés, anyaghasználat | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ennyire kellene | ![]() ![]() |
Olympus PEN E-PL7 fényképezőgép
MLaca
Az Olympus PEN E-PL7 fényképezőgépet a Olympus hazai kirendeltségétől kaptuk tesztelésre.