Teljesítmény
Tesztpéldányunk Haswell architektúrás Core i7-4710HQ processzora a jelenleg kapható egyik legerősebb, notebookba szánt CPU. Csak azok az extrém szériás sorozattársai előzik meg kicsivel, amelyek sokkal drágábbak, a szintén csak 5-10%-kal gyorsabb, Broadwell-alapú utódokra pedig várni kell még néhány hónapot. Az alábbi táblázatban olyan processzorokat tettünk mellé, amelyeket szintén gamer notebookokba ajánlanak, illetve bekerült a kínálatba egy közkedvelt, bár korosodó asztali processzor is, a Core i5-2500K.
Processzor megnevezése | Intel Core i7-4710HQ |
Intel Core i5-2500K |
Intel Core i5-4200H |
Intel Core i5-5300U |
---|---|---|---|---|
CPU órajele | 2,5/3,50 GHz | 3,3/3,0 GHz | 2,8/3,4 GHz | 1,8/2,9 GHz |
Magok/szálak száma | 4/8 | 4/4 | 2/4 | 2/4 |
Gyorsítótár | 6 MB L3 cache | 4 MB L2 cache | 3 MB L3 cache | 3 MB L3 cache |
IGP | HD Graphics 4600 | HD Graphics 3000 | HD Graphics 4600 | HD Graphics 5500 |
TDP | 47 W | 95 W | 47 W | 15 W |
AIDA64 v5.00 – CPU Queen | 42 061 | 32 301 | 23 552 | 18 979 |
AIDA64 v5.00 – CPU PhotoWorxx | 14 892 | 12 534 | 11 271 | 10 444 |
AIDA64 v5.00 – CPU Zlib (kB/s) | 258,8 | 198,4 | 143,7 | 122,4 |
AIDA64 v5.00 – CPU AES | 14 953 | 11 736 | 7462 | 6120 |
AIDA64 v5.00 – CPU Hash (MB/s) | 3362 | 2390 | 1681 | 1451 |
AIDA64 v5.00 – FPU VP8 | 5650 | 5053 | 3156 | 2977 |
AIDA64 v5.00 – FPU Julia | 21 962 | 16 742 | 11 864 | 9162 |
AIDA64 v5.00 – FPU Mandel | 11 387 | 9278 | 6336 | 4917 |
AIDA64 v5.00 – FPU SinJulia | 4193 | 3002 | 2094 | 1727 |
Renderelés – Cinebench 10 1 CPU | 6620 | 5900 | 6176 | 5823 |
Renderelés – Cinebench 10 x CPU | 25 023 | 19 972 | 13 597 | 12 357 |
Tömörítés – 7-zip benchmark (MIPS) | 18 312 | 14 092 | 9442 | 8401 |
Kitömörítés – 7-zip benchmark (MISP) | 19 844 | 14 575 | 10 019 | 8383 |
Videókonvertálás – AGknot 2.55 (s) | 35 | 37 | 48 | 52 |
Memóriatesztek – AIDA64 | 2 x 8 GB DDR3L-1600 |
2 x 4 GB DDR3-1333 |
4 x 4 GB DDR3L-1600 |
2 x 4 GB DDR3L-1600 |
AIDA64 v5.00 olvasás (MB/s) | 24 162 | 20 190 | 12 500 | 21 340 |
AIDA64 v5.00 írás (MB/s) | 25 058 | 20 546 | 12 639 | 23 895 |
AIDA64 v5.00 másolás (MB/s) | 23 573 | 19 539 | 12 331 | 21 334 |
AIDA64 v5.00 késleltetés (ns) | 71,1 | 63,1 | 70,7 | 66,3 |
Jól látható, hogy a négymagos, nyolcszálas Core i7-4710HQ köröket ver a kétmagos, négyszálas i5-4200H-ra, ami nagyjából olyan gyors, mint az asztali Core i3-ak és a legerősebb, 4 GHz környékén ketyegő AMD megoldások. Sajnos mobil vonalon az AMD táblázatunk legszerényebb tagjának, a mindössze 15 wattból gazdálkodó Core i5-5300U-nak sem igazán tud konkurenciát állítani. A mobil i7-es a korrekt, bár korosodó asztali négymagost is lekörözte, a legtöbb esetben a Core i7-3770K-t is maga mögé utasítja, így nem valószínű, hogy gondja lesz a GeForce GTX 970M vagy akár a GTX 980M kihajtásával. Ugyanez egy kétmagos, négyszálas modellről, mondjuk a Core i5-4200H-ról vagy egy AMD négymagosról már csak komolyabb grafikai beállítások mellett mondható el – amikor a videokártya kellően le van terhelve a számolással és csak kevés fsp-t produkál, így egy kevésbé erős processzor is elegendő a kiszolgálásához.
Éppen ezért az alábbi táblázatban külön kezelendők a nagy és a kisebb felbontáson mérté értékek. A benne szereplő asztali GeForce GTX 960-at négymagos, 4,5 GHz-re húzott AMD Athlon X4 750K processzorral hajtottuk meg, hogy esetleg arra is fény derüljön, hogy a fentebb írtak miatt kisebb grafikai részletességen kevésnek bizonyul. A közeljövőben, a nemsokára elkészülő GTX 980M tesztben majd egy komolyabb Intel processzorral is megmérjük a GTX 960-at.
Játéktesztek 1920x1080 |
GeForce GTX 970M Core i7-4710HQ |
GeForce GTX 960 Athlon X4 750K@4,5 GHz |
---|---|---|
Civilization V Max – 4xAA |
90 | 72 |
Elder Scrolls V: Skyrim Ultra beállíás |
60 | 60 |
GRID 2 Magas – 4xAA |
153 | 114 |
GRID 2 Ultra – 8xAA |
79 | 80 |
Far Cry 4 Közepes beállítás |
76 | 67 |
Far Cry 4 Nagyon magas beállítás |
52 | 51 |
Metro: Last Light Közepes – 16xAF, noAA, normal Tess |
76 | 62 |
Metro: Last Light Nagyon magas – 16xAF, noAA, magas Tess |
48 | 51 |
Tomb Raider Ultra beállítás |
75 | 89 |
A mobil GTX 970M és asztali GTX 960 erőviszonyát a vastagon szedett méréssorok írják le pontosan, ahol magasabb grafikai részletességet használtunk. Mint látható, a két grafikus kártya nagyon közel teljesített egymáshoz, de az elméleti számokkal ellentétben az asztali GTX 960 többnyire picit jobban szerepelt. Egyedül a Tomb Raiderben volt nagyobb az eltérés. Több mint valószínű, hogy az azonos architektúra miatt a mobil GTX 970M hasonlóan fog teljesíteni az asztali GTX 960-hoz, amiről rengeteg teszt található. Jó hír, hogy mindkét grafikus kártyával bőven játszható fps értékeket mértünk Full HD felbontáson, magas, sőt akár maximális részletesség mellett is.
Alacsonyabb részletességnél és a processzorra jobban támaszkodó Civilization 5 tesztben viszont az AMD processzor nem tudta eléggé kihajtani a GTX 960-at, így az asztali gép lemaradt a notebook mögött. Ez a tény azért is fontos, mert ebből sejteni lehet, hogy a GTX 970M is hasonlóan lelassulna egy AMD processzorral vagy kétmagos, négyszálas Intellel, mint amilyen az i5-4200H, tehát a GTX 970M mellé célszerű komoly CPU-t tenni, ha nem akarjuk kihasználatlanul hagyni a teljesítményét.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!