SSAA és TXAA, csúcstechnika vagy filmszerű élmény
A legjobb élsimítási eljárásnak még ma is az SSAA (supersample anti-aliasing) tekinthető. Ez a technika minden egyes pixelt többször számol ki, de az eredeti pixelpozícióhoz képest mindig egy kicsit eltolva, majd összemossa a képet. A megoldás amolyan "mindent erőből" elvet alkalmaz, így teljesítményigénye óriási, de képminősége is félelmetesen jó. Az AMD a driverben kétszeres, négyszeres és nyolcszoros mintavételt kínál, ráadásul a szintekhez automatikusan hozzárendelt negatív LOD eltolással, mely rendre -0,5-ös, -1-es és -1,5-ös paramétert használ. Ilyenkor tulajdonképpen az történik, hogy a távolabbi textúrák és objektumok később váltanak LOD szintet, vagyis távolodva tőlük később lesznek minőségileg lebutítva.
A képeken látható, hogy a minőség valóban elképesztő, de gyakorlatilag brutálisan erős Radeon szükséges hozzájuk, illetve tényleg értelmet nyernek a CrossFireX konfigurációk is. Mindenestre a régebbi játékokban, amelyek kevésbé igénylik a kraftot, jó szolgálatot tehet az SSAA.
Sajnos a LOD negatív eltolása a driverben fixált paraméter, így ezt a felhasználó nem állíthatja át, de az AMD-től szert tettünk egy speciális állományra, amiből hiányzik az SSAA úgynevezett AutoLOD funkciója, így nyolcszoros mintavétel mellett megnéztük 0-s és -1,5-es LOD-dal a különbségeket. Természetesen nem kérdés, hogy utóbbi számottevően jobb eredményt kínál, de mégis jobb erről a gyakorlatban meggyőződni.
8x SSAA AutoLOD nélkül és AutoLOD-dal [+]
Érdemes megjegyezni, hogy pár játék, mint a Sniper Elite V2, a Sleeping Dogs és a Tomb Raider már beépített SSAA-val érkezik, ami természetesen örömteli hír, hiszen a driveres implementációk jellemzően lassabbak, mint a programba építettek.
A GeForce exkluzív TXAA eljárása
A gyári támogatás szempontjából az NVIDIA új üdvöskéjére, azaz a TXAA-ra helyezi manapság a hangsúlyt, amit a Kepler architektúrára épülő termékek támogatnak. Ez egy temporális mintavételezéssel dolgozó, alapvetően MSAA-ra épülő algoritmus, ami az egyes képkockáknál máshonnan mintavételez. A GeForce driverben ez az opció külön nem jelenik meg, mivel direkten kell beépíteni a támogatást az adott játékba. Egyelőre a The Secret World, az Assassin’s Creed 3, a MechWarrior Online, az Eve Online, a Borderlands 2, a Call of Duty: Black Ops 2 és a Crysis 3 támogatja.
Mi az NVIDIA javaslatára az Assassin’s Creed 3-ban néztük meg, és több képet is készítettünk a működésről, amelyeket alább lehet megtekinteni.
Az Assassin’s Creed 3 TXAA nélkül [+]
Az Assassin’s Creed 3 TXAA-val [+]
Látható, hogy az állóképeken a TXAA gyengéje kijön, vagyis kifejezetten durván elmossa a textúrákat, ami a különböző extra szűréseknek tudható be. A TXAA előnyét azonban pont ezek a szűrők adják, csak ez az állóképeken nem látszik. A kép elmosása tehát ebből a szempontból koncepció, és nem hiba. Ez ugyanis a shimmering jelentős redukálásához szükséges, mely a magas minőségű textúrák esetében egyfajta rezgést okoz a texeleken, ami mozgás közben illúzióromboló. Az alábbi videó ezt kifejezetten jól szemlélteti, és tényleg ennek tudatában érdemes megítélni a TXAA-t.
Az NVIDIA erre azért hivatkozik filmszerű élményként, mert a számítógéppel renderelt filmrészletek is egy TXAA-hoz hasonló élsimítást kapnak, így biztosítva a shimmering jelenség eltüntetését.
A sebesség szempontjából az Assassin’s Creed 3 nem kedvezett nekünk, mivel a Core 2 Quad Q9550-es processzorral és GeForce GTX 670-es VGA-val dolgozó tesztgépen finoman szólva is gyenge sebességet kaptunk. Jobban mondva állandó processzorlimitbe ütköztünk, így hiába állítottuk a TXAA-t maximumra, a program futtatásának sebessége nem változott meg. Ez betudható annak, hogy az Assassin’s Creed 3 egy kifejezetten rosszul optimalizált PC-s játék, főleg a processzormagok kihasználásának szempontjából, így a sebességméréshez inkább elővettük a Call of Duty: Black Ops 2-t, mely játékban szintén elérhető a TXAA. Az élsimítás nélküli teljesítményhez képest a kétmintás TXAA 13%-os, míg a négymintás 19%-os teljesítményvesztést okozott az előbb említett tesztgépen. Ennek megfelelően a TXAA sebessége kifejezetten vállalható.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!