Furán támogatja az MSAA-t a Haswell IGP-je

A Haswell kódnevű lapka IGP-jében dolgozó Gen7.5-ös architektúra felépítését nemrég részleteztük, de időközben kiderült némi adalék, ami érdekes működést feltételez bizonyos helyzetekben. Egészen pontosan az MSAA (multisample anti-aliasing) támogatásáról van szó. Ez az eljárás eleve nem fut túl tempósan az ominózus rendszeren, mivel rendertömbönként csupán négy Z mintavételező található, ami kevés az igazán gyors eredményhez. Ez azonban régóta így van az Intel IGP-in, vagyis meglepetés senkit sem érhetett, hogy a vállalat nem változtatott a nézetein.

Nagyon furcsa azonban, hogy az Intel a Gen7.5-ös architektúrában már csak a négymintás (4x) MSAA-t támogatja natívan, míg a kétmintás (2x) és a nyolcmintás (8x) megoldást nem. Ilyen megoldással eddig még nem találkozhattunk, de mivel az MSAA kezelése szabványos követelmény, így természetesen az Intel IGP-i is képesek megoldani az elterjedt MSAA módokat, csak rendkívül speciális működés mellett.

A négymintás MSAA lényegében a megszokott kerékvágásban működik, így ezt nem érdemes elemezni, de a kétmintás MSAA feldolgozása már figyelemreméltó. Maga az implementáció hardveres, viszont az IGP belsőleg négy mintát szerez, de abból kettőt még a végső számítások megkezdése előtt eldob. Az eredmény a minőség szempontjából megfelel a hagyományos kétmintás MSAA-nak, viszont a bekövetkező teljesítményveszteség a négymintás megoldáshoz közelít. Éppen ezért az Intel nem is ajánlja az új IGP-n a kétmintás MSAA-t, mivel a négymintás megoldás szebb képet ad, és a bekövetkező sebességvesztés is közel azonos.

Arról nincs adatunk, hogy ez a működés tervezett-e, vagy pusztán egy későn észrevett hardveres probléma eredménye, aminek javítása miatt már nem szerették volna eltolni a startot. Az biztos, hogy az IGP-k teljesítménye ma már nem olyan gyenge, hogy a kétmintás MSAA-t ne bírják el bizonyos programokban, de a négymintás megoldás már gondot jelenthet. Azzal, hogy az Intel implementációjában a két opció között nincs lényegi teljesítménykülönbség gyakorlatilag a felhasználó számára sincs meg a kétmintás MSAA választásának lehetősége, hiszen ennek a natív támogatása hiányzik a hardverből.

A nyolcmintás MSAA natív támogatása sem megoldott, így ezt az Intel szoftveres rásegítéssel használja. Maga az elv nem mondható újdonságnak, mivel láttunk már ehhez hasonló implementációt az AMD Radeon HD 2000 és 3000 sorozatnál. Ennek sebessége nyilván nem jó, de igazából egy IGP-nél nem is nagyon merül fel az igény a nyolcmintás opcióra.

Információink szerint az Intel arra kéri majd a fejlesztőket, hogy ha MSAA-t építenek a játékba, akkor a kétmintás beállítást tiltsák le a Haswell IGP-in, vagyis a felhasználó ezt a módot nem tudja majd kiválasztani. Ez egyrészt jó a játékosoknak, hiszen azonos teljesítményvesztés mellett tényleg nincs értelme a rosszabb minőségű opciónak ezen a hardveren, másrészt az Intel el szeretné kerülni azt, hogy a tesztelők összevethessék a hardvereket kétmintás MSAA-val, mivel ebben a módban az új IGP-jüket igen könnyen elintézhetik a konkurens termékek, hiszen ezek megegyező minőségi szint előállításához csupán feleannyit dolgoznak. A driverből kényszeríthető MSAA lehetne még gond, de ezt a funkciót az Intel eleve nem kínálja fel a grafikus meghajtó vezérlőpaneljében.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés