Media-Tech U-Drive Mirror – előrepillantó tükör

Bevezető

Az autóba szerelhető kamera hasznos. Ez nyilván relatív könnyen belátható és indokolható, nem is kell sokat keresgélni a neten, hogy végtelen mennyiségű (elsősorban orosz) videókba fussunk bele, sokszor elképesztő jeleneteket vesznek fel a sofőrök. Sok országban egyébként nem engedélyezett ilyen kamera használata, de mi nem tartozunk ide, nálunk lehet a kocsiban hasonló eszköz, hogy aztán egy bírósági procedúra során mennyire számít elfogadottnak egy ezzel készült felvétel, az megint más kérdés. De ártani nyilván nem fog.


[+]

A gond viszont az, hogy autós kamerából természetesen korlátlan eltérő verzió kapható, különböző márkák és modellek különböző minőségben és felbontásban rögzítenek mozgóképet és nyújtanak extra szolgáltatásokat. Egy kutyaközönséges autós kamera (dashcam) általában úgy tehető fel a szélvédőre, mint egy navi, valami tapadókoronggal ül fel az üvegre, kap egy betápot és onnantól jellemzően egy memóriakártyára rögzíti a látottakat. Ezzel viszont az a baj, hogy minden kiszálláskor lehet leszerelni, mert akadnak az ilyesmire fogékony honfitársaink, akiket végtelenül zavar, hogy a termék adott helyzetben nem az ő tulajdonukat képezi és ennek megváltoztatása olyan cselekmények elkövetésében manifesztálódik, amelyeket egy bezárt autó sem akadályoz meg.


[+]

Mi általában ritkán tesztelgetünk ilyesmit, de most kivételt kell tegyünk több okból is. Elsősorban azért, mert a Media-Tech nevű cég egyik készüléke egyben Bluetooth kihangosító is, másodsorban pedig azért, mert maga az ötlet, hogy a kamera ne egy felcuppantós izé legyen, hanem a belső visszapillantó tükörrel alkosson elegyet — relatív újszerű. Itthon roppant kevés az ilyen termékeknek a száma, a Mio gyárt és forgalmaz hasonlót, ha azonban vigyázó szemünket Kínába, illetve az ott székelő webshopok kínálatára vetjük, akkor látni fogjuk, hogy bőven van választék. És egyik-másik modellhez akad felhasználói értékelés is — jellemzően drámaian pocsék minőségről és működésképtelenségről számolva be.


[+]

Bevallom, van nekem is autós kamerám, Tajvanról származik, a márkája Papago, amit mintha csehszlovák, kalapos skodás atyafiaknak szántak volna a név alapján, de ezt leszámítva tökre jó, csak hát már nem annyira ragad oda az üveghez szegény és rövid utakra egyébként sem teszem fel soha, pedig bármikor előfordulhat olyan esemény, amiről nem árt, ha van felvétel. Úgyhogy egy időben az okostelefont használtam erre a célra, ha nem nagyon ostoba az ember autós tartója, akkor kilát belőle a kamera és se szeri, se száma az ilyen appoknak — amelyek eléggé terhelik a telefont, az melegszik, rosszabb esetben szaggat, ha mondjuk navigáció is fut, szóval nem teljesen ideális. Így aztán megörültem a Media-Tech tesztkészülékének, rögtön egyébként kettőt is kaptunk, a csirkébbik 10 ezer pénzt kóstál, a combosabb majdnem ennek a duplája.

Hirdetés

Külső, felszerelés

Nem okoz meglepetést egyik termék sem, két jókora belső tükör mászik elő a dobozokból, mindkettőhöz miniUSB kábel (helló, szabványok) és szivargyújtós töltő jár, ez megdöbbentően hosszú kábelezéssel párosul. Nem véletlen, a gyártó úgy gondolkodott, hogy a lelkes júzer házilag, vagy valami műhelyt megbízva a tetőkárpit és a szélvédő találkozásánál, az A oszlopon le az ajtó mellett a kesztyűtartó mellé és onnan a középkonzolig fogja vezetni a betápot. Ez akkor logikus, ha mondjuk megszeretjük a terméket és fixen be akarjuk építeni.


[+]

A két tükör nagyon hasonló kialakítású. Egyrészt mindkettő sötétített kissé, aminek pont nem örültem, tekintve, hogy nekem véletlenül a hátsó szélvédőm is sötétített kissé, így viszont már nem kissé lett sötét a kilátás. A tükrök alsó részén gombok vannak (világítás nélkül), a hátsó részük bal felén (ha a vezetőülésből nézzük) pedig ott burjánzik egy kamera, ami kiáll a síkból és viszonylag szűk határok között állítható. Ez éppen annyira elég, hogy pont képes voltam vízszintes képet rögzíteni a tükör azon az állásban, ami nekem ahhoz kell, hogy hátra is lássak.


[+]

A termékek szélesebbek az átlagos belső visszapillantóknál, ezért két gumigyűrűvel fel lehet tenni a jelenlegi tükörre ezeket úgy, hogy csak az említett kamerás rész lóg le oldalt. Királyság, kívülről csak nagyon alapos szemlélődés után észrevételezhető, hogy nem egy szokásos tárgy lóg a plafonról, hanem valami spéci cucc, ráadásul figyeljük meg, hogy ha csak úgy sétálgatunk a járdán, akkor az autók belső tükrét általában nem is nagyon látjuk, szóval ez a megoldás nem csábít meggondolatlanságra egyetlen senkiházit sem.


[+]

Felül kell a miniUSB-t betolni, utána pedig szabadon választható, hogy a kábellel ki és miképp bánik el. Felül kell a microSD-t is betenni — no, ez nincs benne az árban, úgyhogy némi pluszköltség keletkezik, nem túl sok, mert 32 gigabájtos lapkát tud maximum észrevételezni mindkét termék, a 64-esre már “kártyahiba” üzenettel reagált. Innentől elvileg nincs is más dolgunk, ha gyújtást adunk, akkor a tükör felénk közelebb eső sarkában hirtelen megjelenik a kijelző (nem mondom, hogy ez a kijelzők csúcsa, de a célnak pont megfelelő méretre és fényerőre is), ezen alapesetben látjuk azt, amit a kamera lát, ha pedig babráljuk a gombokat, akkor menürendszert is kapunk. A cuccokban egyébként valami minimális akkumulátor azért van, kábé fél percig a táp megszűnése után kapcsolnak csak le, addig azért rögzítik a dolgokat, ami lehet, hogy nagyon hasznos akkor, ha komolyabb esemény történik.

Működés

Az olcsóbb tükör csak 720p-ben rögzít és nincs benne Bluetooth, viszont van egy led segédfény a kamera felett, ami teljesen értelmetlen. Az alacsonyabb felbontás talán fájóan hangzik, de azért elvileg 720p is bőven elég kell legyen, a Bluetooth hiánya pedig — nem akarok finomkodni — inkább áldás, mint átok. A komolyabb tükör ezen képessége ugyanis irgalmatlan erőtlen, én speciel pont relatív jól hallottam mindenkit, de engem konkrétan senki sem értett meg, így viszont sokra nem jó a szett. Zenét is akartam ráküldeni (már csak azért is, mert milyen idétlen dolog, hogy a tükörből szól a muzsika), de ott állandóan eldobta a kapcsolatot a készülék, nincs rajta hangerőszabályozó és van még egy gond. Bejövő hívásnál ugyanis saját csengést hallunk, ami fülsértően hangos. Az első ilyen eseménynél majdnem eldobtam a kormányt (de szerencsére relatív fixen be van szerelve), bekapcsolt a kijelző és nem, nem írta ki a nevet. Sem a számot. Még csak azt sem, hogy “ne skerázzál, telefonod van”. Csak bekapcsolt, noha az állíthatatlan hangerejű süvöltés egyébként egyértelművé tette, hogy mi a frász történik.


[+]

Szóval a Bluetooth nem erőssége a készüléknek. A mozgásérzékelő viszont rendben működik, ha például dugóban álldogálunk, akkor szépen lekapcsol a felvétel (de ez opcionális), indulásnál pedig újra be. Az érzékenység három lépésben állítható, megadhatjuk, hogy milyen hosszú legyen egy felvétel (utána mindig ezt írja fölül), ha valamit rögzítenénk az utókornak, akkor pedig manuálisan két nyomás az OK gombon, ez leállítja az aktuális mozit és indít egy újat, de amit stoppoltunk, azt elmenti a kártyán külön. Van dátumbélyegző, csavarható az EV (halottnak a csók), kérhetjük, hogy rögzítsen hangot is a készülék, nagyjából ezek a lényeges pontok.


[+]

Nincs más hátra, mint előre, használtam minden nap, mentem ide-oda, aztán megvizsgáltam a felvételeket és a következőkre jutottam. Egyrészt az a 4 gigabájtos kártya, amit én gondoltam használni, az semmire nem elég a nagyobb felbontás mellett. A legtöbb extra rögzítésem nem maradt meg, mert már nem volt hely, erről persze nem tájékoztat a berendezés, csak pittyen egyet. De amúgy is pittyen, ha babrálok vele, szóval nem lettem akkor ettől okosabb. Ha hangot is szeretnék rögzíteni, akkor azzal alapvetően nincs gond, a kocsiban folytatott beszélgetések tisztán hallhatók, de nálam volt valami szűnni nem akaró és zavaró sípolás a hangsávban, aminek persze lehet valamilyen elektromos zaj is az oka, mert ha a szivargyújtóba bedugtam valami mást (mondjuk egy telefonos töltőt), akkor a frekvencia megváltozott. Szóval ezt nem rovom fel hibának, talán csak nálam jelentkezett. Ez a kisebbik, olcsóbb modellnél nem volt hallható. Van gond a dátummal is: egyik eszköz sem bírja megjegyezni huzamosabb ideig, hogy melyik év melyik napját írjuk, egy-két nap alatt elfelejtik az aktuális dátumot, ilyenkor ezt lehet újra beállítgatni. Nem került volna nagy összegbe egy nyomorult gombelem, ami tárolja ezt az információt.

A felvételek minősége viszont fényévekre van attól, amit jónak nevezünk, a fenti videóban van egy csomó a Full HD-s gép produkciójából, itt pedig a 720p-s kamera mozicsokra, utóbbi csak erős idegzetűeknek. De, és ez itt most egy marha nagy DE, mindezek ellenére igazából a lényeg mindig látszik a drágábbik készüléket használva. Zizis a kép itt-ott, szűk a dinamikatartomány, sok a zaj, messze nem tökéletesek a színek, de itt most nem filmet forgatunk és az Oscarra hajtunk, hanem a saját biztonságunk érdekében rögzítjük a történéseket. És el lehet olvasni a rendszámokat, az út melletti táblákat, kivehető a környezet, felismerhetők az utcák, az autótípusok, ennyi pedig pont elég. És egyébként még mindig ott tartunk, hogy Full HD felbontású eszköz 21 ezer forintba kerül, ami a hasonló képességű, üvegre cuppantós dashcam-piac alsó szegmensét jelenti. A 10 lepedős, 720p-s termék pedig tényleg filléres tétel — viszont gyakorlatilag használhatatlan az egészen elképesztően gyenge képminősége miatt. A drágábbik masina viszont még így sem horror, és ezzel azok biztos egyet fognak érteni, akik kerültek már olyan helyzetbe, ahol egy felvétel ennek a kiadásnak a sokszorosától menthette meg volna őket. A belső visszapillantóra való szerelés annyira kézenfekvő ötlet, hogy sokkal hamarabb eszébe juthatott volna a piacnak, ennek itt a helye, nem csak az ebből fakadó natív lopásvédelem miatt, hanem azért is, mert így nem lóg bele a képbe az autó eleje, majdnem a vezető szemével egy magasságban van a kamera. A megvalósítás viszont ingatag, a kamerás rész ugyan nem minőségi, de a célnak megfelel, a Bluetooth kihangosítás azonban csapnivaló. Én a két termék keverékét szeretném látni mondjuk 14 ezer forint alatti áron: Full HD, Bluetooth nélkül. Plecsni nincs, mert az olcsóbbik gép konkrétan semmire nem jó, a drágábbik viszont az alapfunkció kapcsán már elégséges, de a Bluetooth teljesen értelmetlen benne abban a minőségben, amit nyújt.

Bog

A tesztkészülékeket a Media-Tech biztosította. Köszönjük.

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Hirdetés