Micsoda reklám... blokkolnám!

Paradigmaváltás

Blogok. Google. Facebook. Elsőre semmi közös sincs bennük, a mi oldalunkról nézve viszont szinte csak az van. A blogokkal és a Google egyeduralkodóvá válásával a keresők piacán megdőlt a korábbi alaptétel, miszerint ahhoz, hogy IT terméket vagy szolgáltatást reklámozz, keress nagy látogatottságú IT oldalakat és ott eléred a célközönséged. Hiszen Google-t mindenki használ, ő pedig a világ legjobb keresőszolgáltatója, azaz elő tudja kaparni a hirdető számára az IT érdeklődésű usereket akár több száz vagy ezer kis blogról, gereblyével. Nem számít, hogy egy-egy oldalt ebből a halmazból hányan néznek vagy mennyire rossz vagy jó a tartalma, a lényeg, hogy a Google egyesével és lepkehálóval is összeszedi a hirdető számára a célcsoportját. Ilyen korábban nem volt. Mindegy, hogy rádió, hogy nyomtatott havilap vagy éppen online portál, de egy-egy médiaszereplő biztosította a felületet és a célcsoportot.

Hirdetés

A Google Adwords/Adsense óta ez nem (csak) így van. Ott ráadásul a tartalmat biztosító felületek arctalan massza marad a hirdető számára, a lényeg, hogy a Google mér mindent, a kampány hatékonysága tudható. Nem kell tehát IT médiát keresni feltétlenül, elég, ha van egy cég, aki "mindenkit" elér. És igen, ilyen cég a Facebook is. Neki ráadásul ingyen és bérmentve van részletes adatlapja a felhasználóiról, azaz lassan "mindenkiről", így nem csoda, ha ő is képes mondjuk IT témájú kampányokat kiszolgálni.

Ezek a dolgok egyenként is akkora kihívás mindenkinek, hogy örül, ha még él. Ez a két cég elvitte már a teljes hazai éves hirdetési reklámbevétel több mint felét és a részesedésük évről-évre növekszik. Az maradékon osztozik az összes többi kiadó, így mi is.

Adblocker

A reklám a szükséges rossz, mondják sokan. Igen, ebben sok igazság van, noha nem feltétlenül kéne, hogy így legyen, de persze a kiadók és a hirdetők is sokat tettek azért, hogy de. Csak pár példa: új ablakot nyitó reklámok. A szövegre ráúszó reklámok. Kiabálós reklámok. Erőforrászabáló reklámok. Bárki szűrni akarná őket és hát szűrik is, nem véletlenül léteznek adblockerek. Igény, az van rájuk.

Itt rögtön közbeszúrnánk egy újabb rövid védőbeszédet: pár próbálkozást leszámítva még az őskorból (kb. tíz évvel ezelőttről) minden ilyen szörnyű formátumot visszautasítunk. Mindig is ezt tettük. Akkor is, ha egymillió forinttól estünk így el. Igen, év végén előfordul, hogy sok a reklám nálunk és sajnos időről-időre jön egy olyan hirdetés, amiről nem tudjuk előre, amikor engedélyezzük, de zabálja a procit. Nagy patáliát is szoktunk csapni egyébként – mert ez nekünk a legrosszabb – rögtön utána a hirdetővel (szerencsére sokkal inkább tudják ezt jól, mint nem).

Mára viszont kicsit elfajultak a dolgok. Egy adblockert felrakni két kattintás, sőt, egyes böngészőkben (szevasz, Google) már beépítve érkezik. Sokszor a felhasználó azt sem tudja, hogy van ott valami, mert nem látja, esetleg már el is felejtette, hogy két éve valamikor kipróbálás gyanánt felrakott egy ilyen kiegészítőt. Aki egyszer felrakta, az jó eséllyel soha többet nem lát nálunk (sem) reklámokat. És sajnos az ilyen felhasználók aránya lényegesen gyorsabban növekszik, mint ahogy mondjuk 2016-ban mi még újabb olvasókat verbuválunk az információs szupersztrádáról. Az arány egész pontosan 30% fölötti ma már, és sajnos ez eléri a kritikus szintet. Ha például tartani szeretnénk a pár évvel ezelőtti hirdetési kapacitásunkat, akkor másfélszeresére kéne nőnünk varázsütésre. Ami képtelenség. Ráadásul csak átmenetileg lenne elég, hiszen az adblockolók aránya növekszik, ergo jöhetne az elvárt duplázás is hamar. Tartalomszolgáltatásnál ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy írjunk holnaptól kétszer annyit, amihez, ha nem akarunk vacak tartalmat csinálni, kétszer annyi ember kell, akik kétszer annyiba kerülnek. Miközben a bevételi torta is csökken, lásd az előző oldalon írtakat. Képtelenség.

A Prohardver jelenleg a reklámokból él. A reklámblokkolók elterjedése önmagában meg tudja borítani az egész céget, ez csak az adblocker használók arányán múlik, ami viszont az idő haladtával folyamatosan nő.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés