A helyzet
A cikk nyilván arra fog kifutni, hogy könnybe lábadt kiscica szemekkel kérünk és 35 kilóra fogyott, éhező Prohardver szerkesztők rémképével gyakorlunk lelki nyomást, hogy kapcsold ki az Adblockert oldalainkon, ha kedves neked az életünk. Komolyra fordítva a szót: előre is köszönjük, ha elolvasod ezt az írást, átgondolod, nem dobod azonnal félre. Nem pénzt kérünk, csak hogy ismerd meg a dolog hátterét. Mert hogy miről is van szó? Nagy vonalakban arról, hogy:
- a hazai weboldalak túlnyomó többsége reklámokból él, mi is;
- a reklám akkor hatékony, ha minél többen látják, sőt, reagálnak rá, óriási hát a verseny...
- ...de az biztos, hogy ha nem látják, akkor pontosan nulla forintot ér;
- a nyomtatott sajtó
bemondottszámított statisztikáival ellentétben a weben minden mérhető, az is, ha egy-egy reklámkampányra évről-évre kevesebb olvasói interakció jut, miközben az oldal látogatottsága nem csökken; - így a hirdetők idővel más alternatíva után néznek, ahol hatékonyabban célba tudják juttatni üzeneteiket;
- kiscica szemek, éhező Prohardver szerkesztők síró gyermekei, világvége.
Kicsit messzebbről indítva
A médiacégek üzleti modellje hosszú ideje változatlan. Írj valamiről, legyél népszerű és legyen sok olvasód, így megéri már a megfelelő piaci szereplőknek hirdetni termékeiket, szolgáltatásaikat nálad. Ők vásárlókat nyernek, te pénzt kapsz, amiből fenn tudod tartani magad, jó esetben növekszel, újabb embereket veszel fel, még több és jobb tartalmat csinálsz. Van persze más modell is... az állami pénzeket megcélzó médiacégeket most hagyjuk, az ő problémáik, ha vannak, egészen mások, ahogy hagyjuk a tartalom helyett szolgáltatást kínáló szereplőket is (netrisk, használtautó stb.). Hagyjuk egyelőre azt is, amikor egy klasszikus, reklámokból élő cég bevezet ilyen-olyan fizetős szolgáltatásokat, ahogy tesszük azt mi is, mert ezek itthon jellemzően még az összes bevétel töredékét, jó esetben pár százalékát teszik csak ki. Magyarán egyetlen nagyobb hirdető elvesztése komolyabb veszteség, mint a még gyerekcipőben járó szolgáltatásosdi...
Látható, hogy a fenti modellben lévők számára a létezés végtelenül egyszerűen megfogalmazható: ha van elég sok reklám(bevétel), van lap, ha nincs, nincs. Pont.
Megelőzendő egy teljesen fölösleges kört, egy ilyenkor időről-időre előkerülő, régi konkurenseink által suttogott propagandát: nem, nem kell a fentiek miatt csupa pozitív tesztet írnunk. Sosem kellett. Egyrészt mindig is tökösek voltunk és kellemetlenek, olyannyira, hogy azért is szakadt már meg kapcsolat folyamatosan hirdető céggel részünkről, mert egyszerűen lehetetlen volt velük gördülékenyen együtt dolgozni... például bele akartak szólni a cikkeink tartalmába. Vagy politikai hirdetést akartak hozni. Vagy "aláugró" ablakos reklámot gondoltak kitenni. Másrészt, és ezt most senki se vegye nagyképűségnek, menőzésnek vagy ilyesmi, minden hibánk és szerencsétlenkedésünk mellett is kellően régóta vagyunk az egyik legjobbak és legnagyobbak abban, amit csinálunk. Hatszázezer regisztrált fórumtag nem téved.
Hirdetés
Nézzük most már akkor a Prohardvert! Hosszú és göröngyös utunk volt a 2000-es évek elején. Bár már alig emlékszünk, de akkor még a nyomtatott sajtó volt az atyaúristen, a fiatal webes gyerekek meg hát... gyerekek. Hány és hány cég volt, akik minden évben végighallgatták, hogy mekkorát nőtt a Prohardver, mennyivel nagyobb tömegeket vonz már évek óta, mint a régi nyomtatott nevek, majd közölték, hogy ezt ők is tudják, a méréseket is látják, ám a központ utasítása az, hogy a hirdetés megy a print magazinba és kész. Küzdelmes évek is voltak ezek, de a lelkesedésünk felülírt mindent, csináltuk, mert szerettük csinálni és kész. És közben harcoltunk, ahogy a csövön kifért.
Aztán a világ nagyot változott két szemvillantás alatt, ahogy azt szokta. A print nem volt már menő, mindenki azt harsogta, hogy az online a jövő. Elindultak a hirdetések, mármint a klasszikus, nagy kampányok. Vodafone, HP, Lenovo és a többiek. Mi meg vadul építkezni kezdtünk. IT café (IT.news...), Mobilarena, Logout stb. Ez volt az aranykor, ha lehet így fogalmazni. És ahogy minden más az online világban, addig is tartott: nem sokáig. Egyrészt 2008-ban kitört a pénzügyi válság, és mi extra rövid idő alatt hallhattuk rekord sokszor, hogy "Marketing büdzsé? Ja, az nem lesz.". Másrészt maga a web is változott közben. Megint.
Paradigmaváltás
Blogok. Google. Facebook. Elsőre semmi közös sincs bennük, a mi oldalunkról nézve viszont szinte csak az van. A blogokkal és a Google egyeduralkodóvá válásával a keresők piacán megdőlt a korábbi alaptétel, miszerint ahhoz, hogy IT terméket vagy szolgáltatást reklámozz, keress nagy látogatottságú IT oldalakat és ott eléred a célközönséged. Hiszen Google-t mindenki használ, ő pedig a világ legjobb keresőszolgáltatója, azaz elő tudja kaparni a hirdető számára az IT érdeklődésű usereket akár több száz vagy ezer kis blogról, gereblyével. Nem számít, hogy egy-egy oldalt ebből a halmazból hányan néznek vagy mennyire rossz vagy jó a tartalma, a lényeg, hogy a Google egyesével és lepkehálóval is összeszedi a hirdető számára a célcsoportját. Ilyen korábban nem volt. Mindegy, hogy rádió, hogy nyomtatott havilap vagy éppen online portál, de egy-egy médiaszereplő biztosította a felületet és a célcsoportot.
A Google Adwords/Adsense óta ez nem (csak) így van. Ott ráadásul a tartalmat biztosító felületek arctalan massza marad a hirdető számára, a lényeg, hogy a Google mér mindent, a kampány hatékonysága tudható. Nem kell tehát IT médiát keresni feltétlenül, elég, ha van egy cég, aki "mindenkit" elér. És igen, ilyen cég a Facebook is. Neki ráadásul ingyen és bérmentve van részletes adatlapja a felhasználóiról, azaz lassan "mindenkiről", így nem csoda, ha ő is képes mondjuk IT témájú kampányokat kiszolgálni.
Ezek a dolgok egyenként is akkora kihívás mindenkinek, hogy örül, ha még él. Ez a két cég elvitte már a teljes hazai éves hirdetési reklámbevétel több mint felét és a részesedésük évről-évre növekszik. Az maradékon osztozik az összes többi kiadó, így mi is.
Adblocker
A reklám a szükséges rossz, mondják sokan. Igen, ebben sok igazság van, noha nem feltétlenül kéne, hogy így legyen, de persze a kiadók és a hirdetők is sokat tettek azért, hogy de. Csak pár példa: új ablakot nyitó reklámok. A szövegre ráúszó reklámok. Kiabálós reklámok. Erőforrászabáló reklámok. Bárki szűrni akarná őket és hát szűrik is, nem véletlenül léteznek adblockerek. Igény, az van rájuk.
Itt rögtön közbeszúrnánk egy újabb rövid védőbeszédet: pár próbálkozást leszámítva még az őskorból (kb. tíz évvel ezelőttről) minden ilyen szörnyű formátumot visszautasítunk. Mindig is ezt tettük. Akkor is, ha egymillió forinttól estünk így el. Igen, év végén előfordul, hogy sok a reklám nálunk és sajnos időről-időre jön egy olyan hirdetés, amiről nem tudjuk előre, amikor engedélyezzük, de zabálja a procit. Nagy patáliát is szoktunk csapni egyébként – mert ez nekünk a legrosszabb – rögtön utána a hirdetővel (szerencsére sokkal inkább tudják ezt jól, mint nem).
Mára viszont kicsit elfajultak a dolgok. Egy adblockert felrakni két kattintás, sőt, egyes böngészőkben (szevasz, Google) már beépítve érkezik. Sokszor a felhasználó azt sem tudja, hogy van ott valami, mert nem látja, esetleg már el is felejtette, hogy két éve valamikor kipróbálás gyanánt felrakott egy ilyen kiegészítőt. Aki egyszer felrakta, az jó eséllyel soha többet nem lát nálunk (sem) reklámokat. És sajnos az ilyen felhasználók aránya lényegesen gyorsabban növekszik, mint ahogy mondjuk 2016-ban mi még újabb olvasókat verbuválunk az információs szupersztrádáról. Az arány egész pontosan 30% fölötti ma már, és sajnos ez eléri a kritikus szintet. Ha például tartani szeretnénk a pár évvel ezelőtti hirdetési kapacitásunkat, akkor másfélszeresére kéne nőnünk varázsütésre. Ami képtelenség. Ráadásul csak átmenetileg lenne elég, hiszen az adblockolók aránya növekszik, ergo jöhetne az elvárt duplázás is hamar. Tartalomszolgáltatásnál ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy írjunk holnaptól kétszer annyit, amihez, ha nem akarunk vacak tartalmat csinálni, kétszer annyi ember kell, akik kétszer annyiba kerülnek. Miközben a bevételi torta is csökken, lásd az előző oldalon írtakat. Képtelenség.
A Prohardver jelenleg a reklámokból él. A reklámblokkolók elterjedése önmagában meg tudja borítani az egész céget, ez csak az adblocker használók arányán múlik, ami viszont az idő haladtával folyamatosan nő.
Az adblocker és te
"Engem nem érdekel, nem nézek reklámokat akkor sem, úgy is itt fórumozok egész nap, csomó pénzt hozok a Prohardvernek." Népszerű reakció, csak sajnos nem igaz. Minimális leegyszerűsítéssel élve az a user, aki nem fogyaszt semmilyen reklámot nálunk, nem is látja azokat, a kiadó léte szempontjából értéktelen. Sőt, az erőforrásokat (szerver, igényelt fejlesztések stb.) használja, bevételt viszont még közvetetten sem hoz. Potyautas, közgazdaságilag. Nem nehéz belátni, hogy ha elég sokan potyáznak, borul a csónak.
Újabb védőbeszéd, kitérő, érv: a reklám ugyan valamilyen mértékig utálatos, de legalább egyértelmű, ellentétben mondjuk egy cikknek álcázott, jelöletlen PR anyaggal, aminél kevés csúnyább dolgot tudunk elképzelni, és ami ennek ellenére viharsebesen terjed netszerte, külföldön is, itthon is, a témában is. Ha vannak reklámok és azok célba is érnek, azaz látod és látja mindenki más is, teljes lelki nyugalommal lehet minden ilyen megkeresést oda hajtani, ahova való: el innen! Persze csontozatilag is képtelenek lennénk ilyen jellegű megkereséseket bevállalni az árbevételeinktől függetlenül, de a büszkén csődbe menésnél még jobb lenne közösen megőrizni azt, amit eddig létrehoztunk.
A dolog persze nem ilyen egyoldalú, hiszen évek óta igyekszünk mindenféle alternatív szolgáltatásokat is nyújtani a tartalmon felül, ilyen a Veletech rendezvényünk, de ilyenek az extra funkciók a Hardveraprón, az új Prémium tagsági stb. De, mint azt már írtuk a cikk elején, az innen származó bevételeink egyelőre minimálisak.
No, ennyi szócséplés után elérkeztünk a számunkra legfontosabb részhez: arra szeretnénk kérni, hogy kapcsold ki az adblockolót oldalainkon, ha esetleg be lenne kapcsolva. Illetve rögtön meg is ragadnánk az alkalmat és megköszönnénk mindenkinek, akinél nem!
Neked egy mozdulat, nekünk a munkánk, a létünk függ tőle. Tényleg, nem túlzás. És tényleg az van, hogy tíz éve utasítjuk vissza azokat a reklámokat, amelyek miatt egyáltalán feltenné az adblockert valaki. Procizabálók sajnos így is átjutnak néha (szevasztok, érintett kreatívosok!), de ilyen-olyan szemét, rámászós, ordibálós vackot nem láthattatok, holott évi több száz kampány fut oldalainkon! És igen, sokkal egyszerűbb lett volna engedélyeznünk azokat is, de épp azért választottuk a nehezebb utat, mert olvasóként mi is kiakadunk, ha máshol ilyennel találkozunk. Akkor viszont nem is várjuk el mástól sem, hogy elviselje.
Elfogadjuk persze azt is, ha valaki semmiképp sem akar reklámokat látni, sőt, igyekeztünk a dolog élére állni azzal, hogy kitaláltunk egy olyan megoldást, amikor velünk együttműködve is megteheti mindezt. Ez a már korábban is említett Prémium tagsági csomag, ahol sok egyéb extra zsiványság mellett a reklámok is kikapcsolhatóvá válnak, azokat már le sem töltjük az oldalba a szerverről. Havi 390 Ft-ot kérünk cserébe, nagy tisztelettel és hangsúlyozni szeretnénk, hogy nekünk bármelyik megoldás szuper:
- az is, ha két kattintással kikapcsolod a reklámblokkolót oldalainkon, ingyen;
- és az is, ha Prémium tagunk leszel (és nem kapsz több reklámot, ha nem akarsz).
Az egyetlen, ami kifejezetten rossz, mondhatni idővel halálos számunkra, az a "harmadik út": ha valakit a fentiek sem hatják meg, tojik magasról a hosszútávú következményekre és adblockerrel szűri a reklámokat és kész. Mert ez a user azt mondja, hogy pusztuljunk meg, akkor majd máshol fórumozik legfeljebb, az ő számára a mi munkánk egész pontosan nullát ér. Két kattintást már nem, inkább menjünk mosogatni Londonba vagy induljunk el egy hazai közbeszerzésen, mindegy. És persze minden szolgáltatás aranyszabálya, hogy mindig a usernek van igaza, de itt az arányok már annyira eltolódtak, hogy tulajdonképpen falhoz vagyunk állítva és nincs vesztenivalónk, igenis felemeljük most már a szavunk a potyázókkal szemben. Ez itt egy ingyenes szolgáltatás, és csak akkor tud az maradni, ha azok a reklámok célba érnek.
Az adblocker és mi
Olyannyira rossz ez most már nekünk (minden harmadik olvasó szűri...), hogy úgy döntöttünk, teszünk ellene. Megírtuk például ezt a cikket, amiben szépen megkérünk, hogy vagy engedélyezd a reklámokat vagy legyél Prémium tag. Rendszerüzenetben is meg fogunk kérni ugyanerre mindenkit hamarosan. Illetve további ösztönző könyörgő, síró-követelőző, padlóra magunkat ledobó és tomboló üzeneteket fogunk nagy pixelszámban mutogatni azokon az oldalletöltéseken, ahol reklámblokkolót észlelünk. Esetleg külön megkérjük a feketeöves adblocker használókat, hogy jajjnemár...
Kicsit hasonló helyzetben vagyunk egyébként, mint a taxisok az Uberrel, csak épp nem bojkottáljuk a Google-t és a Facebookot, nem zárjuk le a Deák teret, nem foglaljuk el a BIX-et, nem verjük az asztalt a kormányzatnál és nem hepciáskodunk az amerikai nagykövetségnél. Elmagyarázzuk, hogy mi a helyzet és igyekszünk korrekt alternatívákat kínálni, ingyen is, extraként is.
Minimális összetartással és segítsünk egymásnak felkiáltással ez az egész probléma megszüntethető. Bár ilyen egyszerűen megszüntethetőek lennének a problémák, ha jobban belegondolunk! Ez itt most csak szándék kérdése, nyilván mi is mindent megteszünk, hogy motiváljunk erre mindenkit, és most ne az előző bekezdésben felsoroltakra gondoljatok, hanem például komolyabb fejlesztésekre. Hogy bedobjam az Örökös Öngóljaik közül is a legnagyobbat, mert onnantól már nem visszaszívható: mi is látjuk, hogy mennyi buggal és gonddal jár a külső kódra és szerverre tett Hardverapró szinkronizálása a többi oldallal, épp ezért már készül házon belül egy új, ami újra a saját RIOS motorunk alól fut, teljesen új, html5/css3 alapokon, minden felületre és böngészőre egyszerre optimalizálva. Egész konkrétan itt engedjük majd szabadjára azt az új kódot, amit aztán a Prohardver, Mobilarena és a többi oldal is használni tud, ha megújul. És mivel tudjuk, hogy a legutóbbi átállás finoman szólva sem volt zökkenőmentes, hát most beleadunk apait-anyait. Amire képesek vagyunk, az benne lesz. State of the art.
Hogyan tovább?
Alapvetően ugyanúgy, mi írjuk a sok-sok tesztet, hírt, blogot, pörög a fórum, a Logout, az apró és minden megy tovább a régiben. Abban reménykedünk, hogy sokkal több olyan user van, aki azért használ adblockolót, mert nem mérte fel a következményeit, nem gondolt bele, hogy ha túl sokan csinálják, mi történik. Azaz arra számítunk, hogy a cikk és némi kampányolás után az arányok jelentősen javulnak. Ha nem, az mondjuk egy nagyon szomorú üzenet lenne, amolyan rohadjatok meg jellegű, mi pedig valószínűleg heteken át bőgnénk és hibáztatnánk az egész világot. Na, ezt senki sem akarhatja! :)
Ui: légyszi kapcsold ki az adblockert oldalainkon, ha be lenne kapcsolva. Vagy, ha semmiképp sem akarsz reklámokat látni, havi 390 Ft-ért csináltunk egy frankó csomagot, amiben többek között azok kikapcsolhatóak úgy, hogy már a szerverről sem húzza le őket a rendszer.
Akár kikapcsolod a reklámblokkolót, akár előfizetsz a Prémium tagságra, mi előre is KÖSZÖNJÜK a teljes stáb nevében!
Mutatunk most pár példát konkrét reklámszűrőkre, hogy hol és hogy lehet őket kikapcsolni oldalainkon...
Így tudod kikapcsolni oldalainkon
A teljesség igénye nélkül itt van pár példa népszerű reklámblokkolók kikapcsolására. Általában mindenhol az applikáció beállításainál azonnal megoldható. Ezen felül persze egyes böngészők is szűrnek külső scripteket (lásd legalsó képpár itt), ez is kikapcsolható. Közben mi is alkalmazkodunk egy saját, belső reklámkiszolgálóval hamarosan. Az amúgy is tisztább, szárazabb, biztonságosabb.