A cikk folytatódik: Ne maradj le, Magyarország!
A program kritikusai azonban úgy vélik, az Intel csupán piacot akar szerezni magának, és a projekt gyakorlatilag nem más, mint egy óriási marketingkampány: azzal, hogy a vállalat az állammal köt megállapodást, politikai vélemények szerint egyszerűen „megveszi a kormányt” – de legalábbis aggályos, ha a cég egyedüli szereplőként jelenhetne meg az oktatási szférában. A pedagógiai vonalon is érkeznek bírálatok, a legnépszerűbb kritika a kézírás képességének elvesztését hangsúlyozza, a diákok egészségét féltők „sugárbetegségek” vagy a diákok látása miatt aggódnak, míg az internet szó hallatán sok szülőnek azonnal a pornó és a molesztálás ugrik be mint potenciális veszélyforrás. Más vélemények szerint a gyerekeknek nem laptopokra van szükségük, hanem új tetőre az omladozó osztályteremben és WC-papírra a mosdókban. A vádakra reagálva az Intel a rövid távú gondolkodás és szakmai szempontok háttérbe szorításának veszélyeire hívta fel a figyelmet.
Kövessük a macedónokat
A program Portugáliában zajos sikert aratott. Az Atlanti-óceán partján 2008 áprilisában hallottak először a kezdeményezésről, amelyet egy gyors szándéknyilatkozat követett. Rövidesen mintegy 100 ezer pedagógust küldtek el tanfolyamokra, az év végére 500 ezer Classmate PC-t rendeltek meg az általános iskolák tanulói számára, és emellett infrastrukturális fejlesztésekkel széles sávú internetelérést építettek ki több oktatási intézményben. Ezzel párhuzamosan megkezdték a számítógépek helyi gyártását, és szintén lokális cégekre bízták az iskolai rendszerek beüzemelését, karbantartását és a szoftverfejlesztéseket is. Az exportra is komoly hangsúlyt fektettek: a Portugáliában gyártott eszközökből tavaly októberben már 1 millió darabot sikerült Venezuelának értékesíteni.
Pilotok zajlanak a környező országokban is: Romániában egyelőre még csak egy iskolában fut próbaidőszak, Bulgáriában és Szerbiában mostanában indul, míg Csehországban hamarosan startol a projekt. Macedóniában pár hónappal ezelőtt ért véget a program, a gyors kormányzati döntéseknek köszönhetően a tendert már ki is írták, és 71 ezer Classmate PC-re adtak le rendelést – ez annak tükrében, hogy Macedóniát körülbelül 2 millióan lakják, elég szép mennyiségnek tekinthető.
„Manapság sok ország vezetői dolgoznak egy tudásalapú társadalom felépítésén. Az országok úttörő oktatástechnológiai programjai jelentős szerepet játszanak ennek a célnak az elérésében, azáltal, hogy korszerű technológiához adnak hozzáférést a diákoknak, ahogyan olyan oktatást és támogatást is, melyek a 21. századi készségek megszerzéséhez szükségesek. Ezzel egy időben egy fenntartható üzleti modellt hoznak létre, mely munkahelyeket teremt otthon, és értékes kereskedelmi lehetőségeket külföldön. A kormányzatnak az oktatás egy minden részletre kiterjedő megközelítését kell magáévá tenni, mely egyszerre hangsúlyozza a hardvert, a szoftvert, az oktatók továbbképzését, a tanterv fejlesztését és a digitális tartalmakat. Létre kell hoznia egy fenntartható gazdasági modellt, mely munkahelyeket teremt és folytatólagos kereskedelmi lehetőségeket épít ki. Partnerkapcsolatokat kell kialakítania, melyek ötvözik a köz- és magánszféra tapasztalatait és erőforrásait” – szólította meg a kormányzatot és összegezte elképzeléseit az Intel.
Ifj. Zettner Tamás