Asus GeForce 8800 GTS
Az NVIDIA új, G80 kódnevű processzorára épülő GeForce 8800 GTX minden tekintetben lélegzetelállítóra sikeredett. Az architektúra merőben új, a teljesítmény utolérhetetlen, ahogyan a kártya mérete és fogyasztása is. A korábbi években bevált gyakorlat lett, hogy egy-egy csúcskategóriás videokártya nem is a vásárlóknak, hanem inkább a konkurenciának készül, egyfajta erőfitogtatásként. Tesztjeinkben is látszott, hogy az új ász mennyire kihasználhatatlan, hiszen a legtöbbek számára elérhetetlen 1600x1200-as felbontásban, látványjavítókkal is gyakran 100 fps fölötti sebességet produkált, és csak nagyon speciális esetekben lassult 60 fps alá.
Sokkal érdekesebb lehet egy valamivel visszafogottabb teljesítményű, még mindig iszonyatosan erős megoldás, amihez olcsóbban – vagyis inkább kevésbé drágán – juthatunk hozzá. A GeForce 8800 GTX mellett a gyengített változat a GeForce 8800 GTS, melyen szintén G80-as GPU dolgozik, de ezt-azt lekapcsoltak benne. Előző cikkünkben már bemutattuk az új GPU felépítését, most a változásokra szorítkozunk, melyeket legjobban az alábbi ábra demonstrál.
A GeForce 8800 GTX 128 darab skalár stream processzorából két 8+8-as blokkot, vagyis 32 számolót iktattak ki a hozzájuk tartozó textúramintavételezőkkel egyetemben, tehát 96 számoló maradt meg. A raszteres rész hat blokkjából egyet deaktiváltak, így a memóriavezérlő, 64 bittel, 320 bitesre keskenyedett, a RAM kapacitása pedig 768 MB-ról 640 MB-ra csökkent. Változtak az órajelek is: a GPU alapüteme 575 MHz-ről 500 MHz-re, a stream processzoroké 1350 MHz-ről 1200 MHz-re, a GDDR3 memóriáé pedig 900 MHz-ről 800 MHz-re módosult.
Tesztlaborunkban az Asus GTS-e tette tiszteletét. A hatalmas kártya eltörpült doboza méretei mellett. A Ghost Recon stílusában színezett borítás a szokásos alaplaposoknak a kétszerese. Benne, a kártya mellett két játékot (Ghost Recon Adwanced Warfighter, GTI Racing), 3DMark06-ot, meghajtóprogramokat és egy CD-tartót találtunk, no meg a szükséges kábeleket.
Az Asus, ahogyan a többi gyártó is, megmaradt a referenciahűtésnél, de saját címkével – Ghost Recon motívummal – díszítette.
A GTS első pillantásra sokkal emészthetőbb, mint nagyobb testvére. Az jól látszik, hogy a GTS rövidebb – pontosan olyan hosszú, mint a GeForce 7950 GX2, a GeForce 7900 GTX vagy a Radeon X1950 XTX. Alaposabb szemle után az is feltűnt, hogy a kisebbik nagyvas hűtése is kisebb valamivel. A kártya végén az öt helyett csak négy „kopoltyúnyílás” van.
A GeForce 8800 GTS és GTX nyomtatott áramköre nagyon hasonlít egymáshoz. A fő különbség, hogy a nagyobbiknak két SLI csatlakozója van, amivel valószínű, hogy kettőnél több kártya is összeláncolható. A GTS-nek csak egy ilyenje van, tehát legfeljebb kettő köthető össze. A PCI Express tápcsatlakozókból is eggyel kevesebb van, és a kártya végén található feszültségszabályozó rész sem olyan összetett a GTS esetében. A fonákon az a leglényegesebb különbség, hogy a hűtést tartó csavarok nem ugyanazon a helyen vannak. A kártya hátuljától a GPU-ig egyezik ugyan hat menet, de a többi nem. Ez egyedi, tuninghűtéseknél kompatibilitási gondokat okozhat majd.
A G80-as chipet ugyanaz a méretes fémsapka fedi, mint a GTX-en. Jobbra alul két üres memóriahely látható, ami a 64 bites és 128 MB-os csökkentés eredménye. Félelmetes, hogy a tizenkettőből két téglácska elhagyása akkora különbséget jelent, mint egy alsókategóriás VGA teljes memóriarendszere. A GDDR3 modulok a Samsungtól származnak. Késleltetésük 1,2 ns, ami elvileg 833 MHz-es órajelnek felel meg.
Tesztkonfiguráció és fogyasztás
A tesztelés előtt nézzük meg újra a versenyzők összesített táblázatát.
VGA megnevezése | NVIDIA GeForce 8800 GTX | NVIDIA GeForce 8800 GTS | NVIDIA GeForce 7950 GX2 | NVIDIA GeForce 7900 GTX | ATI Radeon X1950 XTX |
GPU kódneve | G80 | G80 | 2 x G71 | G71 | R580 |
Gyártástechnológia | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 681 millió | 681 millió | 2 x 278 millió | 278 millió | 380 millió |
GPU órajele | 575 / 1350 MHz | 500 / 1200 MHz | 500 MHz | 650 MHz | 650 MHz |
Vertex shader egységek száma | 128 darab skalár stream processzor | 96 darab skalár stream processzor | 2 x 8 | 8 | 8 |
Pixelfutószalagok száma | 2 x 24 | 24 | 48 pixel shader | ||
Pixel shaderek száma | 2 x 24 | 24 | |||
Textúrázók száma | 32 textúracímező, 64 textúraszűrő |
24 textúracímező, 48 textúraszűrő |
2 x 24 | 24 | 16 |
ROP egységek száma | 6 blokk | 5 blokk | 2 x 16 | 16 | 16 |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ |
Memóriavezérlő | 384 bites Crossbar | 320 bites Crossbar | 256 bites Crossbar | 256 bites Crossbar | 256 bites Ring Bus |
Memória órajele | 900 MHz | 800 MHz | 600 MHz | 800 MHz | 1000 MHz |
Memória-sávszélesség | 86400 MB/s | 64000 MB/s | 76800 MB/s | 51200 MB/s | 64000 MB/s |
Memória mérete | 768 MB | 640 MB | 2 x 512 MB | 512 MB | 512 MB |
A GeForce 8800 GTS-t azokhoz a csúcskategóriás kártyákhoz hasonlítottuk, melyeket a G80 architektúra bemutatásakor vizsgáltunk. A tesztkonfiguráció sem változott, maradt a 2,66 GHz-re húzott Core 2 Duo:
Videokártya / driver | Asus GeForce 8800 GTS (500/1200/800 MHz) / Forceware 96.89 NVIDIA GeForce 8800 GTX (575/1350/900 MHz) / Forceware 96.89 MSI GeForce 7950 GX2 1024 MB (500/600 MHz) / Forceware 91.47 MSI GeForce 7900 GTX 512 MB (650/800 MHz) / Forceware 91.47 BBA Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 6.8 |
Processzor | Core 2 Duo E6300 @ 2,66 GHz (2 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5WDH Deluxe i975X chipset (Intel Chipset Update 8.1.1.1001) |
Memória | Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | NEC-3550 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
Játékok
- Activision – Quake 4 (1.3)
- 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
- Valve – Half Life 2 Episode One
- UBISoft – Far Cry (1.33) és (1.4)
- EA Games – Battlefield 2 (1.4)
- Vivendi Universal Games – F.E.A.R. (1.07)
- Activision – Call of Duty 2 (1.3)
- UBISoft – Splinter Cell Chaos Theory (1.05)
- EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
- Ensemble Studios – Age of Empires 3 (1.09)
- EIDOS – Tomb Raider: Legend (1.2)
- Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)
- UBISoft – Call of Juarez
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségén maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük. A Quake 4, Prey, HL2, Far Cry, BF2, COD2, SCCT, AOE3 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További öt játékban (F.E.A.R., NFS:MW, TRL, Oblivion, Call of Juarez) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. F.E.A.R.-ben ezen kívül a játékba beépített teljesítménytesztet is lefuttattuk.
Először a fogyasztást vizsgáltuk. Nagy meglepetésünkre nyugalmi állapotban a GeForce 8800 GTS-sel szerelt rendszer jelentősen kevesebbet fogyasztott, mint a 8800 GTX-es. A különbség egészen pontosan 21,5% volt. Még jobb hír, hogy a GTS semmivel sem fogyasztott többet, mint a GeForce 7900 GTX vagy a Radeon X1950 XTX.
Meghajtva tovább nőtt a különbség a két 8-as GeForce között. A GTS-es rendszer már 54 wattal, vagyis 25%-kal kevesebbel is beérte, mint a 8800 GTX-es. A tápból felvett 217 watt az áramforrás 80% körüli hatásfokát figyelembe véve 174 wattos valós teljesítménynek felel meg, ami az egész rendszerre, nem csak a videokártyára vonatkozik. A GeForce 8800 GTS kevesebbet fogyasztott a Radeon X1950 XTX-nél.
Fill-rate és shaderek
Érdekes eredményeket hozott a fill-rate összevetés. A két 8-as GeForce között sima, Z és egytextúrás esetben nagyjából 33%-os különbség volt, ami megfelel a raszter egységek 20% és az órajel 12,5%-os csökkentésének. A többtextúrás tesztekben a különbség már 45% körüli volt, ami a stream processzorokkal együtt csökkentett textúra-mintavételezők és a GPU-órajelek arányára rímel. A 8800 GTS visszafogása ezáltal olyan mértékű volt, hogy a Z-s esetet kivéve a GeForce 7900 GTX és Radeon X1950 XTX először csak megközelítette, majd le is hagyta a kisebbik nyolcast.
GeForce 8800 GTX | GeForce 8800 GTS | GeForce 7900 GTX | GeForce 7950 GX2 | Radeon X1950 XTX | |
Órajel (GPU / memória) | 575/1350/900 MHz | 500/1200/800 MHz | 650/800 MHz | 625/750 MHz | 650/1000 MHz |
Pure fill-rate (Mpixel/s) | 13173 | 9813 | 9476 | 7383 | 9713 |
Z pixel rate (Mpixel/s) | 67796 | 50905 | 17823 | 14350 | 9979 |
Single texture (Mpixel/s) | 12019 | 8862 | 9098 | 7188 | 7557 |
Dual texture (Mpixel/s) | 8046 | 5551 | 6444 | 5134 | 4958 |
Triple texture (Mpixel/s) | 5443 | 3711 | 4472 | 3524 | 3300 |
Quad texture (Mpixel/s) | 4104 | 2775 | 3248 | 2626 | 2429 |
Az egyesített shaderes felépítés miatt a vertexes tesztekben nincs értelme a G80-as kártyákat a többiekhez hasonlítani.
A GeForce 8800 GTX és GTS között nem tapasztaltuk azt a 45% körüli eltérést, amire számítottunk, hanem ismét a raszteres részek 35% különbsége jelentkezett. Ebből arra következtetünk, hogy ilyen egyedi tesztben még a 6 x 64 bites memóriavezérlő és a hat hatalmas ROP blokk sem bírja kellőképpen kiszolgálni a 128 stream processzort. A dinamikus folyamatirányításos mérés eredménye még meglepőbb volt, ugyanis ott 10% alatti eltérést tapasztaltunk. Talán a ciklusok kezelését végző szálkezelő volt a szűk keresztmetszet, mely a GTX-ben 575 MHz-en, a GTS-ben 500 MHz-en dolgozik. Mindenesetre a kizárólag vertex számolásokat végző teszt annyira speciális, hogy normál alkalmazásokban, például játékokban nem fordul majd elő. Az eset inkább az általános célú, GPGPU projekteknél lehet érdekes.
Pixelkezelésben is némileg előnyben van a G80, hiszen nincsenek lustálkodó vertex shaderei, hanem minden számolója a képpontokra veti magát.
A GeForce 8800 GTX nagyon jól tudott shaderes matekkel textúrázni. A GTS általában valamivel több mint 40%-kal maradt el a nagytesó mögött – erre számítottunk. A visszaesés olyan mértékű volt, hogy a kétchipes GeForce 7950 GX2 már veszélyesen közel került, sőt a komplexebb és intenzíven textúra-mintavételező menetekben meg is előzte a GTS-t. A fő vetélytárs, a Radeon X1950 XTX lemaradása 50–60 % körüli volt.
Árnyékolásban nem volt valami fényes a GeForce 8800 GTS, ugyanis folyamatosan 50%-kal le volt maradva a 8800 GTX mögött. Ami még kellemetlenebb, hogy a Radeon X1950 XTX a legtöbb tesztben utolérte a GTS-t, sőt voltak olyan esetek, ahol le is előzte.
Tesztek – I.
Az első játéktesztekben sem volt olyan rózsás a GeForce 8800 GTS helyzete, mint a nagyobb modellé. A hagyományosan NVIDIA felségterületnek számító OpenGL-ben a Radeon X1950 XTX hozta a GTS szintjét, amely 48%-kal maradt el a GTX mögött. A GeForce 7950 GX2 két GPU-ja több mint 20%-ot vert a GTS-re.
A szintén OpenGL-es Preyben már a tuningot is kipróbáltuk; a GPU és a RAM esetében is nagyjából 100 MHz-et tudtunk emelni az órajelen, de a stream processzorok üteme egyelőre nem gyorsítható. Az NVIDIA ígérte, hogy a későbbiekben erre is módot adó szoftverekkel rukkolnak elő. A 20% körüli GPU-tuning kevesebb mint 6%-os gyorsulást hozott, tehát a stream processzorokat is jó lett volna felhúzni. A GTS-nek a 8800 GTX-hez képest Preyben már csak 34% volt a lemaradása, és a Radeon X1950 XTX sem lihegett a nyakán.
A Bloom-szűrős Half Life 2 Episode One tesztben a GeForce 8800 GTS megkapta első verését a Radeon X1950 XTX-től. A különbség aprócska volt ugyan, de jelzésértékű. A két 8-as GeForce között majdnem 50%-os differenciát mértünk.
HDR-rel már jobban muzsikált a GTS, több mint 20%-kal volt gyorsabb a nagy Radeonnál. Lemaradása a 8800 GTX-hez képest valamelyest csökkent, 42%-ra.
Normál beállításon Far Cry-ban is közel volt a Radeon X1950 XTX a GeForce 8800 GTS-hez, de a 7950 GX2 mind a két kártyát megelőzte egy picivel. A két GeForce 8 között nagyjából 35%-os különbség volt.
HDR-t bekapcsolva ugyanaz játszódott le mint a Half Life 2-nél, csak az arányok változtak; a Radeon X1950 XTX 35%-kal maradt el a 8800 GTS mögött, amely a 7950 GX2-t is megelőzte. Mondani sem kell, a két nagy GeForce között ismét 30–40% közötti volt az eltérés.
Tesztek – II.
A csatamezőn az eddigieknél közelebb került egymáshoz a GeForce 8800 GTX és GTS. A különbség köztük 19% volt, ami a tuning hatására 11%-ra csökkent. A GTS gyorsulása most sem volt olyan mértékű, mint az órajelek emelése. A Radeon 30%-kal maradt le a GTS mögött.
A F.E.A.R. volt az első játék, amelyben a GeForce 8800 GTS tuningja olyan mértékű gyorsulást eredményezett, amilyen az órajelek megemelése volt. Kellett is a húzás, hiszen alapfrekvencián csak egy fps-sel sikerült megelőznie a Radeon X1950 XTX-et. A normál órajeles GTS és a nagy GTX között most 41% volt az eltérés, ami tuninggal 21%-ra csökkent.
A játék közben FRAPS-szel mért eredményekben az volt az érdekes, hogy a GeForce-ok gyorsultak, a Radeon viszont lassult, a mezőny végére csúszott vissza.
A korábbi teszteredmények ismeretében a Call of Duty 2 viszonyai sem voltak meglepőek. A két GeForce 8 között 30% volt, a Radeon X1950 XTX nagyjából 10%-kal maradt le a GTS mögött.
Valószínű, hogy a Splinter Cell: Chaos Theory a régebbi trükköket szereti, ugyanis a GeForce 7950 GX2 még a 8800 GTX-et is megelőzte. Jól teljesített a Radeon X1950 XTX, amely 25%-ot vert a GeForce 8800 GTS-re. A két nyolcas között most 37% volt.
A Need for Speed sorozatból továbbra is a Most Wantedet próbáltuk, ugyanis a Carbon NVIDIA-támogatásával valami gubanc van, ráadásul abban sem vagyunk biztosak, hogy az új jobb lett, mint elődje. A Most Wanted még mindig a Radeonoknak fekszik jobban. Ami érdekes, hogy a GeForce 8800 GTX és GTS nagyon együtt volt.
Tesztek – III.
Age of Empires 3-ban sem tapasztaltunk mást, mint a tesztek többségében. A GeForce 8800 GTS és a Radeon X1950 XTX szoros csatát vívott, amit a 8800 GTX 45%-os távolságból figyelt a visszapillantó tükörben.
A Tomb Raider Legendsben már a „next gen” hatások bekapcsolása nélkül is elhúzott a GeForce 8800 GTS a Radeon X1950 XTX-től, ráadásul 34%-kal. A két GeForce 8 között most csak 27% volt, de a 3,5 GHz-es processzorral végzett tesztből látszik, hogy ebbe a játék CPU-limitáltsága is beleszólt.
A „next gen” kapcsolót bebillentve picivel nőttek a különbségek, de a kártyák sorrendje nem változott.
Az Oblivion kevésbé megterhelő, városi menetében a GeForce 8800 GTS és Radeon X1950 XTX ismét kiegyenlített csatát vívott. A processzorlimitáltság miatt a GeForce 8800 GTX előnye ismét nem volt olyan mértékű, mint ahogy azt megszokhattuk.
Az erdős részen már a 2,66 GHz-es Core 2 is bőven elég volt a nagy VGA-k megizzasztásához, ugyanis a majd 1 GHz-es tuning semmit sem gyorsított a 8800 GTX-en. A GTS és a GTX között most 33% volt az eltérés, ami tuninggal 19%-ra csökkent. A Radeonnak 34%-os volt a lemaradása a GTS-hez képest.
Érdekes játék a Call of Juarez. Első, sok vízfelületet rajzoló tesztünkben az eddig csendesen a mezőny után ballagó GeForce 7900 GTX egy ugrással a GeForce 8800 GTS előtt, illetve a Radeon X1950 XTX mellett termett. Mindeközben a GeForce 7950 GX2 és a GeForce 8800 GTX azonos eredményt futott, és alig előzte meg a többieket. Valószínűleg a fejlesztők nem álltak a helyzet magaslatán, amikor a 3D motort készítették, ugyanis a 40 fps-es csúcssebességet a GeForce 8800 GTX 1024x768-as felbontásban érte el. Mindenesetre a két új GeForce között itt is megvolt a 30%-os különbség, amit a tuning 8%-osra csökkentett.
A vízmentes Call of Juarez tesztkörben már nagyjából visszaállt a rend. Az élen a 8800 GTX végzett, amelytől a GTS 24%-kal maradt le. A kisebbik 8-as GeForce és a legnagyobb Radeon között csupán 5% volt az eltérés.
Konklúzió
Két irányból kell megközelíteni a GeForce 8800 GTS-t, ha értékelni szeretnénk. Felülről, a GeForce 8800 GTX-szel összehasonlítva az látszik, hogy a két kártya között nagyjából 35%-os az árkülönbség. Tesztjeink alapján a játékokban is hasonló a különbség a két csúcskategóriás GeForce 8 között, ami annyit jelent, hogy ár/érték tekintetében a 8800 GTX és 8800 GTS egyenértékű, tehát egyforma minősítést érdemel. A GeForce 8800 GTX olyan gyors, hogy a nála 35%-kal kisebb GTS is bőven elegendő minden játékhoz még nagy felbontásban, maximális részletességgel is.
Alulról nézve, a Radeon X1950 XTX 120 000 forint körüli árával kevesebb mint 10%-kal olcsóbb a 130 000 forint körül kapható GeForce 8800 GTS-nél. A tesztek többségében a sebességviszony is megfelelt ennek, bár a nagy Radeon néhányszor feljött a GTS szintjére. Jó pont, hogy a GTS nem nagyobb és nem fogyaszt többet, mint az X1950 XTX, ráadásul gyári hűtése jóval halkabb.
Amiben a GeForce-nak előnye van, az a DirectX 10-támogatás, bár ennek hatását ma még nem érezni. Annyira nem, hogy a videokártya-gyártók a vártnál gyérebb keresletet tapasztalnak. Valószínű, hogy nemcsak idehaza, hanem a világ más szegleteiben sem sokan vesznek 130–170 000 forint értékű grafikus kártyákat, ami – valljuk be – nem is olyan meglepő. Véleményünk szerint, aki már kinézte magának a Radeon X1950 XTX-et és előteremtette rá az anyagiakat, az dobja hozzá még azt a tízezret, és vegyen inkább GeForce 8800 GTS-t, mert ennyit megér a pici teljesítménytöbblet és a DirectX 10-támogatás. Akinek még nem olyan sürgős a VGA lecserélése, az várja meg az ATI DirectX 10-es termékeinek megjelenését – akkor ugyanis könnyedén átrajzolódhatnak újra az ár- és teljesítményviszonyok.
![]() |
NVIDIA GeForce 8800 GTS |
fLeSs és rudi
Az Asus GeForce 8800 GTS-t és az MSI GeForce 7900 GTX-et az Expert Computer Kft., a GeForce 8800 GTX-et és a 7950 GX2-t az NVIDIA, az ATI Radeon X1950 XTX-et az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.
FRISSÍTÉS: Kiderült, hogy a G80-alapú videokártyák esetében, tehát a GeForce 8800 GTS-nél és a GTX-nél a grafikus processzor alap órajelével együtt emelkedik a stream processzorok órajele is. Az Asus GeForce 8800 GTS tuningolásánál tehát a stream processzorok az eredeti 1200 MHz helyett nagyjából 1440 MHz-en jártak. A tuningos eredmények általában nem hozták ezt a 20%-os gyorsulást.