Fujifilm FinePix F70 EXR - a kompakt mindentudó?

Külvilág és ergonómia

Sok érdekességet lehet olvasni szerte a világhálón a Fujifilm új EXR érzékelővel szerelt kompaktjairól, így már mi is izgatottan vártuk a FinePix F70 EXR érkezését.
A "fegyveracél" és ezüst színekben kapható fényképező megjelenése a klasszikus design-irányzatot követi. A hagyományos "téglaformát" kerekített sarkokkal, élekkel teszi vonzóbbá a gyártó.

Az előlapon a villanó viszonylag közel került a markolati részhez, de a váz kellemes méreteinek köszönhetően nem került takarásba ujjaink által. Mellette az AF segédfénye, alul pedig a mikrofon nyílása látható.

A hátlapra a mára már "elavultnak" nevezhető 2.7"-os kijelző került, melynek ráadásul a felbontása is csekély 230 000 pixel. Cserébe nem fogyaszt sokat, betekintési szögei pedig szélesek, s napsütésben is viszonylag jól látszik a képe.
A módválasztó tárcsa határozott mozdulattal forgatható, így nem baj, hogy ez szolgálja egyben hüvelykujjunk támaszát (az LCD melletti bütykösített felület valahogy nem vonzotta a masinát tartó kéz ujjait). Kialakítása enyhén homorú, így igen kényelmes ujjtámaszt alakítottak ki belőle. A többi nyomógomb megfelelő méretű, kellő távolságban vannak egymástól, így a "kombinált" működtetés kizárható.

Elölről nézve a váz baloldalába került a mikró USB csatlakozó. A kis műanyag csapóajtó kellő védelmet nyújt az elkoszolódás ellen.

A gép alján a viszonylag nagy, előre nyíló akkufedél és a fém állványmenet mellett a hangszóró nyílása látható. A kialakítás miatt nem lehetséges akkumulátor, vagy memóriakártya cseréje, ha a fényképező állványra van rögzítve.

Legfelül a váz felületének síkjába süllyesztett bekapcsoló gomb mellett az exponáló kapott helyet. A zoomolást körgyűrű segítségével végezhetjük, amely örvendetes, mert szerintünk ez a legjobb mechanikai megoldás a feladatra.

Összefoglalva: Jó minőségű kivitelezés, jó fogás és kellemes kezelhetőség jellemzik a Fuji F70 EXR-t.

Adatlap

Fujifilm Finepix F70 EXR

 

Bruttó végfelhasználói ár 69 900 Ft

Érzékelő típusa, mérete

CCD 1/2"
Effektív felbontás 10 MP
Optika Fujinon Zoom Lens (27 - 270 mm ekv.) 10x
Optika kezdő fényereje (W-T) F3.3 - F5.6
Képstabilizátor van
Képstabilizátor jellege mechanikus (CCD eltolásos)
Záridő 1/2000 - 8 mp
LCD 2.7" - 230 000 képpontos felbontással
Belső memória van, cca. 47 MB
Támogatott memóriakártyák SD, SDHC
AF típusa TTL AF
AF módok többpontos AF, középső pontos AF, folyamatos AF
AF élességállítási tartománya 5 cm-től
ISO érzékenység-tartomány auto, 100, 200, 400, 800, 1600
Fénymérés módja multi, szpot, átlag
Fehéregyensúly automatikus téma felismerés szerint, finom, árnyékos, fluoreszcens (napfényes), fluoreszcens (meleg fehér), fluoreszcens (hűvös fehér), izzó, egyedi
Vaku 30 cm - 4.2 m (ISO 800 mellett)
Vaku üzemmódok vörösszemhatás csökkentés kikapcsolva, automata, erőltetett vaku, csökkentett vaku, lassú szinkron, vörösszemhatás csökkentés bekapcsolva, automatikus vörösszemhatás csökkentés, vörösszemhatás csökkentés & lassú szinkron
Exponálás egy kép, sorozat, önkioldó (2, 10 mp)
Üzemmódok P, M, film, sémák, természetes fényben, természetes fényben vakuval, automatikus, EXR
Scene üzemmódok portré, kihangsúlyozott portré, tájkép, sport, éjjeli, éjjeli állványról, tűzijáték, naplemente, hó, tengerpart, party, virág, szöveg, profi fókusz, profi szürkületi
Első kép elkészítésének ideje 3.11 mp
Két kép közötti idő 1.8 mp
Felbontás 3616 x 2715, 3616 x 2400, 3616 x 2048, 2592 x 1944, 2592 x 1728, 2592 x 1440, 2048 x 1536, 2048 x 1360, 1920 x 1080
Nyers (RAW) fájl nincs
Effektek Velvia, Astia, FF, szépia filmek emulációja
Video felvétel van, AVI (Motion JPEG)
Video minősége 640 x 480 @ 30 fps, 320 x 240 @ 30 fps
Video maximális hossza memóriakártya kapacitásáig
Extrák EXR, filmemuláció, 10x zoom
I/O interfész mikró USB 2.0
Áramellátás Li-Ion akku (3.6 V, 1000 mAh) NP-50
Mérete 99.3 x 58.9 x 22.7 mm
Tömege cca. 180 gramm

Működés

A Fijifilmnél immár több készülék készül úgy, hogy a lelkét a gépnek az EXR, azaz "Extreme Sensor Super CCD EXR - még közelebb az emberi látáshoz" érzékelő képezi. A gyártó honlapja szerint az EXR szenzor egy "3 az 1-ben" érzékelőt jelent, amely egyesíti a Fine Capture Technology (nagy felbontás), a Pixel Fusion Technology (magas érzékenység és alacsony zajszint), valamint a Dual Capture Technology (széles dinamikatartomány) technológiai eljárásokat.

És akkor, ha már szót ejtettünk a három-az-egyben érzékelőről, kezdjük is a készülék működésének körbejárását az EXR Auto funkció ismertetésével.
Alapvetően háromféle működés közül választhatunk mi magunk, de bízhatjuk a döntést az automatikára is: HR (High Resolution - nagy felbontás), DR (Wide Dynamic Range - széles dinamikatartomány) és SN (High Sensitivity and Low Noise - magas érzékenység és alacsony zajszint).

A HR módban minden a felbontásról és a legapróbb részletek rögzítéséről szól. Itt a szenzor teljes felületén található összes érzékelőpont azon fáradozik, hogy az így készített kép a legkisebb mozzanatokat is hűen visszaadja, mint ahogyan azt a helyszínen "saját szemünkkel láttuk".
A DR mód a készülék dinamikatartományát bővíti ki. Tulajdonképpen egy gépen belül elkészített HDR képről beszélhetünk, hiszen az F70 EXR két, automatikusan egymás után készített fotót rak össze egy végtermékké, amely - így a Fujifilm honlapja - akár 800 százalékkal nagyobb átfogással rendelkezik.
Végül az SN módot akkor érdemes kiválasztani, ha magas érzékenység mellett alacsony zajszintet szeretnénk, tehát esti, rossz megvilágítás mellett készülő képekhez. A pixelösszevonásos elven működő eljárás hátránya, hogy a legnagyobb felbontás lecsökken 2592 x 1944 pixelre az eredeti 3616 x 2712-ről.

Manapság igen divatos lett a portrézás könnyítése különféle digitális segédletekkel. Tesztjeink szerint eddig az Olympus "Beauty" módja hozta e téren a legszebb eredményt, de mivel ez igazából egy nem mérhető, szubjektív benyomás hatására hozott döntés, ezért persze olvasóinknak még lehet más véleménye.
A divatot követve, a Fujifilm F70 EXR is rendelkezik az imént említett szolgáltatással: itt "arcfinomítás" név alatt fut.

Fenti három kép közül az első kettő az arcfinomítással, a harmadik pedig a portré sémával készült. Az a véleményünk, hogy az arcsimítás túlzóan munkálkodik, nagyon elmossa a pixeleket. Ezen felül olyan hatása van a képnek, mintha nagyon (túl) magas ISO értéken készült volna, és a beépített zajszűrő algoritmus nagyon erős szintre lett volna állítva.

Hirdetés

A készülék még több meglepetést tartogatott számunkra, így például a több képkocka "összeolvasztásával" működő funkciókat, mint a "Pro Focus" és a "Pro Low-light" módokat. Az első ilyen mód, azaz a Pro Focus Mode, a nagy fényerejű objektívvel szerelt tüköraknás fényképezők által produkált kis mélységélességet szimulálja. Például portrézáskor jöhet jól ez a szolgáltatás, ha alanyunkat megfelelően izolálni szeretnénk a "túlbuzgó" háttértől. A masina ilyenkor egymás után nagy sebességgel több olyan képet rögzít, melyeknek más és más az élességállítási síkja. Alapfeltétele a látványos eredménynek, hogy a portréalany és a háttér között megfelelően nagy távolság legyen.

A második képkocka-egyesítő funkció a Pro Low-light Mode nevet kapta. A statikus témák megörökítésében segít ez a szolgáltatás, amikor rosszak a fényviszonyok, de mégsem szeretnénk zajos eredményt.
Fenti két példa mutatja, mennyire fontos a bemozdulásmentes téma: mindkét esetben állványról, önkioldó segítségével exponáltunk, így a készülék mozgása kizárható volt. Portréalanyunkat megkértük, próbáljon mozdulatlanul ülni, de az apró testmozgás már elrontotta az eredményt, a kép bemozdult. A második kép témáját nem kellett sokáig győzködni, hogy ne ugráljon, jó is lett a végeredmény.
A két mód használatakor nem árt észben tartani, hogy a maximális felbontás 2592 x 1944 pixel lesz.

Ki ne hallott volna már a Velvia, Provia, Astia filmekről? A Fujifilm most visszahozza legendás filmjeit a "Film szimulációval". A Velvia élénk, telt színeket eredményez, használata leginkább tájképeknél ajánlott (és persze a számtalan művészi alkalmazási területeken), a Provia természetes színeket ígér, az Astia pedig lágy, finom tonalitást, aminek hatása például portrézáskor jöhet jól. A kínálatban szerepel még a fekete-fehér és az örök klasszikus, a szépia.

Az F70 EXR azonban nem csak digitális trükköket és szolgáltatásokat sorakoztat fel, hanem más hasznos dolgot is, mint például a remekül működő képstabilizátort.

A 270 mm-nek megfelelő gyújtótávolságon készített, 1/10 mp-es záridővel folyamatos módban szépen megbirkózott a fényképezőgép. Az eredmény minimálisan lett csak bemozdult. Az exponáláskor élesedő stabi valamivel gyengébb eredményt szolgáltatott.

A "szuper intelligens vaku" erős fényű, a fotónak csak az alján, egy kis sávban látható sötétedés. Miért szuper intelligens? Mert automata módban képes felméri a téma környezetét, s a villanó erejét úgy állítja be, hogy ne csak a téma, hanem annak háttere is megfelelően meg legyen világítva.

Egyéb hasznos dolog, amely szerepel a Fujifilm F70 EXR fényképező tudástárában:

  • Arcfelismerés, amely legfeljebb tíz arcot képes megkülönböztetni,
  • automatikus vörösszem-korrekció a felismert arcokon,
  • kroppolás a képek visszanézésekor,
  • "Zoom up": ha az elkészült képek nézegetésekor megnyomjuk az arcérzékelés gombot, akkor a készülék megnézi, hogy adott képen látható-e személy, s ha igen, akkor annak arcát kinagyítja. Ha több arcot talál egy fotón, akkor azokat mind megmutatja slideshow formában,
  • "Micro Thumbnail View": elkészült képeink közül akár egy 10 x 10-es mátrixon belül válogathatunk.

Végül essen pár szó a készülék sebességéről: bekapcsolás után 3.11 másodpercet kell várni, mire elkészül az első fotó. Két felvétel között 1.8 mp a kényszerpihenő, a teljes átfogást pedig 1.44 mp alatt teszi meg a léptetőmotor. A masina általános működési sebességével meg voltunk elégedve, a kategória átlagától valamivel gyorsabb volt.

Pár mondatban: Több érdekes és hasznos szolgáltatással kényezteti felhasználóját az F70 EXR. A filmek szimulációját, és a különböző EXR módokat érdemes kiemelten kezelni. Képstabilizátora pedig kellően hatékony.

Menürendszer

A magyarul is elérhető menürendszer két alappilléren nyugszik: az egyik a fényképezési menü, a másik a beállítások pontja.

Az főmenü első pontja alatt az összes olyan paraméter érhető el, amely közvetlenül a fényképezéssel kapcsolatos. Ilyen például a fényképezési mód, az ISO érték, a képméret, a képminőség, a film szimuláció, a DR mód, a fehéregyensúly, a sorozatfelvétel, a fénymérés és az AF mód.

A második pont alá olyan funkciók kerültek, amelyek a fényképezőgép működését befolyásolják, de közvetlenül nem a fénykép készítésével kapcsolatosak. Itt állíthatjuk be a dátumot, a pontos időt, a menü nyelvét, de formázhatjuk a belső és a külső (memóriakártya) memóriát, vagy visszaállíthatjuk az összes paramétert a gyári értékre (reset). Természetesen módunk van a hangbeállításokra is, az LCD fényerejének beállítására, a képstabilizátor ki- és bekapcsolásásra, aktiválhatjuk az AF segédfényt, dönthetünk afelől, hogy legyen-e digitális zoom, vagy sem, megadhatjuk a videórendszer normáját (PAL/NTSC), és hasonlók.


Ez a képernyő fogadja a felhasználót a fényképezőgép bekapcsolását követően

Az LCD számos információ megjelenítéséről gondoskodik, mint például az aktuális üzemmód, a vaku állapota, a fókuszmező, a kiválasztott séma, a használatban lévő memória, a felvehető képek száma, az ISO érték, a felbontás és a képminőség, a stabilizátor állapota, és az akku töltöttsége.

A gyorsmenü meglehetősen egyszerű, összesen három paraméter válik hozzáférhetővé a Fujifilm ("F") gomb lenyomásával: ISO érték, képméret és film szimuláció. Azért a fehéregyensúly, valamint a képstabilizátor is ide kerülhetett volna.

A módválasztó tárcsa elfordítása után a fenti képhez hasonló piktogram és magyarázó szöveg segít a kiválasztott üzemmód azonosításában.

Röviden: Az F70 EXR menüje elég egyszerű, tud magyarul, és áttekinthető. A gyorsmenü kissé szűkszavú, oda még egy-két hasznos paramétert "bezsúfolhatott" volna a gyártó.

Képminőség

Az F70 EXR lelkét (szenzorát) és működését ismerve immár nagy izgalommal vágtunk bele képminőségének vizsgálatába. A leírások szerint részletgazdag, alacsony zajszintű fotókat készíthetünk ezzel a fényképezőgéppel. Azonban a képalkotásért felelős rendszernek csak harmada múlik az érzékelőtől - az optika és a JPEG-motor legalább olyan fontos; a "szentháromság" összhangján, együttműködésén áll vagy bukik egy fényképezőgép képminősége.

A Fujifilm F70 EXR optikájának gyújtótávolsági tartománya kisfilmes rendszerre vetítve 27 mm-ről indul. Bár már találkoztunk egy-két olyan kompakttal, melynek szélesebb értékről indul az objektíve, azonban a Fujinak sincs szégyenkeznivalója. A hordótorzítás mértéke nem vészes, igazából nem sikerült fényt deríteni arra, hogy valóban ilyen kiegyensúlyozott-e (korrigált) a lencserendszer, vagy a készülék a kép elkészülte után automatikusan javítja a hordózást.

Ha forszírozzuk, akkor előjön a flare-hatás. Fenti képünkhöz hasonló beállítással épeszű fotós nem készít képet, hacsak nem nyomós oka van rá, így a hétköznapi használat során azok a fránya becsillanások sem fognak előjönni.

A tízszeres átfogású optikának köszönhetően távoli részleteket hozhatunk egészen közel, s bár a tízszeres nagyítás manapság már nem nevezhető kirívó értéknek, azért ezt sem könnyű úgy megtervezni és megépíteni, hogy kompakt méret mellett torzítás- és CA-mentes legyen az általa rajzolt kép. Nagylátón elvétve tapasztaltunk színi hibákat, míg az obi telecentrikus végén már jól látható volt a nagy kontrasztú élek mentén futó lila szellemvonal (PF).

Az objektív telecentrikus végén elég jól kivehetők a távoli házak apróbb részletei is, és nagylátón sem rosszabb érezhetően a helyzet. Ami azonban ezeken a képeken nem látszik, az majd a zajos képeinken fog előjönni. Lássuk, miről van szó:

A fényképezőgépet alaphelyzetben ISO 100 és ISO 1600 közötti értékeken üzemeltethetjük, de pixelösszevonásos módszerrel ez a tartomány egészen ISO 12800-ig kitolható. Mi szokásunkhoz híven csak a hardver által natívan támogatott értékeken produkált eredményekre voltunk kíváncsiak.
Első tesztábránkon látszik, hogy ISO 800-on is alacsony a képzaj, s a részletek sem mosódtak még össze (finom függőleges vonalak).
A második, színfoltokat ábrázoló kép érdekes jelenséggel tűnt ki: a piros négyszög élei már ISO 100-on is furcsa, széteső alakúak voltak. A zaj itt már jobban látszott, mint az első képen, ugyanis immár ISO 800 is határozottan zsizsikes volt.
Festményes tesztképünkről az derült ki, hogy a készülék demosaicking algoritmusa nem végez optimális munkát, ugyanis a festmény finom részleteit (konkrétan a vászon érdes felületi mintáját) nem tudja visszaadni, hanem érdekes "labirintus" mintákat generál helyükre. Zaj szempontjából ismét ISO 800-ig mondható jónak az eredmény.

Továbbá azt tapasztaltuk, hogy automata beállítások mellett az F70 EXR ISO 400-ig, illetve esetenként ISO 200-ig alulexponált fotókat készít. A fehéregyensúly automata beállítások mellett konstans, valósághű színvilágot produkál.
Végül álljon itt még pár kép, melyek zöme a halottak napja körüli időszakban készült egy vidéki temetőben a Fujifilm F70 EXR készülékkel. Megjegyzés: a szeles idő nehézkessé tette a megfelelő fókuszálást - hol a téma, hol a fotós "libbent" arrébb, így az egy-két képen látható melléfókuszálás nem a készülék hibájából ered.

Csokorba szedve: Az F70 EXR képalkotó rendszere harmonikusan dolgozik, a tízszeres átfogású optika jól teljesít. A finom részleteket magasabb ISO tartományban nem a zaj, vagy a zajszűrés, hanem a demosaicking algoritmus tünteti el.

Filmfelvétel és értékelés

640 x 480 képpontnyi felbontás nem sok - sajnos, csak ennyi a FinePix F70 EXR maximális felbontása, amit mozgóképek terén nyújtani képes. A percenként kb. 1-1.1 MB kapacitást felemésztő Motion JPEG formátumú filmek képminősége csak átlagos, s bár lehet zoomolni felvétel közben, az AF lassú észbekapása nem teszi túlzottan élvezetessé használatát. A hangminőség átlagos, a hangerő szintén; szerencsére gyútávváltáskor sem szünetel a hangfelvétel. Fényviszonyváltásokat megfelelő sebességgel követi az elektronika. Összességében, aki gyakran videózna kompakt fényképezőjével, az nem fog maradéktalanul elégedett lenni az F70 EXR teljesítményével. Tesztvideó.

Értékelés

"Tizenkettő egy tucat" írhatnánk a FinePix F70 EXR külsejéről, de nem lenne fair, hiszen jó minőségű mind az anyaghasználat, mind a kivitelezés. Formája sem ronda, de ami a külsőt illeti, inkább jó ergonómiájával fogja megkedveltetni magát a masina. Belsőleg számos olyan pluszfunkciót kapunk, amely más gyártónál nem elérhető. Így szerintünk mindenképp az értékes szolgáltatások közé sorolható a különböző filmek szimulációja, az EXR módok és a hatékony képstabilizátor.
Nem tetszett viszont, hogy a készülék filmfelvételi tudása már nincs a kor követelményeinek megfelelő szinten, s ha nagyon szőrösszívűek vagyunk, akkor az állóképek minőségét tekintve is jobbat vártunk az EXR rendszertől.

Termék:

Fujifilm FinePix F70 EXR

Jellemzés: Érdekes újdonságokat, funkciókat felsorakoztató fényképező.
Pro: + Ezüstben kifejezetten elegáns megjelenés,
+ erős fényű, "okos" vaku,
+ EXR módok,
+ filmek szimulálása (Velvia, Astia, Provia),
+ jó ergonómia,
+ 10x zoomhoz képest kompakt kialakítás.
Kontra: - Mozgóképek terén gyenge közepes teljesítmény,
- állóképminőség elmarad a várttól,
- fukar gyorsmenü.
Ergonómia: 80 %
Képminőség: 78 %
Ár/Érték: 80 %
Összetett érték: 78.9 %

A Fujifilm FinePix F70 EXR fényképezőt a Fujifilm Magyarország Kft.-től kaptuk bemutatóra.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés