Bevezető, versenytársak
Bár eddig a Blackwell GPU-k piaci rajtja nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, az NVIDIA szépen halad a kategóriák között lefelé, aminek aktuális, menetrendszerinti állomása a középkategóriát célzó, így potenciálisan a tömegek számára már igen érdekes GeForce RTX 5060 Ti megjelenése. Ez egy teljesen új chip érkezését is jelenti, itt mutatkozik be ugyanis a GB206 nevű GPU, mely persze továbbra is a Blackwell architektúrára épül, de alaposan visszavágták a nagyobb kártyákban dolgozó testvérekhez képest. Ez a GB206 első körben három VGA-n szerepelhet: a most tesztelt GeForce RTX 5060 Ti 16 GB mellett annak 8 GB-os változatán, illetve a várhatóan május közepén megjelenő GeForce RTX 5060-on találkozhatunk még vele. Jellegzetességeit a következő oldalon részletesebben is elemezzük, most így elöljáróban csak azt jegyeznénk meg róla, hogy nemcsak a számítási kapacitást vágták meg (például CUDA magból összesen 4608 darab található rajta), de a memóriabusz is „mindössze” 128 bites, ami a 28000 Mbps-es GDDR7 memóriával párosítva 448 GB/sec sávszélességet jelent. A GeForce RTX 5070-hez képest tehát mindenképpen jelentős visszalépésre számíthatunk, ugyanakkor az előző generációhoz, a GeForce RTX 4060 Ti-hoz képest a memória területén mindenképpen jelentős a fejlődés, hiszen 288 GB/s helyett 448 GB/s sávszélesség áll rendelkezésre.
Mint említettük, a NVIDIA a GeForce RTX 5060 Ti-t kétféle kiszerelésben küldi a boltokba: 16 GB-nyi vagy 8 GB-nyi VRAM között választhatunk. A hivatalos, ajánlott ár az előbbinél 429, az utóbbinál 379 dollár, viszont az, hogy a teljesítményben és jövőállóságban jelentkező visszalépés megéri-e a különbözetet, rendkívül függ a bolti áraktól, a készletektől, illetve a felhasználó céljától. Aki például alacsonyabb felbontásban, közepes minőséggel, RT és DLSS nélkül kompetitív célokból törekszik maximális FPS elérésére, az nem sokat veszít jelenleg a kevesebb memóriával, így lehet, hogy megéri neki spórolni – aki ellenben szeretne magas részletesség, magas felbontás mellett játszani, élvezni a sugárkövetés lehetőségeit, az jobban jár a 16 GB-os modellekkel. Az árkülönbözet egyébként a hazai boltokban egyelőre jelentős, a nagyobb memóriával szerelt modellek indulóára valahol 220 000 forint környékén található, a kisebb testvér pedig 200 000 forintnál tanyázik – ez a 10 százalékos differencia nem biztos, hogy megéri a jövőállóság elvesztését. Természetesen ezek az árak az egyszerűbb modellekre vonatkoznak, az OC-s, komolyabb hűtéssel és extrákkal rendelkező változatok ennél drágábbak. Tesztalanyunk, a három ventilátorral dolgozó, túlhajtott ASUS Prime széria tagjaként például 247 000 forintos ajánlott árral rendelkezik.
Persze a piacon nemcsak a GeForce RTX 5060 Ti változatok küzdenek egymással: versenytársként felmerülhet az előző generációs GeForce RTX 4060 Ti, a GeForce RTX 4070, illetve a „másik” oldalról a Radeon RX 7700 XT és RX 7800 XT is:
VGA megnevezése | ASUS Prime GeForce RTX 5070 OC |
ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti OC |
MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio |
AMD Radeon RX 7800 XT |
AMD Radeon RX 7700 XT |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | GB205-300 | GB206-300 | AD106-350 | NAVI 32 XT | Navi 32 XL |
Gyártástechnológia | 5 nm (TSMC 4N) | 5 nm (TSMC N5/N6) | |||
Mikroarchitektúra | Blackwell | Ada Lovelace | RDNA 3 | ||
Tranzisztorok száma | 31,0 milliárd | 21,9 milliárd | 22,9 milliárd | 28,1 milliárd | |
GPU-lapka mérete | 263 mm2 | 181 mm2 | 190 mm2 | 200 (GCD)+4x37 mm2 | |
GPU alap/turbó órajel | 2325/2557 MHz | 2407/2617 MHz | 2310/2670 MHz | 2124/2430 MHz | 2171/2544 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
172 MHz | 210 MHz | dinamikusan változó | ||
Shader processzorok típusa |
stream | multiprecíziós vektor | |||
Számolóegységek száma | 6144 | 4608 | 4352 | 3840 | 3456 |
Textúrázók száma | 192 textúracímző és -szűrő |
144 textúracímző és -szűrő |
136 textúracímző és -szűrő |
240 textúracímző és -szűrő |
210 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 10 blokk (80) | 6 blokk (48) | 8 blokk (64) | 12 blokk (96) | |
Memória mérete | 12 288 MB | 16 384 MB | 8192 MB | 16 384 MB | 12 288 MB |
Memóriavezérlő | 192 bites crossbar | 128 bites crossbar | 256 bites hubvezérelt | 192 bites hubvezérelt | |
Memória órajele terhelve | 28 000 MHz (GDDR7) | 18 000 MHz (GDDR6) | 19 500 MHz (GDDR6) | 18 000 MHz (GDDR6) | |
Üresjáratban | 51 MHz (GDDR7) | 51 MHz (GDDR6X) | dinamikusan változó (GDDR6) |
||
Max. memória- sávszélesség |
672 000 MB/s | 448 000 MB/s | 288 000 MB/s | 624 000 MB/s | 432 000 MB/s |
Dedikált HD transzkódoló |
NVENC9 | 2x NVENC8 | 2x RME | ||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
NVDEC6 | 2x NVDEC5 | |||
Hivatalos fogyasztás | ~304 watt | ~180 watt | ~160 watt | ~263 watt | ~245 watt |
Blackwell még kisebb méretben
A Blackwell architektúra alapvető jellemzőiről korábbi cikkünkben már részletesen írtunk, így nem ismételjük meg a tényleges működést, ugyanakkor a GeForce RTX 5060 Ti olyan GPU-t használ, amilyet egyik korábbi társa sem, így érdemes kicsit kielemezni a változásokat.
Az NVIDIA friss fejlesztése konkrétan a GB206 kódnevet viselő lapkát kapta meg, ami a TSMC 4N jelzésű 5 nm-es node-ján készül, és 21,9 milliárd tranzisztorból épül fel, miközben kiterjedése 181 mm².
A multiprocesszorai nem változtak, ahogy strukturális felépítése sem, vagyis az NVIDIA továbbra is egy raszteres és egy úgynevezett PolyMorph részre vágja a hagyományos értelemben vett setup motort. Az előbbi egységből öt található a GB206-ban, és egy raszter motor maximum hat darab Texture Processor Cluster (TPC) ellátásáról gondoskodik. Ezt a felállást a vállalat – szokás szerint – Graphics Processing Clusternek (GPC) nevezi. A raszter motor órajelenként 16 pixelt képes feldolgozni, ami a GB206 esetében a teljes lapkára nézve 48 pixelt jelent, amely adat egyensúlyban van a 48 blending egységgel is, azaz a friss GPU ezen a téren kiegyensúlyozott.
A TPC-kben található PolyMorph motor továbbra is a geometriával kapcsolatos munkálatokat végzi, és mivel az GD206-ban 18 TPC található, logikusan kikövetkeztethető, hogy ugyanennyi PolyMorph motor van a lapkában. A ROP-blokkok az Blackwell architektúrán belül párosával találhatók a GPC-ben, de képességeik nem módosultak, tehát továbbra is 8 blending és 32 Z mintavételező egység foglal helyet bennük.
Az GB206-os GPU 32 MB megosztott L2 gyorsítótárat kapott, és ehhez kapcsolódik a GDDR7 szabványú memóriákat támogató memóriavezérlő, ami a friss lapka esetében 32 bites csatornákra szétosztott, 128 bites buszt eredményez. Szokás szerint nem elhanyagolható, hogy a lapka rendelkezik még két DMA motorral, illetve x8-os PCI Express 5.0-s vezérlővel.
Hirdetés
Íme az ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16 GB OC
A Prime széria az ASUS „brandelt” termékei között a középkategóriát képviseli, és a dedikáltan a játékosok igényeit kereső ROG, illetve TUF Gaming alatt helyezkedik el. Persze egy VGA esetében amúgy is a játékosok vannak a célkeresztben, így itt inkább arról van szó, hogy a Prime egy csicsák és ritkábban használt extrák nélküli, megbízható modell, jó hűtéssel és az NVIDA által tavaly útnak indított SFF-Ready szabványnak megfelelő specifikációkkal. Persze az „SFF” fogalma elég viszonylagos, mert ugyan tény, hogy az eddigi gigantikus Blackwell szériás grafikus kártyákhoz képest a 2,5 slotos, 304 x 120 x 50 mm-es ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition tényleg egy apróság, de azért egy általunk elképzelt Small Form Factor gamer gépbe nem biztos, hogy elférne.
Maga a kártya egyébként a szériához méltó módon konzervatív, visszafogott külsőt kapott, szinte teljesen mentes a díszektől, RGB világítás pedig egyáltalán nincsen rajta. Ahogy azt videónkban is bemutattuk, a hűtés három darab, dupla golyóscsapágyazással rendelkező Axial-Tech ventilátort használ, melyek közül a középső darab szokás szerint ellenkező irányban forog.
A masszív, de nem extrém vastag bordázat a trendeknek megfelelően túllóg a NYÁK lapon, így az utolsó ventilátor „átszellőztető” módban dolgozhat. Működésük félpasszív, és egyetlen extraként a kártyán megtalálható mini kapcsolóval válthatunk a teljesítményt vagy a csendes működést előtérbe helyező BIOS-beállítások között. Alapértelmezetten az előbbi aktív, mi is így teszteltük a kártyát, ekkor az alapértelmezett 2617 MHz helyett 2647 MHz a Boost órajel – ez elég konzervatív túlhajtásnak nevezhető.
A hűtőrendszer előlapja műanyag, a backplate azonban alumínium, hozzájárulva nemcsak a védelemhez és stabilitáshoz, de a NYÁK hátoldalára került memóriamodulok hűtéséhez is. A bordázatot, vagyis az azt összefogó hővezető csöveket az ASUS által MaxContactnak nevezett gyártástechnológiával készült talpa kapcsolja a GPU-hoz. A hivatalos állítások szerint ez 5%-kal növeli a hőátadó felületet a processzor és a talp között. Tekintettel arra, hogy a hivatalos specifikációk szerint a GeForce RTX 5060 Ti esetében a TDP 180 watt, a hűtésre nem hárul extrém nagy terhelés.
Az alacsony TDP másik előnye, hogy nem szükséges a 12VHPWR csatlakozó használata, és az NVIDIA is lehetővé teszi ennek elhagyását. Az ASUS pedig, élve ezzel a lehetőséggel, úgy döntött, hogy akkor visszatér a klasszikus, 6+2 tűs PCIe konnektorhoz, amiből egy darab található a kártyán. A viszonylag alacsony fogyasztás egyébként az ajánlott tápegységek specifikációra is „jó hatással” van, az ASUS maga például 750-850 wattos tápokat ajánl mellé. Aki márkanevet egyeztetne, annak például ott van a Prime 750W Gold vagy a Prime 850W Gold, mindkettő ATX 3.1 kompatibilitással, nyolc év garanciával, teljesen moduláris kábelezéssel, 80 PLUS Gold szintű hatékonysággal.
Visszatérve a kártyára, és annak is a kimeneti oldalára, itt szokás szerint egy rozsdamentes acélból készült lemez biztosítja a rögzítést a házban. Csatlakozóként három DisplayPort 2.1b és egy HDMI 2.1b áll rendelkezésre.
Tesztkörnyezet
A mérésekhez használt platformunk nem változott továbbra sem, tehát most is a DeepCool PX1200G tápegységgel meghajtott, AMD Ryzen 7 7700X-re épülő gépünket vetettük be:
Alaplap | Gigabyte X670E AORUS Master |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 7700X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 2 x 16 GB G.Skill Trident Z5 Neo DDR5-6000 |
Videokártya | ASUS PRIME GeForce RTX™ 5060 Ti 16GB GDDR7 OC Edition (driver: 575.94) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | DeepCool PX1200G |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 11 Professional x64 24H2 |
A szoftverek esetében sem változtattunk semmin, így a mérési eredmények összevethetőek az előző tesztekben kapott számokkal.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Company of Heroes 3 | DirectX 12 | Essence Engine 5.0 | Minden maximumon, Texture: High |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, DXR opciók bekapcsolva (ahol elérhető) |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, DXR Shadows: Medium |
The Callisto Protocol | DX12 | Unreal Engine 4 | Ultra preset, FSR2 kikapcsolva |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Mérési metodikánk szintén változatlan: minden benchmarkot háromszor futtatunk, a megjelenítés sebességét pedig az OCAT segítségével mérjük, és az eredmények alsó-, illetve felső 5 százalékát „eldobva” állapítjuk meg a minimum, illetve átlagos fps értékeket.
Ennyi bevezető után pedig jöjjön akkor a lényeg, azaz a mérések!
Eredmények: Assassin’s Creed Valhalla
Eredmények: Company of Heroes 3
Eredmények: Dirt 5
Eredmények: Far Cry 6
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Eredmények: The Callisto Protocol
Eredmények: World War Z
Összefoglalva az előző oldalakon látottakat, kijelenthetjük, hogy a GeForce RTX 5060 Ti egyértelműen a 1440p-ben játszók GPU-ja lesz. Akinek fontosabb a magasabb FPS, az DLSS 4, és/vagy alacsonyabb felbontás segítségével biztosíthatja ezt. Tartalék azért annyi van a rendszerben, hogy – főleg régebbi játékokkal – a 4K is kipróbálható legyen, de a folyamatos játékélményhez nem marad tartalék.
A versenytársakkal való összehasonlításnál azt kell mondanunk, hogy előző generációhoz képest ennél jelentősebb gyorsulásban reménykedtünk, a megcélzott 1440p-s képnél átlagosan olyan 15-16%-ot léptünk előre. A különbség sugárkövetés esetén komolyabb (Shadow of the Tomb Raider, Far Cry 6) is lehet, de van, ahol még ennyit sem tapasztaltunk (The Callisto Protocol). Ez a csekély gyorsulás azt jelenti, hogy a GeForce RTX 4070 bizony még mindig érezhetően gyorsabb, és ha nincs sugárkövetésre szükség, a Radeon RX 7700 XT is alaposan megszorongathatja.
Fogyasztás, hőmérséklet
A GeForce RTX 5060 Ti egy modern gyártástechnológiával készülő, modern GPU, szóval energiahatékonyság területén elég jól áll, na meg az NVIDIA is 180 wattos TDP-t szabott meg hozzá, így nem csoda, hogy kártyánk egyrészt csendes, másrészt nem is melegszik különösebben. A teljes rendszer fogyasztását nézve elég jól állunk, messze energiatakarékosabb ez a VGA, mint mondjuk az eggyel felette álló GeForce RTX 5070.
A 165 wattos TDP-vel rendelkező előd persze valamivel kevesebbet fogyaszt, viszont 15-20%-kal lassabb nála, így végeredményben elég jót ugrunk a hatásfok területén felfelé. A sebességben nagyon hasonlóan teljesítő Radeon RX 7700 XT és RX 7800 XT messze lemarad az NVIDIA termékek uralta élmezőnytől.
Értékelés
Amikor a GeForce RTX 5060 Ti-t bemutató videónkat készítettük, még nem ismertük a magyar árakat, így nem tudunk érdemben nyilatkozni arról, hogy mennyire tartjuk sikeres terméknek ezt az új GPU-t. A korábbi Blackwell modellek esetében mindig az volt a gond, hogy hiába szabott meg valamilyen ránézésre elfogadhatónak tűnő ajánlott árat az NVIDIA, a végső összeg attól több tíz százalékkal tért el, így lehetetlen volt megvételre ajánlani a kártyákat. Ehhez képest most a GeForce RTX 5060 Ti kapcsán mintha előzetes félelmeink dacára valamivel jobb lenne a helyzet: nemcsak elérhetőek (ebben a pillanatban) ezek a VGA-k, de még áruk is elfogadható versenytársaikhoz képest.
Ha pusztán a teljesítményt nézzük, akkor kicsit csalódottak vagyunk, a tipikusan 15-20% generációk közötti gyorsulás nem számít komoly előrelépésnek. Annyira kicsi a változás, hogy még csak egy terméklépcsőt sem sikerült átugrani – vagyis a GeForce RTX 5060 Ti az ideálisnak mondható 1440p-s és 1080p-s felbontásokon 12-13 százalékkal elmarad a GeForce RTX 4070 mögött. És itt még a „sima”, két éves 4070-ről, nem pedig a tavaly januárban bemutatott GeForce RTX 4070 Superről beszélünk, melyhez képest 25-27”-os a lemaradás.
Ami mégis megmenti a lebőgéstől az új GPU-t, az a versenytársak ismeretében kedvezőnek mondható ár, hiszen a 16 GB-os GeForce RTX 5060 Ti kártyák körülbelül 220 000 forintos árakon indulnak – ehhez képest az RTX 4070 bőven 300 felett indul, már ahol még elérhető, és nem a Super változatot találjuk a kínálatban. Ez tehát egy másik liga. A GeForce RTX 4060 Ti 180 000 forinton nyit, ez azonban a 8 GB-os modellre vonatkozik, a 16 GB-os változat jóval ritkább és persze drágább is. Az RTX 5060 Ti 8 GB memóriával elég ritka, de már több helyen is rendelhető, a legolcsóbb változatok pedig 200 000 forint körülről indulnak – ezért ugye nagyobb sebességet és több új, modern szolgáltatást kínálnak.
A piros csapat elérhető termékei közül ebben a pillanatban még csak az előző generációba tartozó Radeon RX 7700 XT és RX 7800 XT az, ami sebességben tesztalanyunk közvetlen vetélytársa: az előbbi egy kevéssel alatta, az utóbbi körülbelül 10-12 százalékkal felette végez. Árban a 7700 XT így „megérősebbnek” tűnik, hiszen abból már 170 000 forintért is találunk megfelelő példányt a boltokban 12 GB VRAM-mal, miközben a 16 GB memóriát kínáló és gyorsabb RX 7800 XT körülbelül 205 000 forinttól indul. Kérdés, hogy ez az előző generációs hardver, mely egyrészt híján van a DLSS 4 tudásának, másrészt sugárkövetésben is jóval gyengébb, ettől jobb vétel lesz-e. Erre a válasz erősen függ a felhasználástól, miközben azt is érdemes figyelembe venni, hogy az AMD a pletykák szerint május 18-án szeretné bemutatni az utódnak tekinthető RX 9060 XT modellt, mely szintén 8 és 16 GB-os változatban kerülhetne a boltokba. Ez azonban most még a jövő – ebben a pillanatban, jelen árakon a GeForce RTX 5060 Ti 16 GB ajánlott vétel lehet a 200 000 forint körüli grafikus kártyák szegmensében.
![]() |
![]() |
NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti GPU | ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB GDDR7 OC Edition VGA |
Abu85, Wombath
Az ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16 GB OC Edition videokártyát az ASUS bocsátotta rendelkezésünkre.