Külső, ergonómia 1.
A megfelelő ár/érték aránnyal és nagyon jó képminőséggel, ergonómiával rendelkező Samsung EX1 komolyan feladta a leckét a konkurenciának. Időközben járt nálunk a Panasonic LX5 készüléke, amely jóval több pénzért sem volt képes többet nyújtani nála. Most a Canon gépén a sor, hogy bizonyítsa, van-e értelme egy kisebb vagyont kifizetni egy csúcskompaktért.
A Canon PowerShot G12 a G10-ben már megismert külsőt viszi tovább - persze a mérnökök azért itt-ott változtattak a vázon, nehogy unalmassá váljon. A számos dedikált vezérlőn kívül immár egy plusz vezérlőtárcsa is felkerült a palettára, amely az előlapon kapta meg helyét.
A tárcsa valahogy nem akar ujjra esni, pedig mind mutatóujjal, mind középső ujjunkkal elérhető. Ha a masinát két kézben tartjuk, akkor valamelyest könnyebb a forgótárcsa kezelése, de minimális fogásváltásra mindenképp szükség lesz.
A duci markolati rész egy csúszásgátló bevonatot kapott, amely ráadásul jól is néz ki, elegánsabb külsőt adományoz a gépnek. A fényképező fogása nem rossz, de amint majd a hátoldalt ábrázoló fotónk mutatni fogja, a markoló kéz hüvelykujja kissé szűkös helyre van bepréselve. Az előlapon balról jobbra haladva megtaláljuk a már említett paraméterező tárcsát, az AF segédfényét (mely erős, kékes fényt bocsát ki), az optikai keresőt (erről kicsit később bővebben), végül a fixen beépített vakut.
A G12 hátlapja kezelőszervekkel zsúfolt, ami egyrészt jó, hiszen a gombokhoz és a tárcsákhoz különböző funkciók rendelhetők, így a gép használata korlátok közt egyénre szabható, másrészt nem annyira jó, mert némileg kényelmetlenné teszi a készülék fogását. Figyeljük meg a jobb felső sarkot: a hüvelyujjnak kialakított hely igen szűk lett. Egyik oldalról a kijelző széle, másik oldalról a nyomógomb szigete nyomja.
Nagyon helyesen a Canon is kihajtható és elforgatható kijelzővel látta el csúcskompaktját, így szinte bármilyen szögben kényelmesen fotózhatunk vele. Az egérmozi 2,8”-os átmérővel bír, ami valamelyest eltér a divatos 3”-tól, ám szerintünk ennyi is bőven elég, ráadásul nagyon szép a képe, és valamivel talán kevesebbet is fogyaszt nagyobb társainál.
A TFT képe teljesen ki is kapcsolható, így nem zavaró az optikai kereső használata közben. A kis kukucs-lyuk nagyban hozzájárul ahhoz az érzéshez, hogy „igazi” fényképezőgéppel dolgozunk, hiszen mégiscsak szemhez emelve lehet legkényelmesebben fotózni. A kereső zoomos működésű, hűen adja vissza az aktuális gyújtótávolságon látott képet (az LCD-n is majdnem teljesen ugyanazt a képkivágást lehet látni, mint benne). Hátránya persze, hogy semmiféle információt nem közöl a felhasználóval. Szemüvegesek is örülhetnek, egy kis tárcsával be lehet a megfelelő dioptriaértéket állítani.
Adatlap
Külső, ergonómia 2.
A Canon G12 objektív tubusa rendelkezik egyfajta bajonettel, amelyre szűrőtartó adapter vagy más konverter is felcsavarható. Sajnos, mivel spéci a bajonett, ezért valószínűleg az utángyártott modellek is drágák lesznek hozzá.
A vezetékes távkioldó aljzata, a HDMI és az USB egy jó minőségű csapóajtó mögé kerültek a váz jobb oldalán. A gyártó jól oldotta meg a nyakpánt felfogatására szolgáló fémhurok kialakítását és elhelyezését, ez ugyanis a legkisebb mértékben sem zavaró a gépet fogó kéznek.
A váz alján a fém állványmenet ennél a fényképezőnél sem az optikai középvonal alatt található. Az akkut és a memóriakártyát rejtő ajtó masszív, reteszelésének módja pedig véleményünk szerint a legjobb (az egész ajtót el kell húzni oldalirányba, hogy lenyíljon).
Legfelül, a fényképezőgép tetőlemezén expozíció-korrekciós tárcsa, vakupapucs, ISO és módválasztó tárcsa mellett a bekapcsológomb és a zoomgyűrű által közre vett kioldó található. Végül még pár összehasonlító kép, ahol a Canon PowerShot G12 mellett a szintén új Nikon Coolpix P7000 és a korábban már tesztelt Samsung EX1 látható:
A G12 nem egy apró jószág, de ennyi kezelőszervnek kell is a hely. Fogása leginkább kétkezes használatkor jó; a nyomógombok határozott nyomást igényelnek, így legalább véletlenül nem hozható működésbe egyik sem. Az egész gép kialakítása kimagaslóan jó minőségű, s bizony azt kell mondani, érződik, hogy Japánban készült. Örültünk az optikai keresőnek, de az igazi megoldás bizonyára majd a Fujifilm X100 hibrid keresője lesz, amely mindkét világ (EVF és OVF) előnyeit ötvözi.
Menürendszer
A Canon PowerShot G12 menüje a készülék komolyságához képest igen puritán felépítésű. A magyarul is elérhető rendszer három fő oldalból áll: „felvételi beállítások”, „fényképezőgép beállításai”, valamint „gyakran használt funkciók bejegyzése”. Az első fő menüpontban a fotózáshoz szükséges paramétereket változtathatjuk meg, például az AF keret jellegét, a digitális zoomot, az AF többi funkcióját, a vakuvezérlést, a pislogásészlelést, a képstabilizátor módját és hasonló dolgokat. A második szekcióban elnémíthatjuk a gépet, engedélyezhetjük vagy éppen tilthatjuk a tippek megjelenítését, beállíthatjuk az LCD fényerejét, elvégezhetjük a memóriakártya és a mappák műveleteit, kalibrálhatjuk az elektronikus szintezőt, megadhatjuk a menü nyelvezetét stb. A harmadik pontba a felhasználó maga választhatja be (egy sajnos igen szűk kínálatból) a neki fontos menüpontokat. Ha ezt megtettük, a gép mindig ide dobja be a fotóst, ha a menü gombot megnyomja a gépen.
Természetesen kapunk gyorsmenüt is, ahol a következő szolgáltatások érhetőek el közvetlenül: dinamikatartomány javítása, fehéregyensúly, saját szín, képsor (bracket), felvételi mód (egy kép, sorozatkép), vaku ereje, ND szűrő, a kép oldalaránya, képrögzítés (JPEG, RAW) és a kép mérete.
A képek visszanézésekor is számos lehetőség tárul elénk: elindíthatjuk az intelligens válogatást, a diavetítést, törölhetünk képeket, de védhetjük is azokat a véletlen törlés ellen, elforgathatjuk, kedvencekhez adhatjuk, vagy akár saját kategóriát is adhatunk nekik. De találunk még itt olyan szolgáltatásokat is, mint az i-Contrast, a vörösszem-javítás, a képkivágás, átméretezés, saját színbeállítás.
A kijelzőn megjeleníthető az akku töltöttsége, a hisztogram, a működési mód, a vaku állapota, az AF keret, a szintező, a fénymérés módja, az expozíció-korrekció, az aktuális ISO érték és a segédrács.
Képeink visszanézésekor szintén elég sok adatot láthatunk: hányból hányadik kép az éppen látott, milyen módban készült milyen fényméréssel, mennyi volt a záridő, a rekeszérték, milyen érzékenységet használtunk, kellett-e korrigálni az expozíciót, milyen fehéregyensúlyt használtunk, mekkora a fájl mérete, mekkora a kép mérete, s végül a kép elkészültének dátuma és ideje.
A Canon G12 menüje egyszerűen kezelhető; emellett összegyűjthetjük a számunkra legfontosabb menüpontokat egy saját fő pontba, kár, hogy ez utóbbi csak egy igen korlátozott listából állítható össze. A fényképezőnek tudásához képest azonban túlzottan egyszerű a menüje. Több beállítási lehetőséget is hiányoltunk, az egyik legfontosabb talán a zajszűrés paraméterezhetősége lenne.
Működés
A gyártó honlapján röviden csak úgy jellemzi gépét, hogy „A mérce”. Nos, a DIGIC 4 processzornak köszönhetően a működési sebesség valóban nem rossz, de ez ebben az árkategóriában el is várható. Összehasonlításképp az EX1 és az LX5 szolgált, ahol előbbi talán egy hangyányival lassabb volt, a Pana gépe viszont semmiben sem maradt le tőle. Igazából nem is a képfeldolgozás szokott gondot okozni, hanem a memóriakezelés (főleg RAW+JPEG mentése esetén vannak azért problémák egyes fényképezőknél) és az egyes funkciók közti váltás (például sémáknál). Szerencsére a G12 itt is remekelt, sehol nem kellett rá várni. Pár száraz adat: bekapcsolást követően 3,1 mp után készülhet el az első kép (1,31 mp után már megjelenik az élőkép a kijelzőn), két kioldás közt 2,45 mp (RAW+JPEG), illetve 2,17 mp (csak JPEG, legnagyobb méretben és legjobb minőségben) telik el.
Aminek nem szoktunk örülni, ha a zoomolás túl gyorsan zajlik, olyankor ugyanis nem lehet azt finoman adagolni. A Canon G12 optikája kereken 2 mp alatt halad végig a teljes gyújtótávolsági tartományon úgy, hogy közben jól adagolható marad. Az optika a zoomgyűrű elengedése után szinte azonnal megáll a kívánt pozícióban. Egyes fényképezőknél találkozhattunk már olyan megoldással, hogy a zoomgyűrű erőteljesebb elhúzásával gyorsult a nagyítás menete, azonban a Canon gépe ilyen tudással nem rendelkezik.
Számos képi hatást kapunk a G12-be építve, melyek közül egyesek sémaként, mások pedig színhatásként érhetők el. Ez az elrendezés azonban nem teljesen érthető, hiszen míg például a „különlegesen élénk” vagy a „színcsere” séma, addig az „élénk” vagy a „diapozitív” hatás egyszerű „saját színként” jelenik meg. A képhatások közül nem egy paraméterezhető, mint például a „nosztalgia”, ahol a kép „öregedését” az elülső paraméterező tárcsával szabályozhatjuk. Az érdekesebb hatások (szerintünk): színkiválasztás (a kiválasztott színen kívüliek fekete-fehér árnyalatokban jelennek meg), halszem (bár ennek erősen digitális „szájíze” van), a dioráma (T/S optikákat mímeli) és a szépia.
Mindenképp említést érdemel még a HDR séma, ahol a fényképező automatikusan készít el három felvételt, majd azokat összegyúrva egy nagyobb dinamikatartományú képet rak le elénk. Az eredmény tetszetős, életszerű, nem a több helyen látott szín- és tónusorgiába áthajló valamit láthatjuk viszont. Aki inkább maga szeretne a HDR képek elkészítésével foglalkozni, annak is kínál megoldást a G12:
Manuálisan készíthetünk AEB képsort, ahol a „disp.” gomb megnyomásával az egyes exponátok közti különbséget 1/3 FÉ értékben adhatjuk meg a hátsó paraméterező tárcsa elforgatásával. De ez még nem minden, mert ugyanígy készülhet fókuszsorozat is (a téma elé, rá és mögé fókuszálva). A képek dinamikatartományát is szabályozhatjuk automata, 200% és 400% beállításokkal.
Ki ne szeretne életében legalább egyszer olyan képet készíteni egy vízesésről, ahol a víz szépen meg van folyatva? Nappali fényviszonyok mellett ehhez egy ND szűrőt kell segítségül hívnunk, ami ennél a gépnél viszont eleve be van építve és menüből aktiválható (ha ez kevésnek bizonyulna, akkor természetesen külső szűrővel is dolgozhatunk, miután beszereztük a bajonettre felerősíthető szűrőtartó adaptert).
A sémák közt barangolva felcsillant a szemünk, amikor a panorámasegéd funkciót megláttuk. Utána jött azonban a hidegzuhany, mivel itt valóban csak segéddel lehet dolgunk, ami ráadásul annyira nem is segítőkész, mint mi azt szeretnénk. Lehet választani jobbról balra, illetve fordított irányú panorámakészítés közül. Ilyenkor a választott módnak megfelelő oldalon megjelenik az első kép elkészítése után egy képrészlet, amit megpróbálhatunk komponáláskor a kijelzőn a megfelelő helyre mozgatni. A baj csak az, hogy ez a képrészlet nem áttetsző, tehát elfedi a látott képet, így elég nehézkes a megfelelő pozicionálás. Ha nem rendelkezünk külön olyan szoftverrel, amely képes az így elkészített képeket összerakni, akkor a fenti példához hasonló „szépségeket” alkothatunk. (A gyári csomagban mellékelt CD-n van ilyen program).
A masina nyomkodása közben fény derült egy kis "húsvéti tojásra" is: ha a FUNC./SET gombot hosszabb ideig nyomva tartjuk, akkor előbukkan az óra a kijelzőn.
A beépített villanó elég jó erővel bír, a fenti kép 140 mm-nek megfelelő gyújtótávolságon készült igen rossz fényviszonyok mellett (délután, erősen borult ég) úgy, hogy fényereje közepesre volt állítva.
Ha már a telecentrikus végén járunk a dolgoknak, említsük meg a Canon G12 hibrid képstabilizátorát is. A gyártó kissé kétértelműen fogalmaz a termék honlapján, hiszen azt írja „[...]Az optikai képstabilizátor 4 fokozatban korrigálja a fényképezőgép rázkódását[...]”. Vajon ez úgy értendő, hogy 4 FÉ-nyi előnyt élvezhetünk, vagy hogy négyféle állásban működtethető (ez csak részben igaz, hiszen a negyedik mód a kikapcsolt állapot lenne) a rendszer? Fenti képünk szerint biztos nem 4 FÉ-nyi az előny, a 2,5 reálisabb.
Összesen ötféle oldalarány közül választhatunk: 16:9, 3:2, 4:3 (natív), 1:1 és 4:5. Bár ezek hasznosak lehetnek fotózáskor, igazából érthetetlen a nagy „hype” ekörül a funkció körül, hiszen képeink utólagos feldolgozásakor is tetszés szerinti oldalarányt érhetünk el a megfelelő vágással.
A Canon PowerShot G12 sok remek szolgáltatás mellett teljesen automata vagy teljesen manuális módot is kínál. Sőt lehetőségünk van a JPEG formátum mellett a RAW használatára is, amely óriási segítség lehet utófeldolgozáskor, ha nehézkes körülmények közt készítettük fotóinkat, és mindenképp szükséges a komolyabb korrekció. A halszem és a dioráma effekt kissé digitálisra, „műszagúra” sikeredett, és a panorámasegéd sem igazán nyerte el tetszésünket - főleg, ha szem előtt tartjuk a masina árát, akkor bizony elvárható lenne egy, mondjuk a Sonyéhoz hasonló pásztázó panoráma funkció.
Képminőség 1.
Minél kisebb átfogású egy (általános célú) optika, annál könnyebben lehet annak torzításait kordában tartani. A Canon PowerShot G12 objektíve ötszörös zoommal rendelkezik, így jó alapokkal indul.
Az ekvivalens 28 mm-ről induló rendszer látszólag elfogadható mértékű hordótorzítású széles látószögön. Úgy tűnik, a G12 elektronikája nem kompenzálja a torzítást, nem végez digitális képjavítást. Az objektív telecentrikus végén nincs látható párnatorzítás.
Becsillanásoknak a legkegyetlenebb esetekben sem volt esélyük; a kromatikus színi hibák is nagyon szépen el lettek takarítva. Tüzetes keresgélés után fenti képnek is csak a jobb szélén látható épület egyes élei mutatnak lilás és zöldes szellemképet.
Képmintáink alapján a fényképezőgép fénymérése (kiértékelő módban) pontosnak mondható, és az automatikus fehéregyensúly sem volt rossz. A színtelítettséggel voltak néha apróbb gondok, a masina a vöröses árnyalatokat néha túl-, a kékeseket pedig lehúzta.
Zajos képeink is nagyon jó teljesítményre utalnak: a G12 akár ISO 800, vagy minimális kompromisszummal akár ISO 1600 mellett is igen szép képeket készít. ISO 1600-on azonban már minimális részletvesztés tapasztalható, ami a zajszűrés miatt következik be.
Manuálisan ISO 3200-ig lehet felmenni az érzékenységgel, s bizony, ennél a fényképezőnél ezen az értéken is nagyon jól lehet dolgozni. A vonalas képrészleten a legszűkebb vonalközök is különállónak látszanak, a színes felületek határozott éllel rendelkeznek, s a festmény részlete is elfogadható mértékben mosódott csak el. Csökkentett felbontásban a módválasztó tárcsán kiválasztható „Kevés fény” sémában akár ISO 12800-ig is feltolható az érzékenység (automatikus vagy manuális ISO értékválasztással).
Képminőség 2.
Valós használat közben is beigazolódott előző oldalon olvasható állításunk: még az ISO 1600-as érzékenység is teljesértékűen használható. Az éppen nálunk vendégeskedő két riválissal (Nikon Coolpix P7000 és Samsung EX1) készítettünk egy apró összehasonlítást (ahol lehetséges volt, kikapcsoltuk vagy minimalizáltuk a zajszűrést, minden kép JPEG-ben készült azonos beállítások mellett):
Külön-külön nem értékelnénk a gépeket, hiszen az EX1-ről már írtunk cikket, a Nikon P7000-ről pedig majd később lehet olvasni észrevételeinket. Az már most látható, hogy a G12 nagyon jó eredményt ért el ezen a szűrőn.
Mivel a PowerShot G12 nem csak JPEG-ben, hanem RAW-ban is képes elmenteni fotóinkat, így persze felmerül a kérdés, vajon érdemes-e élni is a lehetőséggel, vagy maradjunk a JPEG-nél. Ez a kérdés egy örökös vitát vet fel, annyi azonban biztos még a kompakt gépekre is, hogy ha később bele szeretnénk nyúlni fotóinkba, legyen az művészi vagy egyszerű retus feladat, úgy mindenképp szükségünk lesz a RAW adta lehetőségekre. Manapság fillérekért lehet hozzájutni 8-16 GB kapacitású SDHC memóriakártyákhoz, így nyilván nem okoz majd fejtörést a 10-14 MB-os nyersfájlok tárolása sem. Ha számunkra fontos eseményen, helyzetben, helyen szeretnénk megörökíteni a látottakat, akkor mindenképp használjuk a gép adta lehetőségeket, megéri.
Kis beletanulással és minimális energiabefektetéssel látványos képjavításokat hajthatunk végre. Fenti pár példa csupán percek műve volt, nem is másztunk bele a szoftver lelkébe, így csak élesítést, zajszűrést (luminancia és krominancia), kis kontrasztjavítást alkalmaztunk vegyesen. A magas érzékenység okozta „pixelmosoda” is esetenként nagyon jó eredménnyel szüntethető meg.
A Canon PowerShot G12 nagyon jó képminőséggel rendelkezik. Igazából nincs is nagyon olyan képi elem, amibe bele lehetne kötni ebben a kategóriában. Ráadásul lehetőségünk van a RAW mentésre, így az esetleges hibákat később kedvünkre javítgathatjuk.
Filmfelvétel és értékelés
Elérkeztünk a G12 gyenge pontjához, a filmfelvételhez. A gép hozza a minimálisan elvárhatót, tud 1280x720-ban mozgóképeket rögzíteni. Felvétel közben azonban sem optikai zoom (felvétel előtt tetszés szerint állíthatjuk a gyújtótávolságot), sem AF nem áll rendelkezésünkre. A film rögzítése előtt választhatunk MF-t (miután kiválasztottuk, manuálisan beállítjuk a kívánt fókuszt, majd ez marad felvétel közben is végig, nem lehet módosítani), AF-t (felvétel előtt automatikusan élességet állít a gép a témára, majd ezt az élességállítást használja végig), valamint makrót (szintén fix fókusszal). Ha szeretnénk képstabilizációt, úgy abból (érthető módon) csak a folyamatos áll rendelkezésünkre.
A gép tud még szélzajcsökkentést, dioráma effektust, színkiválasztást és színcserét felvétel közben. Ha szeretnénk, a fehéregyensúlyt is átállíthatjuk automatikusról a nekünk tetszőre. A színtónusokat és az ND szűrőt is használhatjuk felvételeinkhez. A kép- és a hangminőség jó, az elektronika gyorsan igazodik a fényviszonyok változásaihoz. Tesztfilm.
Értékelés
Masszív, nagyon jó minőségű felépítése van a Canon PowerShot G12-nek. Rendelkezik rengeteg dedikált vezérlővel, bizonyos határok közt szabad funkciókiosztású nyomógombokkal, kihajtható és elforgatható kijelzővel, zoomolós, optikai keresővel. Ergonómiája ebben a kategóriában az említett bibik ellenére jó. A készüléket használhatjuk teljesen automata módban vagy manuálisan - ahogy épp kedvünk tartja. Menüje egyszerű, könnyen áttekinthető, s uralható - szerintünk egy kissé túl puritán lett tudásához képest. Számos hasznos funkcióval és szolgáltatással gondoskodik felhasználója kényelméről a fényképező, így valóban öröm a használata. Működési sebessége gyors, fennakadásokkal sehol sem találkoztunk. Valahogy mégis hiányoltuk belőle a lelket - bár nagyon jól teszi a dolgát, mégis hiányzik belőle az a varázs, amely oly szerethetővé tesz egy-egy használati eszközt. Túl tökéletes? Nem, még mindig nem, de közel van hozzá. Magas ára és szegényes mozgókép részlege miatt "csak" egy ajánlott plecsnit kap tőlünk.
Termék megnevezése | Canon PowerShot G12 |
---|---|
Jellemzés | Kompakt királykategória tagja kimagaslóan jó képminőséggel és bőséges szolgáltatáscsomaggal. |
Pro | + Igényes formavilág, + jó képstabilizátor, + nagyon jó minőségű felépítés, + hasznos szolgáltatások, funkciók, + igen jól teljesítő optika, + a szűrőket filmfelvételhez is lehet használni, + nagyon jó állóképminőség, + zoomos OVF, + jó fényerejű optika, + teljesen manuális mód állóképekhez, + színsemleges, erős vaku, + gyors működés, + konverterezhető, + artikulatív kijelző. |
Kontra | - Nagyon drága, - szerény filmfelvételi tudás, - szaturáció néha nem tökéletes. |
Ergonómia | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Képminőség | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mozgóképek minősége | ![]() ![]() ![]() |
Ár/érték | ![]() ![]() ![]() |
Felépítés, anyaghasználat | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ennyire kellene | ![]() ![]() ![]() |
Alternatívák | Samsung EX1, Panasonic DMC-LX3, Canon PowerShot G11, Panasonic DMC-LX5 |
Canon PowerShot G12
MLaca
A Canon PowerShot G12 fényképezőgépet a Canon Hungária Kft.-től kaptuk tesztelésre.