Bemutatkozott az AMD Carrizo APU

A Wani IGP extrái

Az előbbi oldalon azonban számos lényeges változást nem említettünk. Az egyik legfontosabb, hogy a Wani kódnevű IGP megkapja a Tonga cGPU-ban bemutatott Delta Color Compression technikát, ami részben egy energiatakarékossági és memóriakímélő funkció. Segítségével a Carrizo SoC APU kevésbé érzi a memória-sávszélesség korlátozó hatását, hiszen a különböző pufferekbe kiírt színadatok tömörítve tárolhatók. Ez önmagában egy veszteségmentes tömörítés, amely abban is segít, hogy az IGP a korábbinál sokkal jobban megközelítse az elméleti pixelkitöltési sebességét, amelyre a hatékony tömörítési technikákat nem alkalmazó grafikus vezérlők nem képesek. Ez az AMD szerint a komplex játékokban is nagyjából 5-7%-os előnyt kovácsol a Carrizo SoC APU-nak.

Hirdetés

A másik nem taglalt érdekesség az ACE-ekhez kötődik. Természetesen most is a rendszer része nyolc darab ACE (Asynchronous Compute Engine) egység, ami a parancsprocesszorhoz szorosan kapcsolódik és dönt az erőforrás allokációjával, a kontextusváltással és a feladat prioritásával kapcsolatban. Természetesen az ACE out of order logikát alkalmaz az erőforrások mielőbbi felszabadítása érdekében, de maguk a CU-k továbbra is in order elven működnek, vagyis az utasításfolyamokat a beérkezés sorrendjében hajtják végre, de alapvetően az ACE eteti a CU-kat, így képes meghatározni a feldolgozás sorrendjét.

Ez az ACE azonban már nem az az ACE, amit a Kaveri IGP-je tartalmazott, hanem természetesen a Tongából megörökölt verzió. Ennek a különlegességét most az AMD el is árulta, hiszen támogatja a HSA QoS-t. Ezt kiegészíti még a HSA GPU grafika preempció is. Ebből már sejthető, hogy míg a Kaveri APU csak nyolcból hat HSA direktívát támogatott, addig a Carrizo SoC APU már támogatja mind a nyolcat.


[+]

A QoS és az AMD által mid-wave preempciónak nevezett szolgáltatás alapvetően összeköthető. Utóbbi arra szolgál, hogy a grafikus vezérlő képes legyen rendkívül gyors kontextusváltásra. A mai dizájnok egyik nagy problémája, hogy ha egy feladatot elkezdett a multiprocesszor, akkor az nem állhat le, tehát még ha a feladatokat priorizálja is a rendszer, akkor sem tökéletes az eredmény. Ennek jelentőségét ma nem érezzük, mert jellemzően egyszerre csak egyetlen, grafikus vezérlőt használó alkalmazás fut csak, de a Windows 10 új lehetőségeivel ez gyorsan megváltozik, így egyszerre több alkalmazás fogja ostromolni a grafikus vezérlőt.

A gondot itt az jelenti, hogy ezek nem processzorok, vagyis nagyon nehéz az azonnali választ igénylő alkalmazásokat előtérbe helyezni a többi alkalmazással szemben, emellett a grafikus vezérlők hatékonysága több program futtatása esetén drasztikusan romlik. Ez elméleti szinten úgy értelmezhető a legegyszerűbben, hogy processzoron relatíve egyszerű két egyébként azonos erőforrás-igényű alkalmazást futtatni; a processzor teljesítménye az egy alkalmazás sebességéhez viszonyítva annyiban módosul, hogy a két alkalmazás nagyjából fele olyan gyorsan fut. A grafikus vezérlők esetében ez nem igaz, és két alkalmazás párhuzamos futtatása már nem felezi a sebességet, hanem töredékére csökkenti.

Ennek a problémának a kezelésére szolgál a mid-wave preempció és a gyors kontextusváltás, amely képes az adott feladatokat menet közben megállítani, és a felszabaduló erőforrás helyére egy új, magasabb priorítású feladatot beilleszteni. Amint ez végzett, a korábban elmentett feladat ott folytatható, ahol a rendszer azt félbehagyta. Ezzel elérhető, hogy számos alkalmazás fusson párhuzamosan a grafikus vezérlőn, ráadásul rendkívül hatékonyan. Azt is tudni fogja a hardver, hogy a legfontosabb a grafikus feladatokat előnyben részesítése, mert például egy játék futtatásánál senki sem örülne annak, ha másodpercekig nem érkezne új képkocka csak azért, mert a grafikus vezérlőt éppen más programok sajátítják ki.

A QoS már egy erre épülő újítás, amely azt teszi lehetővé, hogy a grafikus vezérlő ne csak hatékony multitaszk rendszer legyen, hanem több, operációs rendszerbe bejelentkezett felhasználót is ki tudjon szolgálni egyszerre. Az egyik felhasználó játszhat a tévén, míg a másik GPGPU-s képszerkesztővel dolgozhat a notebook kijelzőjén és a hardver pontosan tudja, hogy a játékhoz kapcsolódó feladatokat kell előnyben részesítenie, így a játékélményt nem teszi tönkre egy párhuzamosan futtatott GPGPU-s program.


[+]

A CPU és az IGP összedolgozásával egyébként nagyon sokat lehet nyerni. A Carrizo SoC APU esetében az Adobe Premiere CC, az Adobe Photoshop CC, illetve a LibreOffice Calc rendre akár 6,5x, 17x, illetve 7x lehet gyorsabb a szimplán CPU-s feldolgozáshoz viszonyítva.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés