Maga a Vega 10
Az ismert újítások részletesebb magyarázata után magáról a lapkáról is érdemes szót ejteni. A Vega 10 egy 484 mm²-es kiterjedésű fejlesztés, ami a GlobalFoundries 14 nm-es LPP node-ján készül. Benne 12,5 milliárd tranzisztor található, míg 2048 bites memóriabuszához két HBM2 memória kapcsolódik. Utóbbi konfigurációval a kapacitás lehet 8 vagy 16 GB.
Hirdetés
A lapkán belül 64 darab NCU (Next-Gen Compute Unit), azaz multiprocesszor található, ami 4096 shader feldolgozót és 256 textúrázócsatornát jelent, illetve a blending egységek száma 64 lesz. Ezek mostantól a 4 MB-os L2 gyorsítótár kliensei, így a textúrába való leképezés cache flush nélkül is megoldható. Az ACE-ek száma négy lesz, ami csökkenést jelent a korábbi generációkhoz képest, de ezek a parancsmotorok teljesen újak, így jóval hatékonyabban is dolgoznak, illetve mindegyik biztosít QoS támogatást a teljes hardverre nézve, vagyis a GPU mellett az UVD és a VCE is virtualizálható, ráadásul automatikus hardveres ütemezés mellett. Ezt egészíti ki az AMD Secure Processor, ami lehetővé teszi a biztonságos memóriazóna támogatását, illetve a validált firmware-t és a hardveresen validált bootolást.
A kijelzőmotor is fejlődött, amit az alábbi kép bővebben részletez:
Fontos lépcsőnek számít, hogy képességek tekintetében a Vega 10 az első dedikált GPU, amely támogatja a DirectX 12 összes funkcióját, illetve az év végén érkező shader modell 6.0 esetében is megfelel az összes tervezett opcionális követelménynek, továbbá a shader modell 6.1 újításait is támogatni fogja. Technikailag a rendszert az AMD igen átfogóra tervezte, így számos olyan képességgel rendelkezik még, amelyet nem vagy csak nemrég adtak le szabványosításra. A fő cél a primitive shader elterjesztése lehet, ugyanis ha valaha is szeretnénk rendkívül részletes világot, akkor ki kell ütni a rendszerből azokat a limitációkat, amelyek ennek a létrehozását gátolják.
Az AMD továbbra is épít majd a GPUOpen Shader Intrinsic Functions gyűjtőnéven ismert extrákra, amelyek segítenek a fejlesztőknek elérni a Vega 10 szabványosan nem hozzáférhető képességeit. A vállalat kiemelte, hogy ezek komoly teljesítményelőnyt biztosíthatnak, és ez nem csak elmélet, mivel az ID Software a Doom Vulkan API-t használó módjába átemelte a PlayStation 4-re vonatkozó optimalizálást, ami végül 43%-kal növelte meg a GCN-es Radeonok teljesítményét.
A jövőben több fejlesztővel is együttműködnek majd, hogy kihasználják a Vega 10 újításait. Többek között a Quake Champions, a Wolfenstein II: The New Colossus, a The Evil Within 2 és a Far Cry 5 biztosan ilyen cím lesz. Ezen belül is kiderült, hogy a Wolfenstein II: The New Colossus elsődlegesen a packed math-t veti majd be, míg a Far Cry 5 esetében a packed math mellett a HBCC-t is csúcsra akarják majd járatni. Általánosan elmondható még, hogy az említett játékok mindegyike használ majd aszinkron compute-ot, illetve specifikus GPUOpen shader kiterjesztéseket. A keleti piac is kap némi szeretetet, ugyanis a Ni Shui Han című MMORPG-be beépül a packed math támogatással rendelkező, legújabb TressFX verzió, illetve a fejlesztők ezt a funkciót volumetrikus köd effektjükhöz is felhasználták.
Az órajelet tekintve a Vega architektúrát már nagy teljesítményűre tervezte az AMD, így 1,7 GHz-es órajelet is be lehet állítani. A négy fokozat mélységű ALU-k nem változtak, viszont az NCU-k esetében már nem négy, hanem csak maximum három alkothat egy tömböt, ami segít az említett órajel elérésében. A korábbi belső összeköttetést felváltotta a Ryzennél már megismert Infinity Fabric, ami dedikált órajelen üzemel, továbbá energiatakarékossági fejlesztés, hogy deep sleep módban a rendszer a második statikus órajel-generátorra válthat, illetve a HBM2 memóriáknak is lett egy alacsony órajelű módja.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!