Nagyágyú
Az AMD előző kétchipes videokártyája: Radeon HD 3870 X2
Az AMD folytatja hadjáratát az NVIDIA ellen: a kitűnően sikerült, középkategóriába szánt HD 4800-asok után most a csúcskategóriát célozta meg, és a GeForce GTX 280 egyeduralmát szeretné megtörni. Az AMD a HD 4850 és 4870 alapjául szolgáló RV770-es chip bejelentésével egyidőben egyérteművé tette, hogy az elkövetkező időkben nem a rivális NVIDIA, hanem a saját szabályai szerint játssza tovább ezt a kegyetlen, a vásárlók kegyeiért folytatott harcot (az AMD az életben maradásért küzd, az NVIDIA meg az AMD ellentámadásai miatt szenved). Végleg leszámolt a nagy, nehezen gyártható és drága óriás monolitikus chipek tervezésével, illetve gyártásával, és egy új szisztéma mentén kíván támadásba lendülni. Tesztünk főszereplője, a Radeon HD 4870 X2 is már az új elképzelés jegyében született: a HD 3870 X2 után hivatalosan ez a második olyan Radeon, amely két darab nagyteljesítményű, ugyanakkor a gyártási költségek tekintetében egyelőre riválisok nélkül álló chipet köt össze egyetlen áramköri lapkán. A HD 4870 X2 két darab RV770-es GPU-jával (R700-as kódnév), összesen 2 GB fedélzeti memóriájával minden valószínűség szerint komoly kihívás elé állítja majd az NVIDIA-t.
A HD 4870 X2 mindkét oldala [+]
A HD 4870 X2 felépítését tekintve nagy vonalakban megegyezik az elődjének tekinthető HD 3870 X2-vel, az AMD mérnökei láthatóan nem foglalkoztak túl sokat ezzel a kérdéssel. Igaz, nem is volt miért, a HD 3870 X2-ből kihozták, amit lehetett, így a 4870 X2 tervezése során legfeljebb néhány finomításra volt szükség. Az áramellátó rész masszívabb lett, hiszen az RV770-nek több energiára van szüksége. A kártya külsőre is megmaradt olyannak, amilyen volt, a hűtőrendszer látszólag nem változott semmit, és a hátoldalon elterülő, a memóriachipek hűtéséért felelős kis hőelvezető lemezecske is maradt a régi. A ventilátor a NYÁK számítógép belseje felé néző oldalán van, a nagy, üreges járaton keresztül pedig a rendszeren kívülre mozgatja a meleg levegőt. A légkavaró üresjáratban egészen halkan végezte a dolgát, nekünk még terhelés közben sem gyorsult be, de elképzelhető, hogy ez csak az alacsony szobahőmérsékletnek tudható be; a HD 3870 X2-n található ventilátor terhelés közben már elég hangos volt. A szellőzőjáratban két különálló, réznek látszó hűtőborda, továbbá egy öntött lamellás terület gondoskodik a GPU-k lehűtéséről. A hűtőrendszer összeépítve igen robusztus, lényegében az egész egy nagy hűtőborda; nem csak a hőjáraton áthaladó meleget kell felvennie/leadnia, de a memóriachipek hűtéséről is gondoskodik. A kártya túlsó oldalán találjuk a memóriachipek hűsen tartásáért felelős lemezt.
A videokártya hátoldalát szemlélve már sejthető, hogy mit rejt a nagy hűtőszerkezet. Három chip helyét lehet felfedezni, a két szélső a GPU, a középső pedig a CrossFire támogatásáért felelős, PCIe-sávokat biztosító switch. A GPU-k körül négy-négy memóriachip található, ezek szépen elkülönülnek egymástól, ez is utal a két GPU-s felépítésre. A megjelenítőn két PCIe tápcsatlakozó van, tehát elődjéhez hasonlóan falja az áramot, de nem is vártunk mást egy ilyen csúcskategóriás nagyvadtól. A hűtést leszedve láthatóvá válnak az RV770-es chipek, a PCIe-vezérlő, és további 4 + 4 memóriachip.
A PLX Technologytól származó PEX 8647-es PCIe switch a HD 3870 X2-esen található 8547-es továbbfejlesztett, PCI Express 2.0-s változata. Ez 48 darab PCIe 2.0 szabványú sávot képes vezérelni, így végeredményben a HD 4870 X2 üzembe helyezéséhez nincs szükség CrossFire-kompatibilis alaplapra. Az alaplap északi hídja és a PCIe x16-os foglalat között 16 darab PCIe-sáv található, ezekhez kapcsolódik 16 sávon a videokártyán található PCIe switch, és a PCIe switch vezérli a két grafikus chipet kétszer 16 PCIe-sávon (összesen tehát 48 sáv). Az HIS-féle HD 4870 X2 gyári órajelei megegyeznek a szimpla HD 4870-esével, a GPU-k 750 MHz-en, a memória pedig 900/1800 MHz-en ketyeg, a HD 4870 X2 lényegében egy teljes értékű HD 4870 CrossFire kiépítés, vagy talán még egy kicsit annál is több.
A VGA hossza 27 cm, megegyezik a HD 3870 X2-ével, illetve az összes most még fellelhető korábbi és jelenkori csúcskategóriás videokártyáéval, ezek a GeForce 8800/9800 GTX és GeForce GTX 280. A GPU-kat két oldalról memóriachipek veszik körül, a HD 4870 X2-n 2 GB-nyi Hynix H5GQ1H24MJR-T0C jelölésű, 1 Gbites, 1.5 V-os lapkát találunk. Ezek elméletben 1000 MHz-et bírnak, tehát némi tartalék még maradt bennük.
Az NVIDIA SLI rendszereivel ellentétben a 4870 X2 multi-monitor támogatással is rendelkezik, ami egyesek számára lényeges lehet. A kártyán a megszokott módon két darab, maximum 2560x1600-as felbontás megjelenítésére képes DVI-I kimenet és egy S-Video bemenet található (talán kicsit idejétmúlt manapság). A nyákon találunk CrossFire csatlakozót, ami azt jelenti, hogy két HD 4870 X2-es összekötévésel négyutas CrossFireX kiépítésére is lehetőségünk nyílik. A videokártya lényegében minden paraméterében felülmúlja elődeit és riválisát, az egyetlen problémánk vele, hogy minden a meghajtóprogram minőségén múlik: ha a CrossFire működésképtelen, akkor egy szimpla HD 4870-es sebességét látjuk viszont, ami ugyan nem egy lassú kártya, de nem ezért fizettünk.
Hirdetés
Összegzés és tesztkonfig
VGA megnevezése | GeForce GTX 280 | GeForce GTX 260 | Radeon HD 4870 X2 | Radeon HD 4870 | Radeon HD 3870 X2 |
GPU kódneve | GT200 | R700 (2 x RV770) | RV770 | R680 (2 x RV670) | |
Gyártástechnológia | 65 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | ||
Tranzisztorok száma | 1,4 milliárd | 2 x 956 millió | 956 millió | 2 x 666 millió | |
GPU órajele | 602 / 1296 MHz | 576 / 1242 MHz | 750 MHz | 2 x 825+ MHz | |
Vertex shader egységek száma | 240 darab skalár stream processzor | 192 darab skalár stream processzor | 2 x (160 komplex/640 egyszerű) skalár stream processzor | 160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzor | 2 x (64 komplex/256 egyszerű) skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | |||||
Pixel shaderek száma | |||||
Textúrázók száma | 80 textúracímző, 80 textúraszűrő | 64 textúracímző, 64 textúraszűrő | 2 x 40 textúracímző, 2 x 40 textúraszűrő | 40 textúracímző, 40 textúraszűrő | 2 x 32 textúracímző, 2 x 16 textúraszűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 7 blokk (28) | 2 x 16 | 16 | 2 x 16 |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 4.1 / 4.1 | 4.1 / 4.1 | ||
Memóriavezérlő | 512 bites crossbar | 448 bites crossbar | 2 x 256 bites hub-vezérelt | 256 bites hub-vezérelt | 256 bites ring bus |
Memória órajele | 1107 MHz | 999 MHz | 1800 MHz | 900 MHz | |
Memória-sávszélesség | 141 696 MB/s | 111 888 MB/s | 2 x 115 200 MB/s | 115 200 MB/s | 57 600 MB/s |
Memória típusa | GDDR3 | GDDR5 | GDDR3 | ||
Memória mennyisége | 1024 MB | 896 MB | 2 x 1 GB | 512 MB / 1 GB | 2 x 512 MB |
HD-videó gyorsítás | PureVideo HD (VP2) | Avivo HD (UVD2) | Avivo HD (UVD) |
Az AMD által biztosított, HIS márkájú 4870 X2-es videokártya referencia-felépítésű, így minden bizonnyal a többi gyártó 4870 X2-ese is a HIS-éhez hasonlóan szerepelne, és hasonlóan is fest. A videokártya csomagolása nem igazán kirivó. A dobozban talált mellékelt kellékek száma sem nyűgözött le minket, de hamar rájöttünk, hogy csak a mi tesztpéldányunk mentes a kiegészítőktől. A HIS a videokártya mellé egy kis leírást, driver CD-t, CrossFire hidat, DVI-HDMI átalakítót, DVI-analóg átalakítót, S-Video - HDTV átalakítót, S-Video - kompozit átalakítót és egy csavarhúzókészletet mellékel. Mi a felsorolásból csak a leírással és a csavarhúzóval találkoztunk. Ez utóbbi jól jöhet gépünk szerelésénél: négyféle csavarhúzófejet használhatunk, találunk rajta egy kis lámpát és egy vízmértéket is.
A HIS HD 4870 X2-esét teszteltük [+]
A tesztben szereplő videokártyákat az áruk alapján válogattuk össze. A HD 4870 X2 kb. 120 000 forintot kóstál, tehát egyáltalán nem olcsó mulatság. Az NVIDIA ebben az árkategóriában a GeForce GTX 280-at kínálja, bár a rivális az utóbbi hetekben jelentősen csökkentette a csúcskategóriás GTX-ért elkért pénzösszeget, ezért már valamivel olcsóbb a 4870 X2-nél. Ennél azonban érdekesebb a GeForce GTX 260, ami egyes helyeken éppen a csúcskategóriás Radeon felébe kerül, ezért SLI-ben gondolkodva – leszámítva az SLI kiépítéséhez szükséges drágább alaplapot – közvetlen konkurensként értékelhetünk.
Megpróbálkoztunk a 4870 X2 tuningjával. A kártyáról el kell mondanunk, hogy már alapjáraton is tűzforró, használat után olyan meleg, hogy az alaplapból alig lehet kiszedni. A GPU-któl nem is vártunk sokat, és végül nem is kaptunk sokat, 750 MHz-ről mindössze 810 MHz-ig sikerült túlhajtani őket, efölött már hibáztak (az egyik és a másik GPU üresjáratban). A memóriák elvileg 1 GHz-ig kellene, hogy bírják a nyúzást, de 975 MHz-nél ezek is feladták, könnyen elképzelhető, hogy a melegedés miatt. Mindezt összegezve úgy tűnik, hogy a gyári hűtéssel a HD 4870 X2 nem egy tuningbajnok, plusz 8-8%-ot értünk el vele. Szerencsére ennek csak a rekorddöntögetők számára van jelentősége.
Videokártya / driver | HIS Radeon HD 4870 X2 2 x 1024 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8 Asus Radeon HD 4870 512 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8 Asus Radeon HD 3870 X2 2 x 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.8 Asus GeForce GTX 280 1024 MB (602/1296/1107 MHz) / Forceware 177.79 Asus GeForce GTX 260 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 177.79 |
Processzor | Core 2 Quad QX9650 @ 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset SLI: Abit IN9-32x nForce 680i |
Memória | 2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel SLI: 2 x 1024 MB CSX Diablo DDR2, 1200 MHz-en 5-5-5-16 időzítésekkel |
Merevlemez | Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Chieftec 1000 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Op. rendszer | Windows Vista Ultimate 32 bit SP1 |
Játékok
- Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
- Crytek / EA Games – Crysis; very high beállítás
- Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
- Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
- Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból, DX9 és DX10
- Codemasters / Codemasters – Colin McRae: DiRT; ultra beállítás, 4xAA játékból
- Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
- UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
- UBISoft / UBISoft Montreal - Assasin's Creed; max detail, D3D10.1
- Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, Level 3 AA-játékból állítva
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk: ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének méréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID, Assasin's Creed) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.
Fontos kiemelni, hogy a tesztben szerepel több olyan grafikon, melyeken 0 szerepel az egyes rendszerek neve mellett – ez eredménytelen tesztre utal. Ennek oka sokféle lehet, például a játék használhatatlanul lelassult, driverhiba, fagyás, a gép újraindulása stb. jelentkezett; röviden összefoglalva értékelhetetlen eredmény született.
A fogyasztásmérés igen érdekesen indult, ugyanis mint kiderült, a 4870 X2 jóval kevesebbet fogyaszt a 4870 CrossFire-nél. Állítólag a korábbi meghajtóprogramokat még nem készítették fel teljesen a HD 4800-asok energiatakarékos módjaira, ám ezúttal ugyanazt a drivert (Catalyst 8.8) használtuk mindkét rendszerhez, mégis ilyen fura eredményeket sikerült mérnünk. Úgy tűnik, hogy a driver még mindig nem tökéletes. A CrossFire kapcsolat, illetve az ahhoz szükséges chipset némi terhet róhat a hálózatra, de ezzel nem magyarázható ekkora különbség. Annyi mindenesetre látszik, hogy az X2-es többet fogyaszt az összes egychipes videokártyánál. A GTX 260 SLI kiépítésnél az SLI fogyasztási adatait erősen befolyásolja az nForce 680i lapkakészlet, amely valószínűleg többet fogyaszt, mint egy mostanság kapható csúcskategóriás nForce 700-as chipset.
A terhelt állapotban elvégzett fogyasztásmérések már reálisabb képet mutatnak, bár itt is van egy-két furcsaság. Egyrészt az X2-vel közel 10%-kal alacsonyabb fogyasztást mértünk, mint a 4870 CrossFire esetében, ami tudva, hogy az X2-esen duplaannyi memória található, duplán érdekes. A GTX 260 SLI fogyasztása nagyjából a HD 4870 X2-esével ér fel, a többi videokártya pedig mind jóval alacsonyabb fogyasztású. Annyi bizonyos, hogy a HD 4800-as chip igen sok hőt eldisszipál, tehát energiatakarékos számítógépek részeként aligha képzelhetjük el.
Tesztek I.
A már korosnak számító DirectX 9-es, vagy újabb, de nem igazán videokártya-izzasztó motorral megírt játékok között a HD 4870 X2 gyakorlatilag verhetetlennek tekinthető, nagyjából a 4870 CrossFire-rel azonos sebességre képes. A GTX 260 SLI csak egy esetben ért be elé, az OpenGL-es ET:Quake Wars köztudottan az NVIDIA videokártyáin fut jobban, legalábbis ez volt a helyzet korábban. Külön kiemelendő, hogy a GTX 280 "sehol sincs" az X2-eshez képest. Érdekesség, hogy OpenGL alatt néhány Catalyst-verzióval ezelőtt a CrossFireX nem volt működőképes, ezt a problémát az AMD mostanra már orvosolta.
Tesztek II.
A Crysis, az NVIDIA korábbi mentsvára mostanra leomlott, ha a Radeonok már itt is gyorsabbak, akkor mi marad a riválisnak? Az X2-es gyorsabb a GTX 260 SLI-nél is, a GTX 280 SLI ellen valószínűleg nem lenne esélye, de az már egy jóval drágább játékszer lenne.
Az Assasin's Creedről CPU-VGA párválasztós tesztünkben kiderült, hogy az AMD videokártyái jobban szeretik, ez most nem igazán mutatkozott meg, talán nem volt elég gyors a processzor, és CPU-limitbe ütköztünk. Igazán nagy különbséget nem sikerült kimérnünk a versenyzők között, de mindegyikkel simán játszható a játék.
A World in Conflict az első cím, amiben a Radeonok fölénye már nem olyan egyértelmű. DirectX 9-es módban a 4870 X2 picit lassabb volt a GTX 260 SLI-nél, de a GTX 280-at még így is simán lehagyta. A DirectX 10-es mód korábbi tesztjeinkben az NVIDIA-nak kedvezett, ez most is így van; a többkártyás 4870 skálázódásával sincs minden rendben, bár ebből a szempontból a GTX sem remekel.
A Race Driver GRID vette át a Colin McRae Rally DiRT helyét, és találkoztunk egy-két furcsasággal. Ebben a játékban a 4870 X2 volt a leggyorsabb, de őt ezúttal nem a 4870 CrossFire, hanem a GTX 260 SLI követi, mögöttük pedig az egy-GPU-s VGA-kat találjuk. A Race Driver GRID alatt az 512 MB memóriával szerelt kétchipes kiépítésű Radeonok, a 3870 X2 és a 4870 CrossFire gyakorlatilag totálisan elbukott, a játék játszhatatlan mértékűre lassult, csak alig néhány fps-t sikerült mérnünk játék közben. Ez minden jel szerint a CrossFire kiépítés és az 512 MB-nyi fedélzeti memória párosításának eredménye, a kettő együtt valahogy nem az igazi, legalábbis Race Driver GRID alatt. A sima HD 4870-nel és a HD 4870 X2-vel sem volt semmi baj, a skálázódás is kitűnőnek tekinthető.
Konklúzió
Az elért eredményekből jól látszik, hogy az AMD elkészült a házi feladattal, és a Radeon HD 4870 X2 jelenleg a leggyorsabb videokártya. A nagy eufóriában azonban nem mehetünk el szótlanul a tény mellett: ez egy duplachipes VGA, és így – mint eddig mindig –, a videokártya teljesítménye a meghajtóprogramon áll vagy bukik. Az AMD részéről jó lenne látni valamiféle igyekezetet a játékkiadókkal való kapcsolattartás irányába, valami olyasmire gondolunk, amit az NVIDIA csinál már hosszú ideje. Jó lenne, ha a legújabb játékokra mindig fel lenne készítve a meghajtóprogram, hogy egy 120 000 forintos videokártya tulajdonosának még véletlenül se kelljen bosszankodnia. Az általunk most tesztelt címekkel nem volt probléma, de bármikor belefuthatunk egy olyan játékba, amelyhez nem tartalmaz profilt a meghajtóprogram. Szerencsére még ebben az esetben sem kell kétségbe esni, mert a HD 4870 önmagában is rendkívüli teljesítménnyel rendelkezik és az egyik leggyorsabb videokártya jelenleg, az egychipesek között csak a GTX 280 gyorsabb nála.
A tesztelés során nem futottunk bele semmilyen, a CPU és a VGA közti kommunikációs hibából adódó bakiba, ami a játék közben "lag" képében jelenik meg előttünk, de a lehetősége ennek is fennáll. A 4870 X2 fejlett videolejátszó képességekkel rendelkezik, támogatja a 7.1-es hangzást, CrossFireX-kompatibilis és 2 GB memóriával szerelték fel. Ugyanakkor rendkívül melegszik, és a tuningbajnok címkét sem aggathatjuk rá.
Összegezve a szép számokat és a lehetséges kockázatokat is, szerintünk az új Radeon megéri az árát, legalábbis, ha a GTX 280-nal vagy a HD 4870 CrossFire-rel vetjük össze, akkor jó eséllyel pályázik a legjobb vétel címre. Az AMD már a sokadik leckét adja fel az NVIDIA-nak, amire a zöldek valószínűleg nem fognak egyhamar válaszolni. A GT200-as chip túl nagy ahhoz, hogy az X2-eshez vagy a GeForce 9800 GX2-höz hasonló kétchipes videokártyát építsenek köré, annak kisebb geometriára ültetett verziója pedig még várat magára, de szerintünk még aköré is túl nagy falat lenne ilyesféle VGA-t tervezni. Ennek ellenére az NVIDIA-ról el tudjuk képzelni, hogy megpróbálkozik a megépítésével, de addig is marad a szóbeli csatározás és a leárazás.
![]() |
AMD ATI Radeon HD 4870 X2 |
fLeSs
Az Asus grafikus kártyákat az Asus hazai képviselete és az Expert Computer Kft., a HIS Radeon HD 4870 X2-t pedig a AMD bocsátotta rendelkezésünkre. A nagyfelbontású SyncMaster 305T Plus monitort a Samsung hazai képviseletétől kaptuk.