AMD csúcskártya: HD 4870 X2

Nagyágyú


Az AMD előző kétchipes videokártyája: Radeon HD 3870 X2

Az AMD folytatja hadjáratát az NVIDIA ellen: a kitűnően sikerült, középkategóriába szánt HD 4800-asok után most a csúcskategóriát célozta meg, és a GeForce GTX 280 egyeduralmát szeretné megtörni. Az AMD a HD 4850 és 4870 alapjául szolgáló RV770-es chip bejelentésével egyidőben egyérteművé tette, hogy az elkövetkező időkben nem a rivális NVIDIA, hanem a saját szabályai szerint játssza tovább ezt a kegyetlen, a vásárlók kegyeiért folytatott harcot (az AMD az életben maradásért küzd, az NVIDIA meg az AMD ellentámadásai miatt szenved). Végleg leszámolt a nagy, nehezen gyártható és drága óriás monolitikus chipek tervezésével, illetve gyártásával, és egy új szisztéma mentén kíván támadásba lendülni. Tesztünk főszereplője, a Radeon HD 4870 X2 is már az új elképzelés jegyében született: a HD 3870 X2 után hivatalosan ez a második olyan Radeon, amely két darab nagyteljesítményű, ugyanakkor a gyártási költségek tekintetében egyelőre riválisok nélkül álló chipet köt össze egyetlen áramköri lapkán. A HD 4870 X2 két darab RV770-es GPU-jával (R700-as kódnév), összesen 2 GB fedélzeti memóriájával minden valószínűség szerint komoly kihívás elé állítja majd az NVIDIA-t.


A HD 4870 X2 mindkét oldala [+]

A HD 4870 X2 felépítését tekintve nagy vonalakban megegyezik az elődjének tekinthető HD 3870 X2-vel, az AMD mérnökei láthatóan nem foglalkoztak túl sokat ezzel a kérdéssel. Igaz, nem is volt miért, a HD 3870 X2-ből kihozták, amit lehetett, így a 4870 X2 tervezése során legfeljebb néhány finomításra volt szükség. Az áramellátó rész masszívabb lett, hiszen az RV770-nek több energiára van szüksége. A kártya külsőre is megmaradt olyannak, amilyen volt, a hűtőrendszer látszólag nem változott semmit, és a hátoldalon elterülő, a memóriachipek hűtéséért felelős kis hőelvezető lemezecske is maradt a régi. A ventilátor a NYÁK számítógép belseje felé néző oldalán van, a nagy, üreges járaton keresztül pedig a rendszeren kívülre mozgatja a meleg levegőt. A légkavaró üresjáratban egészen halkan végezte a dolgát, nekünk még terhelés közben sem gyorsult be, de elképzelhető, hogy ez csak az alacsony szobahőmérsékletnek tudható be; a HD 3870 X2-n található ventilátor terhelés közben már elég hangos volt. A szellőzőjáratban két különálló, réznek látszó hűtőborda, továbbá egy öntött lamellás terület gondoskodik a GPU-k lehűtéséről. A hűtőrendszer összeépítve igen robusztus, lényegében az egész egy nagy hűtőborda; nem csak a hőjáraton áthaladó meleget kell felvennie/leadnia, de a memóriachipek hűtéséről is gondoskodik. A kártya túlsó oldalán találjuk a memóriachipek hűsen tartásáért felelős lemezt.


Csupaszon [+]

A videokártya hátoldalát szemlélve már sejthető, hogy mit rejt a nagy hűtőszerkezet. Három chip helyét lehet felfedezni, a két szélső a GPU, a középső pedig a CrossFire támogatásáért felelős, PCIe-sávokat biztosító switch. A GPU-k körül négy-négy memóriachip található, ezek szépen elkülönülnek egymástól, ez is utal a két GPU-s felépítésre. A megjelenítőn két PCIe tápcsatlakozó van, tehát elődjéhez hasonlóan falja az áramot, de nem is vártunk mást egy ilyen csúcskategóriás nagyvadtól. A hűtést leszedve láthatóvá válnak az RV770-es chipek, a PCIe-vezérlő, és további 4 + 4 memóriachip.


A GPU és egy memórialapka [+]


PCIe-híd [+]

A PLX Technologytól származó PEX 8647-es PCIe switch a HD 3870 X2-esen található 8547-es továbbfejlesztett, PCI Express 2.0-s változata. Ez 48 darab PCIe 2.0 szabványú sávot képes vezérelni, így végeredményben a HD 4870 X2 üzembe helyezéséhez nincs szükség CrossFire-kompatibilis alaplapra. Az alaplap északi hídja és a PCIe x16-os foglalat között 16 darab PCIe-sáv található, ezekhez kapcsolódik 16 sávon a videokártyán található PCIe switch, és a PCIe switch vezérli a két grafikus chipet kétszer 16 PCIe-sávon (összesen tehát 48 sáv). Az HIS-féle HD 4870 X2 gyári órajelei megegyeznek a szimpla HD 4870-esével, a GPU-k 750 MHz-en, a memória pedig 900/1800 MHz-en ketyeg, a HD 4870 X2 lényegében egy teljes értékű HD 4870 CrossFire kiépítés, vagy talán még egy kicsit annál is több.

A VGA hossza 27 cm, megegyezik a HD 3870 X2-ével, illetve az összes most még fellelhető korábbi és jelenkori csúcskategóriás videokártyáéval, ezek a GeForce 8800/9800 GTX és GeForce GTX 280. A GPU-kat két oldalról memóriachipek veszik körül, a HD 4870 X2-n 2 GB-nyi Hynix H5GQ1H24MJR-T0C jelölésű, 1 Gbites, 1.5 V-os lapkát találunk. Ezek elméletben 1000 MHz-et bírnak, tehát némi tartalék még maradt bennük.

Az NVIDIA SLI rendszereivel ellentétben a 4870 X2 multi-monitor támogatással is rendelkezik, ami egyesek számára lényeges lehet. A kártyán a megszokott módon két darab, maximum 2560x1600-as felbontás megjelenítésére képes DVI-I kimenet és egy S-Video bemenet található (talán kicsit idejétmúlt manapság). A nyákon találunk CrossFire csatlakozót, ami azt jelenti, hogy két HD 4870 X2-es összekötévésel négyutas CrossFireX kiépítésére is lehetőségünk nyílik. A videokártya lényegében minden paraméterében felülmúlja elődeit és riválisát, az egyetlen problémánk vele, hogy minden a meghajtóprogram minőségén múlik: ha a CrossFire működésképtelen, akkor egy szimpla HD 4870-es sebességét látjuk viszont, ami ugyan nem egy lassú kártya, de nem ezért fizettünk.

Hirdetés

Összegzés és tesztkonfig


VGA megnevezéseGeForce GTX 280GeForce GTX 260Radeon HD 4870 X2Radeon HD 4870Radeon HD 3870 X2
GPU kódneveGT200R700 (2 x RV770)RV770R680 (2 x RV670)
Gyártástechnológia65 nm (TSMC)55 nm (TSMC)55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma1,4 milliárd2 x 956 millió956 millió2 x 666 millió
GPU órajele602 / 1296 MHz576 / 1242 MHz750 MHz2 x 825+ MHz
Vertex shader egységek száma240 darab skalár stream processzor192 darab skalár stream processzor2 x (160 komplex/640 egyszerű) skalár stream processzor160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzor2 x (64 komplex/256 egyszerű) skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma80 textúracímző,
80 textúraszűrő
64 textúracímző,
64 textúraszűrő
2 x 40 textúracímző,
2 x 40 textúraszűrő
40 textúracímző,
40 textúraszűrő
2 x 32 textúracímző,
2 x 16 textúraszűrő
ROP egységek száma8 blokk (32)7 blokk (28)2 x 16162 x 16
Támogatott PS- és VS-verzió4.0 / 4.04.1 / 4.14.1 / 4.1
Memóriavezérlő512 bites crossbar448 bites crossbar2 x 256 bites hub-vezérelt256 bites hub-vezérelt256 bites ring bus
Memória órajele1107 MHz999 MHz1800 MHz900 MHz
Memória-sávszélesség141 696 MB/s111 888 MB/s2 x 115 200 MB/s115 200 MB/s57 600 MB/s
Memória típusaGDDR3GDDR5GDDR3
Memória mennyisége1024 MB896 MB2 x 1 GB512 MB / 1 GB2 x 512 MB
HD-videó gyorsításPureVideo HD (VP2)Avivo HD (UVD2)Avivo HD (UVD)

Az AMD által biztosított, HIS márkájú 4870 X2-es videokártya referencia-felépítésű, így minden bizonnyal a többi gyártó 4870 X2-ese is a HIS-éhez hasonlóan szerepelne, és hasonlóan is fest. A videokártya csomagolása nem igazán kirivó. A dobozban talált mellékelt kellékek száma sem nyűgözött le minket, de hamar rájöttünk, hogy csak a mi tesztpéldányunk mentes a kiegészítőktől. A HIS a videokártya mellé egy kis leírást, driver CD-t, CrossFire hidat, DVI-HDMI átalakítót, DVI-analóg átalakítót, S-Video - HDTV átalakítót, S-Video - kompozit átalakítót és egy csavarhúzókészletet mellékel. Mi a felsorolásból csak a leírással és a csavarhúzóval találkoztunk. Ez utóbbi jól jöhet gépünk szerelésénél: négyféle csavarhúzófejet használhatunk, találunk rajta egy kis lámpát és egy vízmértéket is.


A HIS HD 4870 X2-esét teszteltük [+]

A tesztben szereplő videokártyákat az áruk alapján válogattuk össze. A HD 4870 X2 kb. 120 000 forintot kóstál, tehát egyáltalán nem olcsó mulatság. Az NVIDIA ebben az árkategóriában a GeForce GTX 280-at kínálja, bár a rivális az utóbbi hetekben jelentősen csökkentette a csúcskategóriás GTX-ért elkért pénzösszeget, ezért már valamivel olcsóbb a 4870 X2-nél. Ennél azonban érdekesebb a GeForce GTX 260, ami egyes helyeken éppen a csúcskategóriás Radeon felébe kerül, ezért SLI-ben gondolkodva – leszámítva az SLI kiépítéséhez szükséges drágább alaplapot – közvetlen konkurensként értékelhetünk.

Megpróbálkoztunk a 4870 X2 tuningjával. A kártyáról el kell mondanunk, hogy már alapjáraton is tűzforró, használat után olyan meleg, hogy az alaplapból alig lehet kiszedni. A GPU-któl nem is vártunk sokat, és végül nem is kaptunk sokat, 750 MHz-ről mindössze 810 MHz-ig sikerült túlhajtani őket, efölött már hibáztak (az egyik és a másik GPU üresjáratban). A memóriák elvileg 1 GHz-ig kellene, hogy bírják a nyúzást, de 975 MHz-nél ezek is feladták, könnyen elképzelhető, hogy a melegedés miatt. Mindezt összegezve úgy tűnik, hogy a gyári hűtéssel a HD 4870 X2 nem egy tuningbajnok, plusz 8-8%-ot értünk el vele. Szerencsére ennek csak a rekorddöntögetők számára van jelentősége.


Videokártya / driverHIS Radeon HD 4870 X2 2 x 1024 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8
Asus Radeon HD 4870 512 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8
Asus Radeon HD 3870 X2 2 x 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.8
Asus GeForce GTX 280 1024 MB (602/1296/1107 MHz) / Forceware 177.79
Asus GeForce GTX 260 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 177.79
ProcesszorCore 2 Quad QX9650 @ 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
AlaplapAsus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
SLI: Abit IN9-32x nForce 680i
Memória2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel
SLI: 2 x 1024 MB CSX Diablo DDR2, 1200 MHz-en 5-5-5-16 időzítésekkel
MerevlemezSamsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
TápegységChieftec 1000 watt
MonitorSamsung Syncmaster 305T Plus (30")
Op. rendszerWindows Vista Ultimate 32 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
  • Crytek / EA Games – Crysis; very high beállítás
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
  • Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból, DX9 és DX10
  • Codemasters / Codemasters – Colin McRae: DiRT; ultra beállítás, 4xAA játékból
  • Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
  • UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
  • UBISoft / UBISoft Montreal - Assasin's Creed; max detail, D3D10.1
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, Level 3 AA-játékból állítva

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk: ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének méréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID, Assasin's Creed) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

Fontos kiemelni, hogy a tesztben szerepel több olyan grafikon, melyeken 0 szerepel az egyes rendszerek neve mellett – ez eredménytelen tesztre utal. Ennek oka sokféle lehet, például a játék használhatatlanul lelassult, driverhiba, fagyás, a gép újraindulása stb. jelentkezett; röviden összefoglalva értékelhetetlen eredmény született.

A fogyasztásmérés igen érdekesen indult, ugyanis mint kiderült, a 4870 X2 jóval kevesebbet fogyaszt a 4870 CrossFire-nél. Állítólag a korábbi meghajtóprogramokat még nem készítették fel teljesen a HD 4800-asok energiatakarékos módjaira, ám ezúttal ugyanazt a drivert (Catalyst 8.8) használtuk mindkét rendszerhez, mégis ilyen fura eredményeket sikerült mérnünk. Úgy tűnik, hogy a driver még mindig nem tökéletes. A CrossFire kapcsolat, illetve az ahhoz szükséges chipset némi terhet róhat a hálózatra, de ezzel nem magyarázható ekkora különbség. Annyi mindenesetre látszik, hogy az X2-es többet fogyaszt az összes egychipes videokártyánál. A GTX 260 SLI kiépítésnél az SLI fogyasztási adatait erősen befolyásolja az nForce 680i lapkakészlet, amely valószínűleg többet fogyaszt, mint egy mostanság kapható csúcskategóriás nForce 700-as chipset.

A terhelt állapotban elvégzett fogyasztásmérések már reálisabb képet mutatnak, bár itt is van egy-két furcsaság. Egyrészt az X2-vel közel 10%-kal alacsonyabb fogyasztást mértünk, mint a 4870 CrossFire esetében, ami tudva, hogy az X2-esen duplaannyi memória található, duplán érdekes. A GTX 260 SLI fogyasztása nagyjából a HD 4870 X2-esével ér fel, a többi videokártya pedig mind jóval alacsonyabb fogyasztású. Annyi bizonyos, hogy a HD 4800-as chip igen sok hőt eldisszipál, tehát energiatakarékos számítógépek részeként aligha képzelhetjük el.

Tesztek I.

A már korosnak számító DirectX 9-es, vagy újabb, de nem igazán videokártya-izzasztó motorral megírt játékok között a HD 4870 X2 gyakorlatilag verhetetlennek tekinthető, nagyjából a 4870 CrossFire-rel azonos sebességre képes. A GTX 260 SLI csak egy esetben ért be elé, az OpenGL-es ET:Quake Wars köztudottan az NVIDIA videokártyáin fut jobban, legalábbis ez volt a helyzet korábban. Külön kiemelendő, hogy a GTX 280 "sehol sincs" az X2-eshez képest. Érdekesség, hogy OpenGL alatt néhány Catalyst-verzióval ezelőtt a CrossFireX nem volt működőképes, ezt a problémát az AMD mostanra már orvosolta.

Tesztek II.

A Crysis, az NVIDIA korábbi mentsvára mostanra leomlott, ha a Radeonok már itt is gyorsabbak, akkor mi marad a riválisnak? Az X2-es gyorsabb a GTX 260 SLI-nél is, a GTX 280 SLI ellen valószínűleg nem lenne esélye, de az már egy jóval drágább játékszer lenne.

Az Assasin's Creedről CPU-VGA párválasztós tesztünkben kiderült, hogy az AMD videokártyái jobban szeretik, ez most nem igazán mutatkozott meg, talán nem volt elég gyors a processzor, és CPU-limitbe ütköztünk. Igazán nagy különbséget nem sikerült kimérnünk a versenyzők között, de mindegyikkel simán játszható a játék.

A World in Conflict az első cím, amiben a Radeonok fölénye már nem olyan egyértelmű. DirectX 9-es módban a 4870 X2 picit lassabb volt a GTX 260 SLI-nél, de a GTX 280-at még így is simán lehagyta. A DirectX 10-es mód korábbi tesztjeinkben az NVIDIA-nak kedvezett, ez most is így van; a többkártyás 4870 skálázódásával sincs minden rendben, bár ebből a szempontból a GTX sem remekel.

A Race Driver GRID vette át a Colin McRae Rally DiRT helyét, és találkoztunk egy-két furcsasággal. Ebben a játékban a 4870 X2 volt a leggyorsabb, de őt ezúttal nem a 4870 CrossFire, hanem a GTX 260 SLI követi, mögöttük pedig az egy-GPU-s VGA-kat találjuk. A Race Driver GRID alatt az 512 MB memóriával szerelt kétchipes kiépítésű Radeonok, a 3870 X2 és a 4870 CrossFire gyakorlatilag totálisan elbukott, a játék játszhatatlan mértékűre lassult, csak alig néhány fps-t sikerült mérnünk játék közben. Ez minden jel szerint a CrossFire kiépítés és az 512 MB-nyi fedélzeti memória párosításának eredménye, a kettő együtt valahogy nem az igazi, legalábbis Race Driver GRID alatt. A sima HD 4870-nel és a HD 4870 X2-vel sem volt semmi baj, a skálázódás is kitűnőnek tekinthető.

Konklúzió

Az elért eredményekből jól látszik, hogy az AMD elkészült a házi feladattal, és a Radeon HD 4870 X2 jelenleg a leggyorsabb videokártya. A nagy eufóriában azonban nem mehetünk el szótlanul a tény mellett: ez egy duplachipes VGA, és így – mint eddig mindig –, a videokártya teljesítménye a meghajtóprogramon áll vagy bukik. Az AMD részéről jó lenne látni valamiféle igyekezetet a játékkiadókkal való kapcsolattartás irányába, valami olyasmire gondolunk, amit az NVIDIA csinál már hosszú ideje. Jó lenne, ha a legújabb játékokra mindig fel lenne készítve a meghajtóprogram, hogy egy 120 000 forintos videokártya tulajdonosának még véletlenül se kelljen bosszankodnia. Az általunk most tesztelt címekkel nem volt probléma, de bármikor belefuthatunk egy olyan játékba, amelyhez nem tartalmaz profilt a meghajtóprogram. Szerencsére még ebben az esetben sem kell kétségbe esni, mert a HD 4870 önmagában is rendkívüli teljesítménnyel rendelkezik és az egyik leggyorsabb videokártya jelenleg, az egychipesek között csak a GTX 280 gyorsabb nála.


Az AMD nem viccel... [+]

A tesztelés során nem futottunk bele semmilyen, a CPU és a VGA közti kommunikációs hibából adódó bakiba, ami a játék közben "lag" képében jelenik meg előttünk, de a lehetősége ennek is fennáll. A 4870 X2 fejlett videolejátszó képességekkel rendelkezik, támogatja a 7.1-es hangzást, CrossFireX-kompatibilis és 2 GB memóriával szerelték fel. Ugyanakkor rendkívül melegszik, és a tuningbajnok címkét sem aggathatjuk rá.

Összegezve a szép számokat és a lehetséges kockázatokat is, szerintünk az új Radeon megéri az árát, legalábbis, ha a GTX 280-nal vagy a HD 4870 CrossFire-rel vetjük össze, akkor jó eséllyel pályázik a legjobb vétel címre. Az AMD már a sokadik leckét adja fel az NVIDIA-nak, amire a zöldek valószínűleg nem fognak egyhamar válaszolni. A GT200-as chip túl nagy ahhoz, hogy az X2-eshez vagy a GeForce 9800 GX2-höz hasonló kétchipes videokártyát építsenek köré, annak kisebb geometriára ültetett verziója pedig még várat magára, de szerintünk még aköré is túl nagy falat lenne ilyesféle VGA-t tervezni. Ennek ellenére az NVIDIA-ról el tudjuk képzelni, hogy megpróbálkozik a megépítésével, de addig is marad a szóbeli csatározás és a leárazás.

AMD ATI Radeon HD 4870 X2

fLeSs

Az Asus grafikus kártyákat az Asus hazai képviselete és az Expert Computer Kft., a HIS Radeon HD 4870 X2-t pedig a AMD bocsátotta rendelkezésünkre. A nagyfelbontású SyncMaster 305T Plus monitort a Samsung hazai képviseletétől kaptuk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés