Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz HDR123 #1 üzenetére

    A 3D TV-k rossz hasonlatok. A 3D TV-k egy extrát nyújtottak, amit vagy kihasználtál, vagy nem. A TV nélküle is tökéletesen használható.

    A VR viszont egy teljesen más világ, egy külön kiegészítő kell hozzá (szemüveg), és ilyen téren még a Daydream / GearVR áll jól, mert abban legalább a telefonokat lehet cserélgetni, illetve az "elvben" már megvan amúgy is a felhasználónak, tehát csak egy extrát nyújt. Egészen más dolog 30e Ft-t kidobni egy GearVR vagy Daydream szemüvegért, amit aztán legfeljebb nem használsz, mint 300e Ft-t, amit lehet, hogy dettó nem használsz...

    A cikkben látványosan kimaradt a másik alapvető probléma, mégpedig az, hogy a felhasználók egy nem elhanyagolható hányada rosszul lesz a VR szemüvegektől. Én pár hónapja rákattantam a Daydream-re (meghackeltem a Oneplus 3T-met, hogy menjen vele), de 15-20 perc után már szédülök és fejfájásom lesz tőle. Pár nagyokos azt mondta, hogy kevés az FHD-fél felbontása (ugyebár az FHD kijelző kevesebb, mint felét használja ki egy-egy szem számára). Megnéztem egy Oculus Rift-et, no, abban 10 perc után jelentkezett ugyanez. A párom 2 percig nem bírta.

    Szóval hatalmas a hype a VR körül, ám a realitás az, hogy még mindig túl sok a megoldásra váró probléma, és hiába megy a siker-orientált marketing gőzhenger, valójában a király meztelen, mert semmilyen szempontból nincs ez még készen....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Yutani #15 üzenetére

    Sávszélesség biztosan megoldható,

    Számolj utána, 2160x1200 (felbontás) x90 (képfrissítés per másodperc) x 24 (színmélység). Ez önmagában 5,6 Gbps, csak a kép továbbítása. Ezen kívül van a sisakon 32, a két kontrolleren 19-19 infravörös érzékelő, plusz még giroszkóp és gyorsulásmérő, amelyeknek az adatait visszafelé kell sugározni.

    Na most ha ezt AC-s Wifi-vel akarod megoldani, akkor a nyolc antennás MU-MIMO-val elérhető elméleti 6,77 Gbps maximuma közelében vagyunk.

    Most nézd meg, mennyibe kerül egy ilyen képességű router.

    Utána tedd hozzá, hogy vajon az elméleti sávszélességtől mennyire leszel elmaradva, hogy ha más Wifi eszközök is működnek a környéken, amelyek a késleltetés terén is károsak (az IEEE 802.11 egyik alapvető tétele ugyebár az, hogy egyszerre csak egy eszköz "beszél" az adott csatornán, a többi vár).

    Szóval a drót nélküli adatkapcsolat elméletben megoldható, a gyakorlatban kevésbé...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Kashim #34 üzenetére

    60 ghz-es wifi sávon megy a dolog

    Két fő probléma van ezzel: per pillanat a 802.11ad (ez a 60Ghz-es wifi) routerek baromi drágák, tehát feltehetően a már amúgy sem olcsó szemüveg is átlép a marha drága kategóriába. Vagy várunk, amíg esik az ár, és jön a második probléma.

    Mert ha ne adj isten csökkeni kezdenek az árak, és a 802.11ad elterjed, akkor a korábban vázolt probléma lép fel: a 802.11 úgy működik, hogy egyszerre egy eszköz használhatja a frekicsatornát. Ha több eszköz van a csatornán, akkor a többiek megvárják, amíg az aktuális adás véget ér, és utána (véletlenszerű várakozási idő után) ők is megpróbálnak adni - ha valaki időközben megint adni kezd, akkor goto 10, és vár amíg felszabadul a csatorna.

    Lehet látni, hol a gond ezzel: amíg a 802.11ad nem elterjedt, nincs baj. De milyen jó lesz, amikor felveszi valaki a fejére a Vive WiFi-t, és közben a telefonja meg a laptopja is ezen keresztül fog kommunikálni a routerrel. A szemüvegben meg extra késleltetés fog fellépni miattuk...

    Azt sem szabad amúgy elfelejteni, hogy a most piacon lévő vr dolgok még az első generációt képviselik.

    Már legalább a második generációt inkább, legalábbis én az 1995-ös VFX-1-et nevezném első generációnak.

    Ráadásul látszik, hogy az egész ipar ráfeküdt a témára, jól mutatja hogy még az olyan óvatos motorosok, mint a Sony is beindult a PSVR-rel. Az a rendszer és a playstation márkanév már önmagában húzni fogja szerintem innentől a technológiát.

    Ettől még az ő VR technológiája is ezer sebből vérzik... Hiába az a népszerűbb VR technológia, ha egyszer a használata sok kompromisszumot takar.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz -Solt- #44 üzenetére

    Jelenleg ez az a terület, ahol egyszerűen maga az élmény amit a VR nyújt, páratlan és pótolhatatlan. Repülni így egyszerűen zseniális... támogatja már a DCS, az új IL-2, később lesz támogatás CloD és X-Plane 11 alatt is... ennek a rétegnek ráadásul pénze is akad erre.

    Én itt ellentmondást érzek.

    1.: Szerinted ennek a rétegnek pénze is akad erre. Hát nem tudom, van pár szimulátoros ismerősöm, én is kedvelem a szimulátorokat, de a többségük mégsem az a kategória, amely megengedhetné magának az Oculus Riftet vagy a HTC Vive-t.
    2.: Mivel pedig az elterjedés egyik nagy gátja pont az ár, itt kezd a dolog kissé kontra-produktív lenni. Hány szimulátor-topicban is láttam az elmúlt években azt, hogy a TrackIR-t emulálják olcsó webcam-ekkel? A TrackIR-t, ami egy ~150-170 dolláros cucc, és még az sem elérhető sokaknak...

    Attól tartok korántsem lehet egyenlőségjelet tenni a szimulátor-rajongók és a tehetős réteg közé, hiába sugallod ezt.

    és ma már gyakorlatilag nem jelenik meg úgy szimulátor, hogy ne támogatná a VR-t.

    Ugyanez igaz pl. a TrackIR-re. Jó kiegészítő, de ettől még csak egy kiegészítő, és nem erre írják a játékot...

    Szóval elbukni biztos, hogy nem fog, maximum megmarad jó drágán a szimulátorosok játszóterén, de azért bízom benne, hogy szélesebb körben elterjed, mert elképesztő potenciál van benne... jól beállítva, helyesen konfigurálva, erős PC-n már most is zseniális amit nyújt, sokkal nagyobb élmény mint monitoron játszani.

    Ahhoz, hogy elterjedjen mindenek előtt olcsónak kell lennie, attól pedig még irtó messze van. Aztán ki kell deríteni, hogy lehet-e kezdeni valamit az olyasmikkel, mint a motion sickness. Nekem otthon csak Daydream-em van, de abban sem bírok ki 20 percnél többet, pedig már lassan két hónapja használom. Próbáltam Rift-et is, 10 percig bírtam benne...

    Nem mondom, hogy bukás lesz, de hogy az a robbanásszerű terjedés, amit a piac VR szereplői vizionáltak és ma is vizionálnak, szvsz sose fog realizálódni...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz -Solt- #56 üzenetére

    Itt is egyre elterjedtebb, nézz be mondjuk a DCS VR topikjába...

    Ha egy (nem VR only) játék topicjában már nem kuriózum, hanem bevett lesz a VR headsetekkel kapcsolatos tapasztalatok megosztása széles rétegek között, akkor mondanám azt, hogy már valóban elterjedt. ;)

    A szimulátoros réteg jobban elengedett anyagilag, pontosabban hajlamosabb a hobbijára nagyobb összegeket költeni.

    Az első részt továbbra is vitatom (sőt!), a második részt már inkább elfogadom.

    Elég megnézni a kiegészítőket, hogy milyen áron megy egy komolyabb Hotas vagy egy komolyabb kormány...

    Elég megnézni, hogy egy átlagos szimulátor-rajongónál milyen eszközök lesznek. Én se adnék ki egy HOTAS vezérlőért 300-500 dollárt (mondjuk főleg azért, mert nincs is belőle balkezes :P ).

    Hasonló példákat lehet felhozni minden felé, vannak, akik 1000 dolláros VGA kártyákkal Battlefield 1-eznek, ettől még nem lehet azt mondani, hogy a BF1-es játékosok jobban elengedettek anyagilag... :U

    Van a szimulátoros rétegnek is egy tehetősebb rétege. Én ezt a kifejezést elfogadnám. De ezt bármilyen játékstílust kedvelő rétegre rá lehet mondani.
    Azt, hogy a szimulátoros réteg általánosságban tehetősebb, meg jobban elengedett, szerintem fals.

    Nem utolsó sorban pedig élményben össze sem hasonlítható a kettő, egyszerűen nem egy kategória.

    Nem mondtam, hogy egy kategória a kettő, de mindkettő head-tracking, csak az egyik egy pszeudo-fejmozgást prezentál a monitorra, a másik meg egy VR szemüveg. A TrackIR-t példának hoztam fel, hogy a szimulátor-rajongói tábornál milyen opciók voltak eddig is, és hogy azok milyen áron mentek...

    Nem olcsónak kell lennie, hanem kell hozzá megfelelő tartalom, aztán amikor egyre jobban terjed, akkor majd olcsóbb is lesz...

    Megbocsáss, továbbra sem értek egyet. Pont ez inkább a "veszély" a VR-re, hogy miközben az élvezhető(bb) VR bizony drága, az olcsóbb alternatívák adják az eladások gerincét. A PSVR-ből pl. többet adtak el emlékeim szerint, mint a Rift-ből és a Vive-ból együttesen. Lehet forgatni a dolgot, de nem kis mértékben a sokkal olcsóbb elérés is jelentős mértékben segített ebben. Pedig hát a PSVR felbontása elmarad még a Rift-étől is...

    Mivel pedig per pillanat a "komoly" (nem mobil) VR headsetek között a PSVR vezet, a VR fejlesztők is megkapták a leckét: fragmentált a piac, és a legnagyobb szelet per pillanat a PSVR-é, itt tudják a legtöbb játékot eladni... Mire fejlesszenek akkor?

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Memora #93 üzenetére

    Ahogy a blu-ray vs. Hd-dvd esetében is a pornóipar volt a mérleg nyelve? :D

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Joshi #105 üzenetére

    ui.: egyébként tényleg nagy élmény aki még soha nem érzékelt VR-t, de néhány órás használat után(nem folyamatos) megunja az ember.

    Ez szvsz egyfelől fizikális tényező (ha folyamatosan rosszul leszel tőle, akkor tényleg falra hányt borsó esete), másfelől pedig játék / tartalom tényező. Alant felhozták a szimulátorokat, azt például el tudom képzelni, hogy nekik tényleg jó. De aki nem élvezi a szimulátorokat, annak ez édeskevés, márpedig FPS vagy akció játékokban, RTS-ben vagy stratégiai játékokban visszafogottan nyújt jelenleg élvezetet a VR. Innen kezdve pedig tényleg ráunhat hamar a felhasználó...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz v.tom #119 üzenetére

    Tévedés, volt már otthoni HMD, alant már említettem is, a VFX-1, 22 éve. Az volt kb. az első generációnak tekinthető. Persze ez megint olyan dolog, hogy van-e értelme generációkra bontani, vagy ez is csak egy marketingfogás...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #54625216 #123 üzenetére

    Kereskedelmi forgalomba került, otthon is használható VR szemüveg volt. Hogy mai szemmel a minősége milyen, azon lehet vitázni, de attól még elvitatni tőle az elsőséget csacskaság lenne.

    Arról nem is szóval, hogy a "komolyan vehető" kifejezéseket is lehetne tovább hasogatni (pl. hogy a Rift DK1 most komolyan vehető volt már? Vagy csak a DK2-től vehetjük "komolynak"? Mitől lesz egy VR szemüveg "komoly"? Mi alapján határozod meg a generációkat, van rá általánosan, hivatalosan elfogadott szabály?).

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák