Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz TomMusic #212554 üzenetére

    A tökéletes rugózás az az lenne, ha egyesítenénk a spirálrugó és a légrugó előnyeit, viszont mára nem véletlen, hogy a levegősök kerültek többségbe.
    A sprirálrugó linearitása ugyan nagyon szépen hangzik, de pont ez a karakterisztika a fő gond is vele.
    Mivel teljesen lineáris nagyon könnű felütni, így légyegében semmi felütés elleni védelemmel nem rendelkezik és nincs annál rosszabb dolog, amikor elfogy a rugóút és egy akkorát koppansz, hogy utána te mint rider elpattaszt a bringástól a földtől és ledob a gép, vagy ráomlassz a gépre és esel rajta keresztül. A linearitása miatt a spirálrugó által kezelhető erőhatások spektruma jóval szűkebb. Ha a felütés elleni védelmet növelni akarod egy keményebb rugóval, akkor meg oda a kényelmes és lágy megindulás és beton kemény pattogós lesz az egész. A hátsó tagoknál a felütés csillapítására szoktak lenni a gumi gyűrűk, amik sokat segítenek, de ne gondoljuk azt, hogy ezzel meg lett oldva a progresszivitás hiánya. Egyúttal ez a válasz is arra, hogy elől miért haltak ki a rugós villák, míg hátul mint tag miért működik: a váz felfüggesztés kialakításánál a kerékút - rugóstag mozgás arányát progresszívre lehet hangolni és ezzel kezelhető a probléma, míg elől ez a lehetőség nem létezik.
    A súlykülönbség egyértelmű általában rugónként +0,5kg a büntetés, ami lejtő orientációnál sokszor vállaható.

    Másik gond, hogy imádjuk a nagyon finom megindulását, de ha a kezdeti megindulás annyira kis erőtől is bekövetkezik, akkor bringa is túl billegős lehet, nem támaszt kanyarban (nagyon beül), tekerék közben bobozik. Ezeket hivatott korrigálni a mára egyre okosabb csillapítási egységek, amik egyébként már remek munkát végeznek és ezt a feladatot a hi és low speed compression és rebound olajkörök brutálisan jól kezelik (levegősnél is). Viszont összességében igaz, hogy szeretjük, hogy érzékeny a spirálrugó, de pont ezt az jellegét szándékosan csillapítjuk.

    Előnye a rugós tagnak, hogy ott a rugózás és a csillapítás elválik egymástól, így a hőelvezetés könnyebb téma, így konzisztensebb tud lenni egy hátsó tag viselkedése. Levegős tagoknál erre vannak a tartalék olajtartájok (piggiback) ami a melegedéstől táguló olaj számára túlfolyó tartájként működik. Ezt autósportban is alkalmazzák rugós felfüggesztés csillapítási rendszereiben is (jellemzően rally és egyéb terep autós sportokban).

    Meg persze a fentieket lehetne még bőven folytatni.
    A levegős karakterisztikájáról és gondjairól szintén lehet egy külön esszét írni, attól most megkímélnék mindenkit. :)

Új hozzászólás Aktív témák