Hirdetés

Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    Slick - nem slick témakör:
    Kezdésnek nézzük a fizikai ("elméleti") oldalát. Aszfaltot vegyünk alapnak, tehát egy alapvetően sima, és kemény felületet. A kerék tapadása két dologtól függ, egyrészt a mekkora erő nyomja lefelé (mekkora a súlya a bicikli + biciklisnek), illetve mekkora felületen érintkezik a talajjal. Nyilván külső választásakor az elsőt nem tudjuk befolyásolni, tehát a második a lényeg. Mivel most a slick - nem slick a kérdéskör, ezért tekintsünk két egyforma szélességű külsőt. Az egyiken legyen mintázat, a másik legyen teljesen sima. Józan paraszti ésszel belátható, hogy a teljesen sima nagyobb felületen fog érintkezni az aszfalttal (hisz a mintázat bemélyedést jelent, és mivel elég keményre van felfújva, ez nem is fog "kisimulni"). Következmény: száraz időben aszfalton a slick guminak jobb a tapadása, mint egy mintázatosnak.
    Nézzük tovább, az aszfalt legyen nedves, de tegyük fel, hogy nem alakul ki felúszás. Ebben az esetben semmi más nem változik, csak az aszfalt tapadási együtthatója módosul (nyilván csökken). Tehát ebben az esetben is jobban fog tapadni a slick gumi.

    A probléma a slick gumival ott kezdődhet, ha a felúszás veszélye fennáll. Ezen lehet vitázni, hogy kialakulhat-e biciklinél vagy sem, valószínűleg megfelelő fizikai ismeretekkel ki lehetne számolni, majd megpróbálok utánajárni. De az gondolom könnyen belátható, hogy a felúszást már minimális vízelvezető mintázat is megszünteti (normális körülmények között, aki monszun közben akar biciklizni az számoljon vele külön :P ).
    Ami problémát jelenthet, ha nagy mennyiségű útra felhordott föld van, ami eső hatására akkora sárrá változik, hogy a bicikli kerék belesüllyed. Ez esetben a slick könnyebben megcsúszhat, de azért ez nem általános dolog, másrészt meg akkor le kell lassítani, ennyi.
    Tehát végkövetkeztetés: aszfaltra legfeljebb minimális vízelvezető mintázatú slick gumi jobb tapadást biztosít, mint bármilyen más mintázatú, vagy bütykös külső.

    Nyilván amennyiben az út nem számít keménynek, tehát a kerék bele tud süppedni, illetve fenáll a kipörgés esélye, akkor az egész fenti levezetés már nem él, tehát terepre jobb a mintás.

Aktív témák