Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Taci #34116 üzenetére

    Szerintem elfér itt is, mert ez egy olyan téma, amit kevés fotós ismer és a Photoshophoz csak részben kötődik (az csak egy szerszám). Én sem vagyok color management expert, de pár alapszabály:

    1.) Soha (SOHA!) ne készíts elő anyagot úgy, hogy belekókányolsz látatlanban, hogy aztán majd az így meg így fog kinézni nyomtatva, nagyon rossz szokás, vesztegeted vele a próbanyomatokat, ha meg élesben sül el balul, teljes anyagi kár.

    2.) Legyen kalibrálva a monitorod (natív színtérre) és a Photoshopon belül használd a Soft Proof funkciót, amivel szimulálni tudod a kimenetet a szükséges színtérre (a monitornak és a nyomtató/festék/papírnak is van saját színtere és elég nagy eltérések is lehetnek). Vannak nyomdák amik RGB-ben várják az anyagot, mások CMYK-ban, megint mások pedig odaadják az ICC/ICM színprofilt amivel a konkrét papír típusra lebontva tudod szimulálni . A már említett Pigmenta labor ilyen (nem állok velük kapcsolatban, de a weboldaluk tudásbázisa tényleg hasznos). Itt pedig egy példa, ha kiválasztod náluk az adott papírtípust, adnak egy letölthető színprofilt, ezt tudod a Photoshop Soft Proof funkciójával megnézni, hogyan mutat majd rajta az anyagod.

    (Ennél már csak az a profibb, amikor papír+festék+nyomtató kombóra készül egy egyedi színprofil)

    3.) Ágyazd be a nyomda által kért színprofilt Photoshopban a mentés során, soha ne hagyd üresen az "Embbed Color Profile" jelölőt, még az is kevésbé baj ha csak simán sRGB-ben marad. Ha elfogadják, hogy .EPS/.PDF kiterjesztésben add le az anyagot, akkor egyszerű, bepipálod mentésnél a "Use Proof Setup" checkboxot. Ha valami tömörített anyagban adod le (pl: TIFF, JPG, stb), akkor csak a munka színteret tudod beágyazni. Egyeztess a nyomdával mit kérnek, de az EPS talán a legegyszerűbb.

    4.) Ha a nyomdának lövése sincs ezekről, akkor ott kell hagyni őket, teljesen komolytalan bohóckodás amit csinálnak. Egy kommersz kis fotóelőhívó műhely (nem labor) arra van beállva, hogy kap egy beágyazott profil nélküli RGB fotót Jpeg-ben, aztán kinyomják ahogy tudják, ügyfél örül, hogy mosolyog a nagyi a szülinapi fotón, fizet és megy a dolgára. Nincs baj az RGB anyagokkal, meg ügyesen át lehet konvertálni CMYK-ra is, de már az sem mindegy, hogy sRGB-ről vagy AdobeRGB-ről beszélünk, ha utóbbit interpretálod sRGB-ben konverzió nélkül, akkor fakó lesz, fordítva pedig túlszaturált.

    Egyébként nem olyan őrülten bonyolult a dolog, csak azt kell megérteni, hogy az egyes színterek nem ugyanazokat a tartományokat fedik le és ha nem tudod mi az input (elmaradt színprofil beágyazás) és nem tudod milyen lesz az output (soft proof funkció nem használata), akkor érhetnek csúnya meglepik.

Új hozzászólás Aktív témák