Bővebben részletezte az Xbox Series X-et a Microsoft

Egyelőre csak a rendszer képességeit, illetve a grafikus vezérlő számítási teljesítményét lehet ismerni.

A Microsoft még az előző év utolsó hónapjában jelentette be az Xbox Series X nevű konzolt, amely a következő generációt képviseli, és a rendszert hajtó lapkáról korábban egy képet is közölt a cég. Az igazán lényeges konkrétumokkal azonban vártak, viszont a friss bejelentésük ezekről is lerántja a leplet, bár olyan hihetetlenül nagy meglepetés senkit sem ér majd.

Az Xbox Series X, egyedileg tervezett rendszerchipjén belül a részegységek száma továbbra is ismeretlen, de a processzormagok alapját a Zen 2 dizájnja adja, míg az integrált grafikus vezérlő az RDNA 2 architektúrára fog építeni. A Microsoft korábban azt közölte, hogy ezek némileg módosított dizájnok, tehát nem pontosan ugyanaz a rendszer, amit az AMD kínál a PC-piacra, viszont a különbségek valószínűleg az Xbox One konzolcsaláddal való hatékonyabb kompatibilitást szolgálhatják. Bizonyos dolgokat hardveresen egyszerűbb kezelni, elvégre a konzolok esetében nem ritka, hogy még a shader kódok is binárisan vannak szállítva, vagy éppen a processzor esetében a gyorsítótárak késleltetéséhez van optimalizálva a programfuttatás. Az új lapkát ezekre a tipikus helyzetekre előre fel lehet készíteni, elvégre a processzormagok kaphatnak specifikus működési módot, amivel szimulálják a korábbi dizájn jellegzetességeit, illetve az integrált grafikus vezérlőből sem kell eltávolítani a bizonyos utasításokat, ami például a PC-piacra való fejlesztésnél nagyon jellemző, hiszen ezeket felválthatják új operációkra vonatkozó lehetőségek. Ilyen formában a korábbi játékok futtatásához szükséges emulációt biztosító szoftver kevésbé kritikus tényező, hiszen már maga a hardver úgy lett felépítve, hogy a megfelelő körülményeket biztosítása. Ettől persze még bizonyos fokú emulációra szükség lehet, de egyáltalán nem mindegy, hogy az új hardver a korábbi gépre írt, bináris formában szállított programkódokat mennyire hatékonyan futtatja már alapból.

A Microsoft nem árulta el, hogy hány processzor mag lesz az új gépben, ahogy az IGP-ben található multiprocesszorok száma sem ismert, meg lényegében az órajelek sem. Egyedül annyit tudni, hogy az új grafikus vezérlő 12 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes. Ez feltételezhetően a 32 bites lebegőpontos számításokra vonatkozik, ugyanis a redmondi óriáscég a kétszeresre mért előrelépést az Xbox One X konzolhoz hasonlította, amely nem támogat kevert pontosságot. Az új gépnek viszont ez már nem akadály, így 16 bites lebegőpontos számítások esetén a 24 TFLOPS is elérhető lehet.

Az egyéb képességeket figyelembe véve az Xbox Series X grafikus vezérlője támogatni fogja a Variable Rate Shading technikát, illetve hardveresen gyorsítja a DirectX Raytracing egyes feldolgozási lépcsőit. Szó van még egy hanghardverről is, amely lehetővé tenné a sugárkövetés bevetését a hangszámítás során is. Olyan hatalmas dologról itt nincs szó, hiszen erre például a PC-s Steam Audio is képes, de a Microsoft saját rendszere segíthet az elterjesztésben. A nagy kérdés, hogy ez hardveresen miképp lesz megoldva. A korábbi Xbox generáció már rendelkezett egy hangszámításra kialakított hardveres blokkal, aminek SHAPE volt a neve. A kapcsolódó részleget azonban leépítette a Microsoft még több évvel korábban, ami gyakorlatilag azt eredményezte, hogy ez a részegység nagyrészt kihasználatlan maradt. Az AMD azonban rendkívül hasonló megoldást kínál a PC-s fejlesztéseinél, méghozzá úgy, hogy nem használnak hozzá dedikált hardvert, pusztán beépítették a grafikus vezérlőikbe a multiprocesszorok particionálásának lehetőségét. Ez ugyanúgy képes garantálni a rendkívül alacsony késleltetésű választ, mint egy specifikusan hangszámításra szabott dedikált hardveres blokk, csak éppen nincs a fejlesztésnek kockázata, hiszen a már meglévő, grafikai számításokhoz tervezett részegységeket használja. Bőven elképzelhető, hogy az Xbox Series X is ezt a megoldást másolja, elvégre ez csak egy megfelelő szoftveres hátteret igényel.

Az SSD szintén nem lehet meglepetés, erről annyit tudni, hogy valamennyire egyedi fejlesztés lesz, bár az nagy kérdés, hogy ez konkrétan mit jelent, bőven elképzelhető, hogy PC-piacon alkalmazott hardverekből épül majd fel, és a Microsoft egyedi firmware-t tervez hozzá. Az szinte bizonyos, hogy PCI Express 4.0-val fog csatlakozni a processzorhoz, elvégre ez az elérhető leggyorsabb összeköttetési mód. A HDMI 2.1 is támogatva lesz, ebből az ALLM (Auto Low Latency Mode) nevű újítás van kiemelve, amely biztosítja a konfigurációra vonatkozó késleltetés automatikus beállítását, vagyis a rendszer önmagától képes kiválasztani a tartalomhoz legjobban késleltetési paraméterezést. Mindezeken túl újítás még a DLI (Dynamic Latency Input), ami bementi késleltetés csökkentésére szolgál, illetve megjegyzendő a még a Quick Resume. Utóbbi lehetővé teszi több játék párhuzamos futtatását, és ezek között nagyon gyorsan lehet váltani, vagyis egyik programból a másikba szinte azonnal át lehet ugrani, lényegében töltőképernyők nélkül.

A Microsoft továbbra is kiemeli, hogy az Xbox Series X konzolon minden olyan játék futtatható lesz, amely elindult az Xbox One termékcsalád eszközein, vagyis még az eredeti Xboxra készült alkotások jó része is.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés