Hirdetés

Vélemény: kulcstényező lett a telemetria a meghajtók fejlesztésében

Elképesztően kevés adathoz jut az NVIDIA ebből a modulból, annak ellenére, hogy a legtöbb gépben GeForce van.

Ha kimondjuk azt a szót, hogy telemetria, valószínűleg a legtöbb játékos elkezdi keresni a kapcsolódó funkció letiltásához vezető utat a világhálón. Ezt történik az operációs rendszerek esetében, de a grafikus meghajtókba épített rendszerek kapcsán is, ugyanis valami furcsa oknál fogva a többség arra asszociál, hogy a gyártók majd jól megfigyelik a tevékenységeket.

A telemetria valójában rendkívül hasznos rendszer, ugyanis nagyon kevés erőforrásigény mellett biztosít olyan extra adatokat a cégek számára, amellyel az adott szoftver fejlesztése hatékonyabbá tehető. Konkrétan stabilabb programfuttatás biztosítható által, mert tipikusan a hibák azok, amelyeket egy ilyen modul érzékel, és küldi is az anonim jelentést a fejlesztők felé.

Hirdetés

A grafikus eszközillesztők tekintetében az AMD, az NVIDIA és az Intel is alkalmaz telemetriát. Jó okkal teszik ezt, ha manuálisan kellene ellenőrizni a gondokat, akkor ezek javítása több időbe kerülne, sőt, az egyes stabilitási problémákat esetleg csak későn vennék észre.

Bár a gyártók a telemetria pontos működését nem osztják meg, azt mindegyik érintett vállalja, hogy az adatküldés teljesen anonim, erre vonatkozóan adatvédelmi szabályzatok is léteznek. Az viszont igaz, hogy ezt némileg eltérően intézik az egyes cégek. Az AMD és az Intel például a meghajtócsomag első telepítésénél felhívja a modul jelenlétére a figyelmet, és előre megkérdezi a felhasználót, hogy a mellékelt adatkezelési tájékoztatót elolvasva szeretné-e az aktiválását. Az NVIDIA alapértelmezetten telepíti a telemetriát, de az általános szerződési feltételek elfogadásánál erre felhívják a figyelmet.

Talán az utóbbi tényező miatt alakult úgy, hogy az NVIDIA meghajtója mellé készül olyan, harmadik féltől származó segédprogram, amely az egyes modulokat kiszedi a csomagból. Ez konkrétan az NVCleanstall nevű szoftver, és ennek segítségével a GeForce driver nem az alapértelmezett módon települ, hanem az egyébként fontos, de nem kritikus komponenseitől megfosztva.

A gyártópartnerektől megtudtuk, hogy az NVCleanstall létezésének komoly hatása van a GeForce driver fejlesztésére, ugyanis az NVIDIA annak ellenére nem jut elég adathoz a telemetriából, hogy a legtöbb gépben GeForce van, vagyis a játékosok igen nagy része alkalmazza a meghajtó manuális lecsupaszítását, ezen belül is a telemetriáért felelős modul kilövését. Ezzel szemben az AMD és az Intel bőségesen kap adatot a telemetriából, mert az ügyfeleik megértik, hogy ha ezt a modult engedélyezik, akkor azzal jól járnak, mert végeredményben stabilabb, kevesebb hibával rendelkező meghajtókat lehet vele biztosítani.

Az NVIDIA az NVCleanstall miatt időnként arra kényszerül, hogy módosítson a meghajtón, hogy a program egyes részeit működésképtelenné tegyék. De ezzel csak időt nyernek, mert gyorsan jön egy olyan NVCleanstall verzió, amely már az új GeForce driverrel is kompatibilis. Ebből tisztán látszik, hogy a zöldek számára nagyon nem tetszik ennek az alkalmazásnak a létezése, és kifejezetten hátrányosan érinti a meghajtó fejlesztését, mert konkrétan nem jutnak hozzá azokhoz az adatokhoz, amelyek biztosítanák az eszközillesztő jobb stabilitását.

Persze azon lehetne vitázni, hogy az NVIDIA jól teszi-e, hogy kérdés nélkül telepíti a telemetriát, mert valószínűleg ez válthatja ki az egyes ügyfelekben az ellenszenvet a modul iránt, legalábbis abból kiindulva, hogy a transzparensebben eljáró AMD és Intel hasonló modulját nem tiltják le a felhasználók. Viszont ez a tényező összességében csak vitaalap, sokkal inkább az a fontos, hogy a GeForce-ot vásárló ügyfél saját magával szemben hoz hátrányos döntést, ha az NVCleanstall programmal száműzi a telemetriát. Aztán persze jól fel lehet háborodni, hogy az újabb NVIDIA meghajtók fekete képernyőbe futnak, és azon is, hogy a helyzet odáig fajult, hogy az egyes fejlesztőstúdiók már régebbi GeForce meghajtókat javasolnak az újabb játékaikhoz, de ha nem biztosítunk alapvető adatokat a cégnek a saját rendszerünket érintő hibákról, akkor nagyon nehézzé tesszük az NVIDIA munkáját. Szó se róla a vállalat valószínűleg meg fogja oldani az aktuális problémákat, csak hetekkel, hónapokkal később, mint egyébként azt megoldhatnák, ha lenne elegendő telemetriai adat a birtokukban.

A telemetria tehát rossz hírű, de nem rossz dolog. Természetesen mindenkinek a személyes döntése, hogy aktiválja-e ezt a modult vagy sem az egyes meghajtókon belül, de nem lehet elmenni amellett szó nélkül, hogy az ebből származó adatok mennyire fontosak az egyes cégeknek. A játékosok számára érdemes tudni azt, hogy a szabad választás lehetősége adott, de valójában a telemetria letiltásával a saját felhasználói élményeiken rontanak, mert előfordulhat, hogy jön egy olyan hiba, aminek a javítása sok időbe kerülhet, sokakat érint, és alapvetően könnyen orvosolható lenne, ha elég adatot biztosítana róla a telemetria.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Előzmények