Több fejlesztőt is a Vulkan API érdekel a DirectX 12 helyett

Az elmúlt héten lezajlott GDC alapvetően sok bejelentést hozott, de az utolsó napokon több fejlesztő is vizionálta, hogy milyen irányt választanak a jövőben. Eddig a DirectX 12 volt reális alternatíva, de a Vulkan API bejelentésével borulhat minden, ami azt is jelentheti, hogy a PC-s játékpiac szempontjából megdől a Microsoft DirectX API-jának eddigi totális dominanciája is.

Többek között az Electronic Arts ugyan még nem jelentette be hivatalosan, hogy melyik szabványos API-t fogják támogatni az abszolút zárt formában továbbfejlődő Mantle API mellett, de Johan Andersson, a Frostbite Team motorprogramozója az egész GDC alatt a Vulkan API-t méltatta, ráadásul azzal a ténnyel, hogy a Khronos Group által bejelentett API nincs a Windows 10-hez kötve, így az Electronic Arts több platformot célozhat meg. Ez egy elég erős utalás lehet arra, hogy az egyik legnagyobb kiadó már döntött is, és nem a DirectX 12-t választotta.

Ennél érdekesebb az, hogy a például jön SteamOS-re a Dying Light, a Batman: Arkham Knight, a Middle-earth: Shadow of Mordor, a The Witcher 3: Wild Hunt, illetve a Total War: Attila, amelyek esetében a Valve utalt rá, hogy a Vulkan API teszi ezek portolását lehetővé. Nyilván a Vulkanhoz írt leképző Windowson is használható, így az említett játékokhoz jöhet egy windowsos frissítés is az év vége felé. Az említett négyesből eddig ugyan csak a Dying Light, a Total War: Attila és a Middle-earth: Shadow of Mordor jelent meg, de mindhárom játéknak van valami gondja DirectX 11 alatt, tehát az új API beépítése alapvetően javíthat a teljesítményükön.

Szintén érkezik a Payday 2, amely esetében a fejlesztők régóta szerették volna elkészíteni a Linux verziót, de annyira katasztrofális az OpenGL aktuális állapota, hogy erről a tervről letettek, viszont a Vulkan API reményt adott, így újra előkerült a Linux, ezen belül is a SteamOS támogatása.

Vulkan API-val a fragmentáció ellen
Vulkan API-val a fragmentáció ellen

A Valve egyébként a saját játékai közül a DOTA 2-t biztosan portolja a Vulkan API-t is támogató Source 2 videojáték-motorra, ami természetesen nem csak SteamOS-en, hanem Windows operációs rendszeren is működni fog. Azt viszont a Valve kiemelte, hogy a SteamOS esetében az Intel grafikus vezérlőkhöz saját maguk írják majd Vulkan API-hoz való meghajtókat, ami lényegében egy shader fordító lesz. Ugyanakkor ez a Windows operációs rendszerre nem vonatkozik, tehát ott már az Intel feladata lesz támogatni a saját hardvereit, persze csak akkor, ha akarják.

Azt nem tudni, hogy a Valve miért döntött így. Valószínűleg nem bíznak az Intelben, hogy valaha is képesek lesznek megfelelő shader fordítókat letenni az asztalra, így a SteamOS sikere érdekében a Valve inkább magára vállalja ezt a terhet. Az AMD és az NVIDIA számára a vállalat már nem segít, de az utóbbi két cég minden bizonnyal lényegesen több pénzből fejleszti a grafikus vezérlőik szoftvertámogatását, mint az Intel, így valószínűleg nem okoz majd nekik gondot egy megfelelő shader fordító összerakása.

A fentiek mellett több fejlesztő is ecsetelte a GDC-n, hogy nem feltétlenül szükséges a Vulkan és a DirectX 12 egymás melletti támogatása, mivel mindkét API nagyjából ugyanazt tudja. A DirectX 12 leginkább akkor szükséges, ha a Microsoft Windows Store áruházát is célozza az adott program, oda ugyanis Vulkan API-t használó alkalmazás nem kerülhet fel. Ha azonban ez nem cél, akkor a Vulkan API sokkal reálisabb alternatíva, hiszen nem korlátozza az applikáció futtathatóságát a Windows 10 operációs rendszerre.

Ezzel kapcsolatban érdekesség, hogy a Microsoft egyes időszakosan exkluzív Xbox One játékok esetében furcsa különszerződéseket is szokott kötni, amely szerint PC-s szinten sem érkezhetnek az egyes programok más platformokra, csakis Windows, ezen belül is a későbbiekben leginkább Windows 10 operációs rendszerre. Ennek korábban semmi értelme sem volt, hiszen a DirectX 12 ezt a limitációt eleve biztosítja. A fentiek mellett azonban ezeknek a szerződéseknek végre értelme is lesz, hiszen korábban elképzelhetetlen volt a Linux támogatása, de a Valve törekvéseivel és a Vulkan API-val ez sok fejlesztőnek reális alternatívává vált. A Microsoft tehát az anyagi lehetőségeit fogja kihasználni ahhoz, hogy kizárólagosan a Windows 10-en tartsa a fejlesztők egy részét.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés