Hirdetés

Több fejlesztőt is a Vulkan API érdekel a DirectX 12 helyett

Az elmúlt héten lezajlott GDC alapvetően sok bejelentést hozott, de az utolsó napokon több fejlesztő is vizionálta, hogy milyen irányt választanak a jövőben. Eddig a DirectX 12 volt reális alternatíva, de a Vulkan API bejelentésével borulhat minden, ami azt is jelentheti, hogy a PC-s játékpiac szempontjából megdől a Microsoft DirectX API-jának eddigi totális dominanciája is.

Többek között az Electronic Arts ugyan még nem jelentette be hivatalosan, hogy melyik szabványos API-t fogják támogatni az abszolút zárt formában továbbfejlődő Mantle API mellett, de Johan Andersson, a Frostbite Team motorprogramozója az egész GDC alatt a Vulkan API-t méltatta, ráadásul azzal a ténnyel, hogy a Khronos Group által bejelentett API nincs a Windows 10-hez kötve, így az Electronic Arts több platformot célozhat meg. Ez egy elég erős utalás lehet arra, hogy az egyik legnagyobb kiadó már döntött is, és nem a DirectX 12-t választotta.

Hirdetés

Ennél érdekesebb az, hogy a például jön SteamOS-re a Dying Light, a Batman: Arkham Knight, a Middle-earth: Shadow of Mordor, a The Witcher 3: Wild Hunt, illetve a Total War: Attila, amelyek esetében a Valve utalt rá, hogy a Vulkan API teszi ezek portolását lehetővé. Nyilván a Vulkanhoz írt leképző Windowson is használható, így az említett játékokhoz jöhet egy windowsos frissítés is az év vége felé. Az említett négyesből eddig ugyan csak a Dying Light, a Total War: Attila és a Middle-earth: Shadow of Mordor jelent meg, de mindhárom játéknak van valami gondja DirectX 11 alatt, tehát az új API beépítése alapvetően javíthat a teljesítményükön.

Szintén érkezik a Payday 2, amely esetében a fejlesztők régóta szerették volna elkészíteni a Linux verziót, de annyira katasztrofális az OpenGL aktuális állapota, hogy erről a tervről letettek, viszont a Vulkan API reményt adott, így újra előkerült a Linux, ezen belül is a SteamOS támogatása.

Vulkan API-val a fragmentáció ellen
Vulkan API-val a fragmentáció ellen

A Valve egyébként a saját játékai közül a DOTA 2-t biztosan portolja a Vulkan API-t is támogató Source 2 videojáték-motorra, ami természetesen nem csak SteamOS-en, hanem Windows operációs rendszeren is működni fog. Azt viszont a Valve kiemelte, hogy a SteamOS esetében az Intel grafikus vezérlőkhöz saját maguk írják majd Vulkan API-hoz való meghajtókat, ami lényegében egy shader fordító lesz. Ugyanakkor ez a Windows operációs rendszerre nem vonatkozik, tehát ott már az Intel feladata lesz támogatni a saját hardvereit, persze csak akkor, ha akarják.

Azt nem tudni, hogy a Valve miért döntött így. Valószínűleg nem bíznak az Intelben, hogy valaha is képesek lesznek megfelelő shader fordítókat letenni az asztalra, így a SteamOS sikere érdekében a Valve inkább magára vállalja ezt a terhet. Az AMD és az NVIDIA számára a vállalat már nem segít, de az utóbbi két cég minden bizonnyal lényegesen több pénzből fejleszti a grafikus vezérlőik szoftvertámogatását, mint az Intel, így valószínűleg nem okoz majd nekik gondot egy megfelelő shader fordító összerakása.

A fentiek mellett több fejlesztő is ecsetelte a GDC-n, hogy nem feltétlenül szükséges a Vulkan és a DirectX 12 egymás melletti támogatása, mivel mindkét API nagyjából ugyanazt tudja. A DirectX 12 leginkább akkor szükséges, ha a Microsoft Windows Store áruházát is célozza az adott program, oda ugyanis Vulkan API-t használó alkalmazás nem kerülhet fel. Ha azonban ez nem cél, akkor a Vulkan API sokkal reálisabb alternatíva, hiszen nem korlátozza az applikáció futtathatóságát a Windows 10 operációs rendszerre.

Ezzel kapcsolatban érdekesség, hogy a Microsoft egyes időszakosan exkluzív Xbox One játékok esetében furcsa különszerződéseket is szokott kötni, amely szerint PC-s szinten sem érkezhetnek az egyes programok más platformokra, csakis Windows, ezen belül is a későbbiekben leginkább Windows 10 operációs rendszerre. Ennek korábban semmi értelme sem volt, hiszen a DirectX 12 ezt a limitációt eleve biztosítja. A fentiek mellett azonban ezeknek a szerződéseknek végre értelme is lesz, hiszen korábban elképzelhetetlen volt a Linux támogatása, de a Valve törekvéseivel és a Vulkan API-val ez sok fejlesztőnek reális alternatívává vált. A Microsoft tehát az anyagi lehetőségeit fogja kihasználni ahhoz, hogy kizárólagosan a Windows 10-en tartsa a fejlesztők egy részét.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények