Sokkal reszponzívabbak az MCU3-mal szerelt Teslák, de csökken a menettávolság

A gyártónak ugyanakkor megéri váltani, mivel a Model 3 és Y megegyező szoftveres hátteret kaphat a Model S és X opciókkal.

A Tesla alaposan belenyúlt az autóinak fedélzeti számítógépébe, ugyanis az előző év során Model S és X opciókat egy videójátékra is alkalmas konfigurációval látták el, köszönhetően a Ryzen Embedded sorozatú, Zen+ magokkal dolgozó SoC APU-nak, de főleg az ezt kiegészítő Navi 23 kódnevű, RDNA 2 architektúrára épülő GPU-nak. Persze utóbbi részegységet csak indokolt esetben használja az autó, így információkijelzésre, szórakozásra és navigációra elég az APU-ban található IGP is.

A gyártó minden esetben egyedi paraméterezésű hardvert használ, tehát az AMD mind az APU-t, mind pedig a GPU-t úgy alakítja ki, ahogy a megrendelő igényli, így kereskedelmi szinten ezek nem vásárolhatók meg pontosan úgy, ahogy a Tesla kapja őket, de a SoC APU-ról annyi már tudni, hogy a Picasso kódnevű lapkát használja, amely eleve a Raven Ridge felújítása. Azt is fontos megemlíteni, hogy a Teslának szállított AMD APU-k és GPU-k főleg abból a szempontból térnek el a nagy átlagtól, hogy -40 és +105 °C között is működőképesek, amire nyilván egy autóban szükség is van, szemben mondjuk az otthoni vagy irodai igényekkel.

A Tesla az elmúlt időszakban a Model 3 és Y jelzésű villanyautóiknál is elkezdték alkalmazni a fentebb részletezett, MCU3-as konfigurációt, első körben az USA-ban, de a friss hírek szerint lassan a világszinten bevezetik majd ezt a frissítést. Az egész rendszert úgy alakították ki, hogy a külön modulon helyet foglaló Navi 23-as GPU kihagyható legyen, és ha ezt megteszik, akkor lényegében csak a Ryzen Embedded sorozatú APU IGP-je fog működni. Ez egy logikus lépés, mivel a Navi 23 csak a játékra kell, az alapfunkciókat simán el tudja látni maga a rendszerchip. Az egészhez nem is kell áttervezni semmit, szimplán ki kell hagyni a GPU modult, és nélküle is működik az MCU3.

Az MCU3-as konfiguráció bevetése ugyanakkor kétélű fegyver. Egyrészt összehasonlíthatatlanul gyorsabb a korábbi Intel Atom A3950-hoz viszonyítva, másrészt viszont csökken az autók menettávolsága, és ez modelltől függően akár 7%-os visszaesés is lehet, bár az átlag inkább 2-3% körül lesz.

Azon egyébként nincs mit csodálkozni, hogy az egyedi AMD Ryzen Embedded gyorsabb az Intel egyedi konfigurálású Atomjánál, egyszerűen többet fogyaszt maga a lapka, és emiatt sokkal potensebb is, ami tényleg érezhető előnyöket mutat a reszponzívitást tekintve. Nyilván hasonlóan előnyös lenne, ha az Inteltől kért volna egy erősebb lapkát a cég. Az egy másik kérdés, hogy a menettávolság csökkenése kinek mennyit ér meg, de a Tesla szerint a működésbeli előnyök felülmúlhatnak 10-30 km-nyi veszteséget.

Az MCU3 általánossá válása egyébként azért hasznos a Teslának, mert megegyező szoftveres háttérrel kezelhetnék a legtöbb autójukat, ami nyilván sokkal kedvezőbb a fejlesztések tekintetében.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés