Sok Xbox konzolos stratégiára vált a Microsoft?

A vállalat konzoljai a tervezett konstrukcióval kiemelt támogatásban részesülő PC-vé vállnának.

A tegnapi napon írtunk arról, hogy a Microsoft furcsa irányba viszi az Xboxot, ami persze nagyjából beleillik a vállalat korábban felvázolt elképzelésébe az Xbox alapjainak újradefiniálásáról. Az egész még ma is nehezen érthető, de az E3-hoz közeledve egyre több adat lát napvilágot, és információink szerint a Microsoft a jövőben másképp tekintene a konzolra.

Maga a konzol jelleg megmaradna, hiszen komoly igény van rá. Az emberek ezeket a gépeket az egyszerűségért szeretik, hiszen az adott masina megvásárlása után garantált, hogy a rá érkező programok futtathatók. Nem kell foglalkozni a PC-s kellemetlenségekkel és a komponensek manuális frissítésével, mivel mindenről gondoskodik az automatikusan frissülő új firmware, míg a fejlesztők által direkten az adott konzolra végzett tesztek biztosítják, hogy a tipikus PC-s problémáktól mentes legyen a platform. Ezt az egészet pedig több tízmilliós felhasználóbázis tekinti olyan előnynek, amire megéri beruházni.

A nagy kérdés, hogy a konzol másik előnyének számító fix hardver ér-e ma annyit, hogy megérje ragaszkodni hozzá. Ezen azért érdemes gondolkodni, mert egyre kevesebb fejlesztő veszi igénybe az adott konzol legalacsonyabb szintű hozzáférését. Persze a tehetős kiadók még mindig jelentős pénzt ölnek az erre történő optimalizálásba, de számukra az sem lenne gond, ha több konzolra kellene menedzselni a fejlesztéseket.

A fentiek ismeretében egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a Microsoft merre szeretne menni, és az újradefiniálásra vonatkozó kijelentések is egyre több értelmet kapnak. Azzal ugyanis, hogy az Xbox egy termékcsaláddá válna a legvonzóbb jellemzőjét, vagyis az egyszerűséget nem veszítené el.

A pletykák szerint egyébként a Microsoft az aktuális Xbox One mellé készítene egy erősebb Xboxot is, amiről még keveset tudni, illetve a legfrissebb hírek szerint az Xbox One is megváltozna, ezen belül is jóval kisebb lenne az aktuálisnál. Ha ehhez hozzávesszük a pletykált Xbox TV-t és az Xbox sticket, akkor rögtön ki is alakult egy négytagú család kezdésnek, amelyek különböző piacokat fednek le, különböző teljesítmény, fogyasztás és árazás mellett. Ráadásul négy modellel már kis túlzással kielégíthető az összes felmerülő igényt.

Az egész az aktuális adatok szerint két teljes értékű konzolt jelentene, amire a fejlesztőknek még bőven megéri optimalizálni, hiszen így sem lesz kismillió konfiguráció mint PC-n. A több gép jelenlétére szintén utalás lehet az, hogy a Microsoft a saját, legalacsonyabb hozzáférést lehetővé tevő Direct3D12 mono API-jában még mindig nem enged meg olyan extrém optimalizálásokat, amelyek például a Sony a PlayStation 4 libGNM API-jában elérhetők. Például Xbox One IGP-jére nem lehet tényleges gépi kódot szállítani, csupán az IGP előtti virtuális utasításarchitektúra célozható direkten. Ez lehetővé tenné egy erősebb lapka esetében az architektúra eszközszinten történő módosítását, vagyis nem kellene ugyanazokat az utasításokat elérhetővé tenni az újabb és gyorsabb Xbox verziókon. Bár a Microsoft ilyen formában a beszállító szempontjából addig egy gyártóhoz kötné magát, amíg nem vágják el a visszafelé kompatibilitást, de az újabb konzolokhoz igényelt fejlesztés architektúrája megváltoztatható lesz, mivel a fejlesztők csak a hardveres utasításarchitektúra feletti virtuális réteget célozhatják.

A fentiek nem akadályozzák meg azt, hogy a Microsoft az Xbox One APU-jához kialakított fejlesztéseit továbbvigye egy új APU-ba, hiszen például duplázott grafikus parancsprocesszort, vagy a SHAPE blokkot, illetve a speciális gyorsítókat az AMD implementálta fizikailag, míg a Microsoft csak kidolgozta az implementáláshoz szükséges alapokat. Ilyen formában a vállalat megőrizheti azt az előnyt is, ami az AMD által kínált architektúrákat számos tekintetben egyedi képességekkel ruházza fel.

Az előbbiek miatt a hardverhez való hozzáférés még mindig alacsonyabb szintű maradna, mint a PC-n, de az egyedi, gépi szintű optimalizálások lehetőségét elvennék a fejlesztőktől. Persze az aktuális Xbox One ezeket még nem kapta meg, és a tervezett koncepció mellett valószínűleg már nem is fogja.

A szoftverek szempontjából annyi változna, hogy a Microsoft a fejlesztőktől nem egy, hanem több gépre várná el az optimalizálást és tesztelést. A célzott gépek alacsony száma miatt azonban ez bőven vállalható a partnerek számára. Hasonló konstrukcióban valósulna ez meg, mint amit a Sony tervez a PlayStation 4 és az érkező PlayStation 4K kapcsán. Az Xbox járulékos előnye lenne viszont, hogy az adott konzol egyben egy PC is lesz, aminek hála az univerzális Windows áruházból is beszerezhetők a megfelelő tartalmak. Tekintve, hogy az említett áruház alapja szabványosított, a hardveres eltérés itt semmilyen gondot nem fog jelenteni.

Kósza pletyka még, hogy a Microsoft a virtuális valóságra is reagálna, bár nem úgy, ahogy a Sony. A vállalat annyira nem hisz ebben az irányban, hogy saját fejlesztésű eszközökkel lássa el az Xboxot, de például az Oculus Rift használatát lehetővé tennék. Az Oculus minden bizonnyal nem gördítene akadályt egy ilyen együttműködés elé, hiszen pont az a problémájuk, hogy a PC-s célpiac nagyon pici még, de az Xbox One már kiépült felhasználóbázisa komoly fegyvertény lehetne a fejlesztők meggyőzésében. Emiatt az Oculus és a Microsoft egyedi megállapodást is köthet a bevétel elosztására vonatkozóan, továbbá a redmondi óriáscégnek túl sok dolga nem is lenne a szoftveres fejlesztésekkel sem, hiszen elég elkérni az AMD LiquidVR csomagját és máris mehet a VR az Xboxon. Persze ez a megoldás a Microsoft számára még mindig kényszerűnek tűnik, de ha a Sony-nak véletlenül nagyon bejönne a VR, akkor legalább oda lehet tenni mellé az Oculust, jelezve azt, hogy az elvi lehetőség az Xboxon is adott.

A Xbox, mint termékcsalád a fentebb leírt modellel működőképes lehet, és sokkal jobban igazodna a Microsoft működéséhez is, hiszen ilyen formában jóval nagyobb skálán fedhetők le az igények, és a gyorsabb fejlődésre is lehetőséget ad.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés