Hirdetés

Rengeteg újítást kínál a 10.10-es Catalyst

Hirdetés

Az AMD hivatalosan is elérhetővé tette a Catalyst legújabb, októberi kiadását, mely a Windows 7, Vista és XP operációs rendszereket támogatja. A 10.10-es verziójú, WHQL aláírással rendelkező drivercsomag a Radeon HD 2000, 3000, 4000, 5000 és 6800 szériás grafikus kártyákhoz, valamint a HD sorozatba tartozó Mobility és integrált Radeonokhoz telepíthető. Fontos megjegyezni, hogy a Toshiba, a Sony és a Panasonic nem engedélyezte a notebookokhoz tartozó terméktámogatást.


[+]

Az általános hibajavítások mellett rengeteg új szolgáltatás mutatkozott be. Először is a Catalyst szoftvercsomag mellett megjelent az APP komponens, ami az AMD Accelerated Parallel Processing technológiájára épül. Ez lényegében az OpenCL platform támogatását biztosítja, amihez eddig az éppen aktuális Stream SDK telepítése elengedhetetlen volt. A driver kezeli a minimum SSE2-es utasításkészlettel rendelkező processzorokat, és a Radeon HD 4000, 5000 és 6800 szériás GPU-kat, valamint a FireStream kártyákat. Az videók esetében az internetes WMV HD tartalmak mostantól gyorsíthatóak a Radeon HD 5000-es termékeken. Új szolgáltatás még a 3D-s Blu-ray filmek kezelése, mely a Radeon HD 6800-on érhető el.


[+]

A korábban létrehozott 3D-s támogatás is kiegészült a HD3D platform kezelésével, ami lényegében a DDD és az iZ3D felé biztosítja a jobb kompatibilitást a szebb képminőség érdekében. Ezt a szolgáltatást a Radeon HD 5000 és 6800 sorozatba tartozó termékek kezelik. Megváltozott a Catalyst AI modul is, ami mostantól három darab képminőségre ható beállítást kínál, egyelőre csak az új generációs Radeonok esetében, de ez később változik. A teljesítmény pont a nevének megfelelően agresszív optimalizációt alkalmaz, ami esetenként láthatóan ronthatja a képminőséget. Ennek ellentéte a magas minőség opció, ami lényegében kikapcsol minden mintaoptimalizációt. Átmenetet képez az alapbeállítás, ami érzékelhető változás nélkül kínál az előbbi szinthez képest nagyobb sebességet. Az optimalizáció az egyes Radeonokon eltérő lehet, mivel nyilván nem mindegyik termék rendelkezik azonos hardveres képességekkel. Az AMD a Radeon HD 6000 sorozathoz fogja igazítani az AI modult, ami azt jelenti, hogy a HD 5800 és a HD 5970 kivételével az összes 5000-es Radeonon ugyanolyan képminőség érhető majd el. A Cypress GPU-kon és a korábban megjelent megoldások esetében, bizonyos programok és beállítások mellett lehetséges, hogy érzékelhető különbséget eredményezhet a magas minőségű opció. További extra a HDR-re vonatkozó kapcsoló a csúszka alatt, ami megakadályozza, hogy a driver lecserélje a DirectX 9-es programokban az FP16-os HDR-t a konzoloknál alkalmazott R11G11B10-re. Az AMD ezt a driverben hat játékra alkalmazza (Dawn of War 2, Empire Total War, Need for Speed: Shift, Oblivion, Serious Sam 2 és Far Cry), mivel a precizitás csökkentése nem jelent érzékelhető változást a képminőségre. Az NVIDIA ezzel a megvalósítással nem ért egyet, ami miatt régóta vitatkozik az AMD-vel, ám nem akart lemaradni a teljesítmény terén, így a GeForce driver is alkalmazza ezt a trükköt. A valódi gond persze mindig is az volt, hogy a Radeonok ettől jobban gyorsulnak, hiszen a GeForce-oknak az FP16 kedvezett. Mivel az említett játékokat már nem igazán használják tesztelésre, így az egész vita értelmét vesztette, bár amúgy sem volt túl nagy jelentősége a dolognak, mert az AMD a Catalyst AI kikapcsolásával eddig is lehetővé tette a problémás eljárás inaktiválását, míg az NVIDIA meghajtóján ehhez egy publikusan nem elérhető fájlt kell lefuttatni. A történet tehát nagyon kacifántos. Szerencsére ez a megoldás csak DirectX 9 alatt működik, mivel a DirectX 10-es és 11-es API-k esetében nincs lehetőség az eredeti programkód felülírására. A bemutatkozó új rutinok a sebességre is jótékony hatással vannak. Az AMD néhány program erejéig kimérte a változásokat, amiket az alábbi felsorolás részletez:

  • Aliens vs. Predator – akár +4-6% Radeon HD 5000 sorozat esetén (benchmark)
  • Battleforge – akár +5-6% Radeon HD 5700 és 5800 sorozat mellett
  • Crysis Warhead – akár +9% Radeon HD 5800 sorozat esetén élsimítás mellett
  • Far Cry 2 – akár +7% Radeon HD 5800 sorozat esetén
  • Metro 2033 – akár +4-7% Radeon HD 5000 sorozat mellett DirectX 10-es és 11-es módban
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat – akár +7% Radeon HD 5800 sorozat esetén (benchmark)
  • World in Conflict – akár +9-10% Radeon HD 5400 és 5500 sorozat mellett
  • Unigine Heaven – akár +8-9% Radeon HD 5700 és 5800 sorozat esetén élsimítás mellett

Az októberi Catalyst szoftvercsomagok és a hozzájuk tartozó dokumentáció, valamint a legfrissebb alkalmazásprofil letölthető az AMD szerveréről. A mobil termékek esetében ezt a weboldalt érdemes használni, a Steam platformról való frissítés pedig a program Steam menüjében érhető el.

A WHQL meghajtóval párhuzamosan megjelent a 10.10a is, ami az új Radeon HD 6800 sorozathoz hoz némi sebességnövekedést, és lehetővé teszi a morfologikus élsimítás aktiválását. Ez a megoldás egy DirectCompute alapú post-process effekt, ami az adott pixel végső színének meghatározásához a környező képpontokat is figyelembe veszi. A legnagyobb előnye, hogy minden leképzési eljárással működik, vagyis a deferred render motorokkal is, továbbá az élek mellett a textúrákat, és az átlátszó objektumokat is szűri. A működéshez szükség van a DirectX 11-es API-ra, így Windows XP mellett nem lehet aktiválni a technikát. Az algoritmus egyébként az Aliens vs. Predator című játékban bemutatkozó megoldás egyedi szempontok alapján történő továbbfejlesztése. A cél egy olyan élsimítás létrehozása volt, ami minden ismert renderrel kompatibilis, és a teljesítményre sem jelent olyan terhet, mint a hasonló tulajdonságokkal rendelkező supersampling megvalósítás. A képminőség természetesen nem éri el a HD 5000-ben bemutatott úgynevezett AutoLOD funkcióval felvértezett rotated grid supersampling szintjét, de a jelentősen gyorsabb feldolgozás hatalmas előnyként fogható fel.

Morfológikus élsimítás
Morfologikus élsimítás [+]

Az AMD-t felkerestük a morfologikus élsimítás jövőjével kapcsolatban, és érdeklődtünk, hogy a HD 6000 mellett használható-e a HD 5000-es széria esetében. Terry Makedon elmondása alapján a technika egy DirectCompute 5.0-s felülettel kompatibilis GPU-t igényel, így a megszokott tesztelési procedúra után egy későbbi driverben a Radeon HD 5000 sorozat is megkapja az algoritmus aktiválásának lehetőségét.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés