Reformokkal kúrálja magát a Dell

A Dell az utóbbi években – egy 2001-es, a szeptemberi terrortámadások miatti gyenge negyedévtől eltekintve – mindig tisztes profittal működött, nettó nyeresége kétszer is elérte az egymilliárd dollárt, miközben negyedéves forgalma 2003-tól fogva jóval a 10 milliárd dolláros határ fölött alakult. A legnagyobb PC-gyártó részvényeinek ára bő egy hete mégis mélyrepülésbe kezdett, arra a hírre ugyanis, hogy 14,2 milliárd helyett csak 14 milliárd dollár lesz az árbevétel, azaz a részvényenkénti nyereség 32 helyett csak 21–23 cent lesz, sokan egyből szabadulni akartak Dell-papírjaiktól. Az elmúlt héten az árfolyam valamelyest összeszedte magát, és újra 22 dollár fölötti szintre állt be, az incidens ugyanakkor rámutatott a nagyvállalat bizonyos, az elemzők által már régóta kritizált gyengeségeire.

A perspektíváról Kevin B. Rollins, a Dell elnök-vezérigazgatója beszélt az Austin American-Statesmannek. A Dell még ma is a legnagyobb PC-gyártó, ám növekedése immár lassabb, mint legfontosabb riválisaié, a HP-é és a Gatewayé. A Dell forgalmának növekedése alig haladja meg a piac bővülésének mértékét, miközben két versenytársa az amerikai piacon – innen származik a vállalat bevételének több mint fele – kétszer olyan gyorsan tudta növelni eladásait. A Dell ezúttal nem folyamodhat a már több ízben bevált piacszerzési taktikához, nem kínálhatja egyszerűen olcsóbban termékeit, mint az ellenfelek – a konkurensek ugyanis mára hatékonyabbá tették működésüket, és erős pozíciókkal bírnak a kiskereskedelmi piacon, ahol a Dell csak most próbálja megvetni a lábát saját márkanevével fémjelzett üzletek nyitásával. Persze terjeszkedési lehetőségeket találni egy olyan vállalat számára, amely évenként 55 milliárd dollárt kasszíroz, és bevételeinek kétharmada – ellentétben például a HP-vel – számítógépek értékesítéséből származik, nem könnyű, különösen nem, amikor az informatikai piac bővülése nem éri el a 10 százalékot.

A Dell belső felmérése arra is rámutatott, hogy a cég munkatársai szerint a szervezet növekedésével bürokratikussá vált, és anyagilag sem mindenki találja vonzónak munkaadóját, a felsővezetők közül ma már van, aki a Lenovónál vagy a HP-nél kamatoztatja képességeit. Az amerikai divíziót ezért nemrég átalakították: három csoportra tagolásától azt várják, hogy rugalmasabban, egy nagyvállalat méretéből, összetettségéből és bürokratizmusából adódó akadályok nélkül működjön. A 2001-es, mintegy 5000 alkalmazottat érintő leépítések ellenére a vállalatnak ma majdnem 70 ezer munkatársa van világszerte, csaknem kétszer annyi, mint 2000-ben – nagyobb részük az Egyesült Államokon kívül. A vezetőségnek meg kell küzdenie azzal a feladattal is, hogy megismertesse alkalmazottait hosszútávú jövőképével, hogy ezáltal elkötelezetett munkatársakra tegyen szert, és ne veszélyeztesse túl nagy fluktuációval saját szakemberbázisát.

Ugyancsak javításra szorul a terméktámogatás, melyben eddig a kiadások csökkentésének egyik terepét látták: több támogatási feladatot az Egyesült Államokból Indiába telepítettek ki, sok esetben csökkentették a garancia időtartamát is. A Dell most több mint 100 millió dollárt költ az értékesítés és terméktámogatás fejlesztésére, ami rövid távon persze a profit kárára megy, és szerepe van a papírok árfolyamának jelenlegi gyengélkedésében is.

A vásárlók számára kiemelt szempont maga a termékválaszték – a Dell ez ügyben sem marad adós ígéretekkel. Az új, a korábbiaknál markánsabb hardverek egy csoportját már a Computexen bemutatták. A játékosok igényeit az Alienware felvásárlása révén igyekeznek jobban kielégíteni, ahol eleve nem merült fel az AMD processzorokkal szembeni tartózkodás kérdése. A Dell Intel-pártisága egyébként is megtört, hiszen már korábban bejelentették, hogy high-end szervereket Opteron processzorokkal is fognak kínálni, és Rollins most elmondta, hogy a Dell–AMD együttműködést a jövőben még inkább kiterjesztik, bár részletekről egyelőre nem nyilatkozott. Az idei év Rollins szerint a termékpaletta eddigi legjelentősebb frissítését hozza a cég történetében.

Andrew Neff, a Bear Stearns and Co. elemzője szerint azonban, bár a beruházások és az új termékek kulcsfontosságúak, önmagukban nem elegendőek az üdvösséghez. Szerinte a vállalatnak olyan alapvető, újszerű innovációval kellene meglepnie versenytársait, mint annak idején az internetes forgalmazással vagy az ellátási lánc céltudatos szűkítésével.

Hirdetés

SENIOR PHP programozót keresünk

PR Üzleti logikához és ERP rendszerhez igazított egyedi e-kereskedelmi megoldások, webáruházak fejlesztéséhez SENIOR PHP programozót keresünk

  • Kapcsolódó cégek:
  • Dell

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés